Off Track (2017)

Nederland
Roadmovie

geregisseerd door Sander Burger
met Matthijs van de Sande Bakhuyzen, Reinout Scholten van Aschat en Ludwig Bindervoet

Op reis met twee vrienden door Zuid-Amerika heeft twintiger Luuk de tijd van zijn leven. Tot hij geconfronteerd wordt met de rauwe werkelijkheid buiten de gebaande paden van de backpack-trail. Op zoek naar authentieke ervaringen eindigt een stapavond onbedoeld in een illegaal bordeel. Als Luuk besluit een van de meisjes te redden, blijkt de situatie ingewikkelder dan hij dacht en komt ook de vriendschap op het spel te staan. Heeft Luuk als verse wereldverbeteraar what it takes of draait het bij hem vooral om zijn eigen goede gevoel?

avatar van Onweersvlieg
Prima film, maar een slap einde..

Een prachtige film; waarbij sommige Nederlandse ideën in het begin nobel lijken te zijn; maar wat in een land als Ecuador totaal verkeerd uitpakt.
Zeer realistisch is deze film in beeld gebracht ;en ook met een rustig begin is deze film naar een
onverwachte climax gekomen.
Moment dat iedereen hem de rug toekeerde;had in mijns inzien een perfect einde geweest,nu was het een beetje een einde met een slap aftreksel.

avatar van mcdaktari
Inderdaad ja, het einde is wel heel slap. Maar verder ging de film wel. Een lekker wegkijkende roadmovie.

avatar van Donkerwoud
Best sterk eigenlijk. Het lijkt een soort backpackersromantiek te worden over jonge Europeanen die vrijheid vinden in een Zuid-Amerikaans land, maar de ontmoeting met een prostituee dwingt hen om hun eigen bevoorrechte positie onder ogen te moeten zien. Het narratief loopt wat stroef omdat het overkoepelende conflict - wat te doen met de schone jongedame die gevangen zit- wat ongeloofwaardig en thrillerachtig in elkaar steekt. Ook ligt de focus iets teveel op de dromerige idealist Luuk, waardoor de andere personages als Daniel, Gregor en Soledad er voor het grootste deel maar wat bijgeplakt zijn. Een echte chemie tussen de drie vrienden en het meisje ontbreekt. En toch weet 'Off Track' (2017) terloops moeilijke vragen op te roepen als: hoe verantwoordelijk is een westerse toerist over de scheve machtsverhoudingen in een ontwikkelingsland waar hij/zij onbezorgd vertoeft? Wat zegt 'onze' rite of passage van backpackende jonge mensen over de manier waarop de niet-westerse wereld wordt gezien? Net als bij 'Ik Ben Alice' (2015), de vorige film van regisseur Sander Burger, worden dit soort ongemakkelijke, pijnlijke dilemma's niet bevredigend opgelost: het blijft schuren.

avatar van Flitskikker
Ik verwachtte hier niet veel van (roadmovies zijn meestal niet heel boeiend, en het was de EO-inzending), maar deze film heeft me toch positief verrast.

Sterk drama waarin de nobele Luuk een prostituee probeert te helpen, maar zich eigenlijk onbewust flink in de nesten werkt. Hij denkt dat ze gevangen zit en haar een gunst doet door haar te bevrijden, maar eigenlijk haar hele familie van hun inkomstenbron berooft. In zijn missie had hij ondertussen al zijn vrienden in de steek gelaten, waardoor hij aan het einde met lege handen staat.
Ik sluit me aan bij The main man!! dat de film nog beter zou zijn geweest als de film hier had opgehouden.

Ten opzichte van de vorige telefilms kwam het acteerwerk hier wel behoorlijk natuurlijk over, alleen in het begin moesten de acteurs even opwarmen. De beelden zagen er mooi uit. Ik moest alleen wel 888 aanzetten omdat de dialogen soms niet te verstaan waren; zelfs met koptelefoon.

Wat een verkapte door de belastingbetaler gefinancierde vakantie had kunnen zijn, is uiteindelijk toch een prima film geworden, die de kijker achterlaat met een aantal vraagstukken en dilemma's om bij stil te staan.

7/10

avatar van HNCX700
Vond die Luuk, Daniel en Gregor wel een beetje naïef , misschien te relaxed, tijdens die illegale bordeel scènes. Ze gedroegen zich dan wel als backpacker hippies, maar het had toch zomaar heel anders af kunnen lopen in de confrontatie met die pooiers. En Luuk kreeg Soledad ook wel heel erg makkelijk mee.
In dat opzicht, vond ik de film te onrealistisch.

avatar van mjk87
Het leukste vond ik nog het vele Spaans zonder ondertitels en toch dat ik het redelijk kon volgen wat men precies zei; dan hebben die lessen toch aardig zin gehad.

Enfin, verder geen beste film. Het draait vooral om een vriendengroep die nooit een vriendengroep wil worden. Ze acteren vriendschap door elkaar maar elke keer 'gast' te noemen, maar chemie is er niet en geloofwaardig wordt het nergens. Tussen Bakhuyzen en het meisje loopt het dan al een stuk beter, maar ook dat houdt niet over. En de hele film draait wel rond die verhoudingen en faalt dus gewoon. Verder wel een aardige boodschap nog, sfeervolle plaatjes en erg fijne muziek steeds van The Strokes. Het laatste deel is wel het beste nog. 2,0*.

Voor een Nederlandse film helemaal niet gek. Het thema is relevant. Het verhaal wordt levensecht verteld. Bakhuyzen is goed op dreef en overtuigt. Zijn twee reisgenoten minder, maar die zijn dan ook bewust op de achtergrond gehouden. Ik vind de gemiddelde beoordeling op MM nu aan de lage kant.

avatar van Donkerwoud
Ach, het is een 'gemiddelde' en geen absolute waarheid, ik ben geneigd om jouw kant te kiezen.

avatar van Donkerwoud
Ja ach, Silk Road (****) Vond jij ook niet.

Sowieso zijn die recensies erg zwak. Bij Off Track noemt Chris Buur meerdere malen dat het onnavolgbaar zou zijn, maar hij geeft verder geen enkele indicatie hoe of wat.

avatar van Decec
Een redelijk drama film...
Redelijk verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Af en toe onrustig camera en te
snel beweging...
Goed achtergrond geluid
(Dolby Digital)...
Goed kwaliteit breedbeeld...
Niet te moeite waard...

Zeker geen absolute hoogvlieger, maar uiteindelijk toch wel de moeite waard. Van de Sande Bakhuyzen speelt op innemende wijze een rare kwast die meer zijn gevoel dan zijn verstand gebruikt. Ondanks dat het verhaal vrij lang lijkt te freewheelen, kon het mijn aandacht goed vasthouden en met een beetje goede wil zou je kunnen stellen dat Burger aan het slot toch duidelijk een paar statements maakt. Zoiets als dat wij arrogante Europeanen ons maar moeilijk kunnen verplaatsen in andere culturen en dat vriendschap boven alles gaat. Off Track is uiteindelijk te weinig zelfverzekerd gefilmd om een blijvende indruk achter te laten maar enig talent om een goed verhaal te vertellen kun je de makers niet ontzeggen.

avatar van nijkerkbert
Zoals wel vaker het geval bij Nederlandse films: belabberde geluidskwaliteit. Voor de rest wordt een aardig dilemma goed uitgewerkt. Storend is af en toe de communicatie tussen de vrienden: "gast" wordt een beetje te veel gebruikt. Aardige anekdote waarom Gregor ook wel Bob wordt genoemd.

avatar van Passiebloempje
Redelijk verhaal en goed acteerwerk (geen plastisch opdreunen van ingestudeerde zinnen), en dat voor een Nederlandse film.

avatar van Passiebloempje
nijkerkbert schreef:
... "gast" wordt een beetje te veel gebruikt.

Dat is hoe tegenwoordig mensen van die leeftijd vaak met elkaar communiceren. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar dit kom je veel tegen.

avatar van Multivitamine
nijkerkbert schreef:
Zoals wel vaker het geval bij Nederlandse films: belabberde geluidskwaliteit.

Correct, moest het geluid extra hard zetten om te kunnen verstaan wat ze zeiden, komt erg veel voor in Nederland. Bij veel Belgische producties heb ik dit niet, versta het prima alleen begrijpen is weer een ander verhaal. Ondertussen is mijn Belgisch vocabulair wel toegenomen.