Oskars Amerika (2017)

Noorwegen
Familie

geregisseerd door Torfinn Iversen
met Odin Eikre, Marie Blokhus en Jørgen Langhelle

De jonge Oskar droomt ervan met zijn moeder de vakantie door te brengen op een paard op de prairie. Hij botst echter met de sombere realiteit wanneer ze hem achter laat bij zijn chagrijnige opa voor de zomer. Ze moet eerst alleen naar Amerika om een baan te vinden. Levi, een sociale buitenstaander, die praat met zijn pony, wordt Oskars enige vriend. Wanneer Levi naar een verzorgingshuis moet en Oskars moeder niet terugkeert, smeden de twee een plan: ze zullen de boot van Levi's overgrootvader gebruiken en roeien over de Atlantische Oceaan naar Amerika.

• gisteren om 15:35 uur op TV (NPO 3)

avatar van Baboesjka
Wat is dit een mooie, kleine en rustige film. Een leuk en boeiend verhaal, goed geacteerd, voor zover ik dat kan zeggen van de Nederlands ingesproken versie die ik gezien heb, en mooie beelden. Het eind vind ik wel ongeloofwaardig, maar gezien het een speelfilm is, hoeft dat niet per se een minpunt te zijn, wat mij betreft. Fijn om gezien te hebben. 4*