Oude Liefde (2017)

Nederland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Nicole van Kilsdonk
met Beppie Melissen, Gene Bervoets en Halina Reijn

Twee gescheiden zestigers zien elkaar voor het eerst na vele jaren als hun 40-jarige zoon plotseling komt te overlijden. In de maanden die volgen zoeken ze troost bij elkaar en laait hun oude liefde weer op. Ze genieten van een onschuldige affaire, die ze geheim proberen te houden voor hun familie. Dat blijkt echter ingewikkelder te zijn dan bedacht. Net als het wegdrukken van onverwerkte problemen van vroeger. Voordat ze het weten raken zij net als hun families verstrikt in de gevolgen van deze grote liefde.

kappeuter (moderator)
Vanaf 2 november in de bioscoop (September Film)

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Een beetje hit or mis gok ik, maar toch wel nieuwsgierig naar.

avatar van mrklm
Wanneer hun jongste zoon Roland [Leo Alkemade] op zijn 40e verjaardag sterft aan een hartaanval, komen vader Fer [Gene Bervoets] en moeder Fransje [Beppie Melissen] voor het eerst in lange tijd weer na elkaar. Ze zijn al vele jaren gescheiden en hebben beiden een ander gevonden, maar, zoals de titel als doet vermoeden, oude liefde roest niet en de terugkerende gevoelens tussen deze twee zestigers (die wel erg gemakkelijk hun geliefden weten te misleiden) zorgen voor veel verwarring tussen Fer en Fransje, zeker wanneer hun kleindochter lucht krijgt van de hernieuwde relatie.
Het scenario van Peer Wittenbols heeft zo z'n zwakheden, waaronder de weinig geslaagde comic relief in de vorm van Roland zus Hilde [Eva van der Gucht], het stereotiepe dikkertje met borderline-syndroom. Carly Wijs en Aus Greidanus zijn opgezadeld met onvoldoende uitgewerkte, ietwat ondankbare rollen als de huidige partners van Fer en Fransje. Gene Bervoets vertolking is bovendien wat gemanierd. Maar Halina Reijn is prima als de oudste zus en Melissens spel is naturel en authentiek. De onvermijdelijke slotconfrontatie laat het sterkste moment van de film aan de subtiel spelende Hadewych Minis als Rolands weduwe. Al met al heeft 'Oude Liefde' meer positieve punten dan zwakheden en hoef je deze niet links te laten liggen.

Prachtige film! Goed geacteerd!

Oude liefde roest niet, maar op deze gezapige vertoning zit toch op zijn minst een flink laag stof. Zelden zo een tamme vertoning gezien aangaande een heikel onderwerp als rouwverwerking. Onwaarachtig en gaandeweg zelfs uiterst irritant dat moeder Melissen en vader Bervoets na de meest verschrikkelijke gebeurtenis die ouders kan overkomen, hier vervolgens de hele film voortdurend met een gelukzalige glimlach en bijbehorende levenshouding rondlopen. Bedoeling zal wel zijn om te laten zien dat twee vroegere minnaars na zo een heftige gebeurtenis zich weer tot elkaar aangetrokken voelen door het wederzijds verdriet, maar als je dat verdriet vervolgens nergens wezenlijk voelbaar kan maken, schiet je je doel voorbij. Gelukkig is het acteerwerk van de dames in de bijrollen(Reijn, Van der Gucht en zelfs Minis) wel behoorlijk, hetgeen uiteindelijk nog leidt tot een sterke confrontatie in de laatste vijftien minuten. Geen puur slechte film derhalve, maar had absoluut beter gemoeten.