Gek van Geluk (2017)

Nederland
Romantiek / Komedie

geregisseerd door Johan Nijenhuis
met Plien van Bennekom, Carly Wijs en Matteo van der Grijn

Single moeder Lena (Plien van Bennekom) schrijft liefdesliedjes, maar door een gebrek aan romantiek komt er weinig meer uit haar pen. Dan verzint de zangeres en haar beste vriendin Valerie (Carly Wijs) een oplossing: ze huurt een werkloze acteur in om Lena’s hoofd ter inspiratie op hol te brengen. Lena valt als een blok voor de aantrekkelijke Hugo (Matteo van der Grijn) en het plan lijkt te slagen. Tot Lena's buik zo vol vlinders zit dat een nieuwe hitsingle wel het laatste is waar ze aan denkt. In een wanhopige poging om Lena alsnog aan het schrijven te krijgen, zet Valerie hun jarenlange vriendschap op het spel laat de waarheid uitkomen.

Vanaf 7 december in de bioscoop (eOne)

avatar van sinterklaas
Gek van Geluk...door antidepressiva.

Ik had helaas veel meer van deze film verwacht. De chemie ontbrak. Veel flauwe grappen en een onsamenhangend geheel. Plien speelde erg goed, maar waarom ze Carly als zangeres hebben neergezet, is mij een raadsel. Komt geheel niet over. Alle sluikreclame is ook niet nodig.

Dit is echt de slechtste Nederlandse film ooit. Slecht verhaal geen chemie Plien is geen leading lady geen humor. Kan wel even doorgaan maar genoeg woorden aan vuil gemaakt.

Met de trailer heb ik al weer genoeg gezien. Aan mij gaat deze film niets verdienen in ieder geval.

Filmliefhebster schreef:
Ik had helaas veel meer van deze film verwacht.

Op basis van... ?

avatar van AmazingPP
Mijn zus is naar deze film geweest en is het iemand al opgevallen dat er eerst met een geit gewerkt word die daarna miraculeus veranderd in een schaap? Nijenhuis is zo gemakzuchtig als regisseur dat hij zijn publiek totaal niet serieus neemt, dat blijkt wel uit bovenstaand gegeven.

avatar van mrklm
Een ernstig overacterende Plien van Bennekom en een paar grove continuïteitsfouten zouden al voldoende redenen kunnen zijn om deze film ergens in de buurt van De Zeemeerman en Het 14e Kippetje te plaatsen in het rijtje 'slechtste Nederlandse films ooit'. Maar tegenover deze grote onvolkomenheden staat prima acteerwerk van Henry van Loon en Beppie Melissen als respectievelijk de harkerige notaris die een oogje heeft op Lena en diens kakmadam van een moeder, van Marie-Mae van Zuilen als Lena's dochter Maud en niet te vergeten van Loes Haverkort als Jeanette, Hugo's ambitieuze en succesvolle vriendin. De titelsong is meer dan acceptabel en de cover-versies van Onderweg van Abel en Heb Je Even Voor Mij van Frans Bauer zijn ook amusant. Er is bovendien een bijzonder grappig handgemeen met ongebruikelijke wapens, maar ook een ongemakkelijk gesprek met een vrouw van middelbare leeftijd in een modderbad en Lena's gesprek met de in vrijwel onverstaanbaar dialect sprekende plaatselijke bakker en een vaste klant brengen minimaal een glimlach op je gezicht. Dit had dus best een geslaagde film kunnen zijn, maar Van Bennekom en degene die schuldig is aan de montage verprutsen het bijna... maar niet helemaal.

avatar van Susan Eggen
wat een slechte film ! ik heb me de hele film verveeld. hier hoeft niemand naar toe

avatar van Sara Bellen
Wat een slechte film.....door verveling is de hele zak snoep opgegaan.
Slecht acteerwerk en slechte grappen.

avatar van Phantasm
Niet echt geweldig allemaal, hier en daar een leuke grap, daar is het ook wel mee gezegd.

avatar van Onceuponanytime
Leuk verhaal en een prettige kennismaking met Plien van Bennekom !

Gek van geluk werd ik niet van Gek van Geluk(niet te verwarren met Gek van Oranje). Moet wel zeggen dat ik het eerste half uur wel bijna gek van plezier werd, omdat ik alles wat Nijenhuis wel goed kan ineens zag samenkomen, en bij mij het vermoeden rees dat dit wel eens zijn beste film ever kon worden(wat in zijn geval trouwens niet zo heel veel zegt): Ik zag de eerste dertig minuten een lekker luchtige romantische komedie met een aantal echt leuke grappen, en een Van Bennekom die met haar licht neurotische maar levensecht ogende vertolking even mijn hartje deed smelten. Helaas ging het na die sterke start al vrij snel behoorlijk fout door een belachelijke en slecht uitgewerkte wending(de matig acterende Van der Grijn ging zich op verzoek van Wijs een volstrekt ongeloofwaardig alter ego aanmeten om zo Plien te veroveren of in ieder geval nieuwe positieve energie te geven …..). Een kinderachtige, bespottelijke ontwikkeling die alle geloofwaardigheid uit het verhaal haalde. Verbazingwekkend dat een toch ervaren Nijenhuis zichzelf zo onderuit haalt, bijna om gek van te worden. En dus weg was toen ook meteen de ongecompliceerde lol, niet meer serieus te nemen terwijl de film vanaf toen nou juist net ging proberen serieus genomen te worden. Jammer voor Van Bennekom vooral, zij had iets beters verdiend. Idem voor Waldermar Torenstra en Loes Haverkort die toch eigenlijk te goed zijn om in dit soort ongein ondankbare bijrollen te accepteren, ware voor iedereen beter geweest als ze de rollen van Hugo en Valerie hadden gekregen.

Zijn hier nou mensen naartoe geweest?

145.000 bezoekers. De op één na slechts bezochte film van Nijenhuis als regisseur.

avatar van morpheus2000
Pijnlijk slechte film met wel heel erg weinig leuke grappen erin. Ik heb me meer verwonderd over de hoeveelheid knulligheid wat er hier te zien is. Zoals hier boven al ergens staat, ze starten met een geit die gaandeweg de film ineens is veranderd in een schaap.

avatar van Bad Kitty
Wat een slechte actrice zeg! Totaal niet geloofwaardig acteerwerk van Plien. Werkt me op de zenuwen. Niet grappig ook. Over geacteerde gezichtsuitdrukkingen.
Ben na een half uur ofzo maar gestopt met kijken.
Hoe kun je een geit verwisselen met een schaap überhaupt? Dát is pas echt lachwekkend.

avatar van Robi
Het is lang geleden dat ik live een film op tv gezien heb. Maar gisterenavond kwam het toevallig goed uit. Deze romantische komedie zit van het begin tot het einde boordevol clichés. Toch werkt het nog wel de eerste driekwart van de film. Hij is best leuk. Het verhaal is grappig en er wordt ook prettig geacteerd. Tegen het einde gaat het helaas toch mis en ontspoort de film. Kennelijk was het niet de bedoeling dat de ontknoping subtiel zou zijn en dus worden er nog maar wat extra clichés en andere voorspelbaarheden uit de kast getrokken. Een tranentrekker werd het tegen het einde ook niet, maar dat kwam waarschijnlijk omdat deze cliché ondergesneeuwd werd met de andere clichés zodat er van enige inleving geen sprake meer kon zijn. Niet dat ik overigens op een tranentrekker zat te wachten hoor. En over de cliché baggermuziek zullen we het maar helemaal niet hebben. Al met al mocht de film voor mij veel meer de diepte in en mochten persoonlijkheden en gevoelens veel beter uitgewerkt worden. Daar leende het verhaal zich immers prima voor. Er had ook een hele andere en erg mooie film mee gemaakt kunnen worden.

avatar van Ebenezer Scrooge
Goh, dit is me alleszins meegevallen zeg. Ja, het is nog steeds niet veel, maar het is in ieder geval beter dan eerder werk. Ligt het aan de acteurs die erin meespelen? Waarschijnlijk wel. Plien van Bennekom is een comédienne. Die heeft niet per se lollige teksten nodig om grappig te zijn, die kan ook enkel met mimiek, gebaren en lichaamshouding aardig uit de weg. Ideaal dus voor een Nijenhuisfilm.
Gelukkig maakt ook Beppie Melissen veel goeds als dominante moeder van Tjeerd (Henry van Loon). Hilarische moeder-zoon relatie. Wanneer Tjeerd slaags raakt met de vriend van Plien komt Beppie ertussen en slaat haar zoon met een matteklopper op zijn billen: "Foei! Foei! Foei!" Hahaha, is weer eens wat anders dan "Dood moet jij! DOOD! Schoft! Ga dan dood, ga dan in godsnaam nou dood! STERF!" Of het stukje dat Tjeerd "Oh moeder" kreunt als hij klaarkomt.. Haha, dat gezicht van z'n vriendin.
Het 'wie is mijn biologische vader verhaaltje' is echt te erg voor woorden, dat suikerzoete sentimentele einde vooral, getver… Ook de geromantiseerde plaatjes van Nederland doen werkelijk pijn aan de ogen, lijkt af en toe wel een promotiefilmpje van het CDA, de SGP of PVV. Alleen maar blanke mensen, koeien die blij door de wei springen, een bakkerij uit de jaren 50, Plien op d'r omafiets.. 'Dit land is van ONS!', zoiets.
Het pontje dat steeds terugkomt vaart over de Maas en verbindt het Gelderse Batenburg met het Noord-Brabantse dorpje Demen. Heb daar vorig jaar nog gewandeld toevallig, erg mooi daar. In de scène bij het kasteel dacht ik Huis Zypendaal in Arnhem te herkennen, daar heeft mijn hond een paar jaar geleden nog in de gracht gezwommen, maar dat blijkt dus Kasteel Oud-Poelgeest in Oegstgeest te zijn, na wat gespeur op het internet. Nou ja, 'wat' gespeur, het heeft me ongeveer anderhalf uur gekost om uit te zoeken waar dat k*tkasteel zich bevindt.

avatar van Roger Thornhill
Het eerste halfuur twijfelde ik of ik wel verder zou kijken (die ongelooflijk bijdehandte dochter zou je toch met de matteklopper geven), maar na verloop van tijd merkte ik dat ik steeds meer om de personages begon te geven en trof ik mijzelf steeds vaker hardlop lachend aan (bijvoorbeeld om de scène in het wellness-center). Prima werk van zowel Plien van Bennekom als Carly Wijs, Matteo van der Grijn heeft een sterke fysieke aanwezigheid, en het einde was behoorlijk zoet maar kon mij toch wel bekoren. Vriendelijk romkom-vermaak.

avatar van bjerik76
wat een slecht acteerwerk / slechte cast was dit.
Een blik BN-ers open trekken als allemaal extra figuranten red de film ook al niet.
komt allemaal houterig over en het script word te letterlijk voorgelezen met de gebaren erbij.

Plien moet het bij het theater en improvisatie houden, en Valerie moet niet zingen, als dat een supporter/zangeres moest voorstellen..