Only You (2018)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Harry Wootliff
met Josh O'Connor, Laia Costa en Lisa McGrillis

Jake en Elena Aldana worden na een nachtje op oudejaarsavond vreselijk verliefd op elkaar. Binnen enkele weken wonen ze samen, en niet lang daarna proberen ze zwanger te worden. Wanneer het niet onmiddellijk lukt om zwanger te worden, ontstaan er spanningen en begint het idee van een gezin hun relatie te overschaduwen.

• Vanaf 15 augustus in de bioscoop

Vanaf 15 augustus in de bioscoop (Cinemien)

avatar van mrklm
Hoewel dit romantische drama goed is geregisseerd en Laia Costa een voortreffelijke rol neerzet, is het relaas van twee ietwat egocentrische geliefden die uit alle macht proberen een kind te krijgen een veel te lange zit. Toegegeven, ik ben een scepticus op het gebied van liefde en Jake en [Josh O'Connor] en Elena [Laia Costa] bevestigen al mijn ideeën over onzin van een moderne relatie, maar het verhaal heeft hoe dan ook amper genoeg inhoud voor een film van 90 minuten, laat staan van bijna twee uur!

Mensen met een kinderwens zijn mij een raadsel: het leven is lijden dus waarom zou je moedwillig nog meer lijden in de wereld brengen en nota bene daar je eigen kind voor opofferen? Dus vooraf moet ik toegeven dat ik moeite had om mee te leven met de mensen in deze film voor wie het leven geen zin heeft als er geen nageslacht kan worden verwekt…

De film begint echter alleraardigst: we zien een schattige vrouw en waarschijnlijk vinden vrouwen de man die in haar leven opduikt net zo schattig en samen worden ze heel schattig verliefd op elkaar. De film oogt zo een romantische film te zijn die alles op de kop zet: er is niet een lange strijd die eindigt in romantisch geluk met een oude man en jonge vrouw maar de film begint meteen met het romantische geluk met een oude vrouw en jonge man. Maar dan blijkt dat de strijd nog moet komen: om een of andere reden willen ze meteen perse een kind maar dat lukt niet. Veel seks, een IVF-behandeling hier, nog meer seks, een IVF-behandeling daar en als kijker vraag je je af waar deze film in godsnaam heen gaat: gaan we echt twee uur naar IVF-behandelingen kijken (de seks wordt gaandeweg steeds minder dan wel verplichte nummertjes)? De film wordt zo hoe dan ook behoorlijk eentonig, zelfs als de film ermee zou eindigen dat de 100ste poging eindelijk slaagt. De vrouw wordt steeds depressiever en de man doet zijn best om haar op te vrolijken en de moed er in te houden maar slaagt er niet in zodat ze dan maar uit elkaar gaan. Als kijker vraag je je af waarom ze geen kind adopteren als een leven zonder kind geen zin heeft. En hoe gaat de film toch eindigen? Gaat ze misschien na de breuk met de eerste man die ze tegenkomt naar bed waarvan ze wel zwanger wordt zodat niet zij maar hij het probleem was? Maar er komt geen twist die het eentonige verhaal doorbreekt: er komt slechts de levensles dat als je van elkaar houdt je toch een manier moet vinden om met elkaar door te gaan, ook als de vrouw te oud is om nog een kind te krijgen. Misschien toch maar een kind adopteren?