Sweet Country (2017)

Australië
Western

geregisseerd door Warwick Thornton
met Sam Neill, Bryan Brown en Thomas M. Wright

'Sweet Country' speelt zich af in 1929 in de buitenwijk van het Northern Territory. Sam is een aboriginal van middelbare leeftijd die werkt voor een vriendelijke predikant, Fred Smith. Harry Marsh keert terug van het westelijk front en wordt aangesteld als de nieuwe stationsoperator. Sam wordt uitgezonden met zijn vrouw en dochter om de buitenpost te helpen renoveren. Maar Harry blijkt een humeurige en bittere man te zijn en zijn relatie met Sam escaleert snel. Alles culmineert in een gewelddadige schietpartij, waarbij Sam Harry doodt in een poging om zijn eigen leven te redden. Als gevolg hiervan wordt Sam een gezochte misdadiger voor de moord op een blanke man en wordt hij gedwongen om met zijn zwangere vrouw te vluchten...

• vanaf 23 oktober te koop op dvd

avatar van 606
Gave poster zeg

avatar van Verhoeven
Na het meesterlijke Samson and Delilah eindelijk weer een nieuwe speelfilm van Thornton!

avatar van Verhoeven
IFFR-Preview 2018.

kappeuter (moderator)
Vanaf 15 maart in de bioscoop (Cherry Pickers)

avatar van Boneka
Vandaag dus!

De Volkskrant geeft vijf sterren, onder meer de NRC, Trouw en VPRO Cinema vier sterren. Het moet dus wel een goede film zijn maar toch twijfel ik nog of ik ervoor naar de bioscoop zal gaan. De film heeft namelijk een antiracistische boodschap, zo begrijp ik, en dat maakt me altijd sceptisch over de hoge waarderingen: is de film echt zo goed of is het vooral politiek correct om de film goed te vinden? Met andere woorden: als de film een racistische boodschap zou hebben gehad, zou hij dan ook vijf of vier sterren hebben gekregen? Of kun je die twee zaken niet scheiden: een film met racistische boodschap is alleen al daarom geen goede film?

Maar misschien moet ik deze film gewoon zelf gaan zien en zijn mijn vragen beter op zijn plaats in een aparte discussie over de relatie tussen ethiek en esthetiek...

avatar van movielee
Deze film zit cinematografisch perfect in elkaar en de verhaallijn ook. De film drukt met de neus op de feiten hoe de invloed moet zijn geweest in die tijd. Zonder opschmuck. De acteurs zitten goed in hun rol en spelen vertrouwd. Naar mijn idee een aanrader.

avatar van mrklm
Mooie plaatjes en sterk werk van Sam Neill. Maar mijn hemel, wat is dit een slaapverwekkende film zeg. In de jaren '50 zou dit een vlotte actiewestern van een uurtje opleveren, maar hier wordt een mager verhaal extreem uitgerekt. Sterker nog: na 90 minuten is het verhaal eigenlijk voorbij, maar moeten we het nog allemaal nog een keer aanhoren in de vorm van een rechtszaak! Een uitstekende film om een uiltje bij te knappen, maar daar is dan ook alles wel mee gezegd.

avatar van Smugmarty
mrklm schreef:

Een 1 haalt het gemiddelde van 3,57 hier maar liefst 0,1 punt naar beneden... streng hoor

Topfilm!
Mooie landschapsbeelden zoals het een western betaamt.
Uitstekend subtiel acteerwerk.
Interessante structuur die pas aan het einde zijn volledige betekenis krijgt.
Perfect uitgediepte karakters.
Geen overbodig vet.
Geen sentimentele score.

De film oogt aardig maar mist vaart en diepgang om werkelijk te kunnen boeien. Gelukkig is het geluid goed gedaan waardoor je regelmatig bij de les wordt gehouden door een plotseling hard geluid: de film heeft geen muziek en is vaak stil waarbij elk geweerschot snoeihard klinkt en je uit de stoel doet veren. Alle personages in de film zijn platte karikaturen (hooguit de Aboriginals ontsnappen daaraan) en het verhaal zit vol clichés. De film wil iets zeggen over het onrecht dat de Aboriginals is aangedaan maar voor een geschiedenisles lees ik wel een boek of artikel: daarvoor ga ik niet naar de bioscoop. Maar de film weet wel goed over te brengen dat het Australië van begin 20ste eeuw nog een Wild Westen was waar het officiële rechtsinstituut nog autoriteit mist en de kolonisten de wet bepalen.

Al met al een (zeer) matige film die de hype niet rechtvaardigt. Zie in dat verband ook mijn berichtje hierboven. En dat ik deze film toch ben gaan kijken komt doordat ik eindelijk de Cinevillepas heb aangeschaft zodat ik nu nog vaker naar de film ga en dus ook meer films zoals deze meepak, d.w.z. films waarvoor ik al bij voorbaat te veel twijfels heb om geld voor te willen neertellen…

avatar van SturyNijmegen
Deze film is een (Australische) western maar de kernboodschap is overduidelijk en ligt er dik bovenop; het vreselijke racisme van de Australische boeren naar de Aboriganals. Dat is in elk geval realistisch neergezet maar is het daarmee ook een goede film?
Nou…..de cast is prima maar de film verloopt erg traag, ook de flash forwards zijn ergerlijk en verder gebeurt er gewoon veel te weinig. De natuurbeelden lijken zich te herhalen en worden eentonig.
De rechtbankzitting had beter achterwege gelaten kunnen worden (te lang) en het droevige einde , Sam wordt doodgeschoten, was te voorzien.
Al met al is de film meer een aanklacht tegen het onrecht en veel minder een spannende western.

Toch heel wat meer verwacht van deze Australische film.

Dikkertje Dap
Tsja.. de wereld is van iedereen, behalve..

Ben benieuwd of er over een kleine 100 jaar ook zulk soort films gemaakt zullen worden over de dan nagenoeg verdwenen autochtone Europeaan.

De film nog niet gezien, maar wat een enorme tegenstellingen van reviews en waardering hier, op IMDB en in de kranten. Ik begin verdenkingen te krijgen van politiek correcte gehype. Bah en getver!

Hier 3,46 / 5 van 46 stemmen met slechts twee (negatieve) meningen. Ik heb nog nooit eerder zoiets gezien.

avatar van Pazmaster
Redelijk filmpje maar geweldig nou ook weer niet. Een vrij simpel verhaal met degelijk acteerwerk, jammer van het doodse sfeertje. Een beetje muziek had de film niet misstaan, maar pas bij de aftiteling horen we een kort deuntje. Een nipte voldoende.

Snap ik wel hoor onderstaande betoog, omdat vooral heden ten dage wordt overal het predicaat racisme opgeplakt.
Hier gaat het wat dat betreft om een groep mensen die als minderwaardig werden beschouwd en zeer slecht behandeld konden worden.
Ja racisme dus alhoewel ze toen nog nooit van dat woord gehoord hadden.
Over de film. Lekker traag meeslepend drama met geweldige beelden en mooi gespeeld.
En je leert er ook wat van in die zin dat je weet hoe dat er kennelijk aan toeging in het Australië aan het begin van de vorige eeuw.

De filosoof schreef:

avatar van jeuletaxi
Mooie film, die rustig wordt opgebouwd en met voortreffelijk acteerwerk.
De boodschap is duidelijk het racisme betrekking tot de Aboriganals, de film heeft mij geraakt en zeker een aanrader wat mij betreft.