• 10.604 nieuwsartikelen

Documentaire | 140 minuten

Genre: Documentaire

Oorsprong: Duitsland / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Ai Weiwei

Met onder meer: Boris Cheshirkov, Princess Dana Firas of Jordan en Marin Din Kajdomcaj

Gesproken taal: Arabisch, Duits, Engels, Frans, Grieks, Perzisch, Spaans, Turks en Hongaars

Releasedatum: 14 december 2017

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • iTunes Bekijk via iTunes

Plot Human Flow

"When there is nowhere to go, nowhere is home."

Beeldend kunstenaar Ai Weiwei bezocht de plaatsen waar de vluchtelingencrisis het meest zichtbaar en voelbaar is. Gesprekken met vluchtelingen, met wie hij leefde en meeleefde, wisselt Ai Weiwei af met visuele portretten van de kampen waarin miljoenen van hen verblijven. Tijdens zijn reis spreekt hij ook met officials en hulpverleners en probeert zo het menselijke verhaal achter de vluchtelingencrisis een gezicht en een stem te geven.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Social Media

avatar van John Milton

John Milton

Wat kun je zeggen, na zo'n trailer.

'ik ga hem zien!'... Lekker nuttig jongen, goed werk. Weten wat er speelt is belangrijk, maar niet in een positie verkeren om er veel aan te doen, kan frustrerend zijn. Natuurlijk, we hebben stemrecht, petities en meer van dien aard, maar zet het écht zoden aan de dijk?

Ai Weiwei's vorige documentaire heeft me wel even bezig gehouden, ik heb er zelfs nog een stukje over geschreven. Maar de impact hiervan is toch wel even heftiger, eens temeer ik zelf intussen een relatie heb met iemand die haar thuisland als kind heeft moeten ontvluchten.

Ik zie er niet naar uit. Maar ik wil hem wel zien.

kappeuter (crew films)

Vanaf donderdag 14 december in de bioscoop (Independent Films)

avatar van mrklm

mrklm

"Ai Weiwei, I stand #WithRefugees", zo lezen we op een vel papier waarin regisseur en kunstenaar Ai Weiwei toegang kreeg tot vluchtelingenkampen in het Midden-Oosten, Noord-Afrika en in Europa. De gesprekken met vluchtelingen voegen niet zoveel toe aan het beeld dat de meesten hebben, maar door zoveel plekken te bezoeken en - vaak met behulp van drones - te film, krijg je wel een uniek beeld van de schaal van een probleem waarvan de ernst nu éénmaal moeilijk in cijfers valt uit te drukken. De quotes van Arabische dichters versterken het gevoel dat je meer naar een kunstwerk dan naar een documentaire zit te kijken, maar dat neemt niet weg dat deze documentaire wel degelijk een boeiende bijdrage levert aan de wereldwijde maatschappelijke discussie over de vluchtenstroom, ook al is het hier en daar een tikje langdradig.