• 8.348.847 stemmen

The Old Man Who Read Love Stories (2001)

Drama | 111 minuten

Genre: Drama

Oorsprong: Nederland / Frankrijk / Spanje / Australië

Geregisseerd door: Rolf de Heer

Met onder meer: Richard Dreyfuss, Timothy Spall en Hugo Weaving

IMDb beoordeling: 6,5 (746)

Plot The Old Man Who Read Love Stories

Antonio Joge Bolivar is een expert in het jagen in de jungle. Op het keerpunt in zijn leven, wil hij met rust worden gelaten. Zijn gezichtsvermogen gaat achteruit, maar zijn passie voor lezen neemt alleen maar toe en zijn mooie minnares Josefina zorgt voor de romantiek in zijn leven. Maar de Jungle, waarin Antonio leeft, is uit balans! Een stroper heeft een nest met welpjes geslacht voor hun huiden en de moeder zint op wraak... De jaguar begint mensen aan te vallen en te doden langs de rivier en het dorp.

avatar van Menni

Menni

Op zoek naar rust? Lees dan mee met Richard Dreyfuss à één zin per dag, om over die ene zin vervolgens maar eens stevig na te gaan denken. Wat staat er nou precies? Wat kan het betekenen? Hoe valt het te visualiseren? De manier waarop deze blanke kerel in de jungle omgaat met zijn gevoelens van passie en rechtvaardigheid zijn om stinkend jaloers op te worden. De volgende clash tussen verschillende culturen, mentaliteiten en diersoorten is een universele en maakt de film des te boeiender.

stinissen (crew films & series)

Kijk deze film, vind ik weer zo goed niet te geloven gewoon.

avatar van Menni

Menni

Heej Stinissen, meer van De Heer gezien? Bad Boy Bubby en nog meer The Quiet Room zijn al net zo geweldig.

avatar van SlingBlade

SlingBlade

Schitterende film. mooie wijsheden, rustgevende beelden en een mooi verhaal.

kappeuter (crew films)

Allereerst: een geniale rol van Richard Dreyfuss. Zijn levensfilosofie is prachtig. De commentaren op elke afzonderlijke zin treffend en komisch tegelijk.

Ik vond de film prachtig beginnen. Alleen, zodra de over the top acterende Timothy Spall en Hugo Weaving in het spel kwamen, verdween bij mij de zorgvuldig opgebouwde magie. Erg jammer.

Gelukkig werd de film naar het einde toe, toen Dreyfuss weer in zijn eentje was en in zijn element, weer heel mooi. Het kat en muis spel met de jaguar en de flashbacks die hij krijgt door allerhande prikkels maken het een prachtig laatste deel.

3 sterren voorlopig

avatar van Hans P

Hans P

Voor wie is deze film gemaakt? Super mooie beelden, absoluut. Maar dan weer heel erg laaaaaangzaaaam (als hij leest) en dan weer van een ongekend brutale hardheid. Moeten al die wonden nou echt zo expliciet in beeld, en die tandartsscene ???

Goed materiaal, mooi geschoten, maar te weinig in balans. Ik zie ook niet echt een clou in het verhaal. Ik weet echt niet in welke bui ik moet zijn om van deze film te genieten. Toch is hij wel bijzonder.

Voor mij 3* (2 voor het verhaal, 4 voor de beelden).

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Prachtig meesterwerk van Rolf De Heer.

De prachtige locatie, een sluimerend gevaar en hoe je heel veel kan halen uit de Boeket-reeks.

Fantastische rol ook van Timothy Spall als vieze zweterige burgermeester van een kleine blanke nederzetting in de jungle.

Mooi langzaam tempo goed passend bij het leven in de jungle.

avatar van robertus65

robertus65

Ik vond het niet best allemaal, de film miste de spanning en avontuur en er werd overdreven sentiment ingestopt, door middel van flashbacks, wat het toch al niet vlotte tempo alleen maar doen afnemen.

avatar van MauriceMankes

MauriceMankes

Drie prachtige thema's (het lezen van een "jungle-bewoner", het gezag en vrijbuiters, en jager en het woedend roofdier) worden naast elkaar ontwikkeld en krijgen slechts extern interferentie. Het is een zeer aardige film geworden, met prrachtige beelden en goed spel. Maar de film wordt mij geen eenheid.

avatar van klara

klara

Goede rol van Dreyfuss en een fijne, curieuze van Timothy Spall in een zwalkende film die maar

geen voet aan de grond weet te krijgen en die vooral wordt genekt door af en toe flauw sentiment

en de veelvuldige te pas en te onpas gebrachte flashbacks. De uiteindelijke confrontatie van

Dreyfuss met de jaguar vond ik het hoogtepunt van de film.

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Vermakelijk voor een keer, maar niet indrukwekkend. Qua verhaal is het niet helemaal mijn ding. Soms vond ik het erg flauw en ik was niet erg geboeid. Ook vond ik al de flashbacks soms verwarrend. Toch een redelijk geheel. 3*