The Old Man Who Read Love Stories (2001)

Nederland / Frankrijk / Spanje / Australië

geregisseerd door Rolf de Heer
met Richard Dreyfuss, Timothy Spall en Hugo Weaving

Antonio Joge Bolivar is een expert in het jagen in de jungle. Op het keerpunt in zijn leven, wil hij met rust worden gelaten. Zijn gezichtsvermogen gaat achteruit, maar zijn passie voor lezen neemt alleen maar toe en zijn mooie minnares Josefina zorgt voor de romantiek in zijn leven. Maar de Jungle, waarin Antonio leeft, is uit balans! Een stroper heeft een nest met welpjes geslacht voor hun huiden en de moeder zint op wraak... De jaguar begint mensen aan te vallen en te doden langs de rivier en het dorp.

Menni
Op zoek naar rust? Lees dan mee met Richard Dreyfuss à één zin per dag, om over die ene zin vervolgens maar eens stevig na te gaan denken. Wat staat er nou precies? Wat kan het betekenen? Hoe valt het te visualiseren? De manier waarop deze blanke kerel in de jungle omgaat met zijn gevoelens van passie en rechtvaardigheid zijn om stinkend jaloers op te worden. De volgende clash tussen verschillende culturen, mentaliteiten en diersoorten is een universele en maakt de film des te boeiender.

Kijk deze film, vind ik weer zo goed niet te geloven gewoon.

Menni
Heej Stinissen, meer van De Heer gezien? Bad Boy Bubby en nog meer The Quiet Room zijn al net zo geweldig.

SlingBlade
Schitterende film. mooie wijsheden, rustgevende beelden en een mooi verhaal.

kappeuter (moderator)
Allereerst: een geniale rol van Richard Dreyfuss. Zijn levensfilosofie is prachtig. De commentaren op elke afzonderlijke zin treffend en komisch tegelijk.
Ik vond de film prachtig beginnen. Alleen, zodra de over the top acterende Timothy Spall en Hugo Weaving in het spel kwamen, verdween bij mij de zorgvuldig opgebouwde magie. Erg jammer.
Gelukkig werd de film naar het einde toe, toen Dreyfuss weer in zijn eentje was en in zijn element, weer heel mooi. Het kat en muis spel met de jaguar en de flashbacks die hij krijgt door allerhande prikkels maken het een prachtig laatste deel.
3 sterren voorlopig

Voor wie is deze film gemaakt? Super mooie beelden, absoluut. Maar dan weer heel erg laaaaaangzaaaam (als hij leest) en dan weer van een ongekend brutale hardheid. Moeten al die wonden nou echt zo expliciet in beeld, en die tandartsscene ???
Goed materiaal, mooi geschoten, maar te weinig in balans. Ik zie ook niet echt een clou in het verhaal. Ik weet echt niet in welke bui ik moet zijn om van deze film te genieten. Toch is hij wel bijzonder.
Voor mij 3* (2 voor het verhaal, 4 voor de beelden).

avatar van wendyvortex
Prachtig meesterwerk van Rolf De Heer.
De prachtige locatie, een sluimerend gevaar en hoe je heel veel kan halen uit de Boeket-reeks.
Fantastische rol ook van Timothy Spall als vieze zweterige burgermeester van een kleine blanke nederzetting in de jungle.
Mooi langzaam tempo goed passend bij het leven in de jungle.

robertus65
Ik vond het niet best allemaal, de film miste de spanning en avontuur en er werd overdreven sentiment ingestopt, door middel van flashbacks, wat het toch al niet vlotte tempo alleen maar doen afnemen.

Drie prachtige thema's (het lezen van een "jungle-bewoner", het gezag en vrijbuiters, en jager en het woedend roofdier) worden naast elkaar ontwikkeld en krijgen slechts extern interferentie. Het is een zeer aardige film geworden, met prrachtige beelden en goed spel. Maar de film wordt mij geen eenheid.