Mal de Pierres (2016)

Frankrijk / België / Canada
Drama / Romantiek

geregisseerd door Nicole Garcia
met Marion Cotillard, Louis Garrel en Àlex Brendemühl

Gabrielle Rabascal woont na de Tweede Wereldoorlog in een klein dorp aan de Franse zuidkust. Haar moeder dwingt haar te trouwen met een weduwnaar wiens ervaringen in een bordeel het leven in de slaapkamer dicteert. Na verschillende miskramen en nierstenen belandt ze in een kuuroord, waar ze verliefd wordt op een oorlogsveteraan. Jaren later gaat ze in Lyon naar hem op zoek.

kappeuter (moderator)
Vanaf 8 december in de bioscoop (Lumière)

Wat een prachtige film, van bij de start! De muziek, talrijke mooie (om verschillende redenen) scène's , een bijzonder en knap verteld verhaal, de na-oorlogse tijdsgeest, het reiswekkertje, de kortgesloten passie en die Marion Cotillard... ver-bluf-fend! Zo een film die er voor zorgt dat je de eindgeneriek nodig hebt om je terug aan te passen een het feit dat hij voorbij is.
Ik begrijp de lage scores niet.

avatar van Verhoeven
Vrijen-met-denkbeeldige-geesten-double-bill: Le Secret de la Chambre Noire en Mal de Pierres.

avatar van Redlop
Knappe rol van Marion Cotillard. Getroebleerd personage dat iets wegheeft van Emily Brontë, en ik moest soms aan Ada (The Piano) denken, alhoewel verder een totaal andere film.
Zwaarmoedig liefdesdrama met een plotwending die wellicht iedereen aan zag komen, behalve ik.
Het naoorlogse Frankrijk werd zo prachtig in beeld gebracht dat ik er graag naar toe zou willen en met mij vele Fransen lijkt me zo. Maar dat terzijde.

avatar van ratfish
'Na verschillende miskramen en nierstenen ...' Ehm

avatar van Onceuponanytime
Hoedje af voor Marion Cotillard; een prachtige en sterke actrice. Het verhaal sleept wat aan, maar met het puik beeldwerk en de passende muziek hoort het er gewoon bij. Ik ben geen fan van 'zware' drama's, maar deze film heeft mij wel bekoord.

Lee92
Weer eens een werkelijk prachtig in beeld gebrachte Franse film.
Natuurlijk zijn er weer velen die het allemaal te zoetsappig vinden, omdat er geen belachelijke dingen te zien zijn. Ook druipt hier het bloed niet van het scherm af, dus dan houd je tegenwoordig nog maar een klein publiek over. Ik heb er zeker van genoten om hoe de acteurs en actrices, met name Marion Cotillard en Louis Garrel echte mensen neerzetten. Zeker de Fransen zijn heel erg goed in dit genre. Gelukkig is iedereen die in de wereld films maakt zo idioot als die Amerikanen. [edit Madecineman; Tekst verwijderd]

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Het leek een standaard romantisch verhaaltje te worden. Maar het is gelukkig meer dan dat. In de prachtige setting van de jaren '40 en '50 zien we het relaas van een jonge vrouw die opgroeit in een gezin zonder veel liefde. Enkel met haar zus heeft ze goed contact. Geen ruimte voor liefde of lust, en getrouwd in een liefdeloos huwelijk. Met een man die ook niet communiceert.

Marion Cotillard is zoals steeds heerlijk om zien en blijkt weeral één van de betere actrices uit de 21e eeuw te zijn. De film zelf wil niet groots uitpakken, maar steunt wel op een passende aankleding van kostumering en setting met vooral een boeiend verhaal en een passend plot.

Sloom psychologisch drama, dat pas in het laatste deel enigszins op gang wil komen en uiteindelijk wel eindigt met een fraaie slotscène. Het is evenwel te weinig en te laat. De mooie cinematografie en —zoals te verwachten— het optreden van Marion Cotillard zijn verreweg de beste onderdelen van deze toch wat teleurstellende film.

Liefdesdrama met een verrassende wending naar het einde toe of hoe hoe ver kan het verlangen naar iemand reiken ? ?
Het is een keurige film die toch veel dankt aan de sterke actrice die Marion Cotillard is.
Film werd voor heel wat genomineerd, maar behaalde geen enkele prijs. Zo voelde ik hem ook aan : net niet.

avatar van blurp194
Fijne film.

Het begint al mooi met een stukje Lyon dat ik goed ken - goed genoeg om te spotten dat ze tegen het verkeer in rijden. Nouja, de film speelt een tijdje geleden, misschien dat je toen nog wel de andere kant uit mocht. En meteen ook al mooi spel van Cotillard.

Het verhaal is goed, en wordt goed gebracht - mooie timing, met een vleugje mysterie er in. En net genoeg acute tragiek om het genre drama waardig te zijn, naast het langdradige ongenoegen al dan. En erg mooi gefilmd, afgezien van het mooie begin zelfs. Wel wat veel alleen een Cotillard-vehikel, de rest van de cast doet me een beetje weinig. Hoewel gezegd moet dat Garrel me niet echt tegenviel, zelfs al is zijn casting wat cliche.