Maggie's Plan (2015)

Drama / Komedie

geregisseerd door Rebecca Miller
met Greta Gerwig, Julianne Moore en Ethan Hawke

Maggie wil graag een baby maar ze heeft nog nooit een relatie gehad die langer dan 6 maanden aanhield. Ze besluit een vrijblijvende spermadonatie van een augurken ondernemer uit Brooklyn aan te nemen. Ze is echter nog maar nauwelijks begonnen met het kunstmatige inseminatie proces, wanneer ze verliefd wordt op John, een ongelukkig getrouwde academicus.

Vanaf 2 juni in de bioscoop (Imagine)

Trailer geplaatst

avatar van mrklm
Maggie is een onconventioneel karakter en zorgt voor een interessante invalshoek in dit romantisc... of is het komisch drama? Het probleem is dat het verhaal weinig om het lijf heeft: Maggie komt terecht in een ingewikkelde driehoeksrelatie met schrijver Ethan Hawke en diens ijzige ex-vrouw Julianne Moore. De karakters zijn behoorlijk egocentrisch en het scenario verkeert - net als Maggie - in een identiteitscrisis waardoor het als geheel niet uit de verf komt. Dat de film toch heel aardig uit te zitten is, komt door de buitengewone talenten van de drie uitstekende hoofdrolspelers.

avatar van John Milton
Viel me wat tegen, ik had er meer van verwacht.

avatar van Norma
John Milton,wil je verklappen wat je had verwacht/wat tegenviel?

avatar van John Milton
Sure, normaal doe ik dat meestal uit mezelf, maar ik kon het even niet zo goed uitleggen op dat moment. Ik had uit de trailer gehaald dat het toch een beetje een soort bastaardkindje van Woody Allen en Linklater zou kunnen zijn, Waarvan later blijkt dat Woody het toch stiekem ook met Noah Baumbach gedaan heeft. Ik had wat meer humor verwacht, en dacht meer plezier uit het academische milieutje te kunnen halen waar het zich afspeelt. Het plotje deed me eigenlijk heel weinig, het waren meer de acteurs die het de moeite waard maakten. Maar dat bleek niet genoeg, ik vond het op zijn zachtst gezegd allemaal niet zo veelzeggend.

avatar van Norma
Dank! Ik begrijp het. Hmm, Baumbach invloeden, vond van hem alleen The Squid and the Whale een uitschieter in de echt goede richting. Moet wel zeggen dat ik er met name vanwege Hawke en - in dit geval in mindere mate - Moore toch wel wat van verwacht. Misschien ook teveel.

avatar van John Milton
Het was meer het mindere werk van Baumbach (Mistress America) dan Allen of Linklater inderdaad, als je het mij vraagt. Hawke was prima, Moore is Moore. Geweldig, wat ze ook doet. Zelfs met een dik Deens accent!

The Squid and the Whale moet ik nog zien

avatar van Ste*
Eerder zei ik nooit meer een film te gaan kijken met Greta Gerwig omdat ze zo irritant is, maar toen zag ik dat ze in deze film zat samen met mijn geliefde Ethan Hawke, en tja, toen moest ik er toch weer aan geloven.

Gelukkig is Gerwig lang niet zo vervelend als in haar andere films, dus dat scheelt al. Hawke is prima zoals altijd, ook Julianne Moore is wel geschikt voor haar rol, al is het wat apart dat ze zo'n bekende actrice een buitenlandse met dito accent laten spelen, niet erg geloofwaardig. Kreeg een beetje Maude Lebowski-flashbacks soms.

Verder allemaal wel vermakelijk, maar nergens superbijzonder. Beetje een Woody Allen-achtig verhaal ergens, qua thematiek en gebeurtenissen, maar het wordt nooit echt heel grappig of beklijvend. Tussendoortje, met wel een heel fijne winterse sfeer als bonus.

avatar van Steventj3
Leuk filmpje. Geen onverwachte topper. Toch doen Hawke en Moore hun werk, zoals bijna altijd eigenlijk wel. Greta Gerwig kende ik eigenlijk niet echt, dus ik wil wel wat meer van haar werk zien voordat ik er echt een oordeel over kan geven.

avatar van Pazmaster
Een leuke cast en er wordt prima gespeeld maar het verhaal vond ik niet bijster interessant. Niet slecht verder maar ik had gehoopt op een leuke wending en wat grappige dialogen, nu blijft het wat vlak en springt het er nergens uit.

avatar van wibro
Deze film heb ik voornamelijk bekeken omdat Greta Gerwig hier een hoofdrol in speelde en net zoals in Frances Ha was er op haar acteren niets aan te merken. De manier hoe zij met die kinderen omging vond ik hartverwarmend, maar voor de rest was het vlees noch vis. Het verhaal vond ik ronduit zwak. Het ging eigenlijk nergens over. Een hoop geleuter over relatieprobleempjes en nog wat. Tja, wat moet ik hier nu mee? Nee, deze film komt absoluut niet in de buurt van Frances Ha, dat ik een zeer genietbaar filmpje vond.

avatar van blurp194
Zo ongeveer in al haar films speelt Greta Gerwig hetzelfde soort zoekerige typetje dat in een of andere situatie terecht komt en daar dan met veel gepraat en wat grappig/koddige situaties uit probeert te komen. En dus ook hier. Maar waar ik een aantal vorige best goed vond, komt deze niet verder dan half aardig. Wellicht dat er teveel geregisseerd is - zoals wibro hiervoor al aanhaalt, de scenes met de kinderen zijn best goed, maar die met de volwassenen lijken wat minder vanzelfsprekend te gaan. Hawke en Moore doen hun best, daar zal het ook niet aan liggen.

En ja, als ik me dan wat begin te ergeren en/of vervelen, dan valt me ook des te meer op dat het verhaal net niet helemaal sterk is.

avatar van IH88
“You've had your thinking licence revoked.”

Maggie's Plan is een aardige indiefilm, die jammer genoeg wel wat vlak blijft. De film had wel wat pit kunnen gebruiken want nu kabbelt het allemaal iets te rustig voort. Gerwig is erg sterk als Maggie, een vrouw die graag een kind wil en uiteindelijk in John (Hawke) een man vindt waar ze verliefd op wordt en met wie ze een kind krijgt.

Jammer genoeg komt ze erachter dat John en zij toch niet zo goed bij elkaar passen, en dat John en zijn ex-vrouw toch veel beter bij elkaar passen. De veel film wordt nergens te dramatisch maar heeft een verfrissende luchtigheid over zich. En veel humor. Vooral Julianne Moore met haar verschrikkelijke accent werkt op de lachspieren. Leuke film die iets te gewoontjes is om echt indruk te maken.

avatar van clubsport
Films over relatieproblemen kunnen soms best onderhoudend zijn , in dit geval vond ik het verre van onderhoudend , ik kreeg vaak het gevoel dat er een beetje geforceerd problemen werden gezocht om het verhaal draaiende te houden en die problemen zelf werden ook allemaal nogal nonchelant behandeld .
Nee de saaiheid en de vraag in mijn hoofd (hoelang duurt het nog ) sloeg al snel toe en ik heb hem met moeite uitgezeten .

avatar van K. V.
Deze op goed geluk meegebracht en zonder te weten waarover het ging eens bekeken. Ik vond het nochtans goed beginnen en wist me wel te boeien, maar eenmaal ze een tijdssprong doen, vond ik het gewoon allemaal iets minder boeiend.
De cast deed het zeker niet slecht en verder zag de film er prima uit.
Jammer van het tweede deel, anders ging ik het wel een hogere score gegeven hebben.

Matige film over een vrouw die moeite heeft met lange relaties, maar wel graag een kindje wil. De film begint zeker goed en is op het begin redelijk grappig. Dit wordt naarmate de film vordert een stuk minder en ook komen de relaties tussen de drie hoofdpersonages nogal geforceerd over (zelfs de prima cast weet dit niet te verbeteren). Het einde is wel leuk, maar ook voorspelbaar.

avatar van Baboesjka
Geleend van de bibliotheek met twijfelachtige gevoelens. Ik wist niet of het mijn ding is. In het begin vond ik het lastig om in de film te komen en kon ik mij niet goed concentreren. Het boeide mij niet genoeg. Naarmate het verhaal vorderde, werd ik er meer in getrokken en vond ik het best leuk worden. Geen wow-film, maar wel vermakelijk, en met prima camerawerk en acteerwerk. Een voldoende. 3*

avatar van 93.9
Ik moest me ff over een barriere heen zetten. Haat die zelfingenomen ‘kijk mij ‘ns anders zijn” look van die mensen.
En helemaal bevredigend wordt ie nergens. Maar de beelden waren goed, stilering, muziek. Perfect! Maar dit is een verhaal dat niet afspeelt in de huidige maatschappij, maar maakt het wel een aanstekelijke feelgood film.

avatar van stefan dias
Gerwig speelt alweer een geflipt personage en ze doet dat met verve. Noem mij maar een fan. 'één van de zeldzame blijkbaar). Uiteraard is de film best irritant bij momenten en je denkt dan wel 'waar zijn jullie in godsnaam mee bezig?', maar vaak ook best grappig zonder dat er naar vet onderstreepte grappen gezocht hoeft te worden. De broodnuchtere vrienden Felicia en Tony (maffe flik in 'Superbad' haha) geven het nodige tegen- en daarmee ook evenwicht aan de film.
De personages zijn natuurlijk niet direct 'aimabel'. Hawke is een hopeloze, egocentrische ijdeltuit en Moore een al even grote ijdeltuit. Dat die mensen überhaupt van iemand kúnnen houden, lijkt een raadsel… Maar toch een aangenaam kijkstuk dat zo voorbij was. Met nog wat New York flavor geef ik In een gulle bui, toch maar 3,5. Verdiend.