Timbuktu (2014)

Frankrijk / Mauritanië

geregisseerd door Abderrahmane Sissako
met Abel Jafri, Hichem Yacoubi en Toulou Kiki

Van de een op de andere dag wemelen de straten in het Malinese Timboektoe van gewapende mannen met bedekte gezichten en lange gewaden. Met behulp van megafoons leggen ze de bevolking nieuwe leefregels op. Het zijn jihadisten die het bewind in de streek hebben overgenomen. Voetbal, roken en muziek zijn verboden, kledingvoorschriften worden ingevoerd en lijfstraffen toegepast volgens de regels van de sharia. Ook veebezitter Kidane en zijn gezin, die ver buiten de stad leven, ontkomen niet aan de invloedssfeer van de jihadisten.

avatar van mesa57
Behoorlijk saai en traag. Onsamenhangende verhalen. Zonder enige diepgang wordt de dagelijkse gang van zaken van een klein stadje aan de grens van de woestijn getoond. De onderdrukking door fundamentalisten lijkt daarbij zelfs af en toe bijzaak te worden. Het enige wat mij aan deze film kon bekoren was de uitstekende fotografie. Maar daar bleef het ook bij.

avatar van mcdaktari
Voor wie van filmhuis films houd, is Timbuktu een echte aanrader. De film laat weer eens heel mooi en duidelijk zien wat voor misselijkmakende religie die islam is, tenminste die islam die islamitische staat naleeft , die zo graag de sharia willen invoeren, en als het eventueel even kan in heel de wereld.
Dat heb ik nooit goed kunnen begrijpen van die moslims die zo fel tegen het westen zijn, waarom komen ze dan naar Europa??? Laat ze dan toch lekker ergens in de woestijn sharia spelen, waar alleen maar moslims zijn die dat zelf ook willen. Maar zoals je in de film ook al kunt zien wil de bevolking daar niks liever dan dat IS op rot, zodat ze weer gewoon lekker rustig kunnen wonen en leven, want die mensen hadden het veel beter toen die idioten van IS er nog niet waren.

Filmkriebel schreef:
Echter vond ik de djihadisten vrij mak en menselijk. Dat is totaal niet het idee wat ik ervan heb.

De indruk die ik er van kreeg was vooral dat de djihadisten onmenselijk waren, en vooral uit op eigenbelang - en alles uit de Islam zo vertaalden dat het hun eigen belang diende. Daar waar dat niet lukte, was dat eerder een beschamend blijk van hun onvermogen dan een gebrek aan hun motivatie om de zaken die kant uit te draaien.

Mak en menselijk heb ik nergens gezien, kortom. Zwak en materialistisch. Wellicht wat te subtiel aangezet, maar ik meende het toch zeker als de rode draad te zien.

avatar van blurp194
Welkom bij het Nieuwe Kalifaat.

De film laat een vrijwel perfecte scheiding zien tussen geluk en plezier, en het leven onder IS. Even duidelijk is de scheiding tussen vrijheid en het leven onder IS - de sharia betekent vooral het opleggen van de wil van de IS-elite aan hun slachtoffers, waarbij vooral het eigenbelang van die IS-elite de hoofdrol speelt.

Niets nieuws onder de zon, dus, eigenlijk. Tenslotte heeft elke staatsvorm vooral in zich dat de in-crowd de massa onderdrukt - of we dat nu sharia, IS, of democratie noemen. Maar er is wel een duidelijk verschil in de manier waarop dat naargeestige gegeven verhuld wordt. In de westerse samenleving zijn we er aan gewend dat dat goed verborgen blijft, en een schandaal oplevert als het zichtbaar wordt. En de onderdrukking beperkt zich meestal tot economische pesterij - en dat is al wel een schril genoeg contrast.

Goed - de film, daarin wordt de aanklacht misschien wat veel met de fluwelen handschoen gepoezevoet. Aan de andere kant, IS doet zelf al moeite genoeg om duidelijk te maken dat ze zichzelf buiten de menselijkheid en het geloof plaatsen, en wat kan je daar dan nog aan toevoegen. Verbazingwekkend eigenlijk dat de slachtoffers niet veel hardhandiger in verzet komen, maar da's aan de andere kant ook wel de gemene deler van alle overheersingen.

Ohja, terug naar de film. Perfect schitterende beelden en mooi gespeeld, het verhaal had wat minder op het sentiment mogen spelen van mij en wat harder mogen zijn. En ik had echt, echt, echt liever een happy end willen zien - maar niet alleen van de film.

avatar van blurp194
Oh dat vergeet ik nog. De voetbalwedstrijd, die is echt geniaal.

avatar van Filmkriebel
blurp194 schreef:

Ze stelden zich behoorlijk vergevingsgezind op tegenover de vrouw die vis verkocht op de markt, en ook wanneer de echtgenote van de toeareg hen de les spelde gingen ze niet over op brutaliteiten. Ik herinner me dat er amper terechtstellingen waren. Wat hier getoond werd was een "zachtere" vorm van jihadisme. Ik miste scènes waar de intolerantie van de radicale islam meer tot uiting kwamen.

Daarom vind ik je vergelijking met IS ook net iets te verregaand al ligt het voor de hand natuurlijk. IS zijn moordenaars, zijn onmenselijk en heeft in de praktijk ook weinig met de islam te maken. Ze misbruiken alleen maar hun geloof om hun doelstellingen te bereiken.Maar zoals eerder gezegd, we hebben enkel een beeld van IS en het leven onder IS via de media. Naar mijn gevoel poogde Sissako teveel een menselijk gezicht aan de jihadisten te geven, en daar geloof ik niet in.

avatar van eRCee
Je denkt dat jihadisten geen mensen zijn?

Lees een willekeurig boek over de nazi's zou ik zeggen. De banaliteit van het kwaad enzo. Het beeld dat Sissako schetst komt waarschijnlijk een stuk dichter bij de werkelijkheid dan de werkelijkheid waar jij in gelooft.

avatar van Filmkriebel
Het zijn mensen maar ze zijn niet menselijk.

Hoewel niet helemaal geslaagd toch een bijzondere, actuele en daarmee belangrijke film.

avatar van Hannibal
Wat vond je niet geslaagd kos?

Nou, vooral filmtechnisch. Het scenario liep niet helemaal lekker geloof ik.

avatar van Hannibal
De mooie stad Timbuktu wordt van de ene op de andere dag bezet door extremisten. In jeeps met ISIS-vlaggen komen ze de stad binnenrijden en leggen de bevolking allerlei verboden en geboden op. Zo mag er niet meer gerookt worden, niet gevoetbald, en er mag geen muziek gemaakt worden. vrouwen moeten volledig gesluierd zijn, en moeten zelfs zwarte handschoenen dragen! Overtreders krijgen onoverkomelijk met de Sharia-wetgeving te maken.

Voor Malinezen is muziek één van de eerste levensbehoeften, en dat wordt ze afgenomen. Natuurlijk zijn er overtreders, zoals zangeres Fatoumata Diawara, die voor het zingen van een lied 2 x 40 zweepslagen ontvangt.

De plaatselijke imam probeert de Jihadisten op andere gedachten te brengen, en hen er van te overtuigen dat ze verkeerd met het geloof bezig zijn. In plaats van goed te doen, berokkenen ze de Islam juist schade toe. Jihad voer je uit met je verstand en niet met wapens. De film heeft dan ook absoluut niet de intentie de Islam of het geloof in het algemeen in een kwaad daglicht te zetten. De mensen in Timbuktu zijn gelovig, doen geen vlieg kwaad en leiden een vredig leventje en respecteren elkaar.

Een nomadenfamilie aan de rand van de stad is als één van de laatste families overgebleven (de rest is inmiddels gevlucht) en probeert hun rustig en vredig leventje te blijven leven, maar uiteindelijk ontkomen ook zij niet aan de bizarre nieuwe regels. Het meisje in de familie, gespeeld door de vertederende Layla Walet Mohamed is zelf vluchtelinge en door de regisseur uit een vluchtelingenkamp gehaald om deze rol te spelen.

De film is een must-see voor iedereen. Niet alleen omdat hij cinematografisch overweldigend mooi is om te zien, en vanwege de prachtige muziek, maar ook om te zien waar mensen voor op de vlucht zijn, als je hier niet door geraakt wordt heb je echt een hart van steen.

Ga dit zien!

avatar van eRCee
Hannibal schreef:

Is dat zo? Het conflict tussen Kidane en de visser staat los van de jihadisten, de daaropvolgende moord ook, dus heel vredig is het allemaal niet, en een belangrijk stuk van de tragiek is niet afkomstig van de "bizarre nieuwe regels".

eRCee schreef:

De 'moord' (volgens mij was het een ongeluk, maar dom dat hij het pistool meenam) had inderdaad niets met de bezetting te maken, maar de wijze waarop hij berecht werd wel. De dood was onoverkomelijk, de stenen stonden al klaar, ik vind dat behoorlijk bizar.

avatar van hanvank
Ik kijk de film beslist. Al is het alleen maar vanwege alles wat de film losmaakt. Daarmee is deze film al geslaagd!

avatar van Biosguru
Ik heb niets met geloof, maar oh my wat hoopte ik toch dat de Voodoo van die ene mevrouw wel opeens zou werken.

Erg sterke film dit, ik ben in ieder geval nog steeds woedend terwijl ik dit tik.

avatar van arno74
Aardige film, low budget vermoed ik, die met een rustig tempo wel fijn wegkijkt. Minpunt is wel dat het allemaal aan de karige kant is. Visueel valt de enscenering meteen op, het oogt niet altijd even echt, alsof je naar een nepdocumentaire zit te kijken. Die enscenering komt ook in de dialogen, het acteerwerk en in het verhaal terug. Het is uiteraard een film, maar dat valt wel heel erg op. Er wordt te fragmentarisch gewerkt waardoor de personages en situaties niet altijd even goed zijn opgebouwd. Zo weten we van het gezin uit de poster dat man, vrouw en kind hun tijd zittend in een tent doorbrengen, dag in dag uit, en dat ze ergens anders koeien hebben die door een kind worden verzorgd (waar we ook nauwelijks iets van afweten). Nogal karige informatie dus waarmee je volgens mij amper een personage van de grond krijgt waardoor het aan realisme inlevert.

Inhoudelijk valt het lastig te rijmen dat de bezetters/barbaren zo beschaafd overkomen, alsof ze echt hun vonnissen serieus zouden overpeinzen en er geen sprake zou zijn van showprocessen. Dat er in de onderste laag van dit type religieus terrorisme wat halve en hele zotten rondlopen die toezicht houden op de "regels" geloof ik zeker, maar de personages die hier voor de terroristen worden neergezet komen op de een of andere manier nogal onvolledig en tegenstrijdig over. Wederom karig opgebouwde personages.

Religieus terreur en onderdrukking is trouwens van alle tijden, denk aan menselijke offers, de heksenjachten, de kruistochten, de inquisitie, de kolonialisaties waarbij je de keuze had tussen bekeren of sterven, etc. Hopelijk zit de islam niet, net als het christendom in het verleden, voor eeuwen met deze barbaarse taferelen opgescheept. En hopelijk raakt de wereld ooit verlost van al dat zinloos religieus geweld.

Voor mij bleef de film, ondanks de tekortkomingen, wel de hele tijd boeiend waardoor ik op 3* uitkom.

avatar van TornadoEF5
mcdaktari schreef:

Raffael77 schreef:
Linkse propaganda meuk

Twee posten waar ik me vragen bij stel. Vind deze niet al te "intelligent" overkomen. Linkse propagandameuk zegt genoeg. En de reactie erboven mocht wat genuanceerder overkomen want hoewel er verwijzingen zijn naar IS kom het veel te veralgemeend over, en kan ik lezen tussen de lijnen dat meneer een xenofobist is. Tja.

avatar van mcdaktari
Heb jij de film gezien?
een xenofobist???? Waar haal je dat nou weer vandaan

Raffael77
mcdaktari schreef:
Heb jij de film gezien?
een xenofobist???? Waar haal je dat nou weer vandaan

Daar sluit ik mij bij aan.

Redelijke film over de bevolking in een woestijnstadje die regels opgelegd krijgen door de jihadisten. Een actuele, en daardoor ook wel boeiende film die zeker wel een ander licht weet te werpen op het onderwerp. Qua verhaal stelt het niet al te veel voor en doordat de film op het begin wat structuur mist, komt het wat langdradig over. Wel genoeg mooie beelden van de woestijn.

avatar van Decec
Een goede drama film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Dan weet daar groot landschap (zand) is...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Goed achtergrond geluid
(Dolby Digital)...

avatar van Donkerwoud
eRCee schreef:

Vlak na de doodgeschoten koe hebben de toeareg het erover dat 'ze' overal het recht over opeisen. Volgens mij suggererend dat de visser ook onder de invloedssfeer van IS stond.

avatar van Donkerwoud
Voor wie, net als ik, vol onbegrip kijkt naar de massale aanhang van IS, is ‘Timbuktu’ een invoelende, humane prent over hoe instabiele gebieden op het Afrikaanse continent stormenderhand over worden genomen door de beweging. Wat deze film laat zien is dat de ideologie van fundamentalistisch Islamisme niet zozeer inherent is aan gangbare opvattingen op de plekken die zij veroveren. Integendeel, in het hart van de Staat staan internationale terroristenbewegingen die in een machtsvacuüm van armoede en wetteloosheid prettig kunnen gedijen. Welhaast koloniale praktijken in hoe die machtsvelden van buitenaf systematisch lokale gebruiken proberen uit te vlakken voor een grootschalige, internationale marketingcampagne.

De film is op zijn sterkst in sfeervolle surreële beelden van hoe IS-strijders en bezette dorpelingen proberen om zoveel mogelijk uit hun leven te halen. Een groepje jihad i’s die bij staan te keuvelen over de glorieuze hoogtijdagen van het Franse voetbal. Een groepje jongens die besluiten om te voetballen zonder bal om niet het verwijt te krijgen dat zij zich schuldig maken aan spel en ledigheid. Groepjes muzikanten die in huiselijke sfeer religieuze volksmuziek tokkelen, in de hoop dat zij daarmee de strenge regelgeving kunnen omzeilen. Vrouwen die horen dat zij zich moeten sluieren om de zedenpolitie tevreden te houden. Voor de dorpelingen zet de komst van religieuze maffiabendes een absurde, banale manier van leven in gang; mensonterend en met nul ruimte voor individuele mensenrechten.

Toch is het allemaal een tikkeltje too much. Met een stortvloed aan personages wordt gepoogd om een ambitieuze mozaïek te schetsen van vele gezichtspunten die te maken hebben met de lokale inmenging van de bebaarde bruten. Tegelijkertijd leidt diezelfde fragmentarische aanpak tot een matige uitwerking van de voornaamste spelers. Naar hun drijfveren of beweegredenen is het veelal gissen, want zij staan allemaal in dienst van dat ene grote narratief van een monsterlijke ideologie die alles en iedereen beïnvloedt. Het helpt niet dat de meeste dialogen worden uitgesproken met een zichzelf op de borst kloppende zwaarwichtigheid over welke morele acties er wel of niet tot ‘de ware Islam’ gerekend mogen worden. Zelfs het camerawerk toont een overkill aan symbolisch bedoelde associaties die weinig aan de verbeelding overlaten.

Hoe goed ‘Timbuktu’ ook de nachtmerrie van een schrikbewind onder IS weet te verbeelden: het blijft geforceerd en bedacht. Alsof een urgent onderwerp als dit gelardeerd moet worden met pretentieuze mooifilmerij en een overkill aan symboliek om zichzelf nóg belangrijker te maken.

Een voetbalmatch zonder bal die zich genoodzaakt omtovert tot een gymnastiekles en een stiekum sigaretje van een "gezagsdrager" sluit de hele opzet van deze, bovendien filmisch mooie film, in. Strenge, absurde regels, tolerantie voor zich zelf en beroep op oppermachten om wetten te verklaren en te "verzachten".
Daarnaast goede schets van de eigenlijke samenleving aan de hand van zeer bewuste beeldvorming. Enig knap beeld is de scène na de ongelukkige daad van het hoofdpersonage. Film werd trouwens met heel wat Césars bedacht.

Goed dat dit soort films ook in Europa onder de aandacht worden gebracht. Maakt het voor ons inzichtelijker aangaande zaken die normaliter een ver van mijn bed show blijven. Voor de rest had dit puur als film een stuk beter gemoeten. Zeer heftige gebeurtenissen, maar zo afstandelijk verfilmd en beleefd ook door de personages, dat je er als kijker uiteindelijk ook niet echt geroerd door raakt.

avatar van Woland
Timbuktu heeft een intrigerend onderwerp: het dagelijkse leven in Timbuktu, Mali nadat de jihadisten aan de macht komen. Zij gedragen zich als een invasiemacht die plots met harde hand alles wat ook maar enigszins leuk kan zijn verbiedt. Muziek maken, roken, voetballen, normale kleding, laat staan zaken als seks en alcohol, allemaal verboden. Timbuktu geeft een beetje een doorsnede van het dagelijkse bestaan van de mensen aldaar, varierend van mensen die zich afvragen wat die mafklappers hier moeten, tot de lokale jihadisten die zelf ook lang niet altijd even vroom zijn en hun macht maar graag misbruiken. Dit levert soms prachtige beelden op (de voetbalwedstrijd bijvoorbeeld), en soms zwaar deprimerende beelden zoals de steniging.

Maar ondanks het potentieel vond ik de uitvoering niet helemaal fantastisch. Er waren toch behoorlijk wat saaie, trage momenten in de film, en veel van de verhaallijnen zijn toch losstaande schetsen wat het voor mij wat moeilijker maakte om de aandacht erbij te houden. Belangrijke film, interessant onderwerp en setting, en een film die af en toe het bloed laat koken, maar die daarna toch weer te afstandelijk wordt en me niet zodanig greep als ik zou verwachten.

avatar van movielee
Mooie wereldcinema. Destijds op iffr gezien en deze film geeft een goed beeld hoe de verschillende overtuigingen naast en met elkaar leven.

avatar van Onceuponanytime
De invloedssfeer van de jihadisten in het Malinese Timboektoe wordt mooi in beeld gebracht. Ook de muziek zorgt voor een pluspunt. Minder vind ik de uitwerking van de verhaallijnen en het gebrek van de ( nodige ) emotionele waarde

avatar van BlueJudaskiss
Bah. Muziek was in orde en de camera was ehm... scherp. Maar het boeide me niet. Ik zag weer alleen maar mijn idee dat religie in het algemeen & islam in het bijzonder ontzettend veel kapot maakt. Film zo traag als poppenstront, de humor was - op die grappige voetbalscene na - ver te zoeken. Ik had gehoopt op een soort La Source des Femmes 2.0 maar helaas.

avatar van Baboesjka
Deze film in stukjes gekeken. Ik vond het lastig om er echt in te komen en vaak stond mijn hoofd er niet naar. Na een tijdje, ongeveer op de helft, vond ik het verhaal interessanter worden. Het is vreselijk wat er gebeurt, ik heb een hekel aan onderdrukking, maar de film zit wat mij betreft goed in elkaar. Sterk acteerwerk, scherp beeld, mooie landschappen en fijne muziek. Op het eind wist de film mij te raken. Op mij kwam het realistisch over. Het onderwerp is niet helemaal mijn ding en het begin boeide mij niet genoeg, ik vond het vrij traag, maar al met al een voldoende. 3*

Abderrahmane Sissako's (de regisseur van deze film) superieure aanklacht tegen extremisme is zowel een klucht als een tragedie, over de bezetting van het noorden van Mali door moslimextremisten.

In dit verhaal drijft Kidane (Ibrahim Ahmed) samen met zijn vrouw en dochter vee in de duinen rondom Timboektoe in het Afrikaanse land Mali. In de stad lijken lijden bewoners onder het terreurregime van de jihadisten. Kidane en zijn familie is het geweld bespaard gebleven, maar hun lot verandert wanneer Kidane tijdens een worsteling per ongeluk een visser doodt.

Deze Drama film is duidelijk met weinig budget gemaakt, maar het spel en het verhaal maken indruk. Daarin schetsen elegante en rake scènes de hypocrisie en de wereldvreemdheid van de jihadisten, die de bewoners treiteren met bizarre regels, zoals niet voor je huis in de zon mogen zitten. Zo voor mij overigend een nuttige regel zijn, want ik verbrand zeer snel in de zon

Al met al gewoon een goede Drama film, die genomineerd werd voor een "Oscar" en zeven "Césars" won in Frankrijk.

avatar van Shadowed
Tja.

De boodschap is iets waar je over na moeten denken, maar om dit beter over te brengen had Sissako zijn film over een klein stadje die wordt overgenomen door jihadisten iets minder een klucht moeten maken en veel betere acteurs moeten hebben.

Het komt gewoon niet geloofwaardig over, waardeloze dialogen en nog waardelozer acteerwerk van de familie. Vooral het kleine meisje is erg slecht, maar het zijn dan ook kinderen. De beelden zijn scherp en de warme en hete sfeer is soms goed voelbaar. Daarnaast is het verhaal rondom de jihadisten een stuk interessanter om te volgen dan de familie.

Het is ook vaak gewoon te saai en te traag, na een uur verslapte mijn aandacht zo stevig dat ik hem maar in 2 delen moest kijken. Om te bedenken dat dit maar 97 minuten duurt. Maar de boodschap schemert goed door en hierbij komen dus ook sommige confronterende beelden op.

De film is te saai, maar ook wel behoorlijk goed soms. Enkele scenes zijn best sterk, en de opening is geweldig. Sissako heeft duidelijk wel iets in gedachte hiermee, en mag het daarom ook zeker weleens overdoen. Ik heb wel vertrouwen in zijn loop.