This Must Be the Place (2011)

Italië / Frankrijk / Ierland
Roadmovie / Komedie

geregisseerd door Paolo Sorrentino
met Sean Penn, Frances McDormand en Harry Dean Stanton

Cheyenne, een rijke voormalige rockster die z’n pensioen maar saai en vermoeiend vindt, besluit op zoek te gaan naar de kwelduivel van z’n vader, een ex-nazi oorlogsmisdadiger die zich momenteel in de VS verschuilt. Als hij verneemt dat z’n vader op sterven ligt, reist hij naar New York in de hoop zich met hem te kunnen verzoenen. Het brengt hem op een bijzondere reis, wanneer blijkt dat zijn vader overleden is.

avatar van HarmJanStegenga
Gister maar weer eens een film van Sorrentino uit de kast gehaald. Bijzondere prent. Het uitgangspunt van 'This Must Be the Place' is natuurlijk bijzonder - een voormalige rockster die op zoek gaat naar de Nazi die het in Auswitsch op z'n vader gemunt had. Was daarom ook zeer benieuwd naar de samenwerking van deze Italiaanse regisseur met Sean Penn en co. De film barst echt van de kleine momentjes die je een grote glimlach bezorgen. De sterkste scene is echter het moment dat Cheyenne voor het eerst weer de gitaar pakt en samen met dat jochie aan de slag gaat op het nummer van Talking Heads. Toch ook wel een klein beetje emotioneel. Het fijne tempo + de mooi geschoten locaties maken het af. Erg mooi.

avatar van leatherhead
Mooie film, Sorrentino continues to impress.

Aparte film die aan de trage kant is, maar waarbij verveling gelukkig nergens intrede deed. Qua stijl iets gemilderd ten opzichte van een Conseguenze, nochtans valt de hand van Sorrentino wel duidelijk te ontdekken. Toch een regisseur die pertinent een stempel op zijn films weet te drukken, ondanks dat ik er tot nog toe slechts drie van hem gezien heb. Maar juist dat zegt al het nodige.

Wat wederom opvalt is de zwier waarmee de camera bedient wordt. Niet verwonderlijk, aangezien cinematograaf van dienst Bigazzi dat soort hoogstandjes wel vaker uit z'n mouw schud, maar ook hier geeft het de film veel cachet mee. De soundtrack zal ook zeker niet zomaar aan je voorbijgaan. Legio aan verschillende nummers wisselen elkaar af, zeer uiteenlopend, doch telkens passend en tekenend voor de sfeer. Het klopte gewoon, voor mijn gevoel.

Waar mijn euforie omtrent de film dan een heel klein beetje ophoud, is bij de protagonist zelf. Het vingertje valt niet volledig naar Penn te wijzen denk ik, eerder gewoon aan het personage in se. Erg extravagant neergezet, soms neigt het zelfs naar het potsierlijke, waardoor er van sympathie of meeleven slechts sporadisch sprake was. Had persoonlijk een wat minder karikaturaal hoofdpersonage geprefereerd.

Maar desondanks is deze erg in de smaak gevallen. Als geheel pakkend, met schwung vormgegeven, en hier en daar scenes die er nog dat beetje bovenuit steken. Ruime 3,5*, op naar de volgende Sorrentino.

avatar van david bohm
Door de cinematografie toch wel een aardige film omdat het verhaal niet echt indruk weet te maken.
Het stemgeluid van Penn is nogal bijzonder en verder zitten er ook nog wel wat grappige dingetjes in de film. Heb nu alle films van Sorrentino gezien en vind dit toch wel de minste.

Als intellectueel en geoefend arthouse kijker (lol) kom ik er niet door heen.Gister de helft gezien.....wat een overaangedikte rol van Penn als Cheyenne.Maar goed, ik zal niet kinderachtig zijn en de rest uitkijken dadelijk. Ach nee, ik trek het niet...Het hele verhaal interesseert mij geen donder... "Hey, doe mij een Dirty Harry....!!!".

avatar van 0o.
0o.
Zo zeg wat een heftig mooie film.. Geweldige rol van Penn, prachtige muziek en haast elk shot is een pareltje

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Een interessante mislukking. This must be the Place heeft een meanderende plot waarbij thema's als zelfmoord, schuld, de holocaust en een problematische vader-zoon relatie wat laconiek worden aangehaald, en die ik daardoor maar moeilijk serieus kon nemen. Een bevreemdende hoofdrol voor Penn die weliswaar een knappe acteerprestatie neerzet maar toch niet overtuigt als ouwe rocker. Ook een overbodige cameo voor David Byrne, al was zijn optreden dan wel weer aardig.

avatar van Querelle
Dit is geen film waar ik ooit 5* aan ga geven maar het is wel mijn nieuwe lievelingsfilm. Kort achter elkaar gekeken en twee keer enorm door vermaakt en geraakt vanwege de talloze onafgemaakte plotijnen (iets waar ik normaal nooit goed tegen kan) het bizarre spel van Penn (wat me normaal zou irriteren) en de kunstmatige mix van holocaust heritage drama met hippe road movie (WTF).

De film is doorlopend ambivalent in zijn boodschap, zeer komisch en ontzettend scherp. Het ritme en de opbouw van de film getuigen van een zeldzaam soort vakmanschap en visueel weet de film op de juiste momenten te imponeren.

Ik was al lang overtuigd van Sorrentino's talent, maar nu ga ik ook zorgen dat ik de paar titels die ik nog niet gezien heb, ook ga zien.

Gisteren deze film uit het keuzemenu van "on Demand" gepikt. Legde vrijwel onmiddellijk de link met Robert Smith, zanger van the Cure, vanwege Penn's uiterlijk. Met name het hoog-getoupeerde zwarte haar en de felrood gekleurde lippen deden mij direct aan Smith denken. Het zou mij niets verbazen, als deze als inspiratiebron heeft gediend qua styling van het uiterlijk van Cheyenne. Het beetje wazige gedrag en de bijna Parkinson-achtige motoriek (in het begin al komt de kijker er achter dat Cheyenne reuma heeft, of reumatoïde arthrose) deden mij ook aan Ozzy Osbourne denken.
Maar goed. Het verhaal. De film.
Kan er niet omheen: schitterend vormgegeven. Kleurrijk-letterlijk, maar ook vele kleurrijke types passeren de revue. Het verhaal wordt langzaam, bijna omzichtig opgebouwd; de hoofd-karakters worden gepresenteerd. Het uitgangspunt van het verhaal, waardoor hoofdpersoon Cheyenne "on the road" terecht komt, is vergezocht op zijn minst, bizar op zijn hoogst, maar op de een of andere manier wérkt het wel. Toch bleven bij mij, na het kijken, enkele hinderlijke minpuntjes hangen. Ik "begrijp" de slotscène gewoon niet. Ik schrijf "begrijp" tussen aanhalingstekens, omdat er ook nog een kans is dat er niets te begrijpen valt. Verder vind ik de tegenstrijdige emoties in de film wel heel erg tot het uiterste gaan. Zelfmoord, de holocaust, psychiatrische ziekte gaan hand in hand met vlijmscherpe humor, maatschappijkritiek en romantiek-terwijl de film óók een roadmovie is, én een zoektocht van het hoofdpersonage naar zichzelf, én wat de holocaust nog generaties lang, tot vandaag de dag, aan slachtoffers heeft gemaakt, én het inzicht in een moeizame vader-zoon relatie, én schuldgevoel en zo verder. Ik heb daar moeite mee. Er worden teveel universele thema's in één-te korte- film gepropt. Ook vind ik sommige scenes niet realistisch. Ik vermoed dat als je in de USA in een motelletje naast de eindeloze snelwegen terecht komt en er uit ziet als genoemde Robert Smith, je veel meer agressieve reacties mag verwachten; in de film kijkt men hooguit even vreemd op van Cheyenne's uiterlijk, maar verder roept hij geen agressieve reacties of felle nieuwsgierigheid op. Ingehouden acteerwerk van Sean Penn, soms iets té ingehouden, als je het mij vraagt. Prachtige rol Frances McDormand als Cheyennes schaamteloos positieve echtgenote. Ik denk dat ik deze film nog een tweede keer moet bekijken om mij er een echt duidelijke mening over te vormen. Ik heb er met veel genoegen naar gekeken tot aan het onbegrepen einde aan toe, maar zoals gezegd: een beetje too little, too much.