Tonio (2016)

Nederland

geregisseerd door Paula van der Oest
met Pierre Bokma, Rifka Lodeizen en Chris Peters

Op 23 mei 2010 wordt de 21-jarige Tonio van der Heijden door een auto geschept en in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht, waar hij overlijdt. Het leven van zijn ouders, die hun enige zoon op de intensive care zien overlijden, verandert drastisch. Zijn bestaan laat een fantoompijn achter bij zijn ouders, die in alles om hen heen en in henzelf aan hem herinnerd worden. Ze rouwen, maar moeten ook proberen te voorkomen dat hun eigen levens in een neerwaartse spiraal van verdriet terechtkomen.

avatar van keukenzout
Oh man die laatste 10 minuten braken mijn hart.

Daar waar ik het boek erg sterk en aangrijpend vond kom ik met de film niet verder dan een krappe voldoende. Ik lees de hele tijd dat het acteerwerk van Pierre Bokma zo goed is maar persooonlijk vind ik dat vrij matig, het acteerwerk van de moeder van Tonio was nog veel slechter. Het verliezen van je kind is hartverscheurend en wordt beschreven als ongeveer het allerergste wat een mens kan overkomen, maar dat heeft zij op geen enkel moment over weten te brengen. Ik vond alleen de acteur die Tonio speelt het aardig doen.
Ik vond het eerste gedeelte van de film zeer matig maar dit werd in het tweede gedeelte van de film enigszins goedgemaakt, waardoor ik toch op een krappe voldoende uitkom. Het tweede gedeelte van de film waarin de vader van Tonio doormiddel van flashbacks de dood van zijn zoon reconstrueerd was goed gedaan en ook de slotscene vond ik sterk.
Al met al zeker geen geweldige film.

avatar van Baboesjka
Wat een mooie, verdrietige film. Ik heb geen kinderen, maar ik kan mij heel goed voorstellen dat het vreselijk is om je kind te verliezen. Deze film beeldt het rouwproces op pijnlijke wijze uit. Ik vind het oprecht overkomen. Mede daardoor heeft het mij geraakt. Goed acteerwerk en passend beeld. Het boek heb ik (nog) niet gelezen, maar de film geef ik een hoge beoordeling. 4*

avatar van john mcclane 2
De dood is misschien wel de grootste inspiratie bron voor kunst , en dan met name literatuur .
Maar dit boek heeft me nooit getrokken , zo’n dikke pil over uit pluizen van je rouwproces .
Enorme navelstaarderij .
Ik wil niet het verdriet relativeren van van der heyden . Het is zonder meer een van de meest heftige intens verdrietigheid en verschrikkelijke periode die een mens kan meemaken .
En dat de man het van zich afschreef snap ik ook. Kan het leed voor zo ver mogelijk zachter maken dan wel ietsje verwerken .
Maar wat ik zei , dit is navelstaarderij . Er gebeurd te weinig om een film te laten intrigeren .
Ik ben ook niet van steen. En word regelmatig getroffen door kunst , en met name muziek .
Een brok in mijn keel is mij niet vreemd .
Dit liet mij eigenlijk koud . Knap spel hoor . Maar te weinig inhoud .
Maar das mijn menig . 2,5 * .

Sterke verfilming van het boek dat A.F.Th. Van der Heijden schreef naar aanleiding van het verongelukken van zijn enige zoon Tonio. Een aangrijpend relaas over diverse aspecten van rouwverwerking. Opnieuw een prima film van eigen bodem met goed acteerwerk.