Take Me Somewhere Nice (2019)

Nederland / Bosnië-Herzegovina
Komedie / Drama

geregisseerd door Ena Sendijarevic
met Sara Luna Zorić, Lazar Dragojevic en Ernad Prnjavorac

Een ingeslapen dorp ergens in Bosnië. Emir en Denis zijn beste vrienden. Denis wil weg, Emir wil blijven. Dan komt het Nederlandse nichtje van Emir, Alma, een zomer langs. Te midden van lethargische toeristen en corrupte politici groeien de drie steeds verder naar elkaar toe. Maar een afscheid is onafwendbaar.

Vanaf 21 maart in de bioscoop (Gusto Entertainment)

Over een tiener die niet vies is van seks, die Servisch probeert te spreken maar dat allang kan, die een sinasappel uitperst in iemands anders koelkast omdat waarom ook niet, die niet al te intelligent is en het maar niet lukt om naar het het ziekenhuis waar haar vader ligt te reizen, geinspireerd op Stranger than paradise, ontzettend mooie beelden, te veel ongeloofwaardigheden van elementen binnen het script, goed spel.

avatar van skinny_tie
Vind ongeveer hetzelfde als hierboven, maar blijkbaar hecht ik iets meer waarde aan de beelden en iets minder aan het verhaal.

avatar van sinterklaas
Sara Luna Zoric was mijn overbuurmeisje... toen ik nog in Amsterdam woonde.

Het is duidelijk dat men heeft geprobeerd aldoor mooie, artistieke beelden en aldoor diepzinnige one-liners en dialoogjes in de tekst over bv. migratie en cultuurbotsing te leveren en alhoewel men daarin best slaagt wordt het beeld of de tekst nergens echt interessant. Het verhaal heeft focus – een Nederlands meisje van Bosnische afkomst gaat in haar eentje in Bosnië op zoek naar haar vader en maakt van de gelegenheid gebruik om het avontuur aan te gaan en zichzelf te ontdekken – maar wordt nergens echt spannend. Ik weet ook niet goed wat de film wil zeggen, anders dan het bevestigen van het Bosnische vooroordeel dat Nederlandse meisjes makkelijk zijn qua seks.

De film is aldus zeker niet mislukt of wanstaltig – hij is best aan te zien – maar ook niet echt geslaagd of interessant.

UIk ben ook heel benieuwd wat de film wil zeggen. Een meisje zonder plan, die haar hersens niet gebruikt, helemaal geen beeld heeft over wat ze goed of slecht vindt..en dan ook nog incest. Waarom? Ik vond het niet saai, daarom ben ik ook benieuwd wat de regisseur wilde zeggen..behalve wat overal al staat en wat iedereen gebruikt..twee werelden , oost west, moederland, zoektocht naar jezelf bla bla

avatar van wibro
Van het verhaal moet deze film het voor mij niet direct hebben maar eigenlijk helemaal van de zeer sexy geklede schoonheid Alma. Al die tijd gefascineerd naar deze aantrekkelijke jonge vrouw zitten kijken. Zonder haar sensuele verschijning had ik de film misschien niet eens afgekeken want nogmaals; het verhaal stelde gewoon niet veel voor en dat geweld op het einde van de film had voor mij gewoon weggelaten mogen worden.

avatar van Baboesjka
Een redelijke film. Het verhaal vind ik best leuk en de beelden vind ik enerzijds mooi scherp en helder, en anderzijds vind ik het qua beelden en acteren te gestileerd/gemaakt. Ik houd meer van films die wat rauwer en echter zijn wat dat betreft. Het voelde te onnatuurlijk en afstandelijk aan. Het is een beetje een roadmovie. Daar houd ik wel van. Ik vind deze film echter niet bijster interessant en ik vond het lastig om geconcentreerd te blijven kijken. Een kleine voldoende. 3*

avatar van 93.9
Lekker tussendoortje.

avatar van Drulko Vlaschjan
Ik ben het eigenlijk eens met bovenstaande reacties, maar net als skinny_tie ben ik tamelijk mild in mijn oordeel. Behoorlijk enthousiast zelfs. Er zitten nogal wat (continuïteits)foutjes in de film die mij op de een of andere manier niet storen. Misschien omdat het allemaal zo willekeurig is. De sfeer en de beelden bevielen mij wel en hoewel ik niet echt het idee had dat het ergens heen ging en er ook niets wezenlijks uit heb weten te halen, heb ik mij uitstekend vermaakt. Dat is ook wat waard.