menu

Film / Algemeen / Beeld- en filmformaten (/aspect ratio)

zoeken in:
kappeuter (crew)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=s7-aMi4Rr-4

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

kappeuter (crew)

https://www.youtube.com/watch?v=R26_F7pecqo

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Directors have tons of aspect ratios to choose from. Which should they pick? Let's look at the thematic effect each different aspect ratio can have on the viewer.

(via VPRO Cinema)

kappeuter (crew)
TARANTINO’S THE HATEFUL EIGHT KRIJGT 70MM RELEASE IN BENELUX

De nieuwe film van Hollywoodlegende Quentin Tarantino, The Hateful Eight, krijgt een 70mm release in Nederland. De film is vanaf 7 januari, de officiële releasedatum, exclusief op 70mm in de Benelux te zien in EYE te Amsterdam.

Het is zeer bijzonder dat The Hateful Eight op 70mm, een formaat dat tegenwoordig niet meer wordt gebruikt, is gefilmd. Tevens is de 70mm versie door Tarantino anders gemonteerd, waardoor deze edit circa zes minuten langer is. Quentin Tarantino heeft speciaal voor de film 70mm projectoren laten herstellen die werkeloos in Amerikaanse depots stonden. Het publiek kan exclusief in EYE de film op het zeer brede Ultra Panavision formaat zien. EYE beschikt als één van de weinige bioscopen nog over een goed werkende 70mm projector.

The Hateful Eight vertelt het verhaal van zeven gevaarlijke premiejagers en hun gevangene, enkele jaren na de Burgeroorlog in het winterse Wyoming. Door een sneeuwstorm raken ze verwijderd van hun route en komen ze vast te zitten in een afgelegen plaatsje, met alle gevolgen van dien… The Hateful Eight is de spectaculaire achtste film van Hollywoodlegende Quentin Tarantino, die met onder meer Django Unchained en Inglourious Basterds grote successen boekte.

(persbericht Entertainment One)

De toegangsprijs is € 15,-, Cineville-toeslag: € 5,- (Tarantino's The Hateful Eight exclusief op 70mm in EYE). Dus nog geen euro per minuut extra. Koopje. Krijg je als bonus ook nog een pauze

Dat lijkt me om met het persbericht te spreken op zijn minst 'zeer bijzonder', 'speciaal', 'exclusief', 'zeer breed', 'spectaculair' en een 'groot succes'.

Ik kwam een erg interessante video tegen over filmbeeldformaten.

Tweakers

hoop dat het jullie het ook verrijkt.

Bedankt. Leuk informatief filmpje. Ik heb weinig kennis van dit soort zaken en vroeg me al een tijdje af wat dat toch was, die 70 mm vertoning van The Hateful Eight. Nu toch wel meer waardering voor Tarantino dat hij dit zo heeft opgenomen.

kappeuter (crew)
Netflix overweegt herkadreren films voor smartphones - Filmhoek.nl

Wie kijkt er nou film op een smartphone...
Ja, Aziaten dus...

kappeuter, ik zie in de trein regelmatig mensen een film (of serie) op hun smartphone kijken, volgens mij is het minder zeldzaam dan jij denkt - maar t zou mijn keuze ook niet zijn.

kappeuter (crew)
Mochizuki Rokuro
Ah ja, toch wel.
Bij een documentaire kan ik het me eventueel nog wel voorstellen.

Ik wil nog wel eens wat op de iPad kijken, maar een hele film op de mobiel gaat me te ver. Zolang je die geherkadreerde versie alleen in de mobiele app te zien krijgt, gaan ze hun gang maar.

Soms wel handig, als je ergens de tijd moet doorbrengen en geen tablet bij de hand hebt. Maar... dan zou ik het van een SD-kaart bekijken en niet je databundel gebruiken. Automatisch herkaderen (niet per scene zoals in het voorbeeld) moet trouwens met een app niet ingewikkeld zijn, toch? Kunnen ze toch als optie aanbieden? Qua ratio zit er niet heel veel verschil tussen een mobiel scherm en bioscoopformaat.

Oh ik maak me nooit zo druk om mijn bundel. Ik heb 20500 MB te verstoken iedere maand.
Daar kan best iedere week een netflixje vanaf

kappeuter (crew)

https://www.youtube.com/watch?v=ahbsqJihyNk

Blijkbaar weer iets 'nieuws', hoewel al in 2013 geïntroduceerd las ik net:
Introducing Screen X, Cinema in 270 Degrees | Filmmaker Magazine

Waarom filmmakers ook nu nog kiezen voor een 4:3 aspect ratio, ipv wide screen.

Wij hebben het vaak niet meteen door. Ik kwam er zelfs hier net pas achter dat First Reformed blijkbaar ook 4:3 was. Paste er zo goed bij dat we het geen moment op hebben gemerkt...

https://www.youtube.com/watch?v=ct9C3pMm9mc

Wij hebben het vaak niet meteen door.

Niet? Ik vind het niet om aan te zien, zelfs bij een aantal persoonlijke favorieten blijft het storend.

Stoort me niet in het minst, nee.

Zoals ze in het filmpje uitleggen, het kan de sfeer zelfs versterken.

John Milton schreef:
Waarom filmmakers ook nu nog kiezen voor een 4:3 aspect ratio, ipv wide screen.

Ik weet niet of het tegenwoordig aan de filmmakers ligt. Ik dacht zelf dat het aan de distribeurs ligt?

Alexander1900 schreef:
Ik weet niet of het tegenwoordig aan de filmmakers ligt. Ik dacht zelf dat het aan de distribeurs ligt?

Dat lijkt me wel héél sterk.

Weet dat regisseurs het tegenwoordig gebruiken om een bepaald gevoel op te wekken, maar vind het nooit geslaagd. Daar kunnen ze nog 100 filmpjes over maken

ik vind het bijna altijd fijn. Maakt het direct minder plechtstatig.

Alexander1900 schreef:
(quote)

het is een artistieke keuze. Net als zwart-wit.

Vroeger werd er er wel eens geknoeid met een home video of dvd release, maar dat is inderdaad wat anders, en daarbij was het eerder andersom. Wide screen werd nooit 4:3 gemaakt

kappeuter (crew)
geplaatst:
Hoe groter, hoe beter: Size does matter! - Filmkrant

De Filmkrant schreef:
Rond 70mm hangt een cinefiel aura; het is het enige formaat waar digitale projectie qua scherpte, dieptegevoel en kleurenrijkdom nog altijd niet aan kan tippen. Dus biedt een 70mm-vertoning de ultieme filmervaring, het nostalgie opwekkende, ouderwetse bioscoopgevoel: "See it in glorious 70mm Ultra Panavision!"
De filmgeschiedenis kent vele formaten, in oplopende kwaliteit: Super 8, 16-, 35- en 70mm. Met de komst van de geluidsfilm werd het technische aspect van film vastgelegd, zowel het beeldformaat, de ‘aspect ratio’ (indertijd 1.33:1), als het aantal frames per seconde (fps), dat werd vastgesteld op 24 beeldjes per seconde.

geplaatst:
Zojuist mijn tweede film in 1:1 ratio gezien (na Dolans Mommy), O Homem das Multidões (2013). Wederom een geslaagde keuze voor een film als deze, wat mij betreft.

Iemand bekend met meer films die echt letterlijk vierkant zijn? Niet 4:3 maar echt 1:1?

Gast
geplaatst: vandaag om 22:09 uur

geplaatst: vandaag om 22:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.