• 155.373 films
  • 9.292 series
  • 27.638 seizoenen
  • 604.195 acteurs
  • 345.990 gebruikers
  • 8.758.443 stemmen

Beeld- en filmformaten (/aspect ratio)

zoeken in:

John Milton

• 19742 berichten
  • 10867 stemmen

Bij Take Me Somewhere Nice (2019) werd door meerdere gebruikers vraagtekens bij de aspect ratio-keuze geplaatst.

kappeuter (crew films)

• 69396 berichten
  • 5535 stemmen

Eye Filmmuseum schreef:

Eye Filmmuseum vertoont films in allerlei formaten. Veel mensen kennen film alleen nog maar in het digitale format en weten niet eens meer dat tot voor kort films nog altijd op celluloid filmmateriaal vertoond werden. In dit filmpje wordt uitgelegd wat de populaire filmformaten precies zijn en hoe deze eruit zien zoals 35mm en 70mm film.

kappeuter (crew films)

• 69396 berichten
  • 5535 stemmen

Netflix verknoeit beeldverhouding Seinfeld | Superguide

Superguide schreef:

De populaire sitcom Seinfeld staat sinds kort op Netflix, maar fans zijn een beetje verbolgen over Jerry, Elaine, Kramer en George. Netflix biedt de serie alleen in breedbeeld aan, waardoor sommige grapjes letterlijk niet te zien zijn!

Tegenwoordig kijkt zowat iedereen televisie op een (high-definition) breedbeeldscherm, maar Seinfeld werd eigenlijk opgenomen en uitgezonden voor ouderwetse ‘vierkante’ televisies. De beeldverhouding werd door Netflix veranderd van 4:3 naar 16:9, maar daardoor valt een gedeelte van het beeld weg.

neo

• 15379 berichten
  • 9095 stemmen

Daar zijn nog wel meer voorbeelden van. Ik herinner mij dat Xavier Dolan niet blij was dat men bij Netflix aan het beeldformaat van Mommy had gesleuteld. Hierdoor was de onvergetelijke sprong van 1:1 naar breedbeeld geen onderdeel meer van de film.

skinny_tie

• 1229 berichten
  • 3648 stemmen

Wat betreft Mommy heeft Dolan later gezegd dat de fout niet bij Netflix bleek te liggen. Seinfeld is net als Mommy geen productie van Netflix zelf, dat krijgen ze zo aangeleverd.

In het artikel waar Kappeuter naar linkt staat een bericht van iemand die zegt dat het op Hulu (dat in de VS Seinfeld aanbood voor het naar Netflix verhuisde) wel goed zat, maar ik vind tientallen berichten en artikelen uit die periode waaruit het tegendeel blijkt.

skinny_tie

• 1229 berichten
  • 3648 stemmen

Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings (2021) staat nu op Disney+ en ik zag dat je kunt kiezen uit de 2.35:1 en de 1.90:1 IMAX-versie, dit blijkt ook het geval voor andere Marvel-films die in twee versies zijn uitgebracht. Kijkvoortgang blijft gelijk, dus je kunt ook switchen tussen de versies.

kappeuter (crew films)

• 69396 berichten
  • 5535 stemmen

skinny_tie

Ja interessant. Het gaat om zgn. IMAX enhanced.

John Milton

• 19742 berichten
  • 10867 stemmen

JM heeft een lijstje gemaakt.

Aspect Ratio - Non-Widescreen Films in a Boxy Aesthetic, a list of films by John Milton - Letterboxd

Tips zijn welkom, mits het films van na 2000 zijn.

kappeuter (crew films)

• 69396 berichten
  • 5535 stemmen

Ik heb geen aanvullingen.

Het bijzondere is dat het formaat heel kort afleidt, maar daarna juist pakt.

Why The Old-School 4:3 Aspect Ratio Is Coming Back With A Vengeance Right Now - Noam Kroll - noamkroll.com

kappeuter (crew films)

• 69396 berichten
  • 5535 stemmen

Aanvulling:

L'Événement (2021)

skinny_tie

• 1229 berichten
  • 3648 stemmen

Kino laat via twitter weten dat ze een 70mm-print van Licorice Pizza (2021) gaan vertonen.

John Milton

• 19742 berichten
  • 10867 stemmen

Unum (2019)

[ UNUM ] (lat."one") is presented in 9:16 format - flipped vertically - as a metaphor for the singularity of life. Beginning with a carnal prologue between man and woman, the figurative journey continues with a lone huntsman at a cave. A company by his loyal dog the huntsman discovers and delivers delicate honey to a shady merchant and his nefarious cat - as a single drop of the sweet nectar releasing the furies of fate. - NSFW

blackwolves

• 565 berichten
  • 575 stemmen

ik ben een grote fan van films ben er al ingetuimeld van een jonge leeftijd nu is alles veel verandert buiten vroeger

tv cinema we kijken allemaal digital tv kabel is verleden tijd ook onze tv is anders geworden zowel het beeld als de grote van het scherm en de uitvindingen staan niet still op gebied van beeld en geluid. vroeger gin men naar de cinema of dat onze tv niet heeft wat de cinema wel heeft nu is dat niet echt meer nodig je kunt reeds thuis je eigen cinema maken met een gewone tv en je stereo keten maar het kan ook al meer een eigen cinema bouwen met het beeld van de cinema en ja dat is natuurlijk erg fijn je betaald geen enkele euro je doet en laat wat je wilt mooi is dat toch hei? een dvd een blu ray gewoon afspelen en kijken zoals de cinema helaas is het beeld niet aangepast aan je scherm of je nu naar een tv kijkt of een speciale van nu de uitvinding een beamer is er altijd probleem op gebied van beeld aanpassing een film op je tv scherm snijd men een beeld af zo dat je balken van onder en boven hebt zoals men nog kent uit de vorige eeuwen de films in de cinema.nu doen ze dat met bijna elke film. nu je beamer dan denk je oke balken geen probleem we passen ons beeld wel aan 16.9 en zo of gewoon beeld vullend geen probleem tenminste als je geen nl ondertitels nodig hebt maar dan nog vele dvd's en blu ray's zijn gewoon niet aan gepast aan een beeld verhouding en dat is natuurlijk erg vervelend want je gaat toch naar de cinema om een film te zien op groot scherm toch allee toch vele doen dat waarom anders natuurlijk ook de kwaliteit van de film. maar de laatste nieuwe uitvinding op gebied van beeld 4k en zo zal wel scherper en helder beeld zijn maar wat maakt het uit? als je geen aangepast beeld hebt wanneer je naar je film kijkt dan blijft het toch het zelfde als je naar je tv scherm kijkt behalve de grote van je scherm dan. ik vind gewoon dat ze hen dvd's en blu ray's moeten aanpassen zo dat je thuis ook de ervaring hebt van een bioscoop wat betreft het beeld daarom denk ik? koop je toch zo een home cinema maar jammer dat de films geen 16.9 of schermvullend

kappeuter (crew films)

• 69396 berichten
  • 5535 stemmen

Je tekstformaat is onleesbaar.

John Milton

• 19742 berichten
  • 10867 stemmen

Oef. Ja daar begin ik ook niet aan, vrees ik.

alexander038

• 800 berichten
  • 1175 stemmen

@ blackwolves: Maar dan mis je beeld of het is vervormd.

kappeuter (crew films)

• 69396 berichten
  • 5535 stemmen

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.