• 8.227.969 stemmen

banner

Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings (2021)

Fantasy / Actie | 132 minuten

Genre: Fantasy / Actie

Oorsprong: Verenigde Staten / Australië

Geregisseerd door: Destin Daniel Cretton

Met onder meer: Simu Liu, Awkwafina en Meng'er Zhang

Releasedatum: 1 september 2021

• Bioscoop Vanaf 22 september in 89 bioscopen

Over Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings

"You can't outrun your destiny."

Shang-Chi is een meester in martial-arts, en is daarin vrijwel ongeëvenaard. Shang-Chi kent een verleden die hij achter zich heeft gelaten, maar wordt hiermee opnieuw geconfronteerd wanneer hij in het web van de mysterieuze Ten Rings-organisatie verstrikt raakt. Tevens krijgt Shang-Chi te maken met een dreiging die zich achter de naam "Mandarin" schuilt.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

Shaun / Shang-Chi

Master Guang Bo

Trevor Slattery

Li Ching-Lin / Death Dealer

kappeuter (crew films)

Vanaf 1 september in de bioscoop (Walt Disney)

avatar van Dragon48

Dragon48

Ik kijk uit naar deze film, ik kocht toen ik een jaar of 15 was ook altijd de strips van Shang-Chi.

"De Handen Van Shang-Chi, Meester Der Kung-Fu"

avatar van Kondoro

Kondoro

• 1965 stemmen

Ben benieuwd.

avatar van rep_robert

rep_robert

Fase 4 van Marvel is op Disney+ inmiddels in volle gang en ook de bioscopen beginnen nu eindelijk een beetje op stoom te raken met Black Widow en nu met (het betere) Shang-Shi als tweede film.

Ondanks het compleet andere thema kan je vooral de eerste 45 minuten voelen dat dit een typische Marvel film is. Heel veel luchtige actie en veel humor die on point is. Erg vermakelijk en de gevechten zijn het beste wat Marvel tot nu toe ooit heeft geboden. En tegelijkertijd bij vlagen ook een mooie ode aan "Wire fu" (denk aan Crouching Tiger bv). De acteurs voelen zich als een vis in het water betreft hun rol en zelfs Akwafina valt prima binnen dit universum. Niet dat ik iets tegen haar heb, integendeel. Maar ze is wel een bepaald type actrice die je niet zomaar overal kwijt kan.

In de tweede akte, na drie kwartier ongeveer, zakt de film wat in. Iets wat eigenlijk wel vaker een kwaaltje is bij superhelden films. Het tempo zakt compleet weg en er is heel veel expositie. Ben Kingsley redt dit gedeelte van totale saaiheid.

Vervolgens komt het eindgevecht in de derde akte weer lekker op gang en kan je wat Marvel betreft genieten van actie en spektakel. En ja, ook een kwaaltje van veel Marvel films (al had Suicide Squad hier ook last van) is toch het gebrek aan een echte bad guy. Nadat papa is bijgedraaid is het vechten tegen een groot en kwaad monster, meer niet. Niet heel enerverend, maar "a Dance with Dragons " (pun intended) maakt het nog enigszins goed.

Tel hierbij een post credit scene die eindelijk weer wat interesse weet op te wekken en je hebt een prima aftrap van fase 4. De tien ringen blijken een baken te zijn, maar voor wat? Kwaadaardig of goedaardig?.

Denk dat Marvel inmiddels wel een abonnement bij heeft op 3 of 3,5 sterren films.

avatar van Goldie63

Goldie63

Een onverwacht heerlijke actie/fantasy film. Geweldige mythische dieren en locaties/omgevingen, top actie scènes en een verhaal wat prima in elkaar steekt. Voeg daarbij het goede acteerwerk en de juiste interactie tussen de hoofdpersonen en ook nog een dosis humor en er is eindelijk weer eens een actiehelden film die de moeite waard is.

kappeuter (crew films)

avatar van pierre18

pierre18

Schitterende special effects! Maar daarmee is ook alles gezegd. Je krijgt het gevoel dat de omgeving in Japan of where ever veel belangrijker is dan het verhaal Natuurlijk moet Marvel het niet hebben van verhalen, maar zelfs deze story is Marvel onwaardig. Het is gewoon te simpel voor woorden.

Marvel moet het hebben van veel actie, maar in deze film schieten ze dan weer te veel door met kung-fu gevechten, overdaad schaadt en zo worden deze scènes zelfs de saaiste momenten van de film. Ook zit de lengte van de film op de rand, het moest niet langer duren. De grappige momenten doen het wel goed, maar kunnen de film niet naar een voldoende niveau brengen.

avatar van MosquitoSmasher

MosquitoSmasher

Ik kende de character totaal niet en de trailer deed me nogal weinig. Maar het mooie van een abonnement is dat je een gokje kan wagen op films. Kom net terug van de film en ik ben positief verrast. Heb er echt van genoten. Ik vond het een interessant verhaal hebben, hele toffe vecht scènes, mooie gebieden, mooie muziek, behalve de pop shit die er niet in had gemoeten.

Het enige wat mij soms stoorde was dat er tijdens bepaalde scènes gewoon Engels wordt gesproken terwijl ze qua verhaal nog echt geen Engels konden. Daarnaast was het qua dit inconsistent, want in andere stukken werd er Mandarijns gesproken en geantwoord in het Engels, kwam raar over vond ik.

En een dingetje over Katy....

Komt het er gewoon op neer dat zij om...reasons...een natural is? Ze blijkt super accuraat te kunnen richten met pijl en boog en de draak raakt zij volop. Daarnaast in de post credits zien we dat ze bij het team zal horen.

avatar van Shinobi

Shinobi

"Is this what you wanted?!"

Achter Simu Liu had ik niet zo snel een actieheld gezocht, vooral met in mijn achterhoofd zijn komische rol in de serie 'Kim's Convenience' (een aanrader). Des te grappiger dat hij zich in 2018 via een tweet aanbood om de rol te spelen en deze daadwerkelijk heeft gekregen.

Enfin, Shang-Chi leidt een simpel bestaan als parkeerbediende onder de schuilnaam Shaun. Hij denkt ontkomen te zijn aan zijn duistere verleden, maar na een aanval afkomstig van zijn vader keert hij terug naar China. Hier herenigt hij zich met zijn zus om de confrontatie met vaderlief aan te gaan.

Op deze wijze beland je als kijker in een wilde achtbaanrit. Met name de actie zit echt goed in elkaar; mooie overzichtelijke shots die de stijl van wuxia in beeld brengen. Het is erg tof hoe dynamisch deze scènes in elkaar zijn gezet en de camera erdoorheen vliegt. De hand van Brad Allan (R.I.P.) is hier duidelijk te zien, petje af. Dit had ik totaal niet verwacht als ik eerlijk ben.

Het verhaaltje blijft onderhoudend, hoewel de dynamiek tussen broer en zus enigszins vaag blijft. Er zit meer dan voldoende geslaagde humor in om je af te leiden van het familiegebeuren. Hier en daar ook een paar leuke dingen die verrassend uit de hoek komen. Liu speelt Shang-Chi perfect, alsof het op zijn lijf is geschreven. Alleen Awkwafina valt soms uit de toon, maar storend is het niet.

Al met al is 'Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings' een vermakelijke film die zeker naar meer smaakt. Uiteraard wel even blijven zitten bij de eindcredits voor twee extra scènes.

3,5 Sterren.

avatar van mjk87

mjk87

Goed dat Disney de Aziatische acteurs op de voorgrond zet in een grote blockbuster. Ook al zit er ongetwijfeld een financieel motief achter, de Aziatische filmcommunity is toch wel de enige substantiële minderheidsgroepering in de V.S. die echt achtergesteld wordt als het om werkplekken gaat, vooral in zichtbare acteursrollen (ook in acteursprijzen trouwens). Je kan je afvragen of je dan niet de film moet laten plaatsvinden in de Chinese gemeenschap, maar een film had moeten hebben met een hoofdrol die een blanke evengoed had kunnen spelen (dan is het echt inclusief), maar het is een goede stap.

Sowieso één van de betere Marvels, vooral doordat deze net anders is. Natuurlijk met het Chinese sausje met allerlei wonderlijke wezens (ik vond het design ervan op momenten echt wel gaaf) maar ook in de actie. Minder schieten, meer vechtsport, en ook verdomde goed in beeld gebracht. En de tweede goede actiescène in een bus dit jaar. Maar ook bij die steigers, ook dat is prima. En finale pakt goed uit, zeker omdat je als kijker nog niet murw gebeukt bent dus die finale imponeert.

Maar de film is verre van perfect. Het middenstuk wil weleens slepen. De humor past ook niet altijd. Awkwafina kan ik wel redelijk hebben, fijn actrice en ze is redelijk ingetogen in deze rol. Maar wat Ben Kingsley hier deed? Op een gegeven moment is hij weer een halve film ook afwezig. Rol voegt niets toe, maar vloekt ook met de toon in de scènes eromheen. Toch overheersen de positieve punten. 3,5*.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Vrijdagavond in de bios bekeken en ik was toch wel sceptisch of ik nog echt gepakt kon worden door een Marvelfilm, omdat ik na het epische Avengers: Endgame wel enige Marvel-moeheid voelde omdat zo'n film niet te evenaren valt op elk vlak. Ook de Spider-Man film kort erna was wel leuk, maar voelde een beetje overbodig. Wat dat betreft was de coronapandemie voor Marvel niet eens zo slecht, want deze lange pauze hebben ze in mijn ogen hard nodig gehad. Ik ging blanco naar deze film, want deze held zei me niks. De afgelopen 15 jaar heeft Marvel wel vaker een nieuwe comicheld aan het grote publiek geïntroduceerd, zoals Iron Man, Black Panther of Captain Marvel. De ene leuker dan de andere, maar het is wel leuk om nieuwe verhalen van nieuwe helden te leken kennen als niet Marvelcomic-lezer.

Shang-Chi kent een sterk begin als je Shaun en Katy leert kennen bij hun simpele baantje in San Francisco. Het is allemaal lekker luchtig en geestig, waardoor je al snel lekker in de film zit. Het bus gevecht was ook erg lekker al blijft het natuurlijk wel redelijk braaf. Als je recent de film Nobody hebt gezien dan weet je ook hoe r-rated bruut zo'n gevecht kan zijn. Jammer dat Marvel die stap met wat bruter geweld niet aan durft, maar het stoort hier ook weer niet echt. Wat wel zonde is, is dat het middenstuk van minder niveau is. Beetje saai zelfs. Het word pas weer leuk als we Ben Kingsley opnieuw in zijn rol zien. Zijn personage is geestig en ook de momenten met zijn huisdier zijn lachen. Het is de start richting de grote conclusie, die ook wel imposant is met grote CGI draken en veel magie. Wel spijtig dat het allemaal zeer voorspelbaar en simpel is gehouden, iets waar deze film sowieso wel de volledige speelduur last van heeft. Het is een toffe wereld en het verhaal had ook wel wat, maar echt elke stap kan je voorspellen.

Toch heb ik me ontzettend goed vermaakt door de vele leuke rollen, de geestige humor, de prachtige CGI-beelden en de knetterende actie. Ik heb ook niet het idee dat Shang-Chi meer wil zijn dan gewoon lekker luchtig popcornvermaak dat ongetwijfeld ook is gemaakt om de omzet in China een boost te geven, want het is allemaal met veel respect voor de Aziatische cultuur gemaakt.

avatar van IH88

IH88

Even duimen dat ik op m'n 59ste nog net zo bewegelijk en energiek ben als Tony Leung en Michelle Yeoh. Respect voor beide.

Over de film. Veel beter dan verwacht. Liu is uitstekend gecast en hij vormt een leuk duo met Awkwafina. Complimenten ook voor de cinematografie en vechtchoreografie. Fijne bijrollen ook voor Ben Kingsley en Benedict Wong . De relatie tussen broer en zus had wel wat beter uitgewerkt kunnen worden.

Mooi ook dat de bioscoop echt weer eens vol zat. Laat toch nog maar eens de enorme aantrekkingskracht van deze Marvel films zien. Zelfs voor de onbekende Shang-Chi gaan hordes mensen naar de bioscoop. Het publiek is ook jong, wat ervoor kan zorgen dat deze franchise nog jaren meekan.

avatar van Moviegooner

Moviegooner

Marvel verveelt nooit. Een wereld vol met personages die jouw aan het lachen maken kippenvel geven met fantasche actie scens, mooie wereld maar soms zien we een held te vaak verschijnen.weliswaar een nieuwe avontuur maar in een omgeving die we al meerdere malen hebben gezien.

Shang -Chi and the legend of the Ten Rings was een breath of fresh air. Je komt je in een compleet new wereld terecht. Je ziet een paar cameos en verwijzingen van en over de gebeurtenisen in recente, oude marvel films maar het was heerlijk om deze wereld van martial arts, ringen en draken te.leren kennnen. De protagonisten zijn een heerlijk duo. Ze vullen elkaar heel goed aan en komen overtuigend over met heerlijke komedie. Personage ontwikkeling had wel wat beter gekund maar was niet storend genoeg om mij uit de film te brengen. Je geeft echt om de personages wat ik in tijden niet heb gedaan bij een marvel film. Dan absolute hoogtepunt van de film de vechtscenes zijn werkelijk adembenemend. De camera voering, is het beste wat ik in jaren heb gezien. Samen met de vecht stijlen en montage kan je geen genoeg krijgen van wat je op het scherm ziet. Nauwlijks knippen in de scenes geen shaky cam en wanneer de acteurs aan,het vechten zijn  word je meegenomen in de scenes wat weinig films kunnen. Derde acte is helaas niet zo heel goed als de eerste twee maar Shang Shi is absoluut 1 van de beste marvel films door de uitstekende regie van Destin Daniel Cretton en fantatisch cinematography van Bill The Matrix Pope.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Marvel werkte zich helemaal op naar de confrontatie met Thanos om dan wat stil te vallen met overroepen series en helaas een filmpauze door corona. Met Black Widow en dit jaar nog Spider-Man: No Way Home, pikken ze de draad nog even op met het verleden. Het is aan Shang-Chi en Eternals om de nieuwe koers te bepalen. Shang-Chi waagt zich aan martial arts en als dat uit Hollywood komt, belooft dat niet snel goed nieuws. Ze kiezen gelukkig voor een Aziatische cast (of toch Aziatische roots). Simu Liu doet dat best wel goed en ook Tony Leung is goed gecast in deze film. Aangevuld met Michelle Yeoh en Awkwafina als de sarcastische side-kick van dienst. De Marvel-cameo's zijn subtiel. We krijgen geen Iron Man die de spotlights opeist bij Spider-Man. Het is vooral een Shang-Chi film waarbij op tijd de link wordt gelegd met de rest van de MCU.

Kevin Feige houdt nog altijd alles strak in handen. Dit zijn geen echte regisseur-films, maar met Destin Daniel Cretton krijgt de film toch een wat eigen kleur. Net zoals Chloé Zhao dat zal doen voor Eternals en Cate Shortland met Black Widow. Ze lanceren ten slotte nieuwe personages die met wat geluk de toekomst van MCU mee gaan bepalen.

Ik ben wel geen grote fan van de fantasie elementen, maar het is al beter dan het ruimte-gedoe. Fantasie bij superheldenfilms gaat al snel richting platte kitsch. Maar het is nog best goed gedaan en zorgt voor een mix tussen Studio Ghibli en een Chinese Wakanda. De rotte appel in de film is vooral Ben Kingsley. Zijn aanwezigheid is vooral een kans om het hele gedoe rond Mandarin wat uit te verklaren, maar hij hoort niet thuis in de film en is totaal niet grappig.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Film Pegasus schreef:

Zo niet mee eens zeg. Geen idee hoe het bij jou was, maar hier moest de zaal meerdere keren om zijn gedrag lachen. Echt een heerlijke rol.

avatar van pierre18

pierre18

Moviegooner Marvel verveelt nooit...
Nou zo langzamerhand echt wel, ik zie vaak dezelfde soort acties terugkomen. Voor een Green screen aan een touw omhoog worden weggetrokken bijvoorbeeld en het tekort aan diepgaande verhalen willen maskeren met kleurrijke beelden uit een computer. Ik heb het met Marvel wel een beetje gehad.

avatar van wwelover

wwelover

• 2089 berichten

Echt positief verrast door deze film. Heerlijke actie, wel af en toe beetje overkill qua humor. Maar over het algemeen gewoon heel goed. Ben Kingsley was perfect hier. Vond alleen die Florian Munteanu echt heel slecht zodra hij begon te praten. Na de trailer dacht ik eerlijk gezegd dat het de The Dutch Giant was.

avatar van bart007bond

bart007bond

Geweldige film.

Niets van verwacht en ik werd weggeblazen.

Decors in Japan, schitterend, hou van Aziatische films.

Geweldig overdonderend door de actiescènes, de muziek en de humor.

Of Jackie Chan het geproduceerd zou hebben, wat een wervelende actie.

Mooie muziek, mooie omgevingen en wat een mooie vrouwen.

Aziatische vrouwen zijn altijd te knap voor woorden.

Voor mij samen met Nobody verrassing van het jaar.

En wat mij betreft beste Marvel film ooit.

avatar van sharkey111

sharkey111

Waanzinnige film, boordevol actie en mooie locaties.

Echt een totale verrassing aangezien ik niet zoveel verwachtingen had. Geen trailer gezien en voor mijn gevoel erg weinig reclame voor gemaakt.

De acteerprestaties zijn prima en de dialogen moet deze film het ook niet van hebben. Gelukkig beperkte awkafina voor mijn gevoel haar aanwezigheid.

Toch één van de betere Marvels van de laatste tijd.

avatar van schrans

schrans

Tegenvaller. Het begint echt sterk met enkele mooie actiescènes, maar vervalt dan in een langdradig drama, met een magere plot en weinig inspirerende acteerprestaties.

avatar van Timk

Timk

bart007bond schreef:

Geweldige film.

Niets van verwacht en ik werd weggeblazen.

Decors in Japan, schitterend, hou van Aziatische films.

Geweldig overdonderend door de actiescènes, de muziek en de humor.

Of Jackie Chan het geproduceerd zou hebben, wat een wervelende actie.

Mooie muziek, mooie omgevingen en wat een mooie vrouwen.

Aziatische vrouwen zijn altijd te knap voor woorden.

Voor mij samen met Nobody verrassing van het jaar.

En wat mij betreft beste Marvel film ooit.

Ik ging er helemaal open in en sluit me volledig aan bij bovenstaande !!!

Ruim twee uur non stop genieten, wat ik ondanks Scarlett haar aanwezigheid niet kon zeggen over black widow.

Topfilm! Gisteren in bios gezien. Mooie beelden. Geen moment verveeld.

avatar van Walter S.

Walter S.

Sterke opening, het ziet er goed en mooi uit maar het middenstuk was wel wat erg langdradig, hadden ze prima achterwege kunnen laten. Maar verder zoals vrijwel altijd bij Marvel prima vermaak.