Film / Algemeen / Beeld- en filmformaten (/aspect ratio)
zoeken in:
0
kappeuter (crew)
geplaatst: 12 februari 2015, 09:09 uur
Invasion of the Aspect Ratios | Northwest Chicago Film Society - northwestchicagofilmsociety.org
Goh, je mist toch het e.e.a. bij die 1.85:1 bij Touch of Evil.
Goh, je mist toch het e.e.a. bij die 1.85:1 bij Touch of Evil.
0
kappeuter (crew)
geplaatst: 18 september 2015, 14:10 uur
Directors have tons of aspect ratios to choose from. Which should they pick? Let's look at the thematic effect each different aspect ratio can have on the viewer.
(via VPRO Cinema)
0
kappeuter (crew)
geplaatst: 11 december 2015, 10:44 uur
TARANTINO’S THE HATEFUL EIGHT KRIJGT 70MM RELEASE IN BENELUX
De nieuwe film van Hollywoodlegende Quentin Tarantino, The Hateful Eight, krijgt een 70mm release in Nederland. De film is vanaf 7 januari, de officiële releasedatum, exclusief op 70mm in de Benelux te zien in EYE te Amsterdam.
Het is zeer bijzonder dat The Hateful Eight op 70mm, een formaat dat tegenwoordig niet meer wordt gebruikt, is gefilmd. Tevens is de 70mm versie door Tarantino anders gemonteerd, waardoor deze edit circa zes minuten langer is. Quentin Tarantino heeft speciaal voor de film 70mm projectoren laten herstellen die werkeloos in Amerikaanse depots stonden. Het publiek kan exclusief in EYE de film op het zeer brede Ultra Panavision formaat zien. EYE beschikt als één van de weinige bioscopen nog over een goed werkende 70mm projector.
The Hateful Eight vertelt het verhaal van zeven gevaarlijke premiejagers en hun gevangene, enkele jaren na de Burgeroorlog in het winterse Wyoming. Door een sneeuwstorm raken ze verwijderd van hun route en komen ze vast te zitten in een afgelegen plaatsje, met alle gevolgen van dien… The Hateful Eight is de spectaculaire achtste film van Hollywoodlegende Quentin Tarantino, die met onder meer Django Unchained en Inglourious Basterds grote successen boekte.
(persbericht Entertainment One)
De nieuwe film van Hollywoodlegende Quentin Tarantino, The Hateful Eight, krijgt een 70mm release in Nederland. De film is vanaf 7 januari, de officiële releasedatum, exclusief op 70mm in de Benelux te zien in EYE te Amsterdam.
Het is zeer bijzonder dat The Hateful Eight op 70mm, een formaat dat tegenwoordig niet meer wordt gebruikt, is gefilmd. Tevens is de 70mm versie door Tarantino anders gemonteerd, waardoor deze edit circa zes minuten langer is. Quentin Tarantino heeft speciaal voor de film 70mm projectoren laten herstellen die werkeloos in Amerikaanse depots stonden. Het publiek kan exclusief in EYE de film op het zeer brede Ultra Panavision formaat zien. EYE beschikt als één van de weinige bioscopen nog over een goed werkende 70mm projector.
The Hateful Eight vertelt het verhaal van zeven gevaarlijke premiejagers en hun gevangene, enkele jaren na de Burgeroorlog in het winterse Wyoming. Door een sneeuwstorm raken ze verwijderd van hun route en komen ze vast te zitten in een afgelegen plaatsje, met alle gevolgen van dien… The Hateful Eight is de spectaculaire achtste film van Hollywoodlegende Quentin Tarantino, die met onder meer Django Unchained en Inglourious Basterds grote successen boekte.
(persbericht Entertainment One)
0
geplaatst: 11 december 2015, 17:16 uur
De toegangsprijs is € 15,-, Cineville-toeslag: € 5,- (Tarantino's The Hateful Eight exclusief op 70mm in EYE). Dus nog geen euro per minuut extra. Koopje. Krijg je als bonus ook nog een pauze 
Dat lijkt me om met het persbericht te spreken op zijn minst 'zeer bijzonder', 'speciaal', 'exclusief', 'zeer breed', 'spectaculair' en een 'groot succes'.

Dat lijkt me om met het persbericht te spreken op zijn minst 'zeer bijzonder', 'speciaal', 'exclusief', 'zeer breed', 'spectaculair' en een 'groot succes'.
0
geplaatst: 4 februari 2016, 18:55 uur
Ik kwam een erg interessante video tegen over filmbeeldformaten.
Tweakers
hoop dat het jullie het ook verrijkt.
Tweakers
hoop dat het jullie het ook verrijkt.
0
geplaatst: 4 februari 2016, 19:20 uur
Bedankt. Leuk informatief filmpje. Ik heb weinig kennis van dit soort zaken en vroeg me al een tijdje af wat dat toch was, die 70 mm vertoning van The Hateful Eight. Nu toch wel meer waardering voor Tarantino dat hij dit zo heeft opgenomen.
0
kappeuter (crew)
geplaatst: 23 maart 2017, 11:39 uur
Netflix overweegt herkadreren films voor smartphones - Filmhoek.nl
Wie kijkt er nou film op een smartphone...
Ja, Aziaten dus...
Wie kijkt er nou film op een smartphone...
Ja, Aziaten dus...

0
geplaatst: 23 maart 2017, 18:54 uur
kappeuter, ik zie in de trein regelmatig mensen een film (of serie) op hun smartphone kijken, volgens mij is het minder zeldzaam dan jij denkt - maar t zou mijn keuze ook niet zijn.
0
geplaatst: 24 maart 2017, 13:01 uur
Ik wil nog wel eens wat op de iPad kijken, maar een hele film op de mobiel gaat me te ver. Zolang je die geherkadreerde versie alleen in de mobiele app te zien krijgt, gaan ze hun gang maar.
0
geplaatst: 24 maart 2017, 13:23 uur
Soms wel handig, als je ergens de tijd moet doorbrengen en geen tablet bij de hand hebt. Maar... dan zou ik het van een SD-kaart bekijken en niet je databundel gebruiken. Automatisch herkaderen (niet per scene zoals in het voorbeeld) moet trouwens met een app niet ingewikkeld zijn, toch? Kunnen ze toch als optie aanbieden? Qua ratio zit er niet heel veel verschil tussen een mobiel scherm en bioscoopformaat.
0
geplaatst: 24 maart 2017, 14:58 uur
Oh ik maak me nooit zo druk om mijn bundel. Ik heb 20500 MB te verstoken iedere maand.
Daar kan best iedere week een netflixje vanaf
Daar kan best iedere week een netflixje vanaf

0
kappeuter (crew)
geplaatst: 20 augustus 2018, 10:45 uur
Blijkbaar weer iets 'nieuws', hoewel al in 2013 geïntroduceerd las ik net:
Introducing Screen X, Cinema in 270 Degrees | Filmmaker Magazine
1
geplaatst: 21 oktober 2018, 09:59 uur
Waarom filmmakers ook nu nog kiezen voor een 4:3 aspect ratio, ipv wide screen.
Wij hebben het vaak niet meteen door. Ik kwam er zelfs hier net pas achter dat First Reformed blijkbaar ook 4:3 was. Paste er zo goed bij dat we het geen moment op hebben gemerkt...
Wij hebben het vaak niet meteen door. Ik kwam er zelfs hier net pas achter dat First Reformed blijkbaar ook 4:3 was. Paste er zo goed bij dat we het geen moment op hebben gemerkt...
0
geplaatst: 21 oktober 2018, 10:15 uur
Wij hebben het vaak niet meteen door.
Niet? Ik vind het niet om aan te zien, zelfs bij een aantal persoonlijke favorieten blijft het storend.
0
geplaatst: 21 oktober 2018, 10:27 uur
Stoort me niet in het minst, nee. 
Zoals ze in het filmpje uitleggen, het kan de sfeer zelfs versterken.

Zoals ze in het filmpje uitleggen, het kan de sfeer zelfs versterken.
0
geplaatst: 21 oktober 2018, 14:09 uur
John Milton schreef:
Waarom filmmakers ook nu nog kiezen voor een 4:3 aspect ratio, ipv wide screen.
Waarom filmmakers ook nu nog kiezen voor een 4:3 aspect ratio, ipv wide screen.
Ik weet niet of het tegenwoordig aan de filmmakers ligt. Ik dacht zelf dat het aan de distribeurs ligt?
1
geplaatst: 21 oktober 2018, 14:17 uur
Alexander1900 schreef:
Ik weet niet of het tegenwoordig aan de filmmakers ligt. Ik dacht zelf dat het aan de distribeurs ligt?
Ik weet niet of het tegenwoordig aan de filmmakers ligt. Ik dacht zelf dat het aan de distribeurs ligt?
Dat lijkt me wel héél sterk.
Weet dat regisseurs het tegenwoordig gebruiken om een bepaald gevoel op te wekken, maar vind het nooit geslaagd. Daar kunnen ze nog 100 filmpjes over maken

0
geplaatst: 21 oktober 2018, 16:16 uur
ik vind het bijna altijd fijn. Maakt het direct minder plechtstatig.
1
geplaatst: 21 oktober 2018, 18:04 uur
Alexander1900 schreef:
Ik weet niet of het tegenwoordig aan de filmmakers ligt. Ik dacht zelf dat het aan de distribeurs ligt?
het is een artistieke keuze. Net als zwart-wit. (quote)
Ik weet niet of het tegenwoordig aan de filmmakers ligt. Ik dacht zelf dat het aan de distribeurs ligt?
Vroeger werd er er wel eens geknoeid met een home video of dvd release, maar dat is inderdaad wat anders, en daarbij was het eerder andersom. Wide screen werd nooit 4:3 gemaakt

0
kappeuter (crew)
geplaatst: 19 maart 2019, 12:46 uur
Hoe groter, hoe beter: Size does matter! - Filmkrant
De Filmkrant schreef:
Rond 70mm hangt een cinefiel aura; het is het enige formaat waar digitale projectie qua scherpte, dieptegevoel en kleurenrijkdom nog altijd niet aan kan tippen. Dus biedt een 70mm-vertoning de ultieme filmervaring, het nostalgie opwekkende, ouderwetse bioscoopgevoel: "See it in glorious 70mm Ultra Panavision!"
De filmgeschiedenis kent vele formaten, in oplopende kwaliteit: Super 8, 16-, 35- en 70mm. Met de komst van de geluidsfilm werd het technische aspect van film vastgelegd, zowel het beeldformaat, de ‘aspect ratio’ (indertijd 1.33:1), als het aantal frames per seconde (fps), dat werd vastgesteld op 24 beeldjes per seconde.
Rond 70mm hangt een cinefiel aura; het is het enige formaat waar digitale projectie qua scherpte, dieptegevoel en kleurenrijkdom nog altijd niet aan kan tippen. Dus biedt een 70mm-vertoning de ultieme filmervaring, het nostalgie opwekkende, ouderwetse bioscoopgevoel: "See it in glorious 70mm Ultra Panavision!"
De filmgeschiedenis kent vele formaten, in oplopende kwaliteit: Super 8, 16-, 35- en 70mm. Met de komst van de geluidsfilm werd het technische aspect van film vastgelegd, zowel het beeldformaat, de ‘aspect ratio’ (indertijd 1.33:1), als het aantal frames per seconde (fps), dat werd vastgesteld op 24 beeldjes per seconde.
0
geplaatst: 28 mei 2019, 10:22 uur
Zojuist mijn tweede film in 1:1 ratio gezien (na Dolans Mommy), O Homem das Multidões (2013). Wederom een geslaagde keuze voor een film als deze, wat mij betreft.
Iemand bekend met meer films die echt letterlijk vierkant zijn? Niet 4:3 maar echt 1:1?
Iemand bekend met meer films die echt letterlijk vierkant zijn? Niet 4:3 maar echt 1:1?
0
kappeuter (crew)
geplaatst: 24 juni 2020, 12:55 uur
KINO tweede locatie in Benelux met 70mm projector - Filmkrant
Filmkrant schreef:
Van de Philips DP 70, de prijswinnende projector voor 70mm film, zijn er wereldwijd nog zo’n honderd over. Het team van KINO zocht in de VS, China en Rusland om uiteindelijk in Geldrop een exemplaar op de kop te tikken. Na Filmmuseum Eye is het Rotterdamse filmtheater nu de tweede locatie in de Benelux waar films kunnen worden bekeken op dit exclusieve formaat.
De eerste première op de ‘nieuwe’ projector is Tenet, de nieuwe film van Christopher Nolan die vanaf 30 juli te zien is. Als opwarmertje draait KINO vanaf 2 juli Nolans Interstellar (2014) op 70mm. Het is de bedoeling om in de toekomst regelmatig films te draaien op het grote formaat, waar KINO niet alleen veel zoek- en opknaptijd in stak maar zelfs een zaal voor verbouwde.
Van de Philips DP 70, de prijswinnende projector voor 70mm film, zijn er wereldwijd nog zo’n honderd over. Het team van KINO zocht in de VS, China en Rusland om uiteindelijk in Geldrop een exemplaar op de kop te tikken. Na Filmmuseum Eye is het Rotterdamse filmtheater nu de tweede locatie in de Benelux waar films kunnen worden bekeken op dit exclusieve formaat.
De eerste première op de ‘nieuwe’ projector is Tenet, de nieuwe film van Christopher Nolan die vanaf 30 juli te zien is. Als opwarmertje draait KINO vanaf 2 juli Nolans Interstellar (2014) op 70mm. Het is de bedoeling om in de toekomst regelmatig films te draaien op het grote formaat, waar KINO niet alleen veel zoek- en opknaptijd in stak maar zelfs een zaal voor verbouwde.
0
geplaatst: 8 juli 2020, 13:11 uur
N.a.v. artikel geleerd dat Filmhuis Den Haag al sinds 2018 een 70mm-projector heeft en dat deze in 2019 in gebruik genomen is, maar ik heb tot nu toe nog geen voorstellingen in de programmering gezien...
0
geplaatst: 7 december 2020, 09:26 uur
skinny_tie schreef:
N.a.v. artikel geleerd dat Filmhuis Den Haag al sinds 2018 een 70mm-projector heeft en dat deze in 2019 in gebruik genomen is, maar ik heb tot nu toe nog geen voorstellingen in de programmering gezien...
Dunkirk: 70mm - Filmhuis Den Haag N.a.v. artikel geleerd dat Filmhuis Den Haag al sinds 2018 een 70mm-projector heeft en dat deze in 2019 in gebruik genomen is, maar ik heb tot nu toe nog geen voorstellingen in de programmering gezien...
Vanaf deze maand zijn er 70mm-voorstellingen in Filmhuis Den Haag te zien.
* denotes required fields.