O Homem das Multidões (2013)

Alternatieve titel: The Man of the Crowd

Brazilië

geregisseerd door Cao Guimarães en Marcelo Gomes
met Paulo André, Sílvia Lourenço en Jean-Claude Bernardet

Metrobestuurder Juvenal leidt een afgezonderd bestaan, zijn huis – leeg en kaal – lijkt zijn emotionele gesteldheid te reflecteren. Zijn leven bestaat uit werken en thuis voor zich uit staren; als hij dorst heeft, drinkt hij water uit de kraan, uit het enige glas dat hij bezit. Is hij verbaasd dat de levendige stationschef Margô hem uitkiest als getuige voor haar aanstaande huwelijk? Hij laat het niet merken. Intussen chat Margô solitair op het internet en houdt ze Juvenal obsessief in de gaten via de bewakingscamera’s op het spoor.

avatar van John Milton
Erg mooi.

Visueel indrukwekkend staaltje urbane eenzaamheid. Net als bij Dolan’s Mommy wordt de ongebruikelijke aspect ratio hier optimaal ingezet.

Zijn er meer films in 1:1 dan deze twee titels? Ik kon het zo gauw niet vinden...