Take Me Somewhere Nice (2019)

Nederland / Bosnië-Herzegovina
Komedie / Drama

geregisseerd door Ena Sendijarevic
met Sara Luna Zorić, Lazar Dragojevic en Ernad Prnjavorac

Een ingeslapen dorp ergens in Bosnië. Emir en Denis zijn beste vrienden. Denis wil weg, Emir wil blijven. Dan komt het Nederlandse nichtje van Emir, Alma, een zomer langs. Te midden van lethargische toeristen en corrupte politici groeien de drie steeds verder naar elkaar toe. Maar een afscheid is onafwendbaar.

Het is duidelijk dat men heeft geprobeerd aldoor mooie, artistieke beelden en aldoor diepzinnige one-liners en dialoogjes in de tekst over bv. migratie en cultuurbotsing te leveren en alhoewel men daarin best slaagt wordt het beeld of de tekst nergens echt interessant. Het verhaal heeft focus – een Nederlands meisje van Bosnische afkomst gaat in haar eentje in Bosnië op zoek naar haar vader en maakt van de gelegenheid gebruik om het avontuur aan te gaan en zichzelf te ontdekken – maar wordt nergens echt spannend. Ik weet ook niet goed wat de film wil zeggen, anders dan het bevestigen van het Bosnische vooroordeel dat Nederlandse meisjes makkelijk zijn qua seks.

De film is aldus zeker niet mislukt of wanstaltig – hij is best aan te zien – maar ook niet echt geslaagd of interessant.

avatar van wibro
Van het verhaal moet deze film het voor mij niet direct hebben maar eigenlijk helemaal van de zeer sexy geklede schoonheid Alma. Al die tijd gefascineerd naar deze aantrekkelijke jonge vrouw zitten kijken. Zonder haar sensuele verschijning had ik de film misschien niet eens afgekeken want nogmaals; het verhaal stelde gewoon niet veel voor en dat geweld op het einde van de film had voor mij gewoon weggelaten mogen worden.

avatar van Baboesjka
Een redelijke film. Het verhaal vind ik best leuk en de beelden vind ik enerzijds mooi scherp en helder, en anderzijds vind ik het qua beelden en acteren te gestileerd/gemaakt. Ik houd meer van films die wat rauwer en echter zijn wat dat betreft. Het voelde te onnatuurlijk en afstandelijk aan. Het is een beetje een roadmovie. Daar houd ik wel van. Ik vind deze film echter niet bijster interessant en ik vond het lastig om geconcentreerd te blijven kijken. Een kleine voldoende. 3*

Sensuele, cinematografisch zeer boeiende road movie. Kleurrijke beelden met grappige en absurde momenten. De jeugd is bijna tastbaar. Voor de arthouse fans.

Een Nederlands meisje van Bosnische komaf wil naar haar zieke vader in Bosnië. Daarbij gaat er van alles mis, waar niemand zich verder druk over maakt. Dat doe ik dan ook maar niet. Een rare film zonder kop of staart en weinig vermeldenswaardig daartussenin.

avatar van Brabants
Take Me Somewhere Nice is een film met wat thema's die nergens echt van de grond komen. Hierdoor is het wat rommelig en weet je eigenlijk niet wat je zit te kijken. Soms wil dit best eens lukken, maar mij was deze film zo onafgemaakt dat het me afhoudt om het te kunnen waarderen.

avatar van Movieuser
Lautje_luv schreef:

Mooi klein verhaal en naturel gespeeld. Qua camerawerk heel goed. Sterke debut-film.

avatar van Winterklaar
Warrige boodschap. Onaf verhaal. Draak van een film. Mevrouw Sendijarevic moet nog veel leren.

avatar van Fisico
Weinig overtuigende film over een meisje die haar vader gaat opzoeken in Bosnië. Niet echt te weten gekomen waar het nou precies om gaat. Rustig voortkabbelend, maar vooral nietszeggend. Nooit de klik gevonden met de film en dan is het moeilijk om hem te waarderen. De kleine lichtpuntjes zoals Zoric zelf blijven onvoldoende om echt genoten te hebben.