Tiere (2017)

Zwitserland / Oostenrijk / Polen
Mystery / Thriller

geregisseerd door Greg Zglinski
met Philipp Hochmair, Birgit Minichmayr en Mehdi Nebbou

Andrea springt uit het raam op de derde verdieping van een Weens appartementengebouw. Anna en Nick wonen in het hetzelfde gebouw. Zij gelooft dat Nick een affaire had met Andrea en besluit om te proberen opnieuw te beginnen in een vakantiehuis in Zwitserland. Ondertussen wordt de aantrekkelijke Mischa ingehuurd als huisoppas voor de Weense flat. Anna kan het niet helpen dat ze haar fysieke gelijkenis met Andrea opmerkt. Zelfs in het verre Lousanne herinnert een ijsjesverkoopster haar sterk aan Andrea. Langzaam beginnen de diverse verhaalniveaus elkaar te overlappen en in elkaar over te lopen. Er gebeuren vreemde dingen in hun vakantiehuis, die blijkbaar alleen Anna ervaart.

Vanaf 5 juli 2018 in de bioscoop (Contactfilm)

Releasedatum: 14 juni 2018

avatar van MENEER L3GIOEN
Gevoelsmatig heerlijk vervreemdend en absurd, tegelijkertijd mist er een element van logica en of samenhang.

Het was vantevoren duidelijk dat dit een vreemde film is en ik was daarom bang dat de film vaag zou zijn en ik er niks mee zou kunnen of erg absurdistisch en onleuk. Maar de film is vreemd op een leuke en boeiende manier: in het aanprijzen van de film door Cineville wordt ie vergeleken met het werk van Hitchcock, Polanski, Lynch en Escher en dat zijn goede vergelijkingen. Het verhaal is namelijk in essentie een spannende thriller met een driehoeksverhouding, moordplannen en mensen die dood gaan. De film schuurt ook tegen horror aan en weet in ieder geval de spanning erin te houden, ook omdat er steeds weer vreemde dingen gebeuren: met het ruilen van huizen lijken ook levens te worden geruild met in ieder geval symmetrieën tussen wat op de twee verschillende plekken gebeurt terwijl de tijd juist niet meer chronologisch verloopt waardoor er telkens verschillende werkelijkheden door elkaar gaan lopen zodat alles ook een droom of hallucinatie lijkt. Ik begrijp overigens dat de regisseur is geïnspireerd door Escher en dat verklaart het in ruimte en tijd door elkaar heen lopen van verschillende werkelijkheden op een manier die vloeiend en toch onmogelijk is. Met name Anna lijkt na een ongeval helemaal de weg kwijt te zijn, welke waanzin mysterie toevoegt aan het verhaal op een manier die werkt: het maakt het moordmysterie nog boeiender (ook al wordt er overigens geen moord gepleegd).

Kortom, vreemd en boeiend gaan hier gelijk op en geloof me, het is een van de vreemdste films van het jaar maar dat is positief bedoeld. Ik ben daarom eigenlijk wel benieuwd wat Lynch van dit arthouse-juweeltje vindt.

Surrealistische en genre overstijgende film, die enigszins de sfeer oproept van het werk van David Lynch. Dat begint al bij de mysterieuze openingsscene, waarin we vanuit een auto meekijken op het wegdek voor ons in een tunnel. Het kleurgebruik en de score van Bartosz Chajdecki versterken dat gevoel van mysterie. Daarna volgen de gebeurtenissen elkaar in hoog tempo op, waarbij je steeds op het verkeerde been wordt gezet en het eigenlijk zinloos is om te proberen te begrijpen wat er nu precies gebeurt. De film lijkt in die zin één grote hallucinatie of droom en ik vond het persoonlijk wel aangenaam om mij daarin geheel onder te dompelen. Meer dan oké, deze film!

avatar van Drulko Vlaschjan
Heerlijke magisch-realistische film, daar mag ik graag naar kijken. Als je graag wil dat alle lijntjes uiteindelijk bij elkaar komen en dat alles logisch te verklaren is, dan is Tiere slecht nieuws. De naam Lynch wordt hierboven al genoemd. Ik zou er graag die van Julio Medem aan toe willen voegen. Vooral omdat ik niet zo gek veel van films weet maar toevallig vrijwel het hele oeuvre van Medem zag en dat sluit hier prima bij aan. Rare parallellen tussen verschillende plaatsen, de tijd die net niet helemaal loopt zoals je gewend bent, het is allemaal flink ontregelend en bij vlagen nog grappig ook. Hulde!

Bélon
Het is juli. Filmkomkommertijd. Dus dan programmeert men dit soort films. Ik had het kunnen weten.

Die Frans sprekende kat was van het soort afgezaagde magisch-realisme dat mij niet kan bekoren. Had voor mij een duidelijke aanwijzing moeten zijn deze film te skippen.

avatar van mrklm
Gren Zglinski heeft zich duidelijk laten inspireren door David Lynch, maar hij mist de visuele verbeeldingskracht waardoor deze film niet intrigerend verwarrend, maar irritant verwarrend is. Een fantasieloos gefilmd verhaaltje over schrijvers Anna [Birgit Minichmayr] en Nick [Philipp Hochmair], die het appartementencomplex dat ze beheren een half jaar lang inruilen voor een chalet in Zwitserland. Nick wil daar op zoek gaan naar lokale recepten voor een kookboek, zij wil een roman schrijven 'over een man die zijn vrouw vermoordt'. Ze verhuren hun eigen appartement aan Mischa [Mona Petri] en laten bovenbuurvrouw Andrea [ook Mona Petri, vraag niet waarom], met wie Nick een affaire heeft, achter. Het verblijf in Zwitserland krijgt echter een naargeestige wending wanneer Nick en Mischa (terwijl ze een potje 'Tiere' doen) een schaap doodrijden. Een tragische gebeurtenis in het appartementencomplex zet daar het leven van de bewoners op zijn kop.
Een typisch geval van een film die de klok heeft horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt. Eerst zit het zus, dan zit het zo en dan blijkt de vork toch weer anders in de steel te zitten. Je wordt als kijker niet intellectueel uitgedaagd, maar keer op keer belazerd. Het is de moeite eerlijk gezegd niet waard om uit te vogelen hoe de vork in de steel zit en ik heb sterk de indruk dat de schrijvers dezes zelf de draad ook volledig kwijt zijn geraakt. Het feit dat er een pratende kat rondloopt is daar levend bewijs van. Een pretentieuze puinhoop, ondanks het meer dan acceptabele acteerwerk.

De clou van deze film is Escher (zelfs professionele critici blijken deze clou niet altijd door te hebben): de film doet hetzelfde als wat Escher doet maar dan met film in plaats van met een tekening (en alleen al daarvoor verdient de film lof). En van Escher zeg je ook niet: die trappen kunnen helemaal niet zo lopen dus het is een waardeloze tekening van een warhoofd!

avatar van hvdriel
Goh, wat heb ik me geërgerd bij het kijken naar zoveel onbenul die je altijd kunt goedpraten met 'vreemd' en 'magisch'. Laten we zeggen dat vreemde en magische zaken in een westerse samenleving niet aan mij - een groot fan van Gabriel García Márquez overigens - besteed zijn.

Omdat ik ben weggelopen, zal ik niet stemmen, maar als ik had gestemd dan ...

avatar van Baboesjka
Jammer van mijn geld. Ik kon er maar niet in komen, het verhaal sprak mij nauwelijks aan en ik begreep er niks van. Bovendien was ik erg moe en heb ik enorm moeten vechten om niet in slaap te vallen. Het beeld en het acteerwerk vind ik prima, maar verder... Erg vaag! 2*

Baboesjka schreef:
Jammer van mijn geld.

Afgaand op jouw regelmatige recensies, zou ik denken dat je een Cineville pas en/of Pathé unlimited kaart hebt. Zo niet, misschien wel voordeliger? En dan is een film achteraf hooguit nog zonde van je tijd.

avatar van Baboesjka
Cinsault schreef:

Nee, zo'n kaart heb ik niet. Dankjewel voor het idee!

Ik houd wel van surrealisme, ook zoals het in deze film is gedaan. Maar de belangrijkste actrice vond ik niet zo fijn om naar te kijken en ik houd ook niet zo van afgehakte vingers en dode dieren enzo.

avatar van Flitskikker
Draait (nu al) niet (meer) in Pathé? Heb ik ook niet zo veel aan m'n Unlimited-pas.

Toch nog kunnen zien in O42, privé voorstelling nog wel. En ik had hem niet willen missen want scripttechnisch (met Den Skyldige) een van de betere die ik dit jaar zag. Inderdaad doet het denken aan Lynch en is de structuur als een Escher. Ik moest ook denken aan een Möbiusband of een door meerdere tijdslijnen/dimensies lopende lemniscaat. In elk geval voel zie weet je dat het klopt alleen kun je bij eerste beziening de verbindingen niet precies volgen al liggen ze naakt voor je neus te pronken. En ik vermoed dat als je de ene verbinding volgt, er een andere verschuift, versluierd raakt (een kamerdeur sluit) en je weer opnieuw kunt beginnen. Een levend script.
Heerlijk, ik hou van dit soort vernuft. Ik hou nog een halfje speelruimte voor na hopelijke herziening op dvd.

avatar van perceived
Valt op dat bij zowat iedere release van een surrealistische film David Lynch telkens weer uit de kast wordt getrokken om te vergelijken. Snap het ergens wel, maar vind het toch een beetje gek. Zo deed deze film me bijvoorbeeld meer aan Alex van Warmerdam denken dan aan Lynch.

Hele fijne film verder. Mooi en sfeervol geschoten. De heerlijk droge humor is een enorm sterk punt.