This Is It (2009)

Alternatieve titel: Michael Jackson's This Is It

Documentaire / Muziek

geregisseerd door Kenny Ortega
met Michael Jackson, Darryl Phinnessee en Kenny Ortega

De film is samengesteld uit de honderden uren opnames van de oefensessies en beelden achter de schermen van de wereldberoemde popster Michael Jackson. Ook zien we enkele interviews met vrienden en creatieve partners van Michael. De film bevat voornamelijk videomateriaal van de laatste repetities van Jackson voor zijn nieuwe reeks concerten, kort voor de dood van de popster op 25 juni.

avatar van rcuppen79
This it it! was een geplande concertreeks in de O2-arena in London. Het zou Michael Jackson’s allerlaatste tour worden en zijn miljoenen fans keken dan ook reikhalzend uit naar wat Jackson beloofde het grootste concert aller tijden zou worden. Helaas mocht het allemaal niet zo zijn. Het uitputtende schema eiste zijn tol op Michael Jackson’s gezondheid, die al jarenlang leed aan depressies en slapeloosheid. Een overdosis pillen eindigde op 25 juni 2009 het leven van Michael Jackson, 3 weken voor de première van de This is it! tour.

Het budget van de tour was enorm en de kosten voor concertpromotor AEG liepen hoog op. Gedurende de vele voorbereidingen zijn er meerdere filmopnames gemaakt, die oorspronkelijk bedoeld waren voor de persoonlijke collectie van Jackson zelf. Na zijn dood werd besloten om deze opnames als documentaire in de bioscoop uit te brengen. Het resultaat mag er overigens best zijn, maar aan het einde rijst de vraag, hoe zou het concert in een afgeronde versie eruit gaan zien? De productie ziet er prachtig uit en Michael Jackson heeft waarschijnlijk niet overdreven toen hij riep dat dit het grootste concert ooit zou worden. De gerenommeerde regisseur/choreograaf Kenny Ortega (Dirty Dancing) werd ingehuurd om het concert te regisseren. Met diverse castings werden wereldwijd de beste dansers ingehuurd om naast de waarschijnlijk meest invloedrijke danser aller tijden te mogen dansen.

Michael Jackson was halverwege het eerste decennium van 2000 nog slechts een schim van zichzelf, nadat hij wekenlang in een rechtbank verbleef omdat hij beschuldigd werd van kindermisbruik. Hij werd hier uiteindelijk van vrij gesproken, maar mentaal is hij er aan onderdoor gegaan. Velen twijfelden er dan ook over of Michael Jackson zo’n uitputtende tour fysiek nog wel aankon. In de documentaire laat hij zien dat hij het nog wel degelijk in zich heeft, maar inderdaad zal het altijd een raadsel blijven of Michael de tour tot een goed einde zou brengen.

Hoewel hij tijdens zijn leven meermaals beschimpt en belachelijk gemaakt werd, heeft zijn vroegtijdige dood ervoor gezorgd dat hij tegenwoordig gezien wordt als het muzikale genie dat hij ook was. Michael Jackson zelf is er misschien niet meer, maar zijn muziek leeft nog immer voort.

avatar van martijn1976
Tja.... Michael jackson!!! Aanbeden en door het slijk gehaald. Iedereen heeft/had wel een mening over de man..... Maar hoe goed in z'n werk. Wat had die man het in de vingers/voeten.... Stem meer dan uniek en niet te imiteren. Ik wilde naar 1 van de concerten toe in Londen en toen ik hoorde dat het er wel 50 zouden kunnen worden wilde ik in ieder geval bij de eerste 10 zitten omdat ik geen vertrouwen had in de +- 40 die nog zouden moeten gaan volgen. Ik geloofde gewoon niet dat de man dat ging redden..

Hoe dan ook! De film is fantastisch!!!! Wat een artiest.... One of a kind!

Nino_1993
juhnzun schreef:
Zelfs aan het einde van zijn latijn bleef de beste man de onbetwiste koning
Een mens die volledig uitgebuit was, sliep met een pamper en infuus kan je moeilijk een Koning noemen. Zielig persoon maar nog steeds mooie muziek

Mooie documentaire over MJ!

De laatste stuiptrekking van Michael Jackson.

Het moest een grootse show worden, het werd een docu op basis van wat behind the scenes materiaal. Niet meteen de uittocht die hij voor ogen had, ook best schrijnend voor "the King op Pop", maar dat beetje extra tragiek helpt misschien wel weer hem een nóg grotere artiest te maken.

Ik ben geen fan van Michael Jackson. Toen ik 6 was vond ik Black and White nog wel leuk (inclusief videoclip), maar dat is zowat mijn enige herinnering aan het leuk vinden van iets waar hij mee te maken had. Maar leuk of niet, rond Jackson kon je niet heen en zo'n behind the scenes docu zou dan toch iets moeten vrijgeven over de persoon achter de legende.

Maar dat doet het eigenlijk niet. Het staat hier te boek als docu maar de momenten dat je reacties hoort of Jackson zelf echt aan het werk ziet zijn héél beperkt. Wat je eigenlijk krijgt is de show, maar dan zonder de eigenlijke show. Veel repetities van alle nummers, volledig van start to finish. Nu kan ik me inbeelden dat dat als fan leuk is om zien, maar voor niet fans valt er echter bitter weinig te beleven.

Het geraamte van de show is ook nog héél beperkt. Buiten wat nieuw filmmateriaal (wat er vaak wat kitscherig uitzag, maar wat wil je met Ortega aan het roer) zijn het vooral veel ruwe beelden en matig belichte podia die de leidraad vormen door deze docu. Het indrukwekkende moet je er vooral zelf nog bijdenken.

Eerlijk is eerlijk, de film zelf pretendeert ook niet meer te zijn, in het begin van de film krijg je een tekstje voorgeschoteld wat uitlegt dat dit voornamelijk voor de fans is, om hen toch nog een glimps van Jackson's finale afscheid te gunnen. Daar slaagt deze film dan nog wel in (denk ik), maar buiten wat spaarse momenten waar je Jackson z'n werk ziet doen vond ik er verder helemaal niks aan.