The Theory of Everything (2014)

Verenigd Koninkrijk
Biografie / Drama

geregisseerd door James Marsh
met Eddie Redmayne, Felicity Jones en David Thewlis

De film vertelt het verhaal over de beroemde natuurkundige Stephen Hawking. Het verhaal centreert zich om Hawkings vroege jaren op de Universiteit van Cambridge waar hij verliefd wordt op de arts-studente Jane, waar hij later mee trouwt. Net na het huwelijk wordt bij Hawking ALS, een ongeneeslijke spierziekte, gediagnosticeerd.

avatar van Fonzzz002
Als iemand die vaak soortgelijke levensverhalen dramafilms heeft gezien deed The Theory of Everything mij niet veel, terwijl het geen onaardige uitvoering van het concept is. Stephen Hawking is een fascinerende man waarvan zijn levensverhaal genoeg stof zou moeten bieden voor een twee uur durende dramafilm. The Theory of Everything kiest er echter voor zich meer te focussen op een romantiek verhaal over een vrouw waarvan haar geliefde afbrokkelt aan ALS, dan dat het zich bezighoudt met de carrière van Hawking of hem te zien leren. Je ziet Hawking zelden leren, werk maken of je ziet zelden hoe hij op zijn conclusies komt. Er was bijvoorbeeld een moment in Hawking’s leven waarin hij niet meer in zijn oude theorie geloofde. Het wordt echter niet uitgelegd in deze film hoe hij plots van deze mening is veranderd. Je ziet hem weleens werk inleveren of presentaties geven, maar de film gaat redelijk rap door het stappenproces heen wat hem naar de conclusies leed. Als gevolg kreeg ik niet het idee dat deze film mij genoeg bijleerde over Hawking wat niet algemeen bekend is.

De relatie is aardig uitgewerkt. Anne en Stephen zijn leuk onderbouwde figuren waarvan ik begreep waarom ze voor elkaar kozen of waarom ze de keuzes maken die ze later in het verhaal maken. Voornamelijk de acteerprestaties van Eddie Redmayne en Felicity Jones zijn ijzersterk (ik had gelezen dat de echte Hawking tevreden is over hoe hij & Anna in deze film werden neergezet) Toch merkte ik met regelmaat af te vragen of de film nog lang duurde. Ik denk dat dit voornamelijk komt omdat het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal en ik al bekend was met waar deze twee zouden eindigen, waardoor ik eerder zat te wachten tot de gebeurtenissen kwamen waarvan ik wist dat ze zouden komen, dan dat ik aandachtig naar wat er op dat moment gebeurde zat te kijken. Het was vermakelijk om de stapsgewijze manier te zien hoe de gebeurtenissen hebben plaatsgevonden, maar ik merkte dat de onderwerpen waar ik nieuwsgieriger naar was relatief weinig aandacht kregen.

Het is niet onaardig, maar als je bekend bent met Stephen Hawking leert deze film je weinig wat je niet wist. Een aardig romantiek verhaal, maar soortgelijk als vele andere die ik gezien heb.

avatar van Donkerwoud
Weinig wetenschap, veel relatiedrama. 'The Theory of Everything' (2014) komt ermee weg omdat het eerst een sprookjesromance schetst tussen het ongebruikelijke koppel Stephen Hawking (Eddie Redmayne) en Jane Wilde (Felicity Jones), maar hun huwelijksgeluk krijgt het flink te verduren als de iconische natuurkundige ALS krijgt. Het gaat net zo goed over hoe Stephen moet accepteren dat hij zijn gevoel van mannelijkheid kwijtraakt als dat Jane zich niet meer kan ontplooien in deze relatie en haar vrijheid verliest. (Al lees ik in interviews dat het in werkelijkheid nog een stuk grimmiger was dan de biopic schetst, want naast een trouwe echtgenote had Jane zelfs suïcidale gedachten om aan haar huwelijkslijden te ontsnappen. Niet feelgood genoeg?) Een erg fijne sfeerschets van de jaren zestig, met veel intense momenten waarin de twee karakteristieke hoofdpersonages levensgeluk vinden in hun imperfecte levens.

Wat zet Redmayne hier een ontzettend goede prestatie neer. Zeker terecht dat hij hiervoor een Oscar heeft mogen ontvangen in 2015. Redmayne vertolkt de rol van Stephen Hawking, waarbij het verhaal vooral berust op zijn liefdesleven en op de manier waarop hij omgaat met zijn ziekte ALS, en uiteraard de impact van de ziekte op zijn (liefdes)leven. Op zich is het jammer dat de film zich meer richt op een persoon met ALS dan op Stephen Hawking zelf. Het zou mij interessanter lijken wanneer er meer diepgang over de gedachtegang van Hawking getoond zou worden. Desalniettemin is het liefdesverhaal onderhoudend en goed uitgewerkt. Ook Jones zet een prima prestatie neer, waardoor het prettig blijft om naar de film te kijken.

avatar van des1
Draait om de Oscar winning performance van Redmayne. Voor fysici en kosmologen evenwel minder interessante kost. Want het moest natuurlijk wel mainstream begrijpelijk blijven. Daardoor nooit goed uit de doeken welk wonder ons bestaan en de kosmos eigenlijk zijn. Gelukkig was er gisteravond ook een docu over de kosmologische constante. Prachtige titel natuurlijk Hawking's boek "A brief history of time"... Opmerkelijk is dat periodisering als een houvast voor de kijker in de film ontbrak. FF een jaartal droppen, had geholpen.

avatar van panax
bijzondere man ,bijzondere film
goed geacteerd vooral door redmayne!!

Prima film. Word misschien wat te veel of safe gespeeld waardoor het nooit echt een meesterwerk word, maar anderzijds is het een vlot lopend, zeer toegankelijk verslag van een onderwerp wat makkelijk een veel slechtere film had kunnen opleveren. De kracht van The Theory of Everything zit natuurlijk in de performance van Redmayne. Wat een geweldige rol. En dan te bedenken dat deze acteur voordat hij aan deze film begon nooit werd gezien als een begenadigd talent. In recensies van films als Like Minds en Blackdeath werd hij destijds helemaal afgekraakt als zijnde de zwakke plek van die films. Jones speelt hier de wat ondankbare rol van zijn vrouw trouwens ook solide. Tsja, voor de verzuurde critici onder ons wellicht te veel aandacht is voor zijn liefdesleven, maar wie geïnteresseerd is in wat Hawking aangaande zijn vakgebied inhoudelijk had te melden kan natuurlijk altijd zijn boek lezen, op het grote doek werkt dit nou eenmaal wat minder.

avatar van Fisico
Een zeer opmerkelijke film over de levende legende Stephen Hawking. The theory of everything doet me denken aan andere verfilmde levensverhalen van andere genieën zoals A beautiful mind, The imitation game of The social network. De film start in 1962 toen Hawking 21 jaar was. Hij leert Jane, zijn toekomstige vrouw kennen. Toen al kreeg Hawking motorische problemen.

De grootste aandacht gaat naar de relatie tussen Stephen en Jane waardoor het haast een romantische dramafilm wordt. Er wordt goed weergegeven hoeveel Jane moet opofferen en hoeveel moeite het haar kost om Stephen te verzorgen en haar huishouden te runnen. Het grote manco van de film is hierbij dat de rol van Hawking hierin fel onderbelicht blijft. Wat Hawking denkt, wordt amper kenbaar gemaakt. Hawking is een echt genie en is wereldberoemd. Hij spreekt erg tot de verbeelding, niet alleen door zijn ongelooflijke intelligentie, maar eveneens deze combi die we moeilijk kunnen vereenzelvigen met zijn fysieke voorkomen. Toch wordt er te weinig aandacht besteed aan het wáárom en het hoé van zijn uitzonderlijke intelligentie. Iedereen weet wie Hawking is, maar stel dat dit niet het geval is, dan weet je dit nog niet na deze film. Jammer dit gegeven.

De acteerprestatie van Redmayne was ronduit fabuleus! Prachtprestatie en meer dan verdiende oscar! Ook Felicity Jones vond ik erg goed. Ook de muziek mocht er zijn en cinematografisch werden er mooie sfeerbeelden geschoten (bvb het vuurwerk). Ook het terugspoelen op het einde was goed en symboliseert zijn theorie.

De keuze van Jane om een nieuwe liefde te vinden is geheel begrijpelijk. Het zet je tot nadenken hoever je kan gaan om iemand graag te zien en hoever je kan gaan om alles op te offeren voor hem. Ontroerend. Vreselijke ziekte die ALS, dat is zeker ...

avatar van Mark de Jong
Lieve film. Mooie rol van Redmayne.

Wat een geweldige film. Vol ontroerende, maar ook grappige momenten. Acteerwerk is ook subliem (niet alleen van de Oscar winnaar, ook de rest doet het voortreffelijk).

Twee uur lang genoten van deze film. Met iets meer aandacht voor de wetenschappelijke kant was dit een dikke 5 sterren geworden.

avatar van Decec
Een goede biografie/drama/romantiek film...
Mooi en ontroerend verhaal...
Prima acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld....
Prima achtergrond geluid/muziek met Dolby Digital...
Bekende acteur Eddie Redmayne speelt goed...
Prima camerabeweging...

avatar van terschelling
In alles raakt deze film mij.
Dat is de bedoeling van een film voor mij!

avatar van tommykonijn
Buiten het feit dat ik wist dat Stephen Hawking één van de meest beroemde natuurkundigen aller tijden is, wist ik verder bijzonder weinig over zijn bijdragen of privéleven. Een uitgelezen kans dus om me aan The Theory of Everything te wagen.

Deze biopic focust zich met name op het privéleven van de wetenschapper (de romantiek in zijn leven en het omgaan met de verschrikkelijke ziekte ALS) en niet zozeer op wat hij binnen het vakgebied allemaal bereikt heeft en hoe hij dit gedaan heeft. Zijn opleiding in Cambridge komt aan bod, maar voelt uiteindelijk toch een beetje als achtergronddecor. Dit werd hierboven al ettelijke malen genoemd, maar ook voor mij was dit het grootste 'minpunt' aan deze film. Ik had graag wat meer gezien van het genie zelf en niet alleen 'de man achter het genie'.

Dat gezegd hebbende, ben ik erg tevreden over The Theory of Everything. Het acteerwerk is van een ongekend hoog niveau. Ik was ontzettend onder de indruk van Eddie Redmayne. Het is duidelijk dat hij zijn rol behoorlijk serieus genomen heeft en het is fascinerend om te zien hoe hij gestalte geeft aan de steeds meer aftakelende Hawking. Die Oscar heeft hij wat mij betreft dan ook dubbel en dwars verdiend! Ook Felicity Jones biedt prima tegenspel als zijn vrouw. Ik krijg ook de indruk dat de film een redelijk nauwgezette reconstructie is. Het nadeel daarvan is dat de film tegen het einde een beetje begint te rekken, maar de ontwikkelingen in de relatie tussen Stephen en Jane zijn dusdanig interessant dat het nooit echt vervelend wordt.

Prima biopic dus. Weliswaar niet helemaal wat ik ervan verwacht had, maar het is evengoed een mooi portret geworden dat bij vlagen behoorlijk weet binnen te komen en tevens erin slaagt een blijvende indruk achter te laten.

TMP
Vakkundig gemaakte film over het leven van Stephen Hawking. De focus ligt met name op zijn privéleven en ziekte. Zijn verdiensten als wetenschapper worden uiteraard wel aangehaald, maar vormen niet de hoofdmoot van het verhaal. De aftakeling van Hawking door ALS wordt goed in beeld gebracht. Bepaalde aspecten van zijn privéleven zijn iets minder interessant. Fijn acteerwerk van Eddie Redmayne en Felicity Jones.