The Theory of Everything (2014)

3,58

Verenigd Koninkrijk
Biografie / Drama

geregisseerd door James Marsh
met Eddie Redmayne, Felicity Jones en David Thewlis

De film vertelt het verhaal over de beroemde natuurkundige Stephen Hawking. Het verhaal centreert zich om Hawkings vroege jaren op de Universiteit van Cambridge waar hij verliefd wordt op de arts-studente Jane, waar hij later mee trouwt. Net na het huwelijk wordt bij Hawking ALS, een ongeneeslijke spierziekte, gediagnosticeerd.

156 BERICHTEN 60 MENINGEN
avatar van Fonzzz002
geplaatst: 4 januari, 12:21 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Als iemand die vaak soortgelijke levensverhalen dramafilms heeft gezien deed The Theory of Everything mij niet veel, terwijl het geen onaardige uitvoering van het concept is. Stephen Hawking is een fascinerende man waarvan zijn levensverhaal genoeg stof zou moeten bieden voor een twee uur durende dramafilm. The Theory of Everything kiest er echter voor zich meer te focussen op een romantiek verhaal over een vrouw waarvan haar geliefde afbrokkelt aan ALS, dan dat het zich bezighoudt met de carrière van Hawking of hem te zien leren. Je ziet Hawking zelden leren, werk maken of je ziet zelden hoe hij op zijn conclusies komt. Er was bijvoorbeeld een moment in Hawking’s leven waarin hij niet meer in zijn oude theorie geloofde. Het wordt echter niet uitgelegd in deze film hoe hij plots van deze mening is veranderd. Je ziet hem weleens werk inleveren of presentaties geven, maar de film gaat redelijk rap door het stappenproces heen wat hem naar de conclusies leed. Als gevolg kreeg ik niet het idee dat deze film mij genoeg bijleerde over Hawking wat niet algemeen bekend is.

De relatie is aardig uitgewerkt. Anne en Stephen zijn leuk onderbouwde figuren waarvan ik begreep waarom ze voor elkaar kozen of waarom ze de keuzes maken die ze later in het verhaal maken. Voornamelijk de acteerprestaties van Eddie Redmayne en Felicity Jones zijn ijzersterk (ik had gelezen dat de echte Hawking tevreden is over hoe hij & Anna in deze film werden neergezet) Toch merkte ik met regelmaat af te vragen of de film nog lang duurde. Ik denk dat dit voornamelijk komt omdat het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal en ik al bekend was met waar deze twee zouden eindigen, waardoor ik eerder zat te wachten tot de gebeurtenissen kwamen waarvan ik wist dat ze zouden komen, dan dat ik aandachtig naar wat er op dat moment gebeurde zat te kijken. Het was vermakelijk om de stapsgewijze manier te zien hoe de gebeurtenissen hebben plaatsgevonden, maar ik merkte dat de onderwerpen waar ik nieuwsgieriger naar was relatief weinig aandacht kregen.

Het is niet onaardig, maar als je bekend bent met Stephen Hawking leert deze film je weinig wat je niet wist. Een aardig romantiek verhaal, maar soortgelijk als vele andere die ik gezien heb.

avatar van Donkerwoud
geplaatst: 19 januari, 01:02 uur [permalink]
Weinig wetenschap, veel relatiedrama. 'The Theory of Everything' (2014) komt ermee weg omdat het eerst een sprookjesromance schetst tussen het ongebruikelijke koppel Stephen Hawking (Eddie Redmayne) en Jane Wilde (Felicity Jones), maar hun huwelijksgeluk krijgt het flink te verduren als de iconische natuurkundige ALS krijgt. Het gaat net zo goed over hoe Stephen moet accepteren dat hij zijn gevoel van mannelijkheid kwijtraakt als dat Jane zich niet meer kan ontplooien in deze relatie en haar vrijheid verliest. (Al lees ik in interviews dat het in werkelijkheid nog een stuk grimmiger was dan de biopic schetst, want naast een trouwe echtgenote had Jane zelfs suïcidale gedachten om aan haar huwelijkslijden te ontsnappen. Niet feelgood genoeg?) Een erg fijne sfeerschets van de jaren zestig, met veel intense momenten waarin de twee karakteristieke hoofdpersonages levensgeluk vinden in hun imperfecte levens.

geplaatst: 1 februari, 03:41 uur [permalink]
Wat zet Redmayne hier een ontzettend goede prestatie neer. Zeker terecht dat hij hiervoor een Oscar heeft mogen ontvangen in 2015. Redmayne vertolkt de rol van Stephen Hawking, waarbij het verhaal vooral berust op zijn liefdesleven en op de manier waarop hij omgaat met zijn ziekte ALS, en uiteraard de impact van de ziekte op zijn (liefdes)leven. Op zich is het jammer dat de film zich meer richt op een persoon met ALS dan op Stephen Hawking zelf. Het zou mij interessanter lijken wanneer er meer diepgang over de gedachtegang van Hawking getoond zou worden. Desalniettemin is het liefdesverhaal onderhoudend en goed uitgewerkt. Ook Jones zet een prima prestatie neer, waardoor het prettig blijft om naar de film te kijken.

avatar van des1
geplaatst: 17 februari, 14:34 uur [permalink]
Draait om de Oscar winning performance van Redmayne. Voor fysici en kosmologen evenwel minder interessante kost. Want het moest natuurlijk wel mainstream begrijpelijk blijven. Daardoor nooit goed uit de doeken welk wonder ons bestaan en de kosmos eigenlijk zijn. Gelukkig was er gisteravond ook een docu over de kosmologische constante. Prachtige titel natuurlijk Hawking's boek "A brief history of time"... Opmerkelijk is dat periodisering als een houvast voor de kijker in de film ontbrak. FF een jaartal droppen, had geholpen.

avatar van panax
geplaatst: 17 februari, 20:19 uur [permalink]
bijzondere man ,bijzondere film
goed geacteerd vooral door redmayne!!

geplaatst: 26 februari, 14:14 uur [permalink]
Prima film. Word misschien wat te veel of safe gespeeld waardoor het nooit echt een meesterwerk word, maar anderzijds is het een vlot lopend, zeer toegankelijk verslag van een onderwerp wat makkelijk een veel slechtere film had kunnen opleveren. De kracht van The Theory of Everything zit natuurlijk in de performance van Redmayne. Wat een geweldige rol. En dan te bedenken dat deze acteur voordat hij aan deze film begon nooit werd gezien als een begenadigd talent. In recensies van films als Like Minds en Blackdeath werd hij destijds helemaal afgekraakt als zijnde de zwakke plek van die films. Jones speelt hier de wat ondankbare rol van zijn vrouw trouwens ook solide. Tsja, voor de verzuurde critici onder ons wellicht te veel aandacht is voor zijn liefdesleven, maar wie geïnteresseerd is in wat Hawking aangaande zijn vakgebied inhoudelijk had te melden kan natuurlijk altijd zijn boek lezen, op het grote doek werkt dit nou eenmaal wat minder.