The Theory of Everything (2014)

3,57

Verenigd Koninkrijk
Biografie / Drama

geregisseerd door James Marsh
met Eddie Redmayne, Felicity Jones en David Thewlis

De film vertelt het verhaal over de beroemde natuurkundige Stephen Hawking. Het verhaal centreert zich om Hawkings vroege jaren op de Universiteit van Cambridge waar hij verliefd wordt op de arts-studente Jane, waar hij later mee trouwt. Net na het huwelijk wordt bij Hawking ALS, een ongeneeslijke spierziekte, gediagnosticeerd.

157 BERICHTEN 61 MENINGEN
kappeuter (moderator)
Vanaf 15 januari 2015 in de bioscoop (Universal)

avatar van clubsport
wel nieuwschierig in hoeverre de echte hawking hierbij betrokken is geweest

avatar van Thomas83
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Voor biopics loop ik nooit zo warm. Meestal weten ze er weinig speciaals van te maken. Zelfs met zo'n interessant persoon als Stephen Hawking centraal moest ik het nog maar zien. Het is hier de relatie tussen Hawking en zijn eerste vrouw Wilde die centraal staat, en de film wist me al te winnen vanaf hun eerste aandoenlijke ontmoeting. Het helpt daarbij dat zowel Redmayne en Felicity heel ontwapenende acteurs zijn en allebei ook erg goed spelen. Vooral Redmayne is fantastisch en een Oscarnominatie meer dan waard. Zo'n opvallende rol is al snel scoren, maar Redmayne is daadwerkelijk heel goed. Duidelijk helemaal in zijn personage gekropen. Felicity Jones doet er niet eens gigantisch veel voor onder in een wat minder opvallende rol. Als je ziet hoe haar personage verandert door de film heen. Elke emotie is van haar af te lezen.

En dan zijn er nog wat goede bijrollen, zoals die van Thewlis als Dennis Sciama, Cox als Jonathan Hellyer Jones en Peake als Elaine Mason. Vooral de prima invulling van die laatste twee rollen is vrij cruciaal. Als ze niet de sympathie van de kijker zouden weten te weken zouden personages als de nieuwe man en vrouw in het leven van beiden als indringers aangevoeld kunnen hebben. Wel moet gezegd dat de film juist als Peake met haar rol in beeld komt zijn kruit al een beetje heeft verschoten. Het laatste half uur vond ik in elk geval wat minder. Er worden nog een beetje tranentrekkers ingezet als de "I have loved you"-scène en Hawkings speech die ook nog met een staande ovatie wordt besloten. Ook dat "look what we made" helemaal op het einde vond ik niet zo. Al kwam die montage waarin nog even terug in de tijd wordt gegaan nog best bij me aan moet ik zeggen, ook al is het een vrij eenvoudig trucje.

Wat ik verder wel een beetje een gemis vind aan deze film is dat er amper aandacht is voor de wetenschappelijke prestaties van Hawkings. Toch wel een gemiste kans. De muziek vind ik verder wel wat te aanwezig en vooral te zoet. Maar al met al wel een film die de moeite waard is. Misschien is het wel vrij typische Oscar bait en de film kleurt in veel opzichten wat te braaf binnen de lijntjes, maar het zijn de prestaties van de acteurs die het de moeite waard maken. Vooral Redmayne maakt denk ik een zeer grote kans op een Oscarnominatie. Een krappe 3.5*.

avatar van MH040
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Sluit me aan bij bovenstaande reactie aan. Zeer sterke rol van Redmayne. Ook in de punten van kritiek kan ik me vinden. Af en toe wordt het wel erg sentimenteel, zoals inderdaad die speech met staande opvatie. Alleen vond ik het geen gemis dat er niet meer aandacht was voor de wetenschappelijke prestaties van Hawkings. Vond het wel prima dat de film zich focust op het privéleven van de man, want er gebeurde genoeg. En de wetenschappelijke kant zou toch 99% van de kijkers de pet te boven gaan.

avatar van mjk87
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Als ik de film in één woord wil typeren, dan is het 'Brits', deze prent die om mij volstrekt onbekende redenen - de man achter de kassa wist mij zeer beslist te zeggen dat het geen voorpremière was- gisteren al een keer draaide in het Fraterhuis in Zwolle. En onder het mom van: Oscarnominatiekanshebber en mijn filmvoornemen meer verschillende bioscopen te bezoeken was de keus snel gemaakt even de auto te pakken. Maar goed, was de film het zelf waard? Om te zien, jazeker. Maar kaartje, benzine en parkeerkosten samen? Nee, dat niet.

Brits dus. Ik bedoel daar mee: altijd wel een voldoende, maar nergens sprankelend. Door de oerdegelijkheid ziet het er allemaal prima uit, maar het is geen onvergetelijke cinema. De locaties en kostuums zijn allemaal in orde, het tijdsbeeld is aardig neergezet en het verhaal wordt knap verteld zonder het idee te hebben iets gemist te hebben. Verder zien sommige plaatjes er best mooi uit, vooral rond een bal in een tuin, met black light belichte personen op de voorgrond en een geel-groene achtergrond. Erg mooi dat beeld. Maar ook Brits: de film mist een eigen smoel, mist scènes die er echt in rammen en zeker het einde is wat minder.

Vooropgesteld, de keuze om de film te concentreren rond de relatie tussen Stephen Hawking en zijn vrouw is een uitstekende. Veel biopics lijden aan het feit dat ze te veel hooi op de vork nemen, dus elke keuze voor een aspect is per definitie beter dan geen keuze, maar in dit geval is het ook de meest juiste. Niet alleen omdat de natuurkunde van Hawking zo zwaar is dat er voor velen geen film van te maken is zonder er recht aan te doen -en buiten dat worden de hoogtepunten ook netjes in de film genoemd-, maar vooral omdat de relatie van man en vrouw veel interessanter is. Want hoe gaat dat nu, als één iemand langzaam aftakelt en je voor elkaar moet zorgen. En hoe vult iemand zijn vadersrol in? En wat als er iemand tussenkomt? Allemaal veel boeiender voor een film dan de unificatietheorie. Dan zijn er gelukkig ook twee acteurs die uitstekend in hun rol zitten, zowel op zichzelf (Redmayne sowieso in een rol waarin hij fysiek steeds minder kan doen, toch charmant, grappig en altijd geloofwaardig) als in hun samenspel. Vooral met hun mimiek weten ze beide enorm veel te zeggen, en toch is er een soort onbevangenheid dat erg fris is om te zien. Ook de aimabele Cox in een bijrol is een fijne aanvulling en Remus Lupin als professor is sowieso leuk.

Wel wordt het laatste halfuur iets minder. Waar de relatie tussen Jane en kerkkoordirigent Jonathan nog mooi wordt uitgewerkt, daar wordt die tussen Stephen en zuster Elaine nogal afgeraffeld. Het einde komt dan ook wat plots en je vraagt je af waarom bepaalde keuzes worden gemaakt. Dan breekt ook een beetje op dat er geen conflict in de film zit. Je ziet dat Jane en Stephen weleens een momentje hebben, maar dan wordt als snel weggemonteerd of het is al snel goedgemaakt. Kortom, waarom gaan ze dan toch uit elkaar? En als laatste, hoewel Redmayne goed lijkt op Hawking, is de make-up niet altijd even goed. Er gaan behoorlijk wat jaren voorbij, zonder dat men echt ouder lijkt te worden.

Ik twijfel een beetje tussen 3,0 en 3,5*, maar als ik dan zie dat op bepaalde punten een loopje met de waarheid is genomen, dan toch afgerond naar beneden. 3,0*.

avatar van MartMovie
Vanavond gezien (sneak preview pathé) en vond het een prachtige film. Ben het eens met bovenstaande kritiek dat ik graag wat meer had gezien over de wetenschappelijke kant. De film gaat puur over het privé leven van Hawking. Dit laatste is natuurlijk ook logisch omdat de film is gebaseerd op de memoires 'Travelling to Infinity: My Life with Stephen' geschreven door Jane Hawking zijn vrouw. Maar overal met veel plezier gekeken naar het levensverhaal van 1 van de knapste geesten van onze tijd.

Gisteravond gezien bij Pathe; Sneak Preview. Mooie film!

avatar van voskat
Matige film met één geweldige acteerprestatie.

prima filmpje met geweldig acteerwerk van eddie redmayne.

avatar van Nagini
Goede film! Prachtig geacteerd. Verbazingwekkend verhaal, het zou je leven maar zijn..!

avatar van Ste*
Zowel de trailer als de omschrijving van het plot doen me erg denken aan A Beautiful Mind.

avatar van lars-pixar

Mij lijkt het vooral een hele mooie film, als ik zo de trailer bekijk!

avatar van cordiacovens
Stephen Hawking is één van de, zo niet de, bekendste wetenschapper op aarde. En ook de bekendste ALS patiënt die we kennen. Eddie Redmayne weet op indrukwekkende wijze hem neer te zetten als student én als patiënt zoals we hem kennen, maar het is Felicity Jones die de show steelt als drijvende kracht achter Stephen die zonder haar, waarschijnlijk niet zo bekend was geweest als hij nu is. Een film die een bijzonder levens- en liefdesverhaal verteld en de kracht van onvoorwaardelijke liefde toont.

'The Theory of Everything' Recensie - Filmtakers

avatar van De zonderling
Ansich een prima film, maar ik had meer willen zien van zijn theorieontwikkelingen. Nu lag de nadruk vrijwel helemaal op het liefdesverhaal, wat mij op een gegeven moment wel een beetje begon te vervelen. Daarbij naar mijn smaak té overgeromantiseerd. Wel zeker lof voor de acteerprestaties. Kanttekening: waarom hoorde ik The National niet in de film, maar wel in de trailer?!

avatar van baspls

Eens kijken als hij op blue-ray verschijnt.

avatar van Antonev

De zonderling schreef:

Als men wat dieper had willen ingaan op de ontwikkeling van zijn bekendste theorieën, dan hadden ze aan 123 minuten nooit genoeg gehad haha . Ik denk dat het wetenschappelijke deel ook ietwat te saai zou zijn voor veel mensen.

Als je meer interesse hebt in zijn werk, dan raad ik je aan om de reeks van Discovery te bekijken die ze over hem hebben uitgebracht.

avatar van LaNadine
Wauw, wat een film. Hij heeft mij enorm aangegrepen, heftig om te zien hoe iemand zo aftakelt. Mooi dat er ingezoomd is op het persoonlijke leven van Hawking, zijn relatie en zijn worsteling met de ziekte.

Eddie Redmayne heeft hier een geweldige rol neergezet als Hawking en ook de andere acteerprestaties waren erg goed.

avatar van Edamboy
Mooie biopic over Stephen Hawking. Indrukwekkend om te zien hoe de aftakeling in beeld is gebracht. Mooie plaatjes van Engeland. Ontroerend, maar ook met typische Engelse humor. Eddie Redmayne verdient wat mij betreft de Oscar voor beste mannelijke hoofdrol!

Edamboy schreef:

Past dan weer mooi in het eindeloze rijtje van oscarwinnaars die een personage met een handicap hebben gespeeld. Zie hem liever naar Keaton gaan.

avatar van Edamboy
Apster schreef:

Ik kan daar nog niet over oordelen, daar "Birdman" nog niet draait.

avatar van Shinobi
"I have two years to live. I need to work."

Persoonlijk weet ik niet zo veel over de befaamde natuurkundige Stephen Hawking, dus dit leek me bij uitstek de perfecte film om meer over hem te weten te komen.

Op zich gaat 'The Theory of Everything' wel in op het leven van de beste man, maar het merendeel draait voornamelijk om de relatie tussen hem en zijn vrouw. Wellicht dat je als kijker enigszins bedrogen uitkomt, omdat het romantische aspect overheerst en zijn werk minder aan bod komt. Al zal dat meer te maken hebben met het feit dat de film gebaseerd is op het boek dat Jane schreef.

Toch is het niet echt een lopend geheel te noemen. Het tijdsbeeld wordt weliswaar gedegen weergegeven, maar de tijdsprongen zijn ietwat onduidelijk. Hierbij helpt het niet dat de personages vrijwel niet lijken te verouderen. Het is dat je hier en daar nog wat hints meekrijgt; de geboorte van een kind, boekrelease, toespraak enz.

Gelukkig is het acteerwerk dermate sterk dat je de zwakke punten al gauw vergeet. Eddie Redmayne is gewoonweg de belichaming van Hawking. Beginnende van de eerste tekenen van verval tot en met zijn karakteristieke positionering in de rolstoel. Felicity Jones geeft goed tegengas en weet uitstekend de ongedwongen sfeer tussen beide personages te laten zien. Dat het soms - geforceerd - de sentimentele kant opgaat, moet je dan maar voor lief nemen.

Al met al een vermakelijke biopic, maar het speelt te veel op safe om daadwerkelijk te kunnen intrigeren.

3,5 Sterren.

Wat mij betreft te veel drama (de ziekte van Stephen) en te weinig diepgang over zijn uitzonderlijke brein en theorieën. 3 ster.

avatar van wibro
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Uitstekende biopic met geweldig acteerwerk van Eddie Redmayne als Stephen Hawking én niet te vergeten Felicity Jones in de rol van Jane. Deze film geeft een prachtig beeld van de relatie tussen Stephen en de zeer aantrekkelijk ogende Jane. Het werk van Hawking komt misschien niet zo veel aan bod maar wat we te zien en te horen kregen vond ik meer dan voldoende. Sommige dialogen vond ik zeer interessant; Stephen Hawking die op een gegeven moment zegt dat natuurkunde zich niet met geloof bezig houdt omdat dat nu eenmaal niet tot zijn werkterrein behoort. Voor zijn vrouw Jane speelde het geloof daarentegen wel een grote rol, iets wat meer dan duidelijk getoond werd gedurende de hele film. Op de vraag die Hawking later gesteld werd of hij in God geloofde gaf hij na lang aarzelen een zeer vaag antwoord, alsof hij hiermee wilde aantonen dat die vraag gewoon niet beantwoord kan worden, zeker niet door een natuurkundige. Wat daarna volgde vond ik overigens opmerkelijk; Hawking's levensloop werd versneld teruggespoeld tot het moment waarop hij Jane leerde kennen en waar de film ook begon. Alsof hij hiermee wilde zeggen dat dit ook het universum te wachten staat. Het krimpt in tot we een singulariteit krijgen en daarna begint alles weer van voren af aan. "Stirb und werde" . Zo ook is het i.m.o. met het menselijk individu. Het wordt geboren, komt tot bloei en ten slotte sterft hij, daarna wordt hij opnieuw geboren en de hele levenscyclus wordt opnieuw doorlopen enz enz enz. Het leven heeft noch begin noch eind net zoals het universum. In het kort mijn verklaring van de theorie van Hawking, hoewel ik er natuurlijk volkomen naast kan zitten. Maar ja ik ben nu eenmaal een filosoof en geen natuurkundige.
En voor de mensen die denken dat de wetenschap alles kan verklaren. Niets is zo sterk als de kracht van de liefde. Dat heeft Jane wel bewezen.

avatar van De Knip
Film over Alan Turing beviel me beter dan deze. Dat heeft te maken met het verhaal.
Emotioneel kon ik niet echt betrokken genoeg raken. Vlak en de vrouwelijke hoofdrol was eigenlijk interessanter gebracht. Aardig biografische film, maar niet meer dan dat:

*** 1/2

avatar van Mochizuki Rokuro
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het was een betere film dan ik vooraf verwachte. Het is eigenlijk jammer dat het een werkelijke biografie is, omdat er daardoor wat verplichte elementjes in de film geschreven zijn. Het is overall meer een weergave van het huwelijk en dan het moeizame huwelijk van een koppel van iemand met een handicap en iemand met een continue ziekte dan een biografie van Hawking, wiens natuurkundige, baan doorbrekende theorieën slechts bijzaak zijn. Eigenlijk wel een gelukkige keuze. Redmayne (van wie ik in Les Misérables al helemaal weg was (daar stond ik toen alleen in) doet het naar behoren, maar Felicity Jones is eigenlijk sterker. Verder goede, zeer romantische muziek en puik werk van Benoit Delhomme, binnen de beperkingen van het Oscar-biopic genre.

Op alle vlakken de betere film ten opzicht evan The Imitation Game wat mij betreft. Al valt me op dat The Imitation Game vier voorstellingen op een dag in de grote zaal heeft en deze slechts twee in de kleinere zaal. Blijkbaar is de aantrekkingskracht van die andere toch vele malen groter.

NB Ik was er toch van overtuigd dat de rol van Elaine door een man werd gespeeld, maar Maxine Peake is wel degelijk een vrouw - sorry daarvoor.

avatar van John Milton
Mochizuki Rokuro schreef:

Ik hoorde ook dat deze beter was op BBC film programme, maar moet deze nog zien. Vond Imitation Game (gisteren gezien) inderdaad wat tegenvallen. Kan je docu 'Hawking' van twee jaar geleden overigens zeker aanraden. Ik ben alleen een beetje bang dat het zien van deze mijn Theory of Everything ervaring negatief gaat beïnvloeden, vanwege de grote overlap. En zowel hij als zij doen daarin het echte verhaal. De versie ervan die ze willen delen althans...

avatar van Macmanus
Oninteressant bronmateriaal.

Nogal een snoozfest deze film. Kan weinig met dit soort films. Het vaart een beetje door Hawking zijn leven heen. Erg boeiend is het eigenlijk niet. Vervelende ziekte, hij lijkt er even mee te zitten. De vrouw helpt hem, maar wil uiteindelijk toch wat genegenheid dat ze niet kan krijgen van Hawkings. Ter loops gooit hij het ene geniale idee na het andere eruit. Hij studeert amper, hij ziet alles in 1 oogopslag, minuutje vast zitten in zijn eigen trui en hij ontraffeld even vanalles. Uiteraard zijn het zijn eureka momenten, waar de wetenschap vol mee zit. Maar ik kon me niet aan het idee ontrekken dat het wat te simplistisch gemaakt was.

Uiteindelijk gaat alles ook net wat te goed. Hij begrijpt zijn vrouw, zijn vrouw is lief en begrijpt hem uiteindelijk ook. Ze gaan als vrienden door het leven..zij aan zij en in....je kent het wel.

Overal merk je aan dat het veeel te veel respect is voor het de persoon Hawking. Wat het uiteindelijk een erg obligate film maakt.

Acteurs waren prima. Jones misschien wel beter dan Redmayne. Haalde beide het maximale uit hun saaie rol.

2 sterren.

avatar van mr. Prizzi
Buitengewoon genoten van deze prachtige film.
Een respectvol portret van Stephen Hawking en de onvermoeibare inzet van zijn vrouw Jane.

avatar van Bubblez
Wel grappig dat mede-genomineerde Benedict Cumberbatch de rol van Hawking speelde in Hawking (2004) en zes jaar later weer in het voor tv gemaakte Into the Universe with Stephen Hawking

avatar van max cady

Het verhaal ging mij iets teveel over hawkin's liefdesleven en dat werd dan nogal saai en langdradig. Film niet afgekeken (dit doe ik nooit) en mag dus ook geen cijfer geven ... Acteerprestatie van de hoofdrolspeler mankeerde trouwens niks aan!