The Theory of Everything (2014)

3,57

Verenigd Koninkrijk
Biografie / Drama

geregisseerd door James Marsh
met Eddie Redmayne, Felicity Jones en David Thewlis

De film vertelt het verhaal over de beroemde natuurkundige Stephen Hawking. Het verhaal centreert zich om Hawkings vroege jaren op de Universiteit van Cambridge waar hij verliefd wordt op de arts-studente Jane, waar hij later mee trouwt. Net na het huwelijk wordt bij Hawking ALS, een ongeneeslijke spierziekte, gediagnosticeerd.

157 BERICHTEN 61 MENINGEN
Positieve verrassing.

Hou normaal niet zo van biopics, vaak een erg saaie boel en hoewel deze ook wel wat leidt aan de Britse poshness, weet Marsh er toch wat meer mee te doen dan veel van zijn collegas. Niet dat je je meteen aan een Bronson-achtig iets moet verwachten, daarvoor blijft het iets te duidelijk Oscar-materiaal, maar de mufheid wordt toch geregeld doorbroken.

Hawking is sowieso wel een innemend figuur. Gek genoeg niet eens zozeer omdat hij briljant slim is, noch omdat hij zo sterk omgaat met z'n ziekte, maar wegens de domme reden dat hij vroeger regelmatig kwam omdraven in The Simpsons. Op de één of andere manier maakte hem dat een toffe wetenschapper, in tegenstelling tot vele andere in z'n vakgebied.

Redmayne is echt opvallend goed. Er wordt al makkelijk lyrisch gedaan over acteurs die zwaar zieke mensen spelen, maar dit vond ik toch van een ander niveau. In Jones heeft hij ook de perfecte tegenspeelster, beiden dragen ze de film met gemak. Bijrolletjes zijn ook mooi ingevuld, al zijn die iets minder spannend (buiten Thewlis dan, altijd leuk om hem weer te zien).

De keuze om zich te richten op de relatie tussen Stephen en Jane is misschien wat apart, zo ook om z'n ziekte zo prominent een rol te laten spelen. Vroeg me achteraf wel af of ze daar niet gewoon een aparte film over hadden kunnen maken (los van Hawking), aangezien hem dat als sociaal figuur niet echt getekend heeft. Anderzijds werkt het wel en moet je blij zijn dat de film er ook niet nog eens z'n hele professionele carriere heeft bijgenomen. Voor dat soort dingen zijn docus allicht beter geschikt. Dat z'n professionele kant minder boeiend zou zijn geloof ik trouwens niet, maar ik heb dan ook wel een boontje voor wetenschap.

Wat mij het meest verraste aan deze film wat het soms opvallende filmische karakter. Meermaals worden emoties niet enkel door de acteurs uitgebeeld, maar wordt de hele stilering aangepast. Een aantal opvallende scenes, het hoogtepunt waarschijnlijk het ritje naar Bordeau nadat Hawking opgenomen werd. Dat zijn de momenten waarop deze film extra punten scoorde.

Wel duidelijk een romantizering van het hele verhaal. Het gaat allemaal nét iets té vlot tussen Stephen en Jane, het eureka moment ruikt net wat teveel naar bewuste mythevorming dan werkelijke realiteit en de scherpe kantjes krijgen duidelijk niet al te veel tijd. Vond het ook wat raar dat hem in het begin van de film maar 2 jaar gegeven werd en dat er verder met geen woord gerept werd over z'n merkwaardige overleven (pas laat in de film wordt daar terug naar gerefereerd).

Maar het zijn vooral kleine dingetjes in een film die goed in elkaar steekt, boeiende personages kent en verrassend filmisch is gezien het genre waarin het opereert. Niet verkeerd.

Wow. Onderhond. 3,5*
*dialing 911*, ik klikte dit scherm echt open in de volle overtuiging in het spectrum tussen 0,5 en 1,5 te belanden. Snotverfuck. Ken ik je dus nog stééds niet
Ik ga hem misschien morgen kijken, ik verwacht ook iets in die contreien.

Af en toe een kleine verrassing om iedereen alert te houden moet kunnen, toch?

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
Ook mij verraste deze film in positieve zin.

Vooraf had ik mijn twijfels en de eerste twintig minuten was ik ook nog niet helemaal overtuigd. Langzaam aan wordt het allemaal beter en ontspint zich een mooie biopic, waarin ontzettend sterk geacteerd wordt.

Eddie Redmayne is echt fantastisch als Hawking. Alle maniertjes, uitdrukkingen en gedragingen zijn zeer overtuigend. Vooral in het latere stadium van de ziekte is hij onweerstaanbaar goed. Het helpt daarbij dat hij sterk tegenspel krijgt van Felicity Jones. Mooie rollen van mooie personages, waarbij ook de bijrollen erg goed ingevuld zijn.

Hier en daar zijn sommige zaken wel wat geromantiseerd, maar verder wordt alles zeer waarheidsgetrouw weergegeven. Ik wist dat de man een briljant natuurkundige was, maar zijn opvallende liefdesleven is verrassenderwijs net zo interessant.

Ook op filmisch gebied is The Theory of Everything van een hoog niveau. Er wordt leuk gespeeld met de beelden en het kleurgebruik. Daarnaast komt ook goed naar voren wat een enorme rotziekte ALS is. Zoiets wil je nooit meemaken, want je laatste fase van je leven is gewoonweg verschrikkelijk.

Maar al met al een erg mooie biopic dus, met een paar geweldige rollen en een fijne bijna natuurgetrouwe weergave van het leven van een briljante wetenschapper.

Spetie schreef:
Hawkins.

Geen idee waarom maar het gisteren ook minstens 4 keer fout geschreven. 't Is Hawking

avatar van Mochizuki Rokuro
Spetie schreef:
Ook op filmisch gebied is The Theory of Everything van een hoog niveau.

Ja Benoit Delhomme levert puik werk. Dat tilt de film op. Onbegrijpelijk dat daar weer geen Oscar-nominatie voor is (sterke categorie dit jaar - denk ik). De romantische Sakamoto-achtige muziek is ook een vondst. Schat de kansen van Johannsson dan ook hoger in dan die van Zimmer.

avatar van Black Math
Onderhond schreef:

Ik zie die fout heel vaak, en zeker niet alleen op dit forum. Ik gok dat veel mensen ook ergens de naam Richard Dawkins in het achterhoofd hebben en daardoor in de war raken.

In ieder geval interessant dat er nu twee films in de bios zijn over wetenschappers waarvan het werk relevant is voor mij. Turing vind ik dan als persoon interessanter, en sla ik als wetenschapper ook hoger aan dan Hawking, maar wellicht is deze film dan toch als film interessanter. Allebei op de kijklijst dus!

Heb de Turing film nog niet gezien dus daar kan ik niet over oordelen. En zoals gezegd, verwacht geen ultragestileerde films als Bronson ... maar vond het werk van Delhomme zeker opvallend genoeg. Belichting is vaak erg sterk, camerawerk ook vaak meer gericht op sfeer dan puur op het weergeven van informatie.

Black Math schreef:

Ik zie die fout heel vaak, en zeker niet alleen op dit forum. Ik gok dat veel mensen ook ergens de naam Richard Dawkins in het achterhoofd hebben en daardoor in de war raken!

In zijn hilarische Hatemail video's hoor je duidelijk dat veel van zijn 'fans' hem ook aanspreken als 'Dawkings'. Blijkbaar vragen die namen erom.

Dawkins is naamsgewijs voor mij een mix tussen Darwin en Hawking. Alleen jammer dat het zo'n ploert is.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
Onderhond schreef:

Haha thx, ik heb het aangepast. Ik weet het ook niet, Hawkins zat en zit klaarblijkelijk ook erg in mijn hoofd. Heeft bij mij overigens niets met Dawkins te maken.

Djek69
De film is uitermate voorspelbaar en niet serieus te nemen als realistisch drama (zoals elke Oscarwaardige film). Maar toch is het een onderhoudend geheel, omdat de filmische -en dramatische stijlmiddelen op zichzelf wel werken (veel tranen in de zaal) en het bovendien 2 fantastische hoofdrolspelers heeft. Eddy Radmayne (als Stephen Hawkins) is werkelijk fenomenaal in zijn mimiek en ook Felicity Jones (als mevrouw Hawkins) biedt uitstekend en geloofwaardig tegenspel. Zij samen weten de clichematige uitwerking te ontstijgen met bijzonder sterk acteerwerk en redden daarmee de film.

avatar van Mochizuki Rokuro
Hawking/Hawkins - 't is hardnekkig.

avatar van Bubblez
Redmayne/Radmayne ook

Djek69
Aleen de oppervlakkigen van geest negeren de inhoudelijkheid en struikelen over futiliteiten als 'hawking' dat als 'hawkins' geschreven wordt.

Djek69
En ja, ik weet dat achternamen met een hoofdletter beginnen, maar ik doe het lekker toch niet. Er moet wat te miereneuken overblijven voor de liefhebbers tenslotte..

Een interessant, mooi en roerend drama over een bijzondere man en vooral de fenomenen tijd en liefde. Het verhaal werd zonder versiering verteld, waarbij niet de academische activiteiten van de wetenschapper, maar de gevoelens centraal stonden. De eerste helft van de film vond ik wel het sterkst. Eddie Redmayne was weergaloos in de rol van de aan de rolstoel gebonden hoofdpersoon: zijn lichamelijke aftakeling en mimiek maakte indruk. Ook Felicity Jones was bijzonder trefzeker en niet minder aangrijpend. Trouwens ik vond de gehele cast sterk spelen.

avatar van Erick1985
Een absoluut meesterwerk en zelden zo'n fantastische acteerprestatie gezien als die van Redmayne. Deze fillm gaat behoorlijk wat Oscar's binnenslepen, denk ik. Wat een goede film. Ze hebben ook echt iemand gecast die sprekend op Hawking lijkt. Helemaal top, van A tot Z. 5 sterren!

avatar van ralfsjam
The theory of everything is een hele goede en vrij saaie film. De zeer goed cast leverde puik werk af en alles was mooi in beeld gebracht. Prima sfeer, en hier en daar een glimlach. Redmeyne verdiend dan ook alle lof en prijzen, want hij zette een geweldige Hawking neer.
Maar eerlijk is eerlijk, het was wel een wat saaie film. Een film over een aftakelende man. Meer was het niet. En hij duurde dik twee uur. Niet dat ik zat te zuchten en te steunen, maar keek af en toe wel op de klok. En dat was jammer. Een goede schietpartij, zombie aanval of achtervolging? Had een verademing geweest
Zou mijn eerste zin eigenlijk nog een keer moeten herhalen om mee af te sluiten...
3.5**

avatar van The One Ring
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Na het tegenvallende The Imitation Game verwachte ik de tweede Oscarfilm volgens het boekje. Dat kwam wel en niet uit. Het voordeel is dat James Marsh filmisch veel meer gevoel voor stijl heeft dan Morten Tyldum. Het moment bij de dokter waar Hawking te horen krijgt dat hij ALS heeft en de momenten waarop die ziekte parten speelt zijn erg sterk gefilmd, ietwat onwerkelijk en oncomfortabel. Zulke toevoegingen maken zoiets toch al snel meer interessant.

Verder is het een vrij gewone biopic, al viel het mij net als iedereen op dat de professionele kant van Hawkings leven hier duidelijk op de tweede plaats staat en geen diepgang krijgt. Natuurkunde is waarschijnlijk het grootste gat in mijn algemene kennis; zo erg zelfs dat het een klein wonder is dat ik al wist wie Stephen Hawking is, zelfs al was ik voor The Theory of Everything totaal niet bekend met wat zijn vakgebied was. De vraag is of een film over Hawkings bijdrage aan de wetenschap me meer had kunnen boeiend, maar dit alternatief is in ieder geval geen echt goede keuze.

De reden is een beetje flauw, maar ik kan er niet omheen: ik vond het gewoon allemaal wat suf. Toen het effect van ALS in werking treed werd het kort een boeiende film over een man die de grip op zijn lichaam kwijtraakt en de vrouw die er mee om moet leren gaan dat ze haar leven compleet zal moeten wijden aan het welzijn van haar echtgenoot. Niet verkeerd, maar de film gaat er snel overheen en zodra Hawking eenmaal aan zijn rolstoel vastgekluisterd zit is alle dramatische spanning verdwenen en krijgen we slechts beelden van een ietwat gezapig huwelijk te zien. Er was nog nauwelijks sprake van conflict en Hawking heeft zo'n sterk karakter dat hij zich verrassend mogelijk door iedere tegenslag weet te slaan. Jane kijkt af en toe moeilijk, maar blijft standvastig. Dat siert ze enigszins, maar na een tijdje begon het thema van lieve mensen die zich nauwelijks iets aantrekken van problemen me wat te vervelen. Zelfs de uiteindelijke breuk levert geen vuurwerk op. Het behoort tot de meest vriendelijke scheidingen die ooit op film is vastgelegd. Leuk voor hen, maar ik vond het moeilijk er iets bij te voelen.

The Theory of Everything is niet zozeer slecht als wel gewoon niet bijster interessant in mijn ogen. Het helpt dat het zeer vaardig gemaakt is en kan steunen op twee acteurs die het eerlijk gezegd beter deden dan ik verwachtte. Wellicht ben ik een van de weinigen die de rol van de vrouw interessanter vond dan de man en dat Felicity Jones de meer gelaagde acteerprestatie afleverde, al is er niets mis met Redmayne. Hun Oscarnominaties zijn begrijpelijk (overwinning lijkt me overdreven), maar voor de rest is het niet meer dan aardig.

avatar van John Lee Hooker
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het wordt verleidelijk om je uit te leven met een zeer hoge beoordeling vanwege het waargebeurde gegeven en de dramatische ontwikkelingen die zich afspelen. Ikzelf had iets meer plannen en ideeën willen zien van natuurkunde Hawking. Hij duikt namelijk regelmatig op in artikelen en wordt als een betrouwbare source gezien op het gebied van ondersteunende kennis en wetenschappelijke vraagstukken. Er wordt nu voornamelijk geconcentreerd op zijn relaties, beperkingen in de omgang en het afnemende functioneren van zijn zenuwen. Dit is allemaal prachtig naar voren gebracht maar in wezen zijn er nog veel meer mensen die door de ziekte ALS zijn getroffen. Hawking onderscheid zich juist omdat hij zo intelligent is en daar hadden ze naar mijn idee wel iets meer mee mogen doen. We zien hem bijvoorbeeld naar een open haard staren waarna hij op het idee komt dat een 'black hole' niet zwart is maar in feite heel warm is geworden en vervolgens houd hij een korte toespraak. Zo waren er nog een paar vluchtige momenten waarin hij iets uitlegde; dit had iets beter uitgewerkt mogen worden met ondersteunende reacties vanuit het publiek.

avatar van -jack_sparrow-
film reviews in 100 woorden: The Theory of Everything (in 100 woorden) - filmreviewsin100woorden.blogspot.be

Spoilers ahead:

Een stijlvol, slim, romantisch en tragisch drama met een briljante Eddie Redmayne als Dr Stephen Hawking. Redmayne speelt zijn rol als een enorm optimistisch en sypmatiek persoon waardoor je echt meeleeft wanneer Hawking’s gezondheid afneemt. De film draait niet rond de Hawking’s carriere maar rond de romance tussen hem en Jane (Felicity Jones), die naar het einde toe geleidelijk aan en tragisch dooft. Het tempo ligt redelijk hoog en doordat de aandacht op het liefdesverhaal ligt word de film nooit langdradig. De cinematografie, acteerprestaties en muziek zijn adembenemd. Een pracht van een film en mijn favoriete prent van 2014.

avatar van Rednas 2
Briljant acteerwerk, dat voorop gesteld. Maar persoonlijk vind ik de theorieen van Hawking interessanter dan het (liefdes-)leven van de man zelf. Ruim voldoende vanwege de rol die Redmayne neerzet, maar daar houdt het wat mij betreft mee op. 3,5 ster.

avatar van Ste*
Dit leek me, ook door de trailer, een soort A Beautiful Mind te worden. En daar bedoel ik totaal niets negatiefs mee, is een van mijn favoriete films. Uiteindelijk heb ik tijdens het kijken zelden nog de vergelijking gemaakt, het zijn toch wel echt twee verschillende films.

Een film die echt het hart op de juiste plaats heeft, in de vorm van Eddie Redmayne. Als hij hier geen Oscar voor krijgt weet ik het ook niet meer. Geloofwaardig een bekend persoon neerzetten is één ding, een gehandicapte een tweede, maar dan ook nog keer op keer weten te emotioneren met slechts het kleinste gebaar; dan verdien je alle lof. Zelden zo'n acteerprestatie gezien. Ik ben niet echt fan van Oscars uitdelen aan een duidelijke 'Oscar-rol', maar het zou in dit geval belachelijk zijn om daar moeilijk over te doen.

Het is dan ook eigenlijk niet erg dat de film verder niet zo heel veel om het lijf heeft. Ik ben twee uur lang geboeid geweest, want het personage Hawking en zijn inspirerende weg is eigenlijk alles wat de film nodig heeft. Zou eigenlijk niet kunnen zeggen dat ik ergens iets gemist heb, behalve dan de scheiding van Jane en Stephen die zó gezapig en vredelievend was dat ik in eerste instantie niet eens echt doorhad wat nou het geval was. En meer over de natuurkundige materie zelf, tja. Ik begrijp er toch vrijwel niets van, en dat geldt denk ik voor het gros van de mensen, dus of dat nou een interessantere film opgeleverd had?

Of het de Oscar voor beste film verdient weet ik niet (hoewel ik het wel zo zie gebeuren, en in godsnaam liever deze dan The Imitation Game), maar ik ga wel duimen voor Redmayne.

avatar van wwelover
Indrukwekkende film over natuurlijk een bijzonder interessant persoon en zijn net zo interessante vrouw. Dat de film zich vooral op hun relatie richt is aan de ene kant jammer, omdat je op deze manier wel veel mist van de buitengewone prestaties van Hakwing. Maar het is wel alsnog gewoon een mooi en aangrijpend verhaal. Maar zoals gezegd de film is vooral zo sterk dankzij de acteerprestaties. Vooraf was ik eigenlijk een beetje sceptisch omdat het spelen van Hawking van zichzelf al snel opvallend kan werken. Maar Redmayne doet het echt fenomenaal en ook Felicity Jones heeft mij echt weggeblazen. En een uitstekende score.

avatar van james_cameron
Het bijzondere levensverhaal van wetenschapper Stephen Hawking leent zich natuurlijk prima voor film; het staat of valt alleen wel met de juiste keuze voor de hoofdrolspeler. Gelukkig heeft men in Eddie Redmayne de juiste akteur gevonden. Ongelooflijk wat die man hier neerzet. Niet alleen zijn uiterlijk is treffend, maar ook qua fysiek, mimiek en taalgebruik is hij volledig overtuigend. Tegenspeelster Felicity Jones is al even indrukwekkend als zijn vastberaden vrouw. Uiteindelijk is dit meer een relatiestudie dan een film puur over het leven en de wetenschappelijke prestaties van Hawking, maar dat maakt The Theory Of Everything niet minder boeiend of aangrijpend.

avatar van filmkul
Aangrijpende film. De eerste helft verloopt vlot. Het tweede deel wat trager. Redmayne zet een voortreffelijke rol neer. Jones zet eveneens een mooie acteerprestatie neer. Beide dragen echt de film. De film concentreert zeg met name op de ziekte en het er mee omgaan. Jammer dat men niet meer op de theorie in ging. De film raakt je een aantal keer goed. Prima drama. 3.5/4.0

avatar van John Milton
Aangename verrassing en aangrijpender dan ik had verwacht. Ondanks het hoge Oscarbait gehalte, verdient Redmayne's portret van de beroemde natuurkundige zijn nominatie wel degelijk. Wint het van The Imitation Game, wat mij betreft.

Al voordat beide films uitkwamen, bleek voor mij dat ik The Imitation Game onherroepelijk zou gaan vergelijken met The Theory of Everything. Beide biopics van door mij bewonderde wetenschappers en ook de indruk die de trailers op mij maakte, was bij beide ongeveer gelijk. Ik had tevens over allebei de wetenschappers net documentaires gezien, dus ik was benieuwd hoe ze dit op dramatisch vlak zouden verfilmen. Na het toch lichtelijk teleurstellende The Imitation Game, is voor mij deze film duidelijk de betere van de twee. Beide films voegen weinig aan de beeldvorming en bestaande kennis over deze opmerkelijke mannen, en ook als staaltje filmmaken is het weinig vernieuwend. Het zijn ook beide duidelijk films voor het grote publiek, en mensen die nog niet zoveel van Turing en Hawking afweten.

Waarom is hij dan beter? Laat ik gelijk eerlijk toegeven dat mijn vriendin na een half uur vroeg of ik er niets aan vond. Blijkbaar sprak mijn deceptie over wéér een standaard biopic film boekdelen op mijn gezicht. Felicity Jones was erg cute en het was niet oninteressant om de jonge Hawking te zien, maar het was allemaal nogal standaard. En op zich blijft dit zo, maar vanaf het moment dat Hawking en Jane verliefd worden en hij vervolgens ziek wordt, greep het me toch erg aan, zowel de worsteling met zijn snel verslechterende gezondheid, als zijn overwinningen op wetenschappelijk gebied. Het willen begrijpen van de wereld om ons heen, het denken voorbij de grenzen van het huidige kennisgebied, heeft sowieso een belangrijke plek in mijn hart en The Theory of Everything heeft voor mij een prima balans tussen Hawkings privéleven (liefde, gezin, ziekte) en zijn wetenschappelijke carrière. Het was echter geen gebrek aan balans dat The Imitation Game voor mij de mindere film maakte, maar het gebrek aan connectie met (de portrettering) van de persoon Turing, hoe capabel Cumberbatch ook is. Het drama van die geschiedenis wordt nauwelijks aangeroerd, waardoor deze film simpelweg meer indruk maakte.

Hawkings wetenschappelijke ideeën worden niet breed geëtaleerd, maar daar is dit ook de film niet voor. Hawking zelf heeft talloze boeken en series gemaakt (en aan meegewerkt) die hier ruimschoots in voorzien. Boeken en series die overigens nog steeds door te weinig mensen zijn gelezen en bekeken. Natuurlijk was A Brief History of Time een megabestseller, maar in mijn directe kring hebben weinig mensen het daadwerkelijk gelezen, en het zou me verbazen als deze film daar geen positieve invloed op heeft...

Redmayne en Jones spelen zeer overtuigend, en er zijn mooie bijrollen van o.a. Thewliss en Charlie Cox (Boardwalk Empire). Na prima documentaires als Project Nim maar vooral Man on Wire, laat James Marsh zien dat hij ook op dramatisch vlak een zeer degelijke film kan maken. Het is alleen erg standaard en veilig, maar een persoon als Hawking ligt me na aan het hart. Naast de mooie acteerprestaties, degelijke plaatjes en de mooie score, blijkt dat tot mijn grote verrassing genoeg om The Theory of Everything wél 4 sterren toe te kennen.

Overigens raad ik deze officiële documentaire Hawking (2013) van harte aan. De in deze periode behandelde film komt ruim aan bod, en zowel Hawking zelf als Jane blikken erop terug.

Deze biopic over een gevierd wetenschapper maakt wat mij betreft zijn faam niet helemaal waar. Naar het einde toe begon mijn aandacht steeds meer te verslappen bij gebrek aan boeiende ontwikkelingen. Het zijn vooral de vertolkingen van Eddie Redmayne en Felicity Jones, die deze film de middelmaat doen ontstijgen. Over het geheel genomen vond ik het verhaal over het leven van professor Hawking evenwel niet bijster interessant, te meer niet omdat er m.i. te weinig aandacht is voor het wetenschappelijk werk van Hawking. Best een goede film, maar niet heel bijzonder.

avatar van Diederik58
Ik waardeer de film vooral om de uitstekende acteerprestaties. Je kijkt naar iemand met een slepende ziekte en zijn relaties met vrouwen. Op een gegeven moment weet je het wel. Maar Redmayne en Jones zetten hun rol soms zo ontroerend neer, dat het mij blijft boeien.
Films over het levensverhaal van een beroemdheid doen het vrijwel altijd goed. Mijn nieuwsgierigheid wordt bevredigd. Er moet echter wel wat meer zijn dan een plat levensverhaal. De strijd die Hawkings al dan niet moest leveren om zijn theorie geaccepteerd te krijgen, die hij later weer veranderde, enz. had er wat mij betreft aan toegevoegd mogen worden.