The Theory of Everything (2014)

3,58

Verenigd Koninkrijk
Biografie / Drama

geregisseerd door James Marsh
met Eddie Redmayne, Felicity Jones en David Thewlis

De film vertelt het verhaal over de beroemde natuurkundige Stephen Hawking. Het verhaal centreert zich om Hawkings vroege jaren op de Universiteit van Cambridge waar hij verliefd wordt op de arts-studente Jane, waar hij later mee trouwt. Net na het huwelijk wordt bij Hawking ALS, een ongeneeslijke spierziekte, gediagnosticeerd.

156 BERICHTEN 60 MENINGEN
avatar van firepotatoe
geplaatst: 18 april 2015, 02:16 uur [permalink]
Hele goede film. Goed acteerwerk. Maar dit soort films is not my cup of tea.
Verhaal gaat me te langzaam en zit te weinig vaart in. Daarom geef ik 3 sterren.
Ik kan me goed voorstellen dat anderen hier wel 5 sterren voor geven.

avatar van Magister
geplaatst: 19 april 2015, 15:47 uur [permalink]
Leuke film maar besef wel dat dit gebaseerd is op het boek geschreven door zijn ex; dus logisch weinig wetenschappelijke onderbouwing.

avatar van weberanja
geplaatst: 4 mei 2015, 03:14 uur [permalink]
Wat een performance geeft die acteur weg als Stephen Hawkins! Kan niet anders zeggen CHAPEAU! 👍

Thereisnospoon
geplaatst: 5 mei 2015, 01:15 uur [permalink]
Veel bewondering voor de acteur die Shephen Hawking speelt.
Volgens mij ken ik hem van My week with Marylin.
Da's toch wel mooi dat je met Marylin Monroe en Stephen Hawking zo
kort na elkaar in je carriëre iets moois neerzet.
Wel apart dat Monroe en Hawking misschien wel de meest idiote uitersten
zijn geweest in de geschiedenis. Marylin Monroe is zonder deeltjesversneller
omhooggeschoten, maar volgens Hawking kan je deeltjes niet genoeg versnellen.

avatar van arno74
geplaatst: 20 mei 2015, 12:33 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Aardige film, beter dan verwacht eigenlijk. Deze wou ik in de bioscoop zien, maar uit angst voor een enorme hype heb ik maar gewacht tot ik het op DVD kon huren. Als film is deze prima te doen, het verhaal sleept je redelijk mee, beeld is prima en het acteerwerk is keurig. Eddie Redmayne overtuigt, mede door zijn gelijkenis. In de musical Les Misérables (2012) deed hij het ook wel aardig. Wat een verschil mijn zijn lachwekkende vertoning in het eveneens lachwekkende Jupiter Ascending (2015).

Een hype is het een beetje wel, maar dat vind ik van bijna alle films die voor de Oscars genomineerd worden. Deze film moet het hebben van acteerprestaties, setting en beeld, het verhaal stelt eerlijk gezegd niet veel voor, zeker niet als je de naam Stephen Hawking weglaat. Geen idee wat hij van deze film vindt, en of dat het allemaal klopt (sommige scènes kwamen erg geforceerd en ongeloofwaardig over, met name de rol van de priester in het geheel).

De kern van het verhaal is toch wel de driehoeksverhouding, en daarmee kom je op het terrein van typische TV-films die 's middags worden uitgezonden. Qua verhaal weet het dat niveau niet te ontstijgen, ware het niet dat de al genoemde acteer- en beeldkwaliteiten de film hoger tillen. Ik vind het daarom geen volwaardig biografisch werkje over Stephen Hawking maar meer een dramatisering van zijn liefdesleven. Net te oppervlakkig allemaal. Tijdens de 'wetenschappelijke momenten' (waarvan de film veel te weinig kent) lijkt de film te versnellen om daar zo snel mogelijk aan voorbij te gaan. "Het universum heeft een begin en een eind." Even later klinkt het "Stephen is nu van mening veranderd" en hup snel naar het volgende onderwerp... Alleen voor de artistieke interpretaties van de wetenschap lijkt de regie iets meer oog te hebben, zonder dat deze inhoudelijk veel toevoegen.

Als film kijkt het wel fijn weg ondanks de lange duur, en er zit genoeg kwaliteit in waardoor het het bekijken waard is, al zit de kracht zeker niet in het script, het verhaal of de diepgang. Wel aardig om een keer gezien te hebben. 3 a 3,5*

geplaatst: 22 mei 2015, 14:56 uur [permalink]
Goeie film over natuurkundige Stephen Hawking die in de bloei van zijn leven te horen krijgt dat hij ALS heeft. Een prima biopic die zich voornamelijk concentreert op zijn relatie met zijn eerste vrouw. Zijn ideeën komen hierdoor minder aan bod, waardoor het toch niet helemaal volledig voelt. Wel onderhoudend en twee mooie rollen van Eddie Redmayne en Felicity Jones.

geplaatst: 31 mei 2015, 18:48 uur [permalink]
Gaat de film voornamelijk over zijn wetenschappelijke ontwikkeling of ligt de nadruk meer op zijn ziekte?

In het eerste geval wil ik hem wel zien, in het tweede geval liever niet.

geplaatst: 31 mei 2015, 19:49 uur [permalink]
Nadruk ligt zeker meer op zijn ziekte.

avatar van arno74
geplaatst: 31 mei 2015, 21:16 uur [permalink]
johnhendrikos schreef:

In het eerste geval wil ik hem wel zien, in het tweede geval liever niet.

Op het eerste ligt de nadruk zeker niet, en meer dan op zijn ziekte ligt de nadruk vooral op zijn liefdesleven (en de impact van de ziekte erop). Veel wetenschap zul je niet tegenkomen.

geplaatst: 31 mei 2015, 21:45 uur [permalink]
arno74 schreef:

Uhm bedankt, maar dat is jammer. twijfel nu of ik hem wil zien.

avatar van dvdfreak123
geplaatst: 24 juni 2015, 23:41 uur [permalink]
Toch wel een mooie verfilming van het leven van Hawking. Acteerprestaties waren zeer goed. Film verveelt nergens echt. Ondanks dat het niet altijd mijn genre is vond ik hem toch goed. Geeft misschien wel een paar minpuntjes maar zeker de moeite om gezien te hebben. 7/10

geplaatst: 1 augustus 2015, 19:07 uur [permalink]
Prachtige film is dit !!
Met een sublieme Eddie Redmayne in de hoofdrol, hem was de moeilijke taak opgelegd om Stephen Hawking uit te beelden, en hij doet dat zo goed dat je denk de echte Hawking te zien.
Het verhaal is zo verbijsterend, zo ongelooflijk en ook zo tragisch, vanaf de eerste momenten dat de ziekte zich begint de manifesteren wordt je door het ganse verhaal geboeid, aanvankelijk zou hij maar 2 jaar meer hebben te leven, maar we weten ondertussen allemaal dat dat veel langer is geworden (hij is er op het moment dat de film uitkwam 72!! ).
Je moet over heel wat doorzettingsvermogen bezitten om zulk een leven te leiden, niet alleen hij maar ook de mensen rondom hem, in de eerste plaats zijn vrouw, prachtig vertolkt in deze film door Felicity Jones.
Ik heb het zo niet begrepen op films die gaan over ziektes en mensen die ongeneeslijk ziek zijn, het echte leven is al erg genoeg. Maar deze prent wou ik toch wel eens zien, en ik ben er echt van onder de indruk.
Hoewel een triest verhaal, al heeft Stephen Hawking altijd wel zin in humor in wat voor situatie hij zich ook bevindt, is deze film een aanrader !!
Zeer warm aanbevolen.... en probeer het maar eens droog te houden op het einde !!!

avatar van IH88
geplaatst: 16 september 2015, 10:40 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
When there is life, there is hope...

The Theory of Everything is een erg goede biopic met geweldige rollen van Eddie Redmayne en Felicity Jones. Door hun acteerprestaties wordt je in het begin echt de film ingezogen. Er wordt veel tijd gestoken in de relatie tussen Jane en Stephen en dat betaald zich later uit. De film vlakt in het midden en naar het einde toe wel wat af en er wordt iets te veel tijd besteed aan hun aftakelende huwelijk (ipv zich bijvoorbeeld te richten op het baanbrekende werk van Hawking). De film wordt hier gelukkig ruimschoots gered door de twee steengoede acteurs.

De film is gebaseerd op het boek van Jane en haar huwelijk met Stephen Hawking dus op zich is de nadruk op het huwelijk tussen de twee ook logisch. Het einde was erg sterk en ik zat met kippenvel te kijken naar de speech die Hawking geeft.

geplaatst: 11 oktober 2015, 22:45 uur [permalink]
Net de film gezien en hij is me goed bevallen. Zijn levensverhaal wordt goed in beeld gebracht. Vooral de aftakeling en het beklemmende gevoel komt wel goed naar voren (waar ik nooit eerder echt bij heb stilgestaan en me nu in de setting van de film erg raakte is zijn doorzettingsvermogen en kracht om zo ver te komen terwijl alles eigenlijk tegenzit). Visuele weergave, muziek en acteerwerk zijn allemaal prima. Echter, sommige scenes skippen vrij snel door onderwerpen heen en het wetenschappelijke had wel wat nadrukkelijker naar voren mogen komen (al snap ik dat het vanwege het boek waar het op is gebaseerd niet kan).

avatar van Tommy De Vito
geplaatst: 14 oktober 2015, 09:15 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Hele sterke dramafilm over het tragische leven van Stephen Hawking.

De Oscar is dit jaar 100% naar de juiste persoon gegaan, want wat acteert Eddie Redmayne hier goed. Indien mogelijk, had hij van mij twee Oscars verdient. Voortreffelijke acteerprestatie. Maar de andere acteurs doen het ook erg goed, zoals Felicity Jones. De film heeft een aantal onvergetelijke scenes, die mij althans bij zullen blijven, zoals; als Stephen met zijn vrienden en zijn vrouw aan het dineren is en het hem allemaal even teveel wordt. Hij staat op, klautert de trap op en ziet zijn kindje naar hem kijken. Tragisch om te zien, maar een erg sterke scene. In de laatste scene zien we dat alles terug wordt gedraaid en zien we de jonge en fitte Stephen weer terug. Alleen al om het acteerwerk het kijken waard! ****

MarcieMarc
geplaatst: 18 oktober 2015, 18:19 uur [permalink]
wow..dat is het wordt dat ik kon uitbrengen na het kijken van deze film..Tis echt niet mijn ding maar wow..wat een mooi en goed verhaal...geschreven vanuit de ogen van zijn ex vrouw.
5 sterren omdat deze film dat verdient...tis een pareltje kwa acteer werk

MarcieMarc
geplaatst: 18 oktober 2015, 18:24 uur [permalink]
Magister schreef:

Jou bericht heeft ook geen inhoud en je kan niets onderbouwen.._1 ster..da ze dit soort onzin toelaten op moviemeter..mhja..en wie beter kan het verhaal vertellen dan de ogen van zijn ex die 30 jaar is gebleven bij hem..

avatar van Magister
geplaatst: 23 oktober 2015, 21:45 uur [permalink]
MarcieMarc schreef:

Haha. Iets met pot en ketel. Maar wat ik stel is feitelijk. Ook al is het summier. Jij trolt alleen maar in beperkt nederlands.

geplaatst: 28 oktober 2015, 11:55 uur [permalink]
Toch een sterke en aangrijpende biografie met een weergaloze act van Eddie Redmayne, met toch ook een pluim voor de sectie make-up van de film.
Vond de mix van liefdesleven, dat weliswaar de meeste aandacht krijgt, en wetenschap geslaagd, zodat de film afwisselend bleef boeien tot het einde.
Meerdere mooie beeldvormingen en knappe scènes, met sprekende close-ups.

avatar van TornadoEF5
geplaatst: 18 december 2015, 08:22 uur [permalink]
Heel erg mooie film, uiteraard met zijn (kleine) mankementjes maar dat vergeven we. Waar deze film wel in uitblinkt, zijn de acteerprestaties. En blijkbaar ben ik niet de enige die dat zegt. Eddie Redmayne speelt meesterlijk zijn rol. Je zou bijna zeggen dat het helemaal Stephen is. Ook Felicity speelt erg sterk de rol van "Jane". Goed dat er ook gefocust wordt op het liefdesleven. De wetenschap zou te moeilijk geweest zijn voor veel mensen, hoewel het wel iets is wat me zeker interesseert. Dat dan weer wel.

Wat sterk in beeld wordt gebracht is hoe moeilijk het kan zijn om samen te leven met een ziek persoon. Net zoals het feit dat het uiteraard ook al heel moeilijk voor de zieke persoon zelf is. Ik heb enorm veel respect voor Stephen Hawking, zijn doorzettingsvermogen en hoe hij over het leven denkt kan een grote inspiratiebron voor velen zijn. Jammer dat de laatste berichten over hem niet zo positief zijn, namelijk dat zijn gezondheid steeds verder achteruit gaat. Uit ervaring weet ik dan dat het meestal geen jaar meer duurt vooraleer het effectief gedaan is. Een ding is echter zeker: hij mag trots zijn op wat hij verwezenlijkt heeft.

avatar van Boneka
geplaatst: 20 december 2015, 01:05 uur [permalink]
Normaal gesproken houd ik niet van films met ziektes maar op e.o.a. manier wilde ik hem toch zien en zit die andere film Still Alice ook bij mij op het verlanglijstje. Geen makkelijke films maar je kunt een film zo brengen dat hij toch boeiend is. Moet zeggen deze wist mij zeker te raken vond het alleen jammer dat het ziektebeeld wellicht iets te snel naar voren gebracht werd. Daardoor is hij iets te langdradig in het laatste half uur. Desalniettemin is alles super mooi in beeld gebracht en is ook de soundtrack keurig verzorgd. Zijn wetenschappelijke benadering vond ik ook interessant om te horen en de wil om door te leven met deze afschuwelijke ziekte geeft veel bewondering.

In summery goed vertolkte film prima acteerwerk mooie beelden en geluid maar iets te lang gerekt naar het einde.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
geplaatst: 11 januari 2016, 22:42 uur [permalink]
Ik ken het leven van Hawking niet, dus dit is een geweldig kennismaking. Een mooi biopic die een mix kan vinden tussen romantiek, omgaan met ALS en wetenschap. Niet al te melig, maar ook niet overdonderend. En nochtans heeft de film warme kleuren en kan de film vooral teren op de twee geweldige hoofdrolspelers Eddie Redmayne & Felicity Jones. Redmayne is natuurlijk briljant, maar Jones trekt de scènes nog meer omhoog.

Qua verhaal is het vrij doorsnee, maar ik kan hier best van genieten. Niet onbegrijpelijk dat dit voer was voor de filmprijzen. De film geeft niet alleen een mooi beeld van Hawkings, maar mijn waardering stijgt nog meer. Best wel een goeie film.

avatar van JJ_D
geplaatst: 25 juli 2016, 01:45 uur [permalink]
Niet meteen wat je verwacht van een biopic. Ik bedoel: geen complete verheerlijking. Geen focus op het werk waardoor het privéleven in de verdringhoek geraakt. Eerder het tegendeel zelfs. Gebaseerd op het boek ‘Travelling to infinity – my life with Stephen’ van de hand van Hawkings voormalige echtgenote Jane, is het natuurlijk logisch dat de man achter de wetenschapper voor het voetlicht komt te staan. En dat ook haar verhaal wordt verteld, haar zoektocht naar geluk, haar poging om hem graag te blijven zien, ondanks zijn koppigheid, zijn ambitie, zijn stilzwijgen over haar noden.

Het levert een wat sentimenteel beeld van Hawkings leven op, maar het laat anderzijds ook toe dat er een compleet beeld van de man wordt geschetst. Zijn humor, zijn doorzettingsvermogen, de hulde die de wereld hem heeft gebracht: het zijn wezenlijke elementen voor wie de resumé van zijn bestaan op wil maken. En zeg nu zelf: blijft iemand ongevoelig voor de weg die deze man, met vallen en opstaan, heeft afgelegd?

Al bij al had ‘The Theory of Everything’ toch een beter evenwicht kunnen vinden tussen Hawkings intellect en zijn besognes op gezinsniveau. Bovendien worden er cinematografisch een aantal vreemde keuzes gemaakt – ik ben geneigd de esthetiek eerder halfbakken te noemen. Verder is dit echter uitstekend vakmanschap, van het ritme van de vertelling tot de soundtrack van Jóhann Jóhannsson en van hoofdrolspeler Eddie Redmayne tot en met de laatste figurant.

Klassiek – maar in de verste verte geen klassieker.

avatar van centurion81
geplaatst: 12 augustus 2016, 08:49 uur [permalink]
Wat een geweldig levensverhaal, wat een geweldig positief mens is Stephen Hawking, wat een geweldige acteerprestatie en wat een prachtige film! Ik vond het juist erg mooi dat er met name aandacht was voor de persoon achter de briljante wetenschapper.

4,5* waarbij ik moet zeggen dat het feit dat dit een biopic is wel bijdraagt aan de hoogte van het cijfer. Dat voegt m.i. echt veel toe hier.

avatar van sandokan-veld
geplaatst: 13 augustus 2016, 16:04 uur [permalink]
Er zit een bittere ironie in het feit dat een biopic over een genie vooral gaat over zijn liefdesleven, en over hoe hij en zijn familie omgaan met zijn ziekte. Zijn grensverleggende werk als natuurkundige komt vooral terug als handige metafoor, en als 'kijk eens wat hij bereikt heeft ondanks alles'. Maar goed: het zou uiteraard ook bijna onmogelijk zijn om een boeiende speelfilm te maken waarin tegelijkertijd de theorie over zwarte gaten goed wordt uitgelegd. Daarvoor heb je documentaires.

In tegenstelling tot het zwakke 'The Imitation Game' werd in ieder geval een keuze gemaakt waar de film dan wél over moest gaan, en net zo belangrijk: wat de film doet, doet het goed. Centraal staat de relatie tussen Hawking en zijn eerste vrouw Jane, op wiens memoires de film is gebaseerd. Haar karakter is eigenlijk het meest interessante van de film, en had voor mij nog wel wat meer op de voorgrond mogen staan in het verhaal.

Hoe dan ook: de strijd van de twee hoofdkarakters om een zo normaal mogelijk gezinsleven te leiden terwijl één van hen steeds verder lichamelijk aftakelt wordt prachtig tot leven gebracht, niet alleen door Redmayne (voor de hand liggende, maar terechte Oscar) maar zeker ook door Felicity Jones. De regie is ook erg sterk, vol met prachtige locaties, fraaie belichting, camerawerk en soundtrack die de intensiteit voelbaar maken.

Dat is wel nodig ook, want een echte spanningsboog heeft de film nauwelijks. Er wordt een beetje gedanst, wat geleden, wat geruzied en weer wat goedgemaakt. Dit is wel echt een euvel: ik moet bekennen dat ik na een uur dacht, pfff, zijn we pas op de helft? Misschien had een iets eerlijker, minder sentimenteel beeld van Hawking voor iets meer dramatisch vuurwerk gezorgd, maar ik vrees dat dit ook gewoon een voorbeeld is van de waarheid die niet altijd boeiender is dan fictie.

avatar van Mr_Mephisto
geplaatst: 14 oktober 2016, 16:11 uur [permalink]
Een genie, een ongeneeslijke ziekte en een liefdesleven met ups en downs: ziedaar drie mogelijke onderwerpen waarvan vooral de laatste twee in The Theory of Everything belicht worden. Dat levert een geslaagde biopic op, want Hawkings leven wordt op een meeslepende, maar subtiele manier verteld dankzij fraaie beelden, een prachtige soundtrack (Jóhann Jóhannsson!) en puike acteerprestaties (Redmayne lijkt hier schrikwekkend goed op zijn personage).

geplaatst: 22 oktober 2016, 18:11 uur [permalink]
Met 'overschot' geef ik de film vier sterren. Ik heb altijd al grote bewondering gehad voor de mens en de wetenschapper Stephen Hawking. Dat de film gebaseerd is op het boek van zijn echtgenote Jane Wilde. Dat de film hierdoor jet etiket romantisch drama kreeg, neemt voor mij niet weg dat dit een schitterende biopic is geworden. Er wordt niet altijd veel gepraat. De regisseur laat ook meermaals de beelden spreken en dat geeft mooie cinema!!
"Ook al is het leven soms naar, je kunt altijd iets doen en volbrengen."
Dit is zo'n film waarvan ik durf zeggen: Dit moet je zien ...

geplaatst: 22 oktober 2016, 18:16 uur [permalink]
Sorry voor enkele foutjes ...
De film is gebaseerd op het boek van zijn echtgenote Jane Wilde. (Ze scheidden in 1991.)
het etiket romantisch drama

avatar van Montorsi
geplaatst: 3 december 2016, 23:33 uur [permalink]
Vrij vlot en speels maar voor een groot deel volgens een recept gebrouwen.

Redmayne is inderdaad prima, maar zo'n rol is minder ingewikkeld dan het lijkt.

avatar van darkknight
geplaatst: 10 december 2016, 21:17 uur [permalink]
Prachtige biopic over het leven van Stephen Hawking en het alledaagse gevecht wat hij samen met zijn vrouw Jane voert tegen zijn ziekte. Hoewel er inderdaad weinig nadruk wordt gelegd op de inhoudelijke kant van zijn fysische carriere, wordt er wel goed in beeld gebracht wat voor impact zijn werk heeft gehad in de fysica en hoe sterk zijn wil was om door te blijven gaan en zijn theorie verder te ontwikkelen. Daarmee is het, de bekendheid van Redmayne's personage daargelaten, niets meer dan een (romantisch) drama, maar wel eentje die een flink stuk boven de middenmoot uitkomt. Dit komt voor een groot deel door de acteerprestaties van Redmayne en Jones, die naar mijn mening een uistekende chemie hebben waar nauwelijks woorden aan te pas hoeven te komen, zoals later natuurlijk ook het geval is.

Verwacht geen wetenschappelijk onderbouwde film over de rol Hawking in de moderne fysica, maar een goed uitgewerkt romantisch drama over zijn liefdesleven en zijn ziekte, dan zul je niet teleurgesteld worden!