The Theory of Everything (2014)

3,58

Verenigd Koninkrijk
Biografie / Drama

geregisseerd door James Marsh
met Eddie Redmayne, Felicity Jones en David Thewlis

De film vertelt het verhaal over de beroemde natuurkundige Stephen Hawking. Het verhaal centreert zich om Hawkings vroege jaren op de Universiteit van Cambridge waar hij verliefd wordt op de arts-studente Jane, waar hij later mee trouwt. Net na het huwelijk wordt bij Hawking ALS, een ongeneeslijke spierziekte, gediagnosticeerd.

156 BERICHTEN 60 MENINGEN
geplaatst: 23 februari 2015, 11:00 uur [permalink]
een Oscar voor Eddie Redmayne en terrecht ook.
Mooi levensverhaal goed gespeeld

geplaatst: 24 februari 2015, 17:07 uur [permalink]
Edamboy schreef:
en zo geschiedde...

Was geen verrassing voor me. Ben blij dat Birdman wel beste film heb gewonnen 🙂

avatar van Edamboy
geplaatst: 24 februari 2015, 17:24 uur [permalink]
Ja, en dat mocht van mij wel "Boyhood" zijn!
Apster schreef:

Was geen verrassing voor me. Ben blij dat Birdman wel beste film heb gewonnen 🙂

avatar van cantforgetyou
geplaatst: 25 februari 2015, 11:44 uur [permalink]
Prachtige film. Super goed gespeeld. Ik snap dat de acteur gewonnen heeft bij de Oscars. Ook de vrouwelijke bijrol is supergoed. Ik vond de soundtrack ook erg mooi. Ongelooflijk verhaal. En dat hij nog steeds leeft. Zeker een aanrader om te kijken. Verveelt geen moment.

avatar van pat1984v
geplaatst: 25 februari 2015, 13:49 uur [permalink]
Goed gedaan van de acteurs, het verhaal heel netjes en emotioneel goed neergezet. Leuke afwisseling van humor en drama.

geplaatst: 26 februari 2015, 15:39 uur [permalink]
Heel mooie film, schitterend acteerwerk. Mooie locaties. Goed evenwicht tussen humor en drama, inderdaad.

avatar van blurp194
geplaatst: 2 maart 2015, 21:25 uur [permalink]
Geweldige film.

Wat ik me wel blijf afvragen is waarom bij dit soort films er altijd toch net weer een tikkeltje meer afstand van de werkelijkheid wordt genomen dan direct voor de hand ligt. Tenminste, een paar minuutjes lezen op de wikipedia levert alweer een toch wat ander beeld op dan je uit de film krijgt. Net wat minder braaf, om maar eens wat te noemen. Waarom we dan in de film genoegen moeten nemen met de geidealiseerde versie van Hawking ontgaat me even.

Maar ondanks dat wel echt erg mooi. Om te beginnen natuurlijk vooral het geniale spel van Eddie Redmayne die niet alleen de ziekte van Hawking en de effecten daarvan knap overbrengt, maar ook de guitige en ietwat ondeugende uitstraling. Niet minder goed vond ik Felicity Jones, die een minder opvallende rol speelt qua fysiek, maar de emotionele druk die bij haar rol past wel erg goed overbrengt.

Locaties en aankleding zijn dan het volgende, ook daar is geen speld tussen te krijgen. Overduidelijk erg zorgvuldig en met veel aandacht. Mooi vakwerk. Net als de soundtrack - wel wat cliche klassiek, maar dat past wel bij de statige Engelse achtergrond.

Wat ik wel weer wat jammer vind is dat er relatief weinig aandacht is voor het werk van Hawking. Dat zou misschien meer nog dan het onwaarschijnlijke levensverhaal inhoud geven aan de heldenstatus van de man.

avatar van Alathir
geplaatst: 2 maart 2015, 21:56 uur [permalink]
Prachtige film over Stephen Hawking. Ik had al eens een documentaire gezien waarin ze zeiden dat hijop ongeveer 20 jarige leeftijd gediagnosticeerd werd met de vreselijke ziekte ALS. 2 jaar gaven ze hem en hij leeft nog altijd. Deze man is echt een icoon, ik heb zoveel bewondering voor hem, altijd al gehad en ook altijd al geïnteresseerd geweest in kosmologie.

Persoonlijk mocht het van mij heel wat wetenschappelijker zijn. Maar de menselijke kant achter dit verhaal is zeer fijntjes uit de doeken gedaan. Superb geacteerd van Eddie Redmayne, die ik vooral ken van The Pillars of the Earth. Klasse! Die Oscar heeft hij dik verdiend!

Ook de rol van Felicity Jones die Jane Wilde vertolkt was goed geacteerd. Humor en emotioneel moeilijkere momenten wisselen zich regelmatig af. De maker van het script heeft duidelijk een goed evenwicht gevonden.

Aanrader!

geplaatst: 5 maart 2015, 23:16 uur [permalink]
Eddie Redmayne speelt deze rol geniaal en dus ook terecht een oscar als beste acteur.
Ik vond de verhaal lijn matigjes en scenes vrij snel achter elkaar opgestapeld.
Het ene moment zit hij nog te worstelen in de rolstoel en het andere moment ligt hij keurig in zijn pyjama aangekleed in bed. Maar goed, dat is film. Men kan ook niet verwachten een heel leven in 123 minuten te stoppen.
De laatste 20 minuten vond ik zelfs een beetje saai maar de film is zeker toch een aanrader.
De muziek is ook erg mooi van de Ijslandse componist Jóhann Jóhannsson.

avatar van Richard_Voorhees
geplaatst: 7 maart 2015, 00:39 uur [permalink]
Nog een biopic die genomineerd was voor de Oscars.
Eddie Redmayne zet een indrukwekkende acteerprestatie neer als de legendarische Stephen Hawking. Één van 's werelds meest opmerkelijke verhalen van overleving en doorzettingsvermogen. Helaas komt er in de film niet heel veel naar voren over zijn werk. Zo word er een bespreking van een scriptie gehouden waarin bijna geen woord gerept word over wat er nou eigenlijk in staat.
Verder werd er wel erg veel aandacht besteed aan zijn liefdesleven. Ieder zijn ding natuurlijk, maar van mij had het wel wat minder mogen zijn.
Felicity Jones zet ook wel een sterke rol neer als zijn vrouw en haar strubbelingen worden wel op een overtuigende wijze overgebracht. Verder heeft de film niet echt veel memorabele personages, maar erg is dat niet, want de meeste aandacht gaat toch naar bovenstaande twee. Wel tof om David Thewlis in een rolletje voorbij te zien komen als Hawkings' docent.
De soundtrack is wel mooi, maar mist de herkenbare, memorabele theme die somige andere films uit dit genre wel hebben (met als het voor mij meest recentelijke voorbeeld: The Imitation Game).

geplaatst: 7 maart 2015, 07:21 uur [permalink]
Richard_Voorhees schreef:

Vind ik onzin. De muziek van Jóhann Jóhannsson is schitterend.
Een thema ? zoals Star Wars of Indiana Jones ? Een steeds terugkerend melodietje ?
Vind ik absolute nonsens. De muziek bij deze film is weloverwogen gecomponeerd en in harmonie met de beelden. Jóhann Jóhannsson heeft aan deze film een fantastische aanvulling gegeven met zijn muziek. Heeft ook helemaal geen herkenbaar thema nodig.
"The Imitation Game" vind ik een thriller, een soort jongensboek, ook al is het een biopic.
De film deed me denken aan de vroegere reeks "Biggles" boeken.
Daar past dan ook een passend spannend muziek thema'tje bij.

avatar van Richard_Voorhees
geplaatst: 7 maart 2015, 10:02 uur [permalink]
Het is zeker wel een degelijke soundtrack die goed bij de beelden past. Ik vind het gewoon niet beklijvend. Ik heb de film gisteravond bekeken en er staat me nu al weinig/niets meer bij van de soundtrack. Het kan best zijn dat jij dit anders vind, dat is jouw mening en ik heb de mijne. Ieder zo zijn mening. 😉

geplaatst: 7 maart 2015, 10:57 uur [permalink]
Richard_Voorhees schreef:

Dat bedoel ik met een herkenbaar deuntje als "Star Wars" en "Indiana Jones".
Muziek bij film hoeft niet altijd een thema te hebben natuurlijk.
Stel je eens voor, een thema melodietje bij deze film, dat past gewoon niet.
Overigens staat de muziek aan het begin van de film mij wel bij. (ik heb de hele soundtrack gedownload en het is werkeklijk erg mooie muziek)
De film moet bijblijven, de beelden en het acteer werk, niet een deuntje dat je herkent.
Dát heeft denk ik Jóhann Jóhannsson wel overwogen bedacht bij deze film
Ik vind thema muziek iets voor Hollywood blockbusters zoals "Lawrence of Arabia" waar het past, waar het groteske geaccentueerd word door terugkerend thema muziek (schitterend gecomponeerd trouwens door Maurice Jarre, vader van Jean-Michel Jarre).

avatar van Drivers
geplaatst: 8 maart 2015, 21:09 uur [permalink]
Een absolute topper! Prachtfilm.

avatar van pmeester
geplaatst: 9 maart 2015, 01:46 uur [permalink]
Nouw...Eddy heeft um verdient hoor! Een zeer geloofwaardige Stephen Hawking. Altijd leuk zo'n verhaal achter.....je zal het maar zijn. De moeite waard deze.

avatar van HarmJanStegenga
geplaatst: 9 maart 2015, 20:34 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
'The Theory of Everything' is waarschijnlijk een film die me niet lang zal bij blijven. Mooi gemaakt, goed geacteerd en een paar klasse scenes, maar na de film gister gezien te hebben merk ik nu al dat het niet heel veel indruk heeft gemaakt allemaal - op een paar scenes na. Vond vooral de intrede van Charlie Cox goed en de hulp die zijn personage later biedt aan Hawking + Jane zorgt voor een paar mooie scenes.

Eigenlijk zit de film gewoon prima in elkaar. De sporadisch aanwezige humor werkt goed en visueel is het allemaal prima in orde. Misschien deed het me weinig omdat ik eigenlijk niet zo bekend ben met Hawking en z'n werk. Misschien ook niet. Regisseur James Marsh zorgt voor een prima verzorgd geheel, maar wel één die mij niet van m'n stoel wist te blazen, ondanks het bijzondere verhaal. Toch leuk voor een keer.

geplaatst: 10 maart 2015, 16:50 uur [permalink]
Geweldige film!! fantastisch gespeeld en mooi verhaal!!

avatar van LPereboom
geplaatst: 15 maart 2015, 23:19 uur [permalink]
Sterke film, die een mooie balans vind van het emotionele en het ontroerende. Heel mooie en sterke acteerprestaties,Redmayne acteert op heel hoog niveau! Ik heb genoten van deze film en geen minuut heb ik me verveelt. De muziek was ook een pluspunt en viel direct op... Een dikke 8,5/10 voor deze topper!!

avatar van ekkoj
geplaatst: 24 maart 2015, 10:00 uur [permalink]
mooie film, heb er van genoten, maar had nog niet zo lang geleden ook al een 'levensverhaal'-movie gezien en dan wordt nog maar eens duidelijk hoe gelijklopend die scenario's altijd zijn met zulke films. Conclusie: de moeite mee te pikken wegens goeie acteerprestaties en interessant figuur, maar zorg ervoor dat het al een tijdje geleden is dat je dit type film gezien hebt (haha)

avatar van Ebella
geplaatst: 26 maart 2015, 19:18 uur [permalink]
Het verhaal in The Theory of Everything wordt mooi opgebouwd. Je ziet een idee van Stephen Hawking van de eerste gedachtekronkel veranderen tot een onderbouwde theorie. Het blijft fascinerend om zo een klein beetje in zijn hoofd te kunnen kijken en te zien hoe zijn werk op gebied van natuurkunde tot stand is gekomen. Het is een film met mooi gebruik van beeldende metaforen. Gefilmd op een prachtige filmset. En het is een verhaal over een man die iets mysterieus en anders heeft. Een aanrader om te zien en zeker als je iets meer wilt weten over de wetenschap.

Volledige recensie op Ebella: Recensie Theory of Everything

avatar van ikkegoemikke
geplaatst: 28 maart 2015, 11:15 uur [permalink]
Jane : What are you ?
Stephen : I’m a cosmologist
Jane : What’s that ?
Stephen : It’s a kind of religion for intelligent atheists.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik deze film al een aantal weken geleden heb gezien. Waarschijnlijk was het feit dat Eddie Redmayne een Oscarnominatie in de wacht had gesleept, dat me aanzette om eens te zien of hij een waardig mededinger was voor dit begeerde gouden beeldje. En je kan ook niet anders zeggen dat hij de overwinning volkomen verdiende met deze prachtprestatie. Tevens hou ik wel eens van een biografische film nu en dan. Het enige nadeel wat ik telkens een beetje ontgoocheld ben over de materie die behandeld wordt in zo’n biopic en dat men de nadruk legt op juist datgene waar ik nu eens niet naar uitkeek. In "jOBS" mistte ik de filosofie die deze visionair over het fenomeen Apple had en het ontstaan van de toegepaste interface (op dit moment voor iedereen doodnormaal). Ook de clash tussen Jobs en Gates werd als een fait divers aangehaald, terwijl dit mij nu wel interesseerde. Ook hier in “The Theory of Everything” werd de nadruk op andere facetten uit Hawking’s leven gelegd. Wat wel voor deze beide films geldt, is het feit dat de hoofdrolspelers fysiek verschrikkelijk veel lijken op de desbetreffende personages. Het is griezelig om te zien hoe ze beiden erin slagen om niet alleen het emotionele te vatten, maar tevens de kenmerken en lichamelijke trekjes van de beroemde personen te evenaren. “The Imitation Game” is vanzelfsprekend ook een biopic die echter naar mijn gevoel meer een avontuurlijk tintje kreeg in plaats van dat het een puur biografische schets werd.

Recensie hier ...

avatar van vlerk00
geplaatst: 28 maart 2015, 22:53 uur [permalink]
Hoofdrolspeler was geweldig, verhaal vond ik erg traag met weinig hoogtepunten.

geplaatst: 29 maart 2015, 20:44 uur [permalink]
Wel aardig. Strak geproduceerde biopic maar om nou te zeggen dat het echt iets bijzonders is, nou nee.

geplaatst: 31 maart 2015, 11:17 uur [permalink]
Redelijke film maar zeker niet heel bijzonder. Het moment waarop Stehen ALS kreeg was ook wel heel abrupt. Na die val kon hij gelijk niet meer normaal lopen? Daarnaast was het ook niet erg overtuigend hoe de liefde tussen Stephen en zijn vriendin tot stand kwam. Verder best leuke setting en aardig acteerwerk, dus 2,5 is het wel waard.

avatar van Cinemaniak
geplaatst: 31 maart 2015, 12:25 uur [permalink]
JuliusCaesar schreef:

Het blijft in de eerste plaats een film en daarbij wordt er een draai gegeven aan diverse gebeurtenissen voor het dramatische effect. In het echt is bij Hawking de ziekte ALS al eerder geconstateerd, nog voor hij de relatie kreeg met Jane. Daarnaast was het moeilijk in beeld te brengen waarom zijn eerste vrouw verliefd op 'm werd. Dat was niet zozeer omdat hij zo lekker ongemakkelijk en sympathiek was, als in de film.

Ik denk dat je als kijker dit soort onwaarheden zult moeten accepteren, wil je van de film zelf kunnen genieten. Persoonlijk vind ik de subtiele combinatie van non-fictie en fictie bij dit soort films toch altijd prettig en bevordelijk voor m'n kijkplezier. Anders kun je er beter een documentaire van maken met iets mindere acteurs.

avatar van VincentL
geplaatst: 31 maart 2015, 14:55 uur [permalink]
Cinemaniak schreef:

Het is natuurlijk wel zo dat je in een biopic niet met onwaarheden mag strooien. Het blijft tenslotte iemands leven dat je verfilmd. Onwaarheden zijn dan een doodzonde.

geplaatst: 31 maart 2015, 23:03 uur [permalink]
Ik heb deze film gisteren gezien. Perfect in elkaar gezet. Mooi verhaal en geweldig acteerwerk!

avatar van soom
geplaatst: 7 april 2015, 23:45 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ergens in het moment dat Stephen te horen kreeg dat zijn proefschrift (toch?) aangenomen werd, en hij dus professor werd, glipte mijn bioscoopkaartje naar beneden, uit mijn handen. Ik zat nogal met dat kaartje te spelen namelijk. Ik ben iemand die meteen dingen opraapt als ik weet dat het gevallen is. Maar mijn ogen wilden het scherm niet loslaten en ik raapte mijn kaartje pas in de pauze pas weer. Ik kon niet anders dan kijken. Want wat een karakterschets zet die Eddie neer hee. Ongelooflijk. Al zat ik aan de ene kant ongelooflijk te knusperen met mijn kaartje, ik vond Eddie waanzinnig goed spelen.
Ik vond het toch intens jongen, van heb ik jou daar. In Les Mis had ik nog altijd net iets liever een echte zanger gezien..
Ja, daar bedoel ik Nick Jonas mee ja. Want hoewel co ster Amanda mij meer kan bekoren al is ze ook meer actrice dan zangeres, Eddie kan beter laten zien wat hij voelt door het uit te beelden in spel dan door erover te zingen. Felicity is super, het begint vrolijk en uitgelaten, in een perfect eerste beeld wordt de persoon Stephen Hawking in je beeldvlies neergezet. Hij laat niet meer los. Eddie, ga zo door. Maar houd je verre van musicalachtige films. Jouw kracht schuilt veel meer in karakterspelen. Hier blaas je iedereen mee weg.

avatar van Nomi
geplaatst: 11 april 2015, 23:51 uur [permalink]
Hele mooie film, zeker indrukwekkend verhaal met mooi acteerwerk. Echter niet boven dit alles uitstijgend, vandaar 3 sterren van mij.

avatar van Black Math
geplaatst: 13 april 2015, 22:13 uur [permalink]
Tot mijn verrassing was er nog een groep op mijn werk inclusief mijn baas die deze film nog niet gezien hadden. Aangezien hij nog draait, dus toch nog in de bioscoop hebben kunnen meepikken.

Ik had hier al positieve verhalen over gehoord, en ben ook zeker niet teleurgesteld. Allereerst ziet het er visueel erg mooi uit. Mooi gestileerd, ook het geluidsontwerp past menigmaal perfect bij de sfeer van de scènes. Een paar momenten die er nog wat extra bovenuit springen zoals de melk in het kopje koffie waarmee het uitdijen van het heelal uitgebeeld wordt, het haardvuur gezien door de trui waarmee gesuggereerd wordt dat zo het idee van Hawkingstraling ontstond, de fluorescentiescène en de scène in de opera.

Verder het verhaal van het eerste huwelijk van Hawking, wat weet te boeien en te ontroeren. Wel overromanticering, en het wordt ook gesuggereerd alsof Hawking degene was die het huwelijk brak, wat toch niet helemaal de waarheid schijn te zijn, aldus één van mijn metgezellen.

Verder vond ik Redmayne echt griezelig veel op de echte Hawking lijken, ook qua motoriek en mimiek, althans wat ik op tv van de echte Hawking gezien heb. Mijn baas, die een tijd in Cambridge heeft gewerkt, en hem daar dagelijks heeft gezien, vond hem ook haast perfect lijken. Duidelijk een terechte Oscar dus! Als ik de foto's vergelijk, lijkt Jones een stuk minder op de echte Jane, want een stuk knapper. Je hoort mij niet klagen, en ook niet over haar acteerwerk, want ook zij zet een sterke rol neer.

Naar het einde misschien een beetje richting melodramatiek, maar veel is het niet. Ook is het visueel wat minder speels, maar over het algemeen een keer een echt mooie film over een exacte wetenschapper. 4*.