• 10.588 nieuwsartikelen
  • 8.967.312 stemmen

Toivon Tuolla Puolen (2017)

Komedie / Drama | 98 minuten

Gesproken taal: Arabisch, Engels, Fins en Zweeds

Releasedatum: 20 april 2017

• CineMember Bekijk via CineMember

Plot Toivon Tuolla Puolen

Khaled is een jonge Syrische vluchteling die bijna zijn hele familie heeft verloren. Hij heeft geen hoge verwachtingen meer van zijn leven. Toevallig belandt hij op een kolenschip tussen verstekelingen in de haven van Helsinki. Vervolgens zoekt hij moeizaam onderdak in de straten van Finse hoofdstad. Wikström is een voormalige handelsreiziger van rond de vijftig die voornamelijk overhemden en stropdassen voor mannen verkocht. Hij heeft zijn vrouw, die aan de drank verslaafd is, in de steek gelaten. Wikström baat heden ten dage een restaurant uit en houdt van een potje poker. De twee mannen kruisen elkaars pad en raken uiteindelijk bevriend.

kappeuter (crew films)

Nieuwe Kaurismäki!

Na Le Havre (2011) tweede film van Kaurismäki's trilogie over immigranten en havensteden.

Vanaf 20 april in de bioscoop (Cinemien)

avatar van perceived

perceived

Interessant..!

avatar van mister blonde

mister blonde

Leuk zeg. Zie het nu pas.

avatar van constructivist

constructivist

Yes! Eindelijk een nieuwe Kaurismäki! Ik kan niet wachten!

avatar van wolfmanrene

wolfmanrene

in EYE op 35mm....

avatar van McSavah

McSavah

wolfmanrene schreef:

in EYE op 35mm....

• 1919 stemmen

Jawel, Aki Kaurismäki is terug en gaat verder waar hij in 2011, met Le Havre, gebleven was. Tegenover de meeste kunstuitingen rondom vluchtelingen, die vaak streven naar realisme, weet de eigenzinnige Fin zijn kenmerkende stijl vast te houden en vanuit volledig fictieve verhalen de thematiek naar voren te brengen. Die stijl zit in alles. In de vrij statische cameravoering, het uitdrukkingloze acteren, de positieve kneuterigheid, de humor, de one-liners ("You may be wiser, but I am older") en ook in de manier van vertellen. Neem bijvoorbeeld het sushi-intermezzo, hiermee legt Kaurismäki het fundament voor een serie grappen ("gourmet mekka") maar ook de vloeiende overgang naar het zoveelste gitaaroptreden is geweldig sterk gedaan. Sowieso een fraai muzikaal motief, simpel en zonder veel effectbejag, maar heel effectief. En dan zijn er nog de interviews met Khaled in het asielzoekercentrum die op zakelijke wijze de werkelijke emotie aanboren. Verwar dit niet met doorsnee arthouse. Wat een auteur die Kaurismäki.

avatar van manecas36

manecas36

Een matige film vind ik. Er werd ook bijzonder weinig gelachen in de zaal.

luukve

Nee deze film was totaal niet voor mij weggelegd. Ik heb zo het idee dat deze film best veel te zeggen heeft over vluchtelingen en integratie e.d., maar ik voelde weing voor het verhaal. Ik denk dat de voornaamste reden hiervoor de sober- en droogheid is van de Finse cultuur, welke wel vakkundig wordt gereflecteerd in de visuele aspecten van de film d.m.v. donkerheid met lichtbronnen die lange schaduwen veroorzaken. Lag mij helaas gewoon niet.

Verder nog wat over die droogheid, namelijk de humor. Sommige dialogen zijn wel grappig maar ik vond de algemene delivery toch erg houterig. Dat zal vast de bedoeling zijn geweest (soberheid) maar ik zie liever droge humor in een levendige wereld met olijke personages. Verder waren ook bepaalde scènes ontzettend awkward (scène waarin Khaled wordt aangevallen springt naar boven) dusdanig dat ze erg gefabriceerd en robotachtig overkwamen.

Ik kan de film wel complimenteren op de mooie liedjes die live worden opgevoerd. Dat waren eigenlijk de sterkste momenten van de film vond ik. Het heeft ook niet bepaald een standaard look, maar helaas beviel deze look me niet.

De film is niet per slecht, beviel me alleen niet.

PS: ook erg toevallig natuurlijk dat er in het pokertoernooi een straight flush vier azen verslaat... astronomisch kleine kans maar natuurlijk moet dat op deze ene pokeravond gebeuren.
Om nog maar niet te spreken over het meermaals verbreken van pokeretiquette

• 1919 stemmen

Haha, over dat stukje tussen spoilers: Kaurismaki vertelt nu eenmaal sprookjes. Zie ook mijn bericht bij Le Havre (tenzij je die nog niet gezien hebt).

Inderdaad nog niet gezien

avatar van De filosoof

De filosoof

• 2006 berichten

Leuke film die me aangenaam verraste. De stijl van de film c.q. het gedrag van zijn Finse personages lijkt typisch Scandinavisch/Fins en past bij het ijzige noordelijke klimaat en de kille bureaucratie van het Sovjet-verleden: afstandelijk, kil, eenzaam, sober, droogkomisch, vervreemdend (misschien vergelijkbaar met de films van Roy Andersson), maar tegelijk is de toon en het verhaal levenslustig, optimistisch en warm en weet de film te raken, als een wodka die het hart verwarmt in een koude, eenzame nacht.

avatar van Drulko Vlaschjan

Drulko Vlaschjan

Prettige film, zeg. Vrij kaal en droog en vermakelijk zonder op de lach te spelen. Het schuurt tegen realisme aan, maar zit er af en toe net even naast, waardoor een fijn, magisch sfeertje ontstaat. Ja, daar houd ik wel van. Ook mooi hoe het vluchtelingenprobleem, of beter de problemen waar vluchtelingen tegenaan lopen, terloops maar scherp worden neergezet.

avatar van NYSe

NYSe

Na Le Havre alweer een film van Kaurismäki over immigratie, al verschilt deze The Other Side of Hope daar wel degelijk van. In Le Havre spoelt een Afrikaans (de exacte afkomst blijft volgens mij onvermeld) kind aan in het Franse havenstadje; in The Other Side of Hope arriveert een Syriër in Helsinki om het door oorlog geteisterde Aleppo te ontvluchten. De impliciete oorsprong en motivatie van de Afrikaanse Idrissa staat lijnrecht tegenover de expliciet vertelde geschiedenis van Khaled. Wanneer hij zijn tragische verhaal doet echoot dat de actuele verhalen die we keer op keer op het nieuws terughoren; nieuws dat zelfs door de personages in de film op televisie gezien wordt.

Het is ook in The Other Side of Hope zelf een flinke stijlbreuk: Khaled arriveert in het hyperrealistische Finland van Kaurismäki dat nooit bestaan heeft, waarin identiteiten voor duizend euro en in een middagje vervalst kunnen worden en waar een straight flush vier azen verslaat tijdens een pokeravondje (bedankt, Luuk!). Ook in Le Havre (let op: SPOILER) kwam een heel Frans dorp, ten tijde van de opkomst van Front National, samen om een immigrantenkind te redden en genas men spontaan van kanker. Zoals Reinier al schreef: Kaurismäki filmt sprookjes. Maar hier voelt het verhaal van Khaled, met de expliciete verwijzingen naar Aleppo in puin, de inmenging van de Russen en ISIS, urgenter en bovenal pijnlijker dan het gemiddelde sprookje: hoe gekunsteld dit Finland er ook uit mag zien, Syrië bestaat en lijdt echt, en daar kom je zelfs in Kaurismäki's film niet onderuit.

• 1919 stemmen

Juist, het sprookje is de werkelijkheid die Kaurismaki construeert maar die niet bestaat, tegen de achtergrond van iets wat wel degelijk bestaat. Daarmee houdt hij Europa een spiegel voor.

eRCee schreef:

Zó ver had ik het nog niet geanalyseerd, haha!

avatar van mrklm

mrklm

Een komisch drama waarin de grappen zichtbaar zijn, maar nooit voelbaar. De voorstanders noemen het 'droog-komisch', maar ik behoor tot de tegenstanders die het beschouwen als 'mislukte' humor. Er was één moment waarop ik moest lachen, maar dat is onvoldoende om deze film het predicaat 'komisch' mee te geven. De film betreft overigens een Syrische vluchteling die in de mallemolen van de Finse immigratiedienst terechtkomt en uiteindelijk als illegaal aan de slag gaat in een restaurant.

Kaurismäki - toch geen kleine jongen - had er beter aan gedaan om een duidelijke te keuze maken wat betreft de toon van de film. Omdat de film wat zwalkt tussen komedie en drama slaat het op beide front de plan te vaak mis. De oeverloze gesprekken met Finse bureaucraten slaan daardoor dood en waren veel beter uit de verf gekomen als Kaurismäki er een duidelijke richting aan had gegeven. Nu is het eindresultaat vleesch noch visch en is er door het trage tempo nog maar weinig smaak te bekennen.

avatar van 93.9

93.9

Kaurismäki... Prima regisseur. Man heeft nog nooit een slechte film gemaakt.

Ook dit is met de bekende ingrediënten.

avatar van DionneDarko

DionneDarko

Ik wilde 'm echt heel graag heel leuk vinden. Ging er sowieso al in met hele andere verwachtingen. Dacht iets van een comedy te gaan zien. Kon helemaal niks met dit gortdroge gedoe. Ook kon ik zelfs amper meeleven en dat is gewoon bizar als mij dat overkomt. Zeker bij zo'n onderwerp als dit. Door dat houterige en knullige sloeg mijn gevoel helemaal dood. Jammer want had er echt veel van verwacht. Denk dat dit de 1e keer is dat ik die hoge cijfers en lovende recensies gewoon echt niet begrijp.

avatar van Brix

Brix

• 19233 berichten

Kaurismäki's laatste film?

Dat zei hij tenminste in een recent interview op TV.

avatar van joolstein

joolstein

Ruim 30 jaar maakt regisseur Aki Kaurismäki al films, toch is dit de eerste die ik van hem ziet. Deze eerste film was best een redelijke film die vooral opvalt door mooie beelden die soms lijken op schilderijen en een soort slapstick-scenes waar regisseur schijnbaar patent op heeft. We zien twee verhaal-lijnen die uiteindelijk samenkomen. De eerste verhaal-lijn handelt over de Finse zakenman-op-leeftijd Wikström die zijn vrouw verlaat, de inboedel van zijn kledingzaak verkoopt, en uiteindelijk met de opbrengst van een potje illegaal poker een restaurant koopt, inclusief personeel. De andere gaat over de Syrische jongeman Khaled, wiens huis in Aleppo verwoest is, en die na een lange tocht door Europa per toeval in Helsinki belandt. Dit alles is verpakt met veel melancholie. Doordat Khaled van Syrische afkomst was, mag het duidelijk zijn dat de film veelal over de problematiek van de vluchtelingencrisis ging. Toendertijd was er het schrijnende probleem van de enorme toestroom van vluchtelingen en de houding van de voormalige Oost-bloklanden en Turkije. Dit werd verwoord door Khaled in een interview-gesprek voor de behandeling van zijn asielaanvraag. Echter het verblijf in het asielzoekerscentrum stond nogal veraf van de werkelijkheid.(in ieder geval met Nederland) Het leek er vooral op alsof iemand iets liet zien zoals hij dacht dat het zo werkt. Dit lag meer aan mij want voor werk kom ik wel eens op zo'n AZC. Enfin, het is nog wel kundig gemaakte film, die naar het einde toe zelfs neigt naar een vertederende tragikomedie.

BBarbie

Een rasechte Kaurismäki, die als geen ander een serieus en beladen thema op een uiterst luchtige wijze over het voetlicht kan brengen. Af en toe gooit hij er een schepje bovenop met hilarische scènes, zoals o.a. bij de aankomst van de asielzoeker in Finland en bij de exotische experimenten met het restaurant. De soundtrack met opgewekte liedjes draagt bij aan een kostelijk eindresultaat!

Als je wilt ervaren hoe de westerse worsteling met het actuele migrantenprobleem te kijk wordt gezet, mag je deze film niet missen. Mooi, grappig en... ook een beetje leerzaam.

avatar van mister blonde

mister blonde

Helemaal eens met NSYe, Ercee en BBarbie. Hoe Kaurismaki met zijn eigen stijl het schrijnende vluchtelingenprobleem blootlegt is redelijk geniaal. 4 sterren opnieuw.

avatar van Movsin

Movsin

De overbekende en actuele problematiek van migratie en verzoek om asiel, de vaak koele aanpak van overheden, de clandestine, duistere, onwettige handeltjes die overmijdelijk opduiken wordt hier wel heel merkwaardig gebracht met een film die niet opzichtig aan de klaagmuur gaat staan, maar eerder met weinig emotie (de onverschillige, strakke gelaatsuitdrukkingen van de restauranthouder en personeel, bijvoorbeeld) maar ook met droge humor en een dikke streep muziek.

Mooi is wel de vriendschap tussen de Irakees en de Syriër en de diepe bezorgdheid van deze laatste voor zijn familie.

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Heerlijke film. Erg vermakelijk, leuke humor, goede acteerprestaties en een verhaal dat mij naarmate het vorderde steeds meer meesleepte. Ik heb mij niet verveeld. De muziek maakt het nog beter. Zware onderwerpen in een luchtig jasje. 4,5*

avatar van Roodezand

Roodezand

Baboesjka schreef:

Helemaal met Baboesjka eens!

avatar van Robi

Robi

Ik wist helemaal niet dat Aki Kaurismaki inmiddels weer een nieuwe film had gemaakt. En inmiddels is ie zelfs alweer een paar jaar oud. De film bedoel ik. Het is wel weer een echte ouderwetse Kaurismaki. Een lekker vaag verhaal, met vage hoofdpersonen, vage dialogen en vage muziek door vage artiesten. Heerlijk herkenbaar allemaal weer. Ik heb weer genoten. Mooie Russische auto trouwens.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Fijne film met een bepaalde luchtige komische touch gepaard met een stevig onderwerp als de vluchtelingencrisis. De film geeft een interessante inkijk over het leven en de verwachtingen van een vluchteling die per toeval terechtkomt in Finland. Een aantal functionarissen moet dan beslissen over je toekomst en bepaalt zonder de regio ooit gezien te hebben of het al dan niet veilig is in je thuisland.

Maar dit is geen drama, eerder komische film met charismatische personages. Geweldige scènes in het restaurant met de al even droge Kuosmanen. Ondanks de luchtige aanpak blijft de problematiek rond vluchtelingen steeds op de achtergrond meezweven.

Ik moet dringend wat meer van Kaurismaki zien, want dit smaakt naar meer. Fijne aangename film met een innemend sfeertje. Leuk!

avatar van T.O.

T.O.

De visuele stijl en humor van de regisseur blijven leuk, maar de poging om dat te combineren met het realisme van de vluchtelingenproblematiek kwam toch niet bijzonder uit de verf vond ik.