Le Havre (2011)

Finland / Frankrijk / Duitsland
Komedie / Drama

geregisseerd door Aki Kaurismäki
met André Wilms, Jean-Pierre Léaud en Kati Outinen

'Le Havre' vertelt het verhaal van Marcel Marx, een voormalige schrijver en een bekende Bohemien. Hij heeft zich teruggetrokken in een vrijwillige ballingschap in de Franse havenstad Le Havre, waar hij als eervolle, maar niet al te winstgevende schoenenpoetser werkt. Marcel heeft zijn dromen over een literaire doorbraak begraven, en heeft een gelukkig leven binnen de driehoek van zijn favoriete bar, zijn werk en zijn vrouw Arletty, als het noodlot plotseling een minderjarige allochtone vluchteling uit Afrika op zijn pad brengt. Met als enige wapen zijn aangeboren optimisme en zijn niet aflatende solidariteit met de bewoners uit zijn wijk zal Marcel het opnemen tegen de visnetten van de politie, die zich steeds meer om de jonge vluchteling beginnen te sluiten.

avatar van NYSe
wendyvortex schreef:
Mooi gefilmde feel-goed-movie door de Finse veelfilmer Kaurismäki.
Gebruikelijk nadeel is dan weer dat het wederom een leuk fijn filmpje is, zonder dat het echt nagelbijten, naschokken of janken is.
Mooie personages, maar verhaaltje barst van de naïviteit ... ach soms is dat ook best wel eens lekker een film met een mooie humanistische boodschap.

Die naïviteit is een stuk cynischer dan op het eerste gezicht lijkt. Een heel dorp komt nader tot elkaar om een minder bedeelde te helpen. Naïef? Jazeker. Net zo naïef als dat een vrouw zonder verklaring geneest van een ongeneeslijke ziekte. Onmogelijk, zegt de dokter. Onmogelijk, zegt ook Kaurismäki.

avatar van Vinokourov
Vrij recente film dit, maar het voelt qua sfeer als een oudere film aan. Een knus wijkje met allerlei kleine huisjes, winkels en vriendelijke buurtgenoten is het decor van deze Franse film. Een oude man, genaamd Marcel Marx, is het hoofdpersonage en biedt een illegale jongen onderdak in zijn huis. Ondertussen komt zijn vrouw in het ziekenhuis terecht, dus echt gemakkelijk heeft Marcel het niet.

Er is ook een slechterik in het stuk in de vorm van een politie-inspecteur die op zoek is naar die illegale jongen. Het duurde even voordat ik enigszins gegrepen werd door de film. Het wordt in ieder geval een soort kat-en-muis-spel met een tof liedje ertussendoor, maar echt uit de verf komen lukt deze film niet. De verschillende buurtbewoners worden te oppervlakkig neergezet. Ook het einde vond ik een grote afknapper, maar daar heeft regisseur Ari Kaurismäki vast een diepzinnige uitleg voor.

Twintig jaar na La Vie Bohème (ook met André Wilms) is Kaurismäki opnieuw naar Frankrijk uitgeweken. Het is deze keer een niet helemaal geslaagde poging geworden om een statement te maken over mensen met het hart op de juiste plaats en hun spontane saamhorigheid in het kader van het immigrantenprobleem.
Zoals Kaurismäki wel vaker doet brengt hij het zware thema op een luchtige manier en met opvallende kleuren. Dat werkt deze keer naar mijn gevoel niet erg. Temeer omdat ik onwillekeurig de vergelijking moest maken met Philippe Lioret’s thematisch gelijke Welcome (2009), dat ik vele malen beter vind.

avatar van Brix
Zoetzuur, maar prettig kijkbaar sprookjesachtig verhaal in mooie beelden en kleuren.

De kettingrokende Wilms is een goede keuze voor de hoofdrol.
Het leuke hondje is genoemd naar Laika, het beestje dat in 1957 door de Russen de ruimte werd ingejaagd per Spoetnik (2) en op een afschuwelijke wijze om het leven kwam in dat ruimtevaartuig.
Een eerbetoon?

De overduidelijke aanwezigheid van circusaffiches met de naam Fratellini erop zijn ongetwijfeld een eerbetoon aan Pierre Etaix, die tot mijn aangename verrassing een rol heeft in de film (als arts)
De samenwerking van Etaix en Annie Fratellini zal (sommigen) bekend zijn(?)
Ik vermoed dat de regisseur grote bewondering heeft voor deze Franse komiek.

Voor mij waren een aantal opnamelocaties herkenbaar, omdat ik ooit (gedurende korte tijd) in Le Havre gewerkt heb.

Iets minder sterk dan ik verwacht had, maar zeker geen teleurstelling.
(De DVD zal ik zeker aanschaffen)

avatar van narva77
neo schreef:

De uitbundige stijl van een oude Hollywood film en uitvergrote mimiek tegenover Aki zijn absurdistische ingetogenheid is geen vergelijking waard. Maar ik zou vooral beiden films snel gaan zien.
Het heeft even geduurd, maar ik heb inmiddels beide films gezien, en nu snap ik je en ben het volledig met je eens!

avatar van fritsje
Leuke franse film ,lekker bizar en lachen met een traan ! Little Bob rules.aanrader.

avatar van -LvB-
Fraai geschoten en sfeervol filmpje. Inhoudelijk en de humor daarentegen kon me niet boeien, 2.5*

avatar van arno74
Aparte stijl met zeer droge subtiele humor. Dat is volgens mij wat deze film anders maakt en waardoor het een ruime voldoende van mij krijgt, het zijn o.a. de verstilde momenten dat de camera de blikken van de soms apathisch kijkende personages vastlegt wat de film sterk maakt.

Een bescheiden artistiek, theatraal en karikaturaal (allen in positieve zin) werkje. Het eenvoudige verhaal was hier bijna ondergeschikt aan de stijl. 3 a 3,5*

avatar van Zeriel
Vreemde film. Het gaat over een eigentijds verhaal met vluchtelingen die in Frankrijk stranden op weg naar Engeland. Maar de hele stijl van de film ademt echter de sfeer van begin jaren zestig, compleet met oldtimers en een inspecteur die ontsnapt lijkt uit Maigret, dit wordt gecombineerd met een geïdealiseerde tijd van het Franse verzet tegen de nazis. Wat het geheel een aparte filmervaring maakt.

op een of andere manier kwam me de stijl van de film bekent voor en op eens wist ik het weer waar de film op leek (The Man without a Past uit 2002) ook gemaakt door Aki Kaurismäki maar dat wist ik toen ik de film ging kijken nog niet .

zeer droge subtiele humor.

avatar van Boenga
Meer gedateerd dan Louis de Funes in Le Gendarme de St. Tropez (1964) , zat ik het eerste half uur te denken. Ik viel dan ook ongeveer uit m'n zetel toen ik een mobiele telefoon op het scherm zag. Heel even dacht ik aan 'gedateerde sciencefiction', maar een blik op de dvd-hoes met het jaartal sprak dat tegen...

Het is een heel interessant thema, en ik vind het bijzonder jammer dat de film me niet echt wist te raken. De toneelmatige acteren speelt daar zeker een belangrijke rol in. Zowat alle conversaties komen heel onecht over.
Wanneer ik de commentaren hier lees, kan ik me helemaal terug vinden in wat Zinema schreef op 29/07/2012
Zinema schreef:
Kant noch wal.
...

Anderzijds zet eRCee me wel heel erg aan het denken met deze verklaring
eRCee schreef:
, maar het venijn zit hem in de staart, wanneer er een roze bril voor je ogen wordt weggehaald als het aankomt op de westerse houding tegenover immigranten.

Het geeft een heel harde (maar terechte) achtergrond aan wat ik in eerste instantie ervoer als een wel heel simplistisch (en daardoor irritant) sprookjesverhaal.

Met die gedacht zal ik misschien meer genieten van een tweede kijkbeurt; nu had het theatrale in mijn ogen de boventoon, en daar kon ik niet echt van genieten - wat ik, zoals ik hier nog wel lees, heel erg deed bij Welcome (2009) ...

avatar van missl
Deze film komedie noemen begrijp ik niet, ik heb weinig moeten lachen. Eigenlijk helemaal niets. De film ziet er wel mooi uit, mooi kleurgebruik. Het verhaaltje kabbelt maar wat voort. Ik vond het niet goed, ook niet slecht.