
Le Havre (2011)
Finland / Frankrijk / Duitsland
Komedie / Drama
93 minuten
geregisseerd door Aki Kaurismäki
met André Wilms, Jean-Pierre Léaud en Kati Outinen
'Le Havre' vertelt het verhaal van Marcel Marx, een voormalige schrijver en een bekende Bohemien. Hij heeft zich teruggetrokken in een vrijwillige ballingschap in de Franse havenstad Le Havre, waar hij als eervolle, maar niet al te winstgevende schoenenpoetser werkt. Marcel heeft zijn dromen over een literaire doorbraak begraven, en heeft een gelukkig leven binnen de driehoek van zijn favoriete bar, zijn werk en zijn vrouw Arletty, als het noodlot plotseling een minderjarige allochtone vluchteling uit Afrika op zijn pad brengt. Met als enige wapen zijn aangeboren optimisme en zijn niet aflatende solidariteit met de bewoners uit zijn wijk zal Marcel het opnemen tegen de visnetten van de politie, die zich steeds meer om de jonge vluchteling beginnen te sluiten.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=jkBAj-ZevbU
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
De Finse premiere staat gepland voor 4 maart 2011 (Wikipedia).
Synopsis:
The story of a shoeshiner who tries to save a refugee child.
Het plaatje bij de film is al even vaag, die Finnen doen het er gewoon om.

The Finnish Film Foundation - ses.fi
Kati Outinen is weer van de partij!



Genomineerd voor Cannes!
Ben benieuwd wanneer ie in Nederland uit komt...
De eerste tien minuten dacht ik nog een komedie te zien (ik wist niet eens naar welke film ik ging, kreeg zomaar een toegangskaart in de hand gedrukt), maar het mooie is dat het drama heel geloofwaardig en eigenlijk best wel zwaar wordt en dat er ook bol staat van de film-noir atmosferen. Maar misschien hoort dat wel bij deze regisseur, ik ben verder niet bekend met haar werk. .
Dat is inderdaad typisch Kaurismäki. De regisseur is trouwens mannelijk

De film wordt in Cannes alvast bejubeld en is plots grote favoriet om de Gouden Palm te winnen.
Wat is het trouwens voor flauwekul dat deze film pas 2 februari in de bioscoop gaat draaien en je hem nu al via iTunes kan bekijken?
Filmmaker Aki Kaurismäki over Le Havre: Dit is mijn eerste film die ik niet compleet haat - IFFR - VK - volkskrant.nl
Een still uit een Kaurismäki herken je aan de kleuren: diepzeeblauw, lichtblauw, bloedrood, kurkbruin en pastelgroen. Naast de grondkleuren zwart en wit.
Het effect van deze stijl is dat de film iets cartoonesk krijgt, uit de tijd van de 4 kleurenstripboeken ('45- '65). De beelden roepen daarmee een tijdloos gevoel op. Alleen wat moderne gadgets (zoals een GSM) laat je beseffen dat het zich in het nu afspeelt.
Verder zijn de interieurs leeg, glad en minimaal functioneel.
Elk shot is een nieuw schilderij in het Kaurismäki- museum. Wat dat betreft is het genieten geblazen.
Ik had het idee dat er ook veel verwijzingen naar andere films inzitten, maar welke heb ik nog niet ontdekt. Het hondje zou kunnen refereren naar Le quai des brumes en er komt een onhandige inpakscene voor die even aan Ober deed denken.
Leuk en aardig maar dan het verhaal dat veel lijkt op Welcome. Een nogal eendimensionaal politiek correct verhaal vol brave opofferingsgezindheid en blind vertrouwen in de mensheid, dat zelfs een wederopstanding uit de dood tot gevolg heeft. Heel even dacht ik aan een knipoog naar Stellet Licht.
Dus hoe eigenzinnig de signature van Kaurismäki dan ook mag zijn, van het uiteindelijke verhaal ben ik niet enorm onder de indruk. Voorlopig 3*
En zelfs voor de eerste keer is de stijl van de film herkenbaar. Ik hou van regisseurs met een eigen stempel op een film, die mag van mij keer op keer terugkeren als hij bevalt, dus wellicht valt deze film een beetje tegen omdat hij de eerste is die ik zie, ipv dat het een feest der herkenning is.
Vond het dus wat tegenvallen. De humor ligt mij wel, droogkloterige vage figuren in een herkenbare setting. Alleen vond ik het dan weer net wat te mager en kluchterig, en iets te veel van hetzelfde om er echt van te genieten.
De film sleept nogal vanaf wanneer Marcel op zoek gaat naar de opa van de vluchteling, tot dat het benefietconcert opgezet wordt. Daar krijgt de film toch een soort nieuw elan, en het laatste stuk vond ik dan ook leuker dan de rest.
Daarnaast valt de gestyleerde lelijkheid van de film op, die prima werkt, en vooral de opvallende personages. Allemaal leuk genoeg voor 3*, maar ik had toch op meer gehoopt bij de eerste kennismaking met Kaurismäki.

bij vlagen audiovisueel
maar Noe had het beter gedaan
bij vlagen audiovisueel
Daar ga ik even over nadenken.
Fraai gefilmd, langzaam op gang komend verhaal, maar uiteindelijk waren de kleppende dames achter me in de zaal ook stil. Prachtige beelden, volgens mij - maar ik ben geen expert - analoog gedraaid...

Le Havre valt in de categorie van de vederlichte sprookjes, zoals ook zijn meesterwerk Drifting Clouds. En dan is Aki op zijn best: mild, humaan, liefdevol. Ditmaal is zijn muze Kati Outinen de sterveling van dienst (en ook wordt zijn oude kompaan Matti Pellonpää nog even een dienst bewezen met een schip in de haven). André Wilms is ditmaal de barmhartige Samaritaan / engel. Ik geloof niet dat ik Wilms zag buiten films van Kaurismäki, maar ik vind het een heerlijk acteur. Het verhaal heeft haast wat weg van Refn's Drive (als je begrijpt wat ik bedoel), maar net zo veel van Ceylan's Anatolia (zij die beide films zag zal begrijpen waar ik op doel).
En dat dan Kaurismäki stijl - gloof het of niet. Le Havre hoort tot de Kaurismäki toppers, omdat het sprookje dus ditmaal zo liefdevol is en niet zo neerslachtig, vervelend somber gewelddadig, dat past Aki eenvoudig niet.
Niet voor mij.
*2.5
Het is zoals andere al opmerkte inderdaad een sprookje. Een fabel over een modern probleem (illegale vluchtelingen) verpakt in een wereldbeeld dat van ergens rond de jaren '30 tot en met de jaren '50 lijkt te komen, zonder daarbij al te ouderwets te worden. Het geeft een vervreemdend effect. Een beetje dromerig zelfs en dat smaakt lekker. Daarbij viel het me pas naderhand op hoe ongelooflijk naïef het verhaal over simpele werklui die een Afrikaanse vluchteling helpen. Het is het type verhaal dat ik gewoonlijk bij voorbaat al te ongeloofwaardig zou vinden, maar hier werkte het compleet. Ik denk dat dit komt doordat de film een erg dunne lijn bewandelt tussen serieusheid en ironie. Het is duidelijk een komedie, maar wel eentje die wil dat je om het centrale probleem en de personages geeft. Tegelijkertijd wordt op subtiele wijze duidelijk gemaakt dat het allemaal wat absurd is (zeker in de laatste scène), maar dit is een van de weinige films waarin ironie niet de magie verstoort, maar juist ondersteund.
Een grootse film is het misschien ook weer niet, maar eigenlijk is het tegelijkertijd ook het soort film dat geshockeerd zou zijn bij de gedachte dat hij groots zou kunnen zijn. Met zijn aangename tempo, prachtige beelden, excentrieke humor en fijne acteerprestaties wist de film mij te betoveren en meer vraag ik niet van een film.
4*
P.S.: Ben ik de enige die niets snap van Beavis bericht. Dat Le Havre audiovisueel is lijkt me een inkoppertje aangezien het een film met geluid is, maar ik neem aan dat hij bedoelt dat het audiovisueel aantrekkelijk is. Maar wat ik me werkelijk afvraag is waarom dit contemplatief (eerder het tegenovergestelde?) zou zijn en waar de link met Noe ligt (waarschijnlijk de laatste regisseur waar ik aan moest denken).
Alleen al om de beelden en sfeer van de stad zelf, waar ik een korte tijd gewerkt heb, en die ik aardig leerde kennen.
(het plekje dat op de poster te zien is herkende ik meteen)
Al de rest is meegenomen, en spreekt me via de beschrijving van The One Ring wel aan.