Testament of Youth (2014)

Verenigd Koninkrijk
Biografie / Drama

geregisseerd door James Kent
met Alicia Vikander, Kit Harington en Hayley Atwell

De onstuitbare Vera overwint de vooroordelen van haar familie en woonplaats om een beurs te bemachtigen voor de Universiteit van Oxford. Ze wordt verliefd op Roland Leighton, de briljante vriend van haar broer, wanneer ze beiden naar de universiteit gaan om hun literaire dromen na te streven. Maar de Eerste Wereldoorlog dreigt uit te breken en de jongens vertrekken naar het front.

avatar van Madrox
Sorry, maar als je dit slecht en saai vind is het simpelweg niet je genre of je hebt het niet begrepen.
Cliche? Uiteraard. Maar wat deze film draagt is het lief en leed van de hoofdrolspeelster, die sprankelend tot leven gebracht word door Vikander. Wie naar meer op zoek was, heeft duidelijk niet opgelet.

avatar van BlueJudaskiss
Madrox schreef:

Wat valt hier aan te begrijpen? De films van Joe Wright - Atonement, P&P, Anna Karenina - vind ik schitterend, door het inventieve camerawerk en de a-typische verhalen. Met dit had ik het na een tijdje al gezien: rijk powermeisje ziet hoe de echte wereld in elkaar zit en ondertussen leggen er nog wat geliefden het loodje, geliefden die zeker met verband om het gezicht best moeilijk uit elkaar te houden zijn. En dan nog op het einde iets met een speech en ja inderdaad dan zie je dat het een powervrouw is. Ja oke leuk. Alicia Vikander wil ik graag vaker zien maar jezus... dat ontiegelijk saaie script helpt echt niet mee. Schitterende muziek en dito camerawerk, dat wel. En nu graag weer iets a la Atonement.

avatar van Rodger
Mooi drama, alleen kabbelt het op 1 niveau door.
Beelden zijn mooi, en ook goed geacteerd door de vrouwelijke hoofdrol speelster.
3***

avatar van Darbie
wibro heeft het mijns inziens goed verwoord.

[ + geen diepgang, maar wel heel veel in de pot honing geroerd. ]

avatar van Djumbo
Op 15 November 2019 gezien op TV
Won prijzen op volgende filmfestivals: "Alliance of Women Film Journalists" - "British Independent Film Awards" - "Central Ohio Film Critics Association" - "Georgia Film Critics Association (GAFCA)" - "London Critics Circle Film Awards" - "London Film Festival" - "Oklahoma Film Critics Circle Awards" - "Women Film Critics Circle Awards"