Theeb (2014)

Verenigde Arabische Emiraten / Qatar / Jordanië / Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Drama

geregisseerd door Naji Abu Nowar
met Jacir Eid, Hussein Salameh en Hassan Mutlag

In 1916, in de Hidjaz provincie van het Ottomaanse Rijk, leert de jonge bedoeïen Theeb de benodigde vaardigheden van zijn oudere broer Hussein om te overleven in hun barre omgeving. De broers zijn zich niet bewust van de enorme veranderingen die elders in de wereld plaatsvinden. In Europa woedt de Eerste Wereldoorlog, het Ottomaanse Rijk staat op instorten, de Grote Arabische Opstand ontstaat en de Britse Officier T.E. Lawrence werkt samen met de Arabische prins Faisal om een Arabisch koninkrijk te stichten. Wanneer de Britse officier Edward en zijn bedoeïen begeleider Marji in hun kamp belanden, verandert het lot van de twee broers voor altijd.

kappeuter (moderator)
Vanaf 13 augustus in de bioscoop (Cinemien)

avatar van John Milton
Volgens zowel beavis als Mochizuki Rokuro dus wel de moeite,maar ook weer niet écht goed, mag ik die zeventjes zo interpreteren? Jammer, ik had op meer gehoopt. Wat hield het voor jullie van de 4* af?

avatar van beavis
7.5 toch wel. Weinig mis mee, maar blijft ook wat in genre hangen. Waardoor het soms wat voorspelbaar of te simpel is. Liefhebbers van westerns zouden dit wel eens erg sterk kunnen vinden.

heel mooi!

Arabische western, inderdaad. De historische context die in de samenvatting wordt geschetst zag ik niet in de film terug. Zonder deze voorkennis lijkt het verhaal tijdloos, hoewel er waarschijnlijk niet veel van die oude treintjes meer rijden. Het landschap is bijzonder.

avatar van mcdaktari
Hier heb ik best wel zin in. Het ziet er iig goed uit. Deze ga ik beslist kijken.

avatar van Phantasm
Leuk om een keer gezien te hebben, al moet je hier wel echt van houden.

avatar van kleez
yesplease schreef:

Ben het hier helemaal mee eens!

Ik ben erg verbaast over de hoge rating nu (3,44*)! Wellicht dat ik er te veel van verwachte maar het is echt een flinterdun verhaal.

Komt totaal niet in het verhaal terug!

Er komt wel geteld 1 Engelsman in voor en 1 / 2 keer een trein

Visueel was deze bedoeïenen, westernachtige avonturen film een lust voor het oog, maar daarvoor kan ik ook naar een aflevering van de BBC serie Earth kijken. Het bijbehorende simpele coming-of-age verhaal, over vriend- en vijandschap en de overlevingsstrijd tegen de woestijnplunderaars, dat zich afspeelde rond 1916, was beslist authentiek, maar daarom nog niet boeiend, eerder saai.

avatar van Donkerwoud
Een soort Jordaanse variant op True Grit, maar dan ingebed in de politieke omwentelingen aan het begin van de 20e eeuw. Westers kolonialisme en de Turkse invloeden beginnen aan kracht te verliezen, terwijl rovers en vijandig gezinde stammen de dienst uitmaken in een gebied waar de wetteloosheid nog regeert. De jonge bedoeïene Theeb wandelt langs impliciete en expliciete verwijzingen naar hoe de moderniteit gewelddadig zijn intrede doet in het oogverblindende woestijnlandschap van Wadi Rum.

Het is bijna misdadig hoe weinig regisseur Naji Abu Nowar doet met de visuele mogelijkheden die één van de mooiste plekken ter wereld hem te bieden heeft. Meer dan vlakke, statische shots van amateuristische acteurs wordt er niet uitgehaald, terwijl de woestijn zelfs minder fraai oogt dan de overdonderende plek die het in werkelijkheid is. Inhoudelijk heeft het best een intrigerend plot over hoe verzoening en vergeving geen ruimte hebben in de wetten van de woestijn. Alleen overleven en standvastigheid bestaan, goedheid is ongewenste bijzaak.

avatar van mjk87
Mooie western die aantoont dat je dat soort films dus niet per se in Texas hoeft te schieten. Fraaie omgevingen, fijn kabbelend verhaal, soms heel aardig camerawerk en sommige spannende momenten. Nergens excellerend, maar over de breedte sterk genoeg om de aandacht vast te houden. Inhoudelijk is het verder niet heel spannend allemaal. Er zijn wel wat verwijzingen naar de periode waarin dit speelt, maar bij verwijzingen blijft het. Maar och, dan kijk ik wel weer Lawrence of Arabia als ik dat wil zien. Deze Theeb was leuk genoeg tussendoor. 3,5*.

avatar van Thomas83
Imposant hoe met ik neem aan een bescheiden budget en amateurs in plaats van professionele acteurs zoiets groots en filmisch wordt gemaakt. Een zeer aangename mix van coming of age, western en ook nog wel avonturenfilm waarin het tempo meestal aangenaam kruipt zoals in een western. Maar de wendingen houden het allemaal erg interessant. Na een kalme start is er ineens echt de spanning zodra de groep bij de Romeinse put is gearriveerd. Sterke shootouts ook. Mooi is hoe we alles bekijken door de nieuwsgierige ogen van de jongen. Vond het eigenlijk ook wel verrassend dat de Engelsman en zijn broer zo snel doodgaan. Clichés en voorspelbaarheden worden vermeden. Wat later in de film vreesde ik dat Theeb en Hassan naar elkaar toe zouden groeien en van elkaar zouden leren etc, maar ook de afwikkeling hiervan stelt niet teleur. Verder is de muziek vaak prachtig en de acteurs erg overtuigend. Zeker ook het kind, die echt de hoofdrol speelt. Niet verkeerd voor een echte amateur. De film doet met weinig middelen waar grote films met miljoenen vaak niet eens in slagen. 4.0*.

avatar van Pazmaster
Niet slecht, er wordt redelijk gespeeld en het ziet er allemaal prima uit qua speciale effecten maar ook de beelden van de woestijn zijn mooi. Het trage verhaal is wel vrij simpel, echt interessant wordt het helaas niet. Beetje saai soms.

avatar van SimonV
Soort western in de arabische wereld. Van het gegeven dat het verhaal in 1916 speelt en dat spelers van de gebeurtenissen buiten hun wereld niets weten, zie ik nauwelijks iets terug in de film. Alleen aan kleding wapens en de trein is te zien dat het verhaal lang geleden is. De film heeft iets tijdloos over zich. De beelden zijn mooi geschoten en het verhaal blijft redelijk boeien. Gelukkig een totaal andere afloop dat dat ik verwacht had.

avatar van Icer
Aardig verhaal tegen een interessant decor, maar spectaculair wordt het nergens. Het wordt zelfs wat saai op den duur. Aan het einde nog een wat voorspelbare twist.

avatar van arno74
Degelijke Jordaanse 'oosterse western' over een gids die een Engelsman begeleidt bij zijn woestijntocht door een bergpas die vol zit met bandieten en ander ongedierte. Ze nemen wat vroeger een gebruikelijke route was maar tot verval kwam door de komst van de trein als transportmiddel. Het drietal gaat op pad maar wordt achtervolgd door Theeb, het jongere broertje van de gids. Het speelt zich af in het Ottomaanse rijk van begin vorige eeuw. Geen idee waarom het geen western mag heten, het enige verschil is dat de paarden in deze film plaats hebben gemaakt voor kamelen. Ik lees hier en daar dat de film wat 'traag' is, maar ik vind het tempo prima passen, en in vergelijking met een western als Meek's Cutoff (2010) die overigens prima is raast deze in sneltreinvaart voorbij. Ook Theeb heeft iets contemplatiefs. Goed script, overtuigend en authentiek acteerwerk, en een indrukwekkende setting. Richting de 4*.

avatar van Woland
Fraai gefilmde Arabisch werkje, dat in alles behalve locatie een western mag heten. Theeb speelt zich af in het Arabie van de jaren '10, waar met de aanwezigheid van de Ottomanen, Britten en de trein de moderniteit langzamerhand het oude bestaan overneemt. Ook niet bepaald een onbekend Western-thema. Maar hoewel dit wel de katalysator is van de gebeurtenissen van de film, komt het verder niet uitgebreid in beeld met een enkele Brit en volgens mij ook een enkele trein. Theeb is ook de naam van de hoofdpersoon, een jochie van een jaar of 10 (?) die met zijn broer leeft in de Arabische woestijn, maar gedurende de film meegesleept wordt in een reeks gebeurtenissen. Maar hoewel de beelden fraai zijn, en ik ook de setting best fijn vond, merkte ik wel dat ik me toch langzaamaan wel een beetje begon te vervelen in de tweede helft. Desondanks wat mij betreft zeker een geslaagde film-ervaring, en dank voor de tip arno74

De film ziet eruit als een western, gesitueerd in een Arabische woestijn. Ook het verhaal vertoont de trekken van een western. Aangezien dat niet mijn favoriete genre is, kan ik deze film maar matig waarderen in weerwil van de spectaculaire woestijnopnamen.

avatar van Baboesjka
Mooie, kleine film. Het beeld ziet er goed uit, wat een mooie gebieden, en het verhaal heeft wel wat. Ik vond het interessant, maar niet heel interessant. Uitstekend acteerwerk. 3,5*