• 8.223.967 stemmen

Oorspronkelijke taal: Spaans

Releasedatum: 4 oktober 2018

Over Todos Lo Saben

"Who did it?"

De in Argentinië woonachtige Laura keert voor een bruiloft samen met haar twee kinderen terug naar haar geboortegrond. Het familiefeest na afloop van de huwelijksvoltrekking krijgt een dramatische wending wanneer dochter Irene kort na een mysterieuze stroomstoring spoorloos blijkt te zijn verdwenen. Al snel rijst het vermoeden dat het tienermeisje is ontvoerd door iemand die aanwezig was op het feest!

imageimageimageimageimageimage

avatar van pampelonne

pampelonne

Matige thriller.

natuurlijk is al vanaf het begin duidelijk dat er iets speelt tussen paco en laura.

de film duurt gewoon te lang, omdat die spanjaarden zoveel lullen.

vele overbodige scenes.

de film wordt dan ook overeind gehouden door Bardem, die natuurlijk altijd goed is.

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

Viel me op dat Penélope Cruz' tanden veel witter zijn dan die van haar tienerdochter.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Een spannende thriller die vooral oprecht is. Naast de verdwijning van de dochter zijn er ook familiale spanningen. Het is ook allemaal oprecht. Dat zorgt ervoor dat het verhaal eens zo boeiend wordt. Het komt minder voor dat de focus op de familie van de verdwenen persoon ligt.

Cruz en Bardem zijn zoals altijd goed bezig. Uiteraard kennen ze elkaar maar al te goed als koppel, ook al zijn ze geen paar in deze film. Maar ook Ricardo Darín is een vertrouwd gezicht in deze film. Heerlijke muziek erbij en mooi scènes. De nadruk ligt wel wat op de drama, als je puur op sensatie uit bent kan het een teleurstelling zijn. Maar ik heb alvast genoten.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Todos lo Saben wordt gepresenteerd als een mysterie/thriller, maar Farhadi had in navolging van o.a. Antonioni en Weir toch kunnen weten dat een mysterie niet volledig hoeft te worden opgelost om toch een bevredigende afloop te kennen. Het is lang geleden dat ik de film zag maar dat deed hij met Darbareye Elly toch een stuk beter. Want de plot van Todos lo Saben lijkt wel in beton gegoten, waarbij de overijverige scriptschrijver er zorg voor droeg dat alle potjes op alle dekseltjes passen. Van het mysterie blijft zo bar weinig over, en het drama (Paco is de papa) zag je al van mijlenver aankomen. De film is dan ook op zijn best in de aanloop en de eerste wanhopige uurtjes na de verdwijning.

Een beetje een tegenvaller van Farhadi maar nog steeds wel voldoende. Sfeer van het dorp en op het feest is mooi getroffen, en Cruz en Bardem acteren goed. Dat laatste kan niet van alle acteurs gezegd worden. Met name de opa bakte er niet zoveel van, maar ook Darín heb ik wel eens beter gezien.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Mijn vijfde Faraday intussen. Had er eigenlijk wel meer van verwacht. De verwachtingen liggen na About Elly en The salesman onder andere hoog. We bevinden ons op een familiefeest dat toch wel een half uurtje in beslag neemt. Het feestje geeft de aanleiding om de personages te kaderen. Niet altijd simpel om te volgen trouwens wie wie was.

De ontvoering vervolgens doet de sfeer omslaan. Veel informatie is er niet. Een echt onderzoek evenmin. Wat volgt is naast de ontreddering wat gebakkelei over een stuk goedkoop aangekochte familiegrond, maar wat meer is dat de aap uit de mouw komt wie de echte vader is van Irene. Veel gehakketak en geruzie die me eigenlijk gestolen kon worden.

Erg slordig plot, ook op het einde wanneer alles goed komt. Simpel, eenvoudig, zonder poespas hoewel de ontvoerders ook erg amateuristisch te werk gingen. Het einde lijkt open te zijn en het is onduidelijk wat het laatste shot wil vertellen, maar dat er twijfels zijn, is wel zeker. degelijk, maar ik miste the finishing touch wat.

avatar van nadrin

nadrin

De film start heel mooi feest e.d. Maar na de ontvoering lijkt alle emoties onbestaande. Daardoor werd het een lange zit.

avatar van Zoevene

Zoevene

Nicolet schreef:

Wie weet van wie het slotnummer is dat gezongen en vertaald wordt?

Una De Esas Noches Sin Final van Javier Limón Feat. Inma Cuesta

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Uiteindelijk bleef ik op het einde wat op mijn honger zitten. Niet dat dit een slechte film is : het begint met een trouwerij in de familie van Laura (Cruz). Keerpunt is de ontvoering van haar dochter Irene op het familiefeest, die de hele familie op stelten zal zetten, vooral omdat ervan uitgegaan wordt dat een familielid of naaste kennis betrokken is.

Deze gebeurtenis wordt aangegrepen om familiegeheimen- en spanningen bloot te leggen. Die zijn trouwens van dien aard dat ze de hele familie kunnen ontwrichten. Farhadi strooit regelmatig rond met onthullingen uit het verleden en geeft een dieper beeld over hoe deze familie in elkaar zit en over elkaar denkt. Hiermee rekening houdend is de whodunnit rond de ontvoering niet eens zo belangrijk. Het is de impact op de familiale relaties waarover het hier gaat. Zolang de mysterieuze ontvoering standhoudt en chaos zaait in de familie ligt het niveau het hoogst. Met de snelle afloop van dit hele gebeuren kon ik niet zoveel. Ik vond de film behoefte hebben aan een sterke emotionele climax binnen de familie maar die kwam er niet.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Fisico schreef:

Grotendeels eens met je mening maar laatste shot leek me toch wel overduidelijk ... Mariana zal haar man vertellen dat hun dochter betrokken was bij die ontvoering, met consequenties die zich laten raden. Het was al duidelijk dat ze iets vermoedde toen ze op leugens betrapt werd rond haar late uitstapje Het komt er dus op neer dat de hele familie een zware deuk heeft gekregen.

avatar van eRCee

eRCee (moderator nieuws)

Heel stuk beter dan ik dacht. Mijn indruk is dat de meesten het als een misdaadmysterie beschouwen, een soort variant van een plot als dat van Murder on the orient express, oftewel een whodunnit. Maar Fahradi is natuurlijk een filmer van familiedrama's en dat geldt ook voor Todos lo saben. De ontvoering is louter een katalysator om de onderlinge verhouding van de personages bloot te leggen. Het knappe is dat naast het hoofdplot ook alle subplotjes hun eigen conflict hebben, zonder dat de film de focus verliest of overladen aanvoelt. Telkens is er een interessante man-vrouw dynamiek met name. Op de achtergrond speelt er ook een maatschappelijk probleem: de familie van Laura, een familie van oud geld, neemt een complexe positie in in het dorp. Van beide kanten is er veel oud zeer en rancune. Het wordt duidelijk gemaakt zonder er in te blijven hangen en geeft een sterke inbedding aan het meer persoonlijke drama dat zich afspeelt. En tenslotte komt het motief van de titel, 'allen weten het', op interessante wijze meermaals voorbij. Sommige zaken lijkt iedereen te weten behalve de mensen die het het meest aangaat. Een erg boeiende film dus in mijn ogen, beetje dezelfde kijkervaring als De filosoof en sperwer 27.