- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge #2
Horrorfilm Challenge #2
Shambala
-
- 147 berichten
- 0 stemmen
75. The Thing (1982)
Speelduur : 109 minuten
RW ( totaal ) : 1 punt(en) ( 59 x FTV + 16 x RW = 131 + 14 = 148 )
38. Elemental / Weather Horror
Right, 75 films gehaald en daar laat ik het dit jaar bij. Ik sluit af met een rewatch van één van mijn favorieten. Noemenswaardig zijn de waanzinnige practical effects van Rob Bottin. Maar ook de minimale - maar oh zo effectieve - synthesizer muziek. En spanning : die bloed-test scène , da's er eentje om in te lijsten !
4 *
Subgenres (75)
01-11,13-23,25,26,28,31-33,35,38-40,42-51,53,55,56,58-68,70,72,74-76,79,80,82-87,91,94,95,97,98,100
Collins
-
- 7282 berichten
- 4306 stemmen
48. We're All Going to the World's Fair (2021)
86 minuten
FTV: 2 punten - Totaal: 95 + 14 bonuspunten = 109
Thema 76. Screenlife Horror - Aantal punten: 48
“Hey guys, it’s Casey. Welcome to my channel”. Het is Casey’s openingszin waarmee zij haar livestream aftrapt. Casey neemt deel aan het spel 'The World’s Fair Challenge'. Wie eraan deelneemt zal ooit lichamelijk veranderen of door een bovennatuurlijke macht worden beheerst, zo wordt gezegd. Wat het spel precies inhoudt en wat de spelregels zijn, weet eigenlijk niemand. Het enige dat duidelijk is, is dat het belangrijk is om alles dat zich in de persoonlijke sfeer afspeelt te filmen en te delen. En dus deelt Casey haar video’s met de wereld en raakt dermate geobsedeerd door het spel dat zij op den duur niet meer weet waar het leven stopt en het spel begint.
De filmstijl is found footage gemengd met internetvideo’s. Veel lange takes waarin maar weinig gebeurt. Veel aandacht ook voor Casey’s video’s en andere streams die in hun volle lengte worden getoond waarna een volgende begint. Verrekte deprimerend en verrekte saai. Aan de andere kant is het wel een effectieve manier om de levensinstelling van Casey weer te geven. Een effectieve manier die verder niet erg interessant is. Op den duur wist ik het wel. Ik kijk naar een eenzame tiener die te lang online is en de tijd doorbrengt met het bekijken en maken van verontrustend videomateriaal.
De film is meer vorm dan inhoud. De film biedt een vastberaden fundament dat na verloop van tijd behoorlijk leeg aanvoelt, weinig of geen ontwikkeling kent en op geen enkel moment spannend is.
2*
Tartarus
-
- 378 berichten
- 3496 stemmen
90 minuten
ftv= 2p
puntt= 398
Dit is wel een Carrie wanna-be film, alleen heeft Jennifer de controle om slangen te laten verschijnen. Jennifer is een arm meisje dat naar een dure school gaat. Ze wordt daar gepest door een groepje meiden onder leiding van Sandra. Als Sandra en haar vrienden te ver gaan, dan roept Jennifer een groep slangen op om wraak te nemen. Dit gebeurt pas op het eind van de film, tot die tijd speelt de film eigenlijk de film Carrie na. Alleen dan minder goed. En het is moeilijk om niet te vergelijken en dan verliest deze film het toch. Het verhaal is minder dramatisch en daarom minder sterk en ook de rol van Jennifer is niet zo sterk. Sandra en haar vrienden zijn al snel irritant, vooral Sandra. De uiteindelijke finale is ook een slap aftreksel en niet zo hevig als je zou willen. 2,5*
Collins
-
- 7282 berichten
- 4306 stemmen
49. Ragewar (1984)
73 minuten
FTV: 2 punten - Totaal: 97 + 14 bonuspunten = 111
Thema 18. Anthology Horror - Aantal punten: 49
Paul is een computernerd die zijn tijd liever doorbrengt met zijn zelfgebouwde supercomputer dan met zijn verloofde Gwen. Dan wordt hij door de duivelse magiër Mestema uitgedaagd om het tegen hem op te nemen. De prijs die er te winnen valt is de door Mestema ontvoerde Gwen. De film volgt Paul die in zeven segmenten die zich steeds in een andere fantasiewereld afspelen, de strijd aangaat met allerhande monsters. Science meets Swords & Sorcery.
Rommelige regie. Slechte effecten. Geen geweldig acteerwerk. Eigenlijk is Ragwar een stompzinnige film met oninteressante personages. Een film zonder heuse spanning. Toch is ie leuk. Trashappeal is ruimschoots aanwezig en de filmpjes zitten vol maffe ideeën en gebeurtenissen. Het stompzinnigste en daardoor misschien wel het leukste aan de film zijn de dialogen. Mestema: “Say the word and it ends!” waarop Paul zegt: ”The word is forget it!” Of deze: "I reject your reality and substitute my own”. Lachen, joh!
3*
Beun de Haas BV
-
- 917 berichten
- 518 stemmen
Duur: 149 minuten
Genre: goth horror
Watch: FTW
Puntentotaal: 21
Themaklassement: 11
Op de valreep nog gekeken. Alleen geen puf meer om er een uitgebreide review uit te persen. Visueel een film om je vingers bij af te likken, maar verliest het laatste half uur wel wat van zijn magie.
3,5 *
Collins
-
- 7282 berichten
- 4306 stemmen
50. In Fabric (2018)
118 minuten
FTV: 2 punten - Totaal: 99 + 14 bonuspunten = 113
Thema 10. 2010s Horror - Aantal punten: 50
In het horrorgenre bestaan veel verschillende objecten van waaruit het kwaad de wereld in wordt gestort. In de film In Fabric van regisseur en schrijver Peter Strickland is een elegante rode jurk de veroorzaker van veel onheil voor de drager van het kledingstuk. De film richt zich eerst op Sheila die in een chique kledingzaak een rode jurk aanschaft. Geholpen wordt zij door verkoopster Miss Luckmoore die expressieve make-up alsmede een uitbundige gothic garderobe draagt. Een merkwaardige verschijning die met raadselachtige zinsneden een verontrustende inbreng in de conversatie heeft. Even raadselachtig en verontrustend is de rondslenterende eigenaar van de winkel. Een onbehaaglijke sfeer sluipt de film binnen.
Het verhaal heeft wat wendingen en voegt later in de film nog meer centrale karakters toe. Alles dat in de film gebeurt volgt een nachtmerrieachtig scenario en wordt door de camera in morbide, groteske en soms prachtige beelden gegoten. Neem alleen al de inrichting van de bizarre kledingwinkel en de uitdossingen van de mensen die er werken. Heel surrealistisch zodat je je afvraagt of we hier met een heksenkolonie te maken hebben of wellicht met geesten of misschien met compleet gestoorden. Erg zonderling allemaal.
Veel momenten in In Fabric zijn kleine meesterwerkjes, maar over het geheel genomen is het werk slechts een overdadige verzameling van bijzondere ideeën van Strickland. Een veelheid aan losse fragmenten en impressies. Te weinig een geheel. Je krijgt als kijker niet de kans je onder te laten dompelen in het verhaal. Het is daarom dat de film hoogstens oppervlakkige spanning en beklemming genereert. Ik had op dat vlak iets meer gewenst.
3*
Kan niks verzinnen
-
- 11 berichten
- 795 stemmen
28. Abigail (Film, 2024) - MovieMeter.nl
109 minuten
FTV (2 punten)
Eigen score: 3,5*
29. Silent Hill (Film, 2006) - MovieMeter.nl
126 minuten
FTV (2 punten)
Eigen score: 3*
30. Black Phone 2 (Film, 2025) - MovieMeter.nl
114 minuten
FTV (2 punten)
Eigen score: 2,5*
31. Frankenstein (Film, 2025) - MovieMeter.nl
149 minuten
FTV (2 punten)
Eigen score: 4*
Puntentotaal: 56 punten
IH88
-
- 9725 berichten
- 3182 stemmen
Mijn laatste registratie!
https://www.knockouthorror.com/wp-content/uploads/2025/09/Together2025Cover.jpg.webp
FTV - 2 punten.
Puntentotaal - 112 + 14 = 126 punten.
3.5*
Intrigerend en origineel verhaal. Codependency met een horrorsausje. Brie en Franco zijn uitstekend op dreef, hoewel de film als geheel iets te lang duurt. De spanning ebt weg (of is grotendeels afwezig), en lange tijd is dit meer een ongemakkelijk relatiedrama dan een horrorfilm. De bodyhorror-scenes zijn wel geweldig.
Hans Landa
-
- 105 berichten
- 7 stemmen
90 minuten
FTV/RW: FTV: 2 punten
Puntentotaal: 364
187. Black Phone 2 (Film, 2025)
114 minuten
Puntentotaal: 366
188. The Strangers (Film, 2008)
87 minuten (unrated)
Puntentotaal: 367
189. The Conjuring: Last Rites (Film, 2025)
135 minuten
Puntentotaal: 369
190. Flux Gourmet (Film, 2022)
111 minuten
Puntentotaal: 371
Themaklassement: Voltooid
Nu nog één film kijken..
robertinho
-
- 1511 berichten
- 2933 stemmen
96 Go Ahead Eagles - Feyenoord
90 minuten
Ftv
Dramatische vertoning die me na de eerste paar minuten niet meer wist te boeien. De regisseur op de bank was niet bij machte het tij te keren. Je zou zeggen dat je met dit budget in staat moet zijn iets creatievers neer te zetten. Jammerlijke afsluiting van deze horrorchallenge.
mezzanine
-
- 398 berichten
- 2938 stemmen
Hier ook op de valreep nog paar echte klappers bekeken. Korte recensie, want ik ga nog voor een laatste…
102 min.
FTV: 2 punten
totaal punten: 174 punten
Subgenre:
Totaal subgenres: 72/100 (1, 2, 5-25, 27, 28, 30, 32, 34 - 37, 39-42, 44, 45-49, 52-57, 59-61, 63, 64, 67, 70, 72, 74, 76, 77, 79, 81, 82, 85, 87, 90-93, 94, 97, 99, 100)
Wauw, heel vet! Een van beste zombiefilm ooit. Valt veel over te zeggen, maar dat is gelukkig door anderen al gedaan. 4.0
https://variety.com/wp-content/uploads/2013/07/day-of-the-dead.jpg?w=688&h=387&crop=1
115 min.
RW: 1 punt
totaal punten: 175 punten
Subgenre:
Totaal subgenres: 72/100 (1, 2, 5-25, 27, 28, 30, 32, 34 - 37, 39-42, 44, 45-49, 52-57, 59-61, 63, 64, 67, 70, 72, 74, 76, 77, 79, 81, 82, 85, 87, 90-93, 94, 97, 99, 100)
Wilde deze heel graag deze challenge herzien. Maakte in 2003 heel veel indruk, een mijn eerste Aziatische films, maar nooit meer gezien en wist inmiddels weinig meer van verhaal. Stelde niet teleur, prachtig vormgegeven, mysterieus en creepy, flinke puzzel maar met bevredigend einde. 4.0
86. Tesis (1996)
102 min.
FTV: 2 punten
totaal punten: 177 punten
Subgenre:
Ijzersterke thriller, blijft tof einde to en verrassend en spannend. Mooie double Bill met red rooms dat ik eerder deze challenge zich, maar ook veel hitchcock en zelfs beetje giallovibes.
https://thisfilmshouldbeplayedloud.com/wp-content/uploads/2016/10/image-w1280.jpg
Tartarus
-
- 378 berichten
- 3496 stemmen
193. The Surrender (Film, 2025)
90 minuten
ftv= 2p
puntt= 400
Een moeder en dochter verliezen hun man en vader. De moeder huurt een man in om de echtgenoot en vader weer terug tot leven te brengen. Dit verloopt helaas anders dan verwacht. Slowburner waarin vooral in de eerste helft niet veel lijkt te gebeuren, maar er duidelijk wordt gemaakt wat de relatie tussen moeder en dochter is. Als het ritueel eenmaal begint, dan wordt de film spannend. Moeder en dochter acteren erg goed. De film heeft een donkere sfeer en er zijn een paar bloederige momenten. 3,5*
Collins
-
- 7282 berichten
- 4306 stemmen
51. Auntie Lee's Meat Pies (1993)
100 minuten
FTV: 2 punten - Totaal: 101 + 14 bonuspunten = 115
Thema 96. Vinegar Syndrome Horror - Aantal punten: 51
https://mondo-digital.com/auntielee4.jpg
Tante Lee bakt vleestaarten die gretig aftrek vinden. Het belangrijkste ingrediënt is natuurlijk vlees. De vier mooie nichtjes van tante Lee zorgen voor de aanvoer van dit ingrediënt. Met hun sexy uitstraling lokken zij mannelijke passanten hun woonstee binnen. Daar worden zij ter dood gebracht en leveren aldus hun bijdrage aan de unieke smaak van de vleestaart.
De film is pulp. Slecht acteerwerk. Krakkemikkig verhaal. Mooie killer girls, die zich te weinig bloot geven. Aardige kills, maar te weinig expliciet. Gewoon een armzalige film. De film vermaakt nog wel redelijk doordat hij een prima zuidelijk sfeertje neerzet en doordat de stompzinnigheid van alles af en toe op de lachspieren werkt. Het meest verbazingwekkende aan de film is wel dat gerenommeerde namen als Karen Black en Pat Morita in dit pulpwerkje twee hoofdrollen vervullen.
2*
Martijnnn
-
- 2248 berichten
- 2407 stemmen
Technisch een absoluut hoogstandje maar het meest indrukwekkend is Jacob Elordi als het monster. Zijn verhaal is beduidend interessanter dan die van Frankenstein. Wel mooi dat Del Toro vrij trouw blijft aan het boek.
3,5*
FTV 2 punten: Totaal 53
149 minuten
28 I Am Not a Serial Killer (Film, 2016)
Mooie stijl maar een beetje te traag. Door de stijl had ik wel de hele tijd het gevoel dat het in de jaren 90 afspeelde dus misschien toch een beetje een mismatch?
3*
FTV 2 punten: Totaal 55
109 minuten
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
84 minuten
RW
Puntentotaal: 101 + 1 = 102
https://i0.wp.com/137.220.55.84/wp-content/uploads/2020/10/vlcsnap-2020-07-28-14h27m38s039.png
Afsluiten doe ik dan met een rewatch met een film van een van mijn favoreite regisseurs. Neen, deze keer niet eentje van Herschell Gordon Lewis. Ik heb gekozen voor William Castle, trendsetter wat betreft gimmicks in het horrorgenre. De meeste van zijn horror zijn nauwelijks eng te noemen al hebben House on Haunted Hill, The Tingler, Homicidal, The NIght Walker en zelf I saw what you did hun spannende momenten. 13 Ghosts heeft dat eigenlijk niet maar het bijzondere eraan is dat je destijds in de bios een kaartje kreeg met een rood en blauw doorzichtig vlak uit plastic. Telkens als het zwart/witte beeld overging in een blauwe tint doken de geesten op en kon je als kijker kiezen om de geesten te zien (kijken door het rode vlak, de ghost viewer) en als je ze niet wilde zien door het blauwe (de ghost remover). Ja ik heb dus een DVD versie waar zo een ghost viewer/remover in zit waar ik dus uiteraard gebruik van heb gemaakt. Als je de viewer niet gebruikt zie je de geesten wel maar zijn die eigenlijk vage contouren, dus de viewer is echt wel een meerwaarde. Eng is het niet, maar het heeft charme en ik hou gewoon van dat mysterieuze sfeertje. Wel wat creepier is als dingen plots beginnen te bewegen of zweven. Het is qua horror misschien de minste van Castle maar ik vond het een zeer waardige afsluiter van deze challenge.
De officiële benaming van het hulpmiddel is de Illusion-O viewer en het ziet er zo uit:
Shadowed
-
- 11345 berichten
- 6677 stemmen
83 minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 382
Subgenre: Fin
Themaklassement: 100 punten
Eigen rating: 2,5*
https://image.tmdb.org/t/p/w780/m4hKLiBJLQftLzqghz8VtYqsGwJ.jpg
Zeer origineel bedachte wereld met een aantal bloederige moorden, die helaas zeker in het middenstuk redelijk stilvalt. Het acteerwerk is redelijk, maar de personages zijn niet heel bijzonder interessant en de opbloeiende romance evenzeer. Nadat het idee is geïntroduceerd wordt er bovendien niet heel veel meer mee aangevangen en wendt de film zich tot te veel clichématige zijbochten om nog op te blijven vallen.
Shadowed
-
- 11345 berichten
- 6677 stemmen
190. Wake Up (2023)
83 minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 384
Eigen rating: 2,5*
Toch een spijtig resultaat voor dit veelbelovende trio, die juist goed begonnen met hun eerste twee films. Wake Up is het resultaat van makers die het meeste met zo min mogelijk middelen proberen te bereiken. Het spijtige is dat zeker de gore nogal tegenvalt en het verhaal daarnaast niet zoveel te bieden heeft. Professioneel in beeld gebracht verder, maar niettemin teleurstellend.
Shadowed
-
- 11345 berichten
- 6677 stemmen
191. Taeter City (2012)
72 minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 386
Eigen rating: 3,5*
https://images.kinorium.com/movie/shot/647908/h280_37325459.jpg?21560403660
Toch wel een doeltreffend geflipte film met een boel creativiteit op het vlak van andere mensen bloederig om het leven brengen. Er zit eigenlijk geen verhaal in, eerder een excuus om zoveel mogelijk effecten te tonen. Bij vlagen erg knap vormgegeven waar de humor en horror een hoop fun garanderen. Met de korte speelduur daarbij heb ik me geen moment verveeld.
Shadowed
-
- 11345 berichten
- 6677 stemmen
192. Taeter Burger (2023)
75 minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 388
https://i0.wp.com/bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2023/09/Chainsaw.jpg?ssl=1
Kleinschaliger met minder drang naar creativiteit en satire, maar Taeter Burger verheft het bloederig uit elkaar trekken van lichamen tot eigenaardige kunstvorm. Bij vlagen echt geweldig over de top. Daarnaast hebben de makers wat bijgeleerd op het vlak van visuele beelden, met een aantal actiescenes die opvallend gestileerd voor de dag komen. Een doordenderende afsluiter van dit evenement, want dit vormt mijn laatste registratie.
Collins
-
- 7282 berichten
- 4306 stemmen
52. Helloween (2025)
80 minuten
FTV: 2 punten - Totaal: 103 + 14 bonuspunten = 117
Thema 31. Clown Horror - Aantal punten: 52
https://www.on-magazine.co.uk/wp-content/uploads/Helloween-2027-Film-Review.jpg
De clowneske seriemoordenaar Carl Cane ontsnapt uit een psychiatrische inrichting en pakt zijn oude hobby weer op. Helloween is een vrij korte film en dat is prima. De film introduceert een interessante slechterik die helaas vastzit in een weinig verrassende horrorfilm. Een voorspelbaar verhaal. Platte personages. Niet spannend. Niet expliciet. Niet erg sfeervol. Niveau tv-film. Slechterik Carl Cane had een betere film verdiend.
2.5*
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
132. Frankenstein (2025)
149 minuten - Verenigde Staten
FTV - 2 punten - Totaal = 262 +14 = 276
Thema: Geen - Voltooid: 100/100
Bron: Netflix
https://image.tmdb.org/t/p/w780/xCFTfp5m8CZdCYBkknKfSMRvaeT.jpg
En mijn laatste registratie. Zonder lang verhaal, want daar is JM te moe voor. Maar dit was een erg prettige Del Toro, al twijfel ik nog tussen een 7 of een 8.
Nachtje over slapen maar.
3.25*
Martijnnn
-
- 2248 berichten
- 2407 stemmen
Nazi-zombies (soort van), wat moet ik er nog meer over zeggen? Naast dat het begin een beter beeld van de horror van WO2 laat zien dan de gemiddelde ‘gewone’ oorlogsfilm.
4*
Bonusnutteloosfeitje: Als je op afbeeldingen van Overlord zoekt komt je er achter dat verschillende ‘nieuws’ websites een afbeelding van Dead Snow (2) gebruiken ipv een van Overlord.
Herbekijk 1 punt: Totaal 56
109 minuten
Eindscore 29 films en 56 punten. Afgelopen donderdag zag het er nog naar uit dat ik de 31 ging halen maar het weekend zag er toch iets anders uit.
Ik heb alle films via streaming gekeken (inclusief pathe). Volgend jaar de pindakaaspot er eens bijpakken.
Woland
-
- 4796 berichten
- 3815 stemmen
103. Inland Empire (Film, 2006)
Speelduur: 180 minuten (FTV, VS / Polen / Frankrijk)
Punten: 2 (totaal 215)
Thema: -
Voltooid: 100/100 (1-100)
Beoordeling: 3.5*
https://image.tmdb.org/t/p/w780/aMZL0bgcsKiiuYCOnOibvU2wPH.jpg
It's kinda laid a mind-fuck on me
Toch nog eentje. Inland Empire draaide in de bios hier in Kaunas, en ik zie net dat ie op Letterboxd een horror-tag heeft. Van te voren niet op gerekend, maar verbaast me na de film niet helemaal, wat een nachtmerrie-trip was dit. Ik vind het heel lastig om hier een score aan te geven, net als dat ik het ook heel lastig vind om hier iets zinnigs over te zeggen. Zoals de synopsis al zegt is actrice Nikki (Laura Dern) gecast in wat een remake blijkt te zijn van een Poolse film, met een mysterieuze geschiedenis. Maar al vrij snel, na al met een rare buurvrouw in contact te zijn gekomen, wordt de film vreemd en lastig te volgen. Wel intrigerend en er gebeurt ook genoeg om het niet al te saai te laten worden; maar een film lang switchen we tussen allerlei settings met onverwachte overgangen, donkere gebeurtenissen en een hoofdpersoon die net als ik de draad van het verhaal al snel het spoor bijster is. Laura Dern maakt indruk hier, en ook audiovisueel is Lynch wederom uitstekend in vorm, maar qua verhaal is dit wel onnavolgbaar.
joolstein
-
- 10823 berichten
- 8907 stemmen
80 minuten
FTV 2 punten
Puntentotaal: 394 + 2 = 396 punten
Persoonlijke waardering; 2,5*
Sub-genre Geen, buiten de lijst
Voltooid; 1-100
https://www.comingsoon.net/wp-content/uploads/sites/3/2024/10/Screenshot_2023-11-29_at_10.38.54_AM_1200x675-2024-10-01T152404.352.jpg?w=1024 Fantasie-horror met heksen, wat zombies en draken, gedaan door The Asylum. Dramatisch gedaan natuurlijk maar ik kan wel van deze films genieten. Ja het is enigszins amateuristisch, maar in de beste zin van het woord, (niet iedere film kan een hoog budget bezitten zoals The Rings of Power of House of Dragons) het streeft er ook nooit naar om iets anders te zijn. Denk dat het een mockbuster moet zijn van Netflix's The Witcher. Het verhaal is verder vrij rechttoe rechtaan; een middeleeuwse stadje wordt geteisterd door demonische beesten, die komen van een een machtige heks. Een groepje onverschrokken helden vertrekt om haar duistere magie te trotseren en de vrede te herstellen. De acteerprestaties in de film waren redelijk, maar ook niet memorabel...euh…. althans koning Koenraad was niemand minder dan Doug Bradley. De kostuums en rekwisieten in de film waren redelijk, de effecten archetypisch Asylum. Als je een diehard fantasy-avonturen of D&D-fan bent. kan je deze film misschien nog leuk vinden. Ieder ander zal hieer niets vinden!
joolstein
-
- 10823 berichten
- 8907 stemmen
Wil wel verder maar kan in een half uur geen film van minimaal 60 minuten kijken dus, ook voor mij eindig de challenge hier!
192 Traction Park Massacre (2025)
85 minuten
FTV 2 punten
Puntentotaal: 396 + 2 = 398 punten
Persoonlijke waardering; 3*
Sub-genre Geen, buiten de lijst
Voltooid; 1-100
https://i.ytimg.com/vi/ErPUWQ0p6Pk/maxresdefault.jpg Deze film leek nog niet helemaal te hebben besloten of het een horrorkomedie of een regelrechte slasher was. Hoe dan ook, het was verrassend vermakelijk. Kekke horror in een pretpark met naast een psycho-slasher-tweeling ook nog een motorbende en bloederige vallen. De giechelende, roodharige tweeling zorgt ook voor wat lucht en een lach. Het is grappig, maar niet belachelijk, beetje bloederig en een beetje schrik. Beter dan menig ander lowbudget film maar er zijn hier ook dingen die niet zo goed gingen.
oup
-
- 586 berichten
- 3176 stemmen
58. Vargtimmen (1968) - 90 min - Zweden
Bron: online
FTV (2): totaal aantal punten = 116 + 14 bonuspunten = 130
Subgenre: 21. Art / Slowburn / Elevated Horror
Themaklassement: 58 punten
Complete subgenres: 1-5, 7-15, 17, 18, 21-23, 25, 29, 32-36, 38-40, 45-48, 50, 54, 57-61, 63, 65, 67, 68, 71, 74, 75, 77-80, 84, 86, 87, 89, 94, 97, 100
M'n negende Bergman beviel prima. Vargtimmen is behoorlijk traag. Maar er heerst een hele aparte sfeer die mij behoorlijk in de ban kreeg. Mooi gefilmd op een afgelegen eiland. Het horrorelement is eigenlijk wel te verwaarlozen. Het verhaal is op z'n tijd behoorlijk vaag, maar desalniettemin weten acteerkanonnen Max von Sydow en Liv Ullmann hier wel raad mee. Fijn!
oup
-
- 586 berichten
- 3176 stemmen
59. Dr Jekyll & Sister Hyde (1971) - 97 min - Verenigd Koninkrijk
Bron: Netflix
FTV (2): totaal aantal punten = 118 + 14 bonuspunten = 132
Subgenre: 6. 1970s Horror
Themaklassement: 59 punten
Complete subgenres: 1-15, 17, 18, 21-23, 25, 29, 32-36, 38-40, 45-48, 50, 54, 57-61, 63, 65, 67, 68, 71, 74, 75, 77-80, 84, 86, 87, 89, 94, 97, 100
Prima productie van Hammer Studios! Het sfeertje is erg goed getroffen. Omdat je al direct weet wie de moordenaar is, is de film verder niet heel erg spannend. Maar dan nog zijn de moorden in de nauwe, mistige straatjes erg goed gedaan. Op acteergebied steelt niet Dr Jekyll of Sister Hyde de show, maar buurvrouw Susan Brodrick. Wat een puike rol van haar. Zeer genietbaar filmpje en dit moet toch haast wel één van de betere Hammers zijn.
Sanderkeuh
-
- 582 berichten
- 2953 stemmen
97 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 104 + 2 = 106 punten
Subgenre: 73. Road Movie Horror
Themaklassement: Themaklassement: 44 + 1 = 45
https://supermarcey.com/wp-content/uploads/2015/04/rutger-hauer-the-hitcher2.png
3.5/5
Spectaculaire zomerse actiethriller. Horror? Mja.. Hauer straalt in ieder geval wel dreiging uit, en zowel hem als acteur als zijn personage maken de film wat het is. De film zal niet enkel een invloed voor Speed geweest zijn maar ook voor het recente One Battle After Another. Vorig jaar ook genoten van Split Second met Hauer, heeft toch best veel coole rollen.
47. The Hitcher II: I've Been Waiting (2003)
89 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 106 + 2 = 108 punten
Subgenre: 09. 2000s Horror
Themaklassement: Themaklassement: 45 + 1 = 46
https://static0.srcdn.com/wordpress/wp-content/uploads/2020/08/the-hitcher-II-poster.jpg
1.5/5
Het soort sequel dat een slechte herhalingsoefening van de eerste film is. Met scream queen deze keer, al keert C Thomas Howell ook terug. Moest het volledig los staan van The Hitcher uit 1986 had deze misschien een half puntje meer kunnen scoren, maar dan nog blijft het geen goede film. Om toch iets positief te zeggen: de special effects op het einde waren wel leuk.
Speelt natuurlijk niet in de film z'n voordeel om deze na de eerste te bekijken.. Misschien was ik op een ander moment milder geweest.
48. Becky (2020)
93 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 108 + 2 = 110 punten
Subgenre: 52. Home Invasion Horror
Themaklassement: Themaklassement: 46 + 1 = 47
https://image.tmdb.org/t/p/w1280/7SsuuP1eLVYzid6mo9JZRT3pMLg.jpg
3/5
Leuk om Kevin James eens in een serieuzere rol te zien. Hij doet het niet slecht, maar werd wat overschaduwd door Robert Maillet. Leuke rol door Lulu Wilson ook. Het script mag dan niet geloofwaardig zijn, de acteerprestatie als gekwetste puber is dat wel.
Echt eng of spannend wordt het nooit, maar de weinige gore momenten gaan wel all the way, pfoe!
Kleine waarschuwing voor de horrorliefhebbers die een grens trekken bij dieren: er is wel wat geweld tegen honden in deze film..
83 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 110 + 2 = 112 punten
Subgenre: 71. Revenge Horror
Themaklassement: Themaklassement: 47 + 1 = 48
https://image.tmdb.org/t/p/w300/hGs4hG3bMvfG95jDhJPjAclgbjU.jpg
2.5/5
Begint goed maar gaat helaas meer de komische kant op. Ik heb niets tegen zwarte humor, wel tegen het soort irritante komedie die zelfbewust genoeg is om te weten dat het irritant is. Met wat menselijkere personages ging het minder storend zijn, maar van de bad guys heeft enkel Seann William Scott iets meer diepgang. Hangt zo tussen 2.5 en 3; maar door de irritante personages toch een 2.5
Afgevinkte subgenres: 02; 03; 08; 09; 10; 11; 13; 15; 16; 17; 21; 22; 26; 29; 31; 32; 34; 35; 36; 39; 42; 43; 44; 49; 52; 53; 57; 58; 60; 61; 62; 63; 65; 67; 68; 71; 72; 73; 74; 75; 78; 79; 82; 84; 85; 87; 92; 100
...en daarmee is deze horror challenge voor mij voltooid.
Nét geen 50 films, maar wel 3 meer vergeleken met vorig jaar.
Top 3: Come True (2020); The Empty Man (2020); The Night House (2020).
De engste/spannendste: The Empty Man (2020)
De leukste: I Am a Hero (2015) en Burying the Ex (2014)
De grootste verrassing: Mimic: Sentinel (2003) en Burying the Ex (2014)
Horror is een genre dat ik lang grotendeels vermeden heb, maar er is genoeg te ontdekken en het genre heeft duidelijk meer te bieden dan enkel goedkope jumpscares of martelingen. Worstel zelf nog wat met wanneer een film al dan niet het genrelabel verdient, ik link horror toch vooral met de bedoeling dat het angstaanjagend moet zijn. Maargoed, angsten zijn ook niet voor iedereen hetzelfde natuurlijk.
Concentratieproblemen maakten het soms wat moeilijker om volledig te kunnen genieten van een film, maar elk moment ontspanning (al dan niet na de spanning
) is mooi meegenomen.
Het was leuk om deel te nemen & de posts te lezen, dankjewel John Milton voor de organisatie en dankjewel aan iedereen die de moeite deed om wat te posten. Ik heb de aanbevelingen uit dit topic niet netjes apart bijgehouden maar m'n watchlist is in ieder geval gegroeid, dus genoeg keuze voor volgend jaar.. 
Hans Landa
-
- 105 berichten
- 7 stemmen
191. Urban Explorer (Film, 2011)
88 minuten
Puntentotaal: 373
Themaklassement: Voltooid
remorz
-
- 2497 berichten
- 2738 stemmen
77. Hellbound: Hellraiser II (1988)
Speelduur: 99 min
Puntentotaal: 153 punten
-
Subgenre: 20. Arrow Horror
Themaklassement: 67 punten (2-3-5-6-7-8-9-10-11-12-15-16-17-19-20-21-22-23-28-31-32-33-34-35-36-37-39-40-43-44-45-46-47-48-49-51-53-55-56-57-58-60-61-63-65-67-68-70-71-72-73-74-75-76-79-80-82-83-84-86-87-89-90-91-92-93-100)
Minder goed dan ik me herinner, met name door het zouteloze stuk in de hel en het desillusionerende optreden van Dr. Channard, die in mijn herinnering een soort uber-cenobite was maar bijtijds redelijk popperig ten tonele verschijnt. Julia, Kirsty en Tiffany blijven leuke personages, die ik graag in deel 3 had teruggezien. 2,5*
https://miro.medium.com/v2/resize:fit:1400/0*95vxZxNIRQ6zlvhg.jpg
Leukste trivium: This film, along with Titanic (1997), holds the record for the most times two characters repeat each other's names ("Tiffany!" "Kirsty!").
78. Hellraiser III: Hell On Earth (1992)
Speelduur: 93 min
Puntentotaal: 154 punten
-
Subgenre: Geen
Themaklassement: 67 punten (2-3-5-6-7-8-9-10-11-12-15-16-17-19-20-21-22-23-28-31-32-33-34-35-36-37-39-40-43-44-45-46-47-48-49-51-53-55-56-57-58-60-61-63-65-67-68-70-71-72-73-74-75-76-79-80-82-83-84-86-87-89-90-91-92-93-100)
Ik wist hier weinig meer van, afgezien van de cd-cenobite. Pinhead is nog altijd even eloquent, maar wel iets meer een paljas met net iets minder mystiek aura, al is de scene in de kerk fantastisch. Het blijft storend dat de werking van het doosje vrij random overkomt. Geinige toevoeging, score blijft hetzelfde. 2,5*
https://i.ytimg.com/vi/ovNsGGz_t6A/maxresdefault.jpg
Leukste trivium: During the sex scene between Aimée Leigh (Sandy) and Kevin Bernhardt (J.P. Monroe), Leigh protested at having to appear topless. This was resolved by having Bernhardt place his hands on her breasts to cover her nipples.
79. Hellraiser: Bloodline (1996)
Speelduur: 85 min
Puntentotaal: 155 punten
-
Subgenre: 62. Outer Space Horror
Themaklassement: 68 punten (2-3-5-6-7-8-9-10-11-12-15-16-17-19-20-21-22-23-28-31-32-33-34-35-36-37-39-40-43-44-45-46-47-48-49-51-53-55-56-57-58-60-61-62-63-65-67-68-70-71-72-73-74-75-76-79-80-82-83-84-86-87-89-90-91-92-93-100)
Vermakelijker dan ik me herinner, al is de film wel een beetje all over the place. En space. En time. Pinhead en de puzzelbox door de eeuwen heen. Pulp to the max, maar ik heb me er redelijk mee vermaakt. Geinig om een jonge Adam Scott (Severance) te zien. Ik verhoog met een sterretje 2*
https://ahuffleofhorror.home.blog/wp-content/uploads/2020/09/image-155.png?w=950
Leukste trivium: Guillermo del Toro declined the chance to direct this film.
Met nog 15 minuten op de klok is dit logischerwijs mijn laatste registratie en staan we voor de langst mogelijke tijd tot de volgende horror-challenge. Waar blijft de tijd.