

Genre: Komedie / Horror
Speelduur: 111 minuten
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Hongarije
Geregisseerd door: Peter Strickland
Met onder meer: Asa Butterfield, Gwendoline Christie en Ariane Labed
IMDb beoordeling:
5,9 (2.902)
Gesproken taal: Engels, Duits en Grieks
Releasedatum: 12 januari 2023
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via iTunes
Bekijk via MUBI
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Flux Gourmet
Een gegoede estheet leidt een creatief instituut en nodigt een culinair collectief uit dat een maand lang het eten mag voorzien. Een Griekse schrijver wordt ingehuurd om verslag uit te brengen over dit creatieve proces en krijgt last van maagklachten. Terwijl zijn darmstoornissen hem dwingen zijn eigen malaise onder ogen te zien, krijgt het collectief af te rekenen met interne ruzies en enkele afgewezen kandidaten die wraak willen nemen.
Externe links
Acteurs en actrices
Billy Rubin
Jan Stevens
Lamina Propria
Elle di Elle
Stones
Dr. Glock
Technical Assistant Wim
After Dinner stemrol
After Dinner stemrol
After Dinner stemrol
Reviews & comments

joolstein
-
- 8972 berichten
- 7414 stemmen
Langdradige film een soort intellectuele evenknie van films met scheetgrappen. Voor mij was dit echter net zo goed een horrorfilm als een komedie. Voor de duidelijkheid ik heb géén één keer moeten lachen! Tja.. de film zal allemaal wel erg artistiek verantwoord zijn met; een 'geluidscollectief', dat met voedsel, collages van aggro-geluiden maakt en ruziet over de groepsnaam? Mimespel onder toezicht en in opdracht van een excentrieke directeur van het instituut.(Gwendoline Christie, GoT) Een voice-over in het Grieks van de aanwezige archivist die constant ongemak ondervindt van zijn spijsverteringsstelsel. En heel veel gepraat...aan tafel(s) en in interviews. Stijve satire over de relatie tussen kunstenaars en degenen die hen financieren. Yup... het hele streven kon niet meer pretentieus en serieus zijn. Het is ongelooflijk traag en dat terwijl het notabene ook nog 111 minuten duurde. Ach, misschien was het allemaal veel simpeler en was het idee niets anders dan dat alle kunst wordt geconsumeerd en uiteindelijk, nou ja, eruit moet worden...gep..pt. Een natte flodder? Want dit was het laatste snoozefest van regisseur Peter Strickland en is niets meer dan pretentieuze grappenmakerij die wanhopig wil worden gezien als geestige satire.

John Milton
-
- 21047 berichten
- 11426 stemmen

Onderhond
-
- 87103 berichten
- 11817 stemmen
Eindelijk een echt goeie Strickland.
Ik had er eerlijk gezegd niet meer op gehoopt. Strickland was voor mij een type A24 regisseur. Interessante premisses en best gestileerd werk, maar ook altijd wat te braaf en tegengewerkt door iets te graag binnen het klassieke arthouse vakje te willen vallen. Die overgave om echt los te gaan leek steeds te missen.
Die insteek is er hier nog steeds wel, met twee belangrijke uitzonderingen. Allereerste de score en het sound design, die echt wel indrukwekkend zijn. Lekker noisy, maar dan ook nog eens met veel extra geklooi erdoor. Daarnaast ook de humor die in deze film zit, waarbij Strickland toch een loopje neemt met de creatieve wereld, zonder dat té opzichtig of té makkelijk te willen doen.
Visueel is het strak, maar niet helemaal op hetzelfde niveau als de muziek. Het plot is weird, de personages ook, en de film laat je ze vooral zelf ontdekken, eerder dan snel alles te willen schetsen. Erg toffe film dit, ik hoop van harte dat Strickland deze lijn kan en mag doorzetten.
4.0* en een uitgebreide review

perceived
-
- 1702 berichten
- 5306 stemmen
Op zich weer een heerlijk vreemde film van Peter Stickland met een erg tof sound-design. Daarentegen staan nogal wat langdradige en praterige scenes. Stricklands vorige film In Fabric (Film, 2018) - MovieMeter.nl beviel me dan toch net iets beter. 7/10*

Shadowed
-
- 7722 berichten
- 4890 stemmen
Meh.
Heb maar één enkele andere film van Strickland gezien en ik zal er vast wel meer zien na deze film, maar ik denk dat ik de hoop rondom zijn naam maar een beetje moet gaan opgeven. Ondanks de eigen visie waarover hij beschikt kan ik namelijk maar weinig met zijn films. Kleurrijk, maar ongelooflijk saai.
Goed aan de film is de duidelijke aandacht naar decoratie evenals het acteerwerk, maar toch verdwijnen de personages voortdurend in het visuele schouwspel dat bestaat uit aparte handelingen en rituelen. Zeker een Butterfield valt in het begin op voordat hij compleet in de film zelf verdwijnt. Het helpt dan ook niet dat de film uiteindelijk meer aanvoelt als mimeshow dan als film.
Verder duurt het vooral erg lang en ondanks dat wat er wordt getoond af en toe best interessant is kan ik er maar weinig van genieten. Zeker omdat ik eerlijk gezegd de helft van de tijd geen idee heb wat ik precies aan het kijken ben. Er zullen uiteraard liefhebbers voor zijn, en ondanks mijn liefde voor visuele beelden kan ik gewoon weinig hiermee. Ik kan me er namelijk op geen enkele manier mee verbinden.
Onder de lagen kleurrijke onzin zal er vast nog wel een boodschap tussen zitten die mogelijk te maken heeft met de conversatie aan tafel richting de opening van de film. Verder lijkt dit vooral iets te zijn waar alleen Strickland van genoten heeft toen de film werd gemaakt. Pretentieus en ambitieus, maar ook vooral verwarrend en vermoeiend. Ik wil best mijn best doen om een eigen interpretatie van een film te geven, maar hier was dat het gewoon niet waard.

Jotil (crew bioscoopreleases)
-
- 1317 berichten
- 425 stemmen
Aangekocht door de Filmfreak. Release onbekend.

starbright boy (moderator films)
-
- 21180 berichten
- 4351 stemmen
Strickland raakt per film verder verwijderd van zijn debuut. Hij begon met Katalin Varga en dat was een noodlotsdrama in Roemenie. De fascinatie voor taal en geluid die met die film ook al zichtbaar was heeft hij altijd gehouden, Maar hier is hij een stuk verder van de conventionele weg beland in een absurdistische komedie waarin Strickland zijn geluidsfascinatie tot weer eens hoofdthema maakt. Zijn taalfascinatie etaleert hij door een Engelstalige film te maken met een voice over in het Grieks. Had het idee dat de film begon als een idee over de verhouding producent regisseur, maar dat Strickland daar vervolgens zo ver mogelijk vanaf schreef. Maar ga het hem maar niet vragen, want Strickland heeft een hekel aan mensen die van alles achter zijn film zoeken. De film voelt net wat te lang. En het laatste half uur was de fut er een beetje uit.
Gek genoeg heb ik van Strickland juist zijn bekendste nog niet gezien (als enige van zijn vijf lange fictiefilms). Moeten we in 2023 maar eens doen.

leatherhead
-
- 3556 berichten
- 1811 stemmen
Had als geheel misschien wat compacter gemogen, maar verder helemaal het type weirde ''pretentieuze'' arthouse waar ik van hou. Deed me wat aan de Greek Weird Wave films van oa Lanthimos denken, vooral dankzij de deadpan stijl van acteren ten midden van alle weirdness. Gelukkig is deze Strickland audiovisueel wel een stuk interessanter, vooral de geluidsband is echt fantastisch met veel harde noise en aardig wat geëxperimenteer. De eerste ''performance'' scene is echt een hoogtepunt wat dat betreft, maar ook de latere ''scatology'' scene is hypnotiserend sterk. Die Duitse audiotrack eronder ook, haha.
Humor is typisch Strickland en hoewel voor mijn gevoel iets minder prominent dan in In Fabric, kent de film zijn momenten wel. Enige kritiek is dat Strickland zijn films steeds over een nét iets te lange speelduur uit wilt smeren, met iets teveel ''rust'' momenten. Bij In Fabric het geval, ook hier weer. Maar verder lijkt de man met de film beter te worden, dikke 4*.

De filosoof
-
- 1941 berichten
- 1357 stemmen
Zijn films zijn niet voor iedereen maar ik hou van Stricklands stijl en ook deze film gaf me veel genot. Genot is ook een belangrijk thema van de film die in de eerste plaats zintuiglijk is in vormgeving en inhoud terwijl de gesprekken een intellectueel karakter hebben zodat ook het intellect aldoor wordt geprikkeld.
De film volgt een collectief culinair gezelschap op het Sonic Catering Institute die performances maakt van het koken waarbij het niet om de smaak maar om de geluiden gaat. Dat is tamelijk bizar en de film bevat veel variaties op de thema’s van voedsel en geluid die eveneens bizar zijn – van voedselallergie tot toiletseks en winderigheid – met de nodige seksuele aberraties zoals orgieën en fetisjes. Maar de film gaat ook over machtsverhoudingen die het verhaal voortdrijven en met name de verhoudingen tussen financier, performer en fan worden in hun dynamiek getoond. Daarbij loopt op postmoderne wijze alles in elkaar over of keert het om – het banale en het artistieke, het lachwekkende en de ernst, de performance en het echte – waarbij nu eens de mannen worden gedomineerd en misbruikt door de vrouwen.
Hoewel het allemaal bizar oogt – zelfs de personages lijken zo uit een Fellini-film te komen – is het intrigerende dat de verhoudingen, emoties en gedachten ook zeer herkenbaar zijn en de film vooral een spiegel voorhoudt. De film is zo een lust voor oog en intellect zodat Strickland weer een fascinerend kunstwerk heeft afgeleverd.

mrklm
-
- 7563 berichten
- 7870 stemmen
Elle di Elle [Fatma Mohamed] is de leider van een gezelschap dat verbonden is aan Sonic Catering Institute. De band combineert muzikale effecten met performance art in de vorm van theatraal uitgevoerde kookrecepten. Stones [Makis Papadimitriou] is de verteller, het nieuwste lid van dit gezelschap dat verder bestaat uit Billy [Asa Butterfield], Lamina [Ariane Labed] en technisch assistent Wim [Leo Bill]. Elle botst regelmatig met hun veredelde manager Jan Stevens [Gwendoline Christie] omdat ze verschillen van mening over hoe ze het beste kunnen concurreren met het gezelschap van Dr. Glock [Richard Bremmer]. Het concept is erg theatraal, de setting statisch en het leunt teveel op dialoog waardoor het meer weg heeft van gefilmd toneel dan van cinema

Drulko Vlaschjan
-
- 392 berichten
- 354 stemmen
Achteraf was het best een duidelijke film, maar vooral in de eerste helft had ik moeite om houvast te vinden. De film is (bewust) niet erg stijlvast. Je ziet interviews, toneelstukjes, haast abstracte seksbeelden, muzikale kookoptredens, stukken proza; maak er maar eens chocola van.
Ik bedoel dit niet als kritiek; liever word ik iets te veel uitgedaagd dan iets te weinig. Ja, het is pretentieus, maar waarom dat een negatieve term is snap ik niet zo goed. Het kostte wat moeite om erin te komen, eigenlijk lukte dat nooit helemaal (daarvoor verschilden de scènes onderling te veel), maar ik heb toch geïntrigeerd zitten kijken. En dat zónder dat ik met de personages meeleefde. Ook dat kun je negatief uitleggen, maar ik vind het juist vet: niet meeleven met de personages en tóch genieten. Ik doe het Strickland niet na. Maar ik maak dan ook geen films. Ik schrijf korte brainfarts op MovieMeter. Die mensen moeten er ook zijn.

blurp194
-
- 4233 berichten
- 3417 stemmen
Het gebeurt niet zo heel snel dat ik het idee krijg dat een film té raar voor me is, maar het kan wel. Waarvan acte. En buiten dat is het al helemaal geen film om rustig te gaan kijken als er, hoe zeg ik dat netjes, een scheet niet los wil komen. En rustig op de bank met een bordje eten, dat raad ik helemaal af.
Als horror of als komedie werkt het voor mij niet zo - het is nergens eng, en ook niet echt leuk of zo. Misschien wel interessant, en dat is echt wat anders dan goed in deze betekenis. Wellicht heeft Joolstein inderdaad een punt, in dat hij de film pretentieuze grappenmakerij noemt. Wel bewonderenswaardig werk van de acteurs, tenminste ik neem dan maar aan dat ze aan het acteren waren.

Hannibal
-
- 8886 berichten
- 2933 stemmen
Dit kijken voelt voor mij als door een museum for contemporary art lopen. Ik zie het, kijk ernaar, probeer er wat van te maken, maak kan er helaas niet zoveel mee. Na een tijdje verslapt mijn aandacht omdat ik het niet leuk vind, hoe hard ik ook mijn best doe. Ik weet dat het aan mij ligt maar geef tegen beter weten in toch de kunstenaars de schuld en begin te mopperen dat het allemaal maar pretentieuze flauwekul is. Dat er mensen bestaan die een fetisj hebben om aan een vinger te ruiken van vrouwen die zojuist hebben gemasturbeerd geloof ik zo ook wel.
Peter Strickland is vast heel goed in zijn vak. "Berberian Sound Studio" vond ik al net zo naar om mee te maken, maar "In Fabric" daarentegen vond ik een geweldige film.
Ik respecteer het feit dat deze film bestaat ten zeerste, en ik hoop dat nog veel mensen er van kunnen genieten. Ik sla zelf de volgende Strickland-film over voedselgeluiden denk ik een keertje over.

Pecore
-
- 867 berichten
- 1623 stemmen
Het zag er erg mooi uit; fantastische composities en heel fraai geluid. Inhoudelijk vond ik het dan weer helemaal niks. Vervelende typetjes ook, behalve de dokter, die was vermakelijk.
Het laatste nieuws

'Mad Max'-prequel 'Furiosa' met Chris Hemsworth krijgt spectaculaire trailer, 'Abeltje'-producent Burny Bos (79) overleden | MovieMeter Recap

Bella Ramsey vond bekendheid angstaanjagend: 'Blij dat ik redelijk anoniem kon blijven'

Netflix deelt nieuwe trailer voor tweede deel van zesde en laatste seizoen 'The Crown'

De tien best beoordeelde films van de jarige Woody Allen (88)
Bekijk ook

12 Angry Men
Drama, 1957
859 reacties

Deliverance
Thriller / Avontuur, 1972
480 reacties

Dinner in America
Drama / Komedie, 2020
9 reacties

The Guns of Navarone
Oorlog / Avontuur, 1961
238 reacties

Aftersun
Drama, 2022
63 reacties

The Getaway
Misdaad / Actie, 1972
80 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.