• 8.254.945 stemmen

Met onder meer: Laura Dern, Jeremy Irons en Justin Theroux

Releasedatum: 5 april 2007

Plot Inland Empire

"A woman in trouble"

'Inland Empire' vertelt het verhaal van een actrice (Laura Dern) en een acteur (Justin Theroux) die gecast zijn voor een film. Naarmate zij zich dieper storten op de film, die een remake met een duistere geschiedenis blijkt te zijn, beginnen zij zich als persoon te verwarren met de personages die zij spelen in de film.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Piotrek Krol

Janek (as Jan Hench)

avatar van Zwolle84

Zwolle84

Ben benieuwd, JM. Sterkte alvast.

En ergens klinkt dat plausibel, leatherhead. Alleen moet je zóveel (rand)zaken ophalen om zo'n theorie te staven dat het eigenlijk alweer niet te doen is. Maar die beleving van de holle entertainmentindustrie zit hoe dan ook in Inland Empire en Rabbits.

John Milton

8 naar een 6 is wel een behoorlijke daling. Damn.

avatar van Cikx

Cikx

• 2063 berichten

Grappig, in mijn gedachte wordt de film ook steeds beter. Misschien beter om hem niet te herzien dan.

avatar van Lavrot

Lavrot

Nou vooruit, laat ik het zo zeggen, dat in INLAND EMPIRE (geschreven als het traliewerk à la HOLLYWOOD) David Lynch al zijn registers opentrekt om vanuit de belevingswereld van de hoofdpersoon (in feite zijn eigen geprojecteerde fantasie) waan en werkelijkheid in elkaar te verweven.

Film als spel van licht en duisternis om diep in de psyche van de menselijk soort in algemene zin door te dringen. Als een oog zichzelf ziet, en zo pontificaal beeldvullend de aandacht van de toeschouwer opeist, om vervolgens dwars door de weefsels van doek en eigen vlees en bloed door te dringen, dan is dat de ultieme visualisatie van het bewustzijn: niet "wie is zij?" maar "wie ben ik?" wrikt zich in de geest van de onwetende filmliefhebber.

Ieder individu speelt varianten van zichzelf, afhankelijk van de situatie waarin hij of zij verkeert. Soms ontspoort een rol "Strange what love does," waarna het geweten als een ongewenste buurvrouw met een beschuldigende vinger het bestaan binnendringt en achtervolgt: "Is there a murder in your film?"

Afijn, deze film is als een droom in mijn geheugen tot aan mijn dood vastgelegd, vooral omdat mijn nieuwsgierige geest er voor open stond.

John Milton schreef:

Ligt klaar, Zwolle

Al paar keer bijna opgezet, maar steeds net voor iets anders gekozen. Zal binnen een jaar gekeken worden!

Dan moet ook jouw kijklijst wel uitpuilen:)

tbouwh schreef:

Dan moet ook jouw kijklijst wel uitpuilen:)

Een beetje

En ik denken dat ik ver heen ben met m'n ruim 400

avatar van Cikx

Cikx

• 2063 berichten

Ik dacht ga eens zitten voor de top 500 films of all time en dan zie ik tot mijn grote spijt dat er maar 26 in staan. Ach ja, wel goed kunnen lachen om die reactie die je erop hebt gekregen.

avatar van Antonin

Antonin

Wat een uitmuntende acteerprestaties (wordt soms weinig belicht hier), van de kleinste tot de grootste rol, alleen daarvoor een 'plezier' om naar Inland Empire te kijken.

Basto

Wat ben ik toch blij datcer ook dit soort films gemaakt worden. Heerlijke trip. Briljante cinema! Zat weer drie uur aan het scherm gekluisterd. Dat ik niet alle 'dots' kan verbinden, maakt me geen dinder uit. De individueke scenes zijnstuk voor stuk meesterwerkjes. Gimme more!

avatar van De filosoof

De filosoof

Heerlijke film in de typische surrealistische stijl van Lynch, meer in het bijzonder het hard core surrealisme van Eraserhead. Salvador Dali zou het kunnen waarderen. Ja, er valt moeilijk een touw aan het verhaal vast te knopen, maar elke scene en elke minuut is op zichzelf zo intens en fascinerend, mede door het formidabele acteerwerk, en zo spannend door de film noir- of horror-invalshoek met daarbij vaste thema’s en verhaallijnen om je aan vast te klampen dat je geen coherent verhaal meer nodig hebt om drie uur lang aan de buis gekluisterd te zitten (en alles hangt zo met elkaar samen dat je achter blijft met het idee dat er evengoed een coherent verhaal in zit maar die scheppende constructie laat Lynch aan de kijker zelf over als die daar zin in heeft). Je wordt meegevoerd in een onderbewuste stroom van beelden en associaties, in een hallucinante (bad) trip zodat je net als de hoofdrolspeelster in de ene verbazing na de andere valt en niet meer weet of je droomt of wakker bent: de film gaf me een intense, onwerkelijke ervaring en ik kan me niet herinneren dat ik zo ooit dicht bij een LSD-ervaring ben gekomen zonder feitelijk LSD te nemen.

PS. Ik was eerder enthousiast over Berberian Sound Studio (2012) en daar deed deze film me aan denken. Maar omdat Lynch eerder was met het idee van een acteur/actrice die de film zelf beleeft lijkt Berberian Sound Studio (2012) juist geïnspireerd op Inland Empire.

avatar van wibro

wibro

Deze film, voor mij nog altijd David Lynch meest ontoegankelijke film weer eens herzien. Echt enthousiast er over worden kan ik nog steeds niet. Er mag dan wel uitstekend geacteerd worden, het mag er allemaal best wel onheilspellend uitzien maar ik kan er verder eigenlijk weinig mee. Aan het verhaal valt geen touw vast te knopen en dan duurt het allemaal zo vreselijk lang. 180 minuten; waarom? Twee uur lijkt me meer dan genoeg voor dit soort film. De mooiste fragmenten van deze Lynch vind ik die fragmenten waar negen dames dansten op mooie beginjaren zestig nummers van o.a. Little Eva The Locomotion en Etta James At Last. Voor mij zeer aangename intermezzo's. Van dit soort scènes hadden er voor mij meer in gemogen.

3.0* na herziening

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Me voorbereidend op het ergste heb ik Inland Empire afgelopen week bekeken. Het was eerst en vooral een bevreemdende ervaring en alles wat er ook de film gezegd en geschreven is, moet ik als waar bestempelen. Mulholland Drive, Blue Velvet en Lost Highway, om nu deze te noemen, zijn ook niet eenvoudig en bevatten ook wel wat (onverklaarbare) mysteries, maar dere Inland Empire is echt wel the top of the bill. Wat mij betreft de meest complexe film die ik ooit zag. Na de afloop heb ik me afgevraagd waar ik naar gekeken heb. Toch heeft de film me gefascineerd. Vooral de eerste 45 minuten waren zeer sterk en nog redelijk te volgen. Nadien was ik het kwijt zonder geërgerd te zijn, want boven alles bleef het leuk om volgen. Spelen met raadsels is één ding, maar raadsels verzinnen als doel en niet als middel helpt niemand vooruit. Beetje jammer eigenlijk, want net als zovelen staan vele filmfans zeer open voor enige transparantie. Het lijkt alsof Lynch zich gewoon verheven voelt boven alles en iedereen ...

Wederom speelt Lynch met de idee om fictie en werkelijkheid door elkaar te haspelen en worden zowel de kijker als de personages in de verwarring gebracht. Bij momenten erg surrealistische beelden zoals onder meer de scènes uit The rabbits. Veel dreiging die zowel visueel, maar ook zeker auditief wordt beklemtoond. Lynch slaagt er mede daardoor in een massa te begeesteren en dat voor deze film althans 3 uur lang. Het is een kunstvorm op zich. Gemengde gevoelens dus met een zweem van lichte ontgoocheling.

avatar van Zwolle84

Zwolle84

John Milton schreef:

Zal binnen een jaar gekeken worden!

Foei!

Fisico schreef:

Misschien is de realiteit wel dat een hoop mensen in de war zijn en maakt Lynch juist dat zichtbaar.

Lost Highway gaat wat dat aangaat over schizofrenie en deze over psychose.

We zijn te veel gewend logische verhaaltjes die van a naar b naar c lopen voorgeschoteld te krijgen, waardoor we moeite hebben mee te gaan met de meer associatieve cinema van Lynch.

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

avatar van AC1

AC1

wibro schreef:

Een perfecte reden voor sommige filmfanaten om deze film als briljant te beschouwen.

avatar van Lavrot

Lavrot

AC1 schreef:

De meeste "filmfanaten" spreken namens zichzelf.

avatar van BobbyShmurda

BobbyShmurda

Geen verhaal & extreem lelijk gefilmd... Waarom zou iemand deze film willen kijken ??

avatar van dutchtuga

dutchtuga

BobbyShmurda schreef:

Om zich onder te laten dompelen in een nachtmerrie zoals alleen Lynch die kan maken. De film heeft overigens een prachtig verhaal, echter niet zo voor de hand liggend.

avatar van Gish

Gish

De eerste keer dat ik de film zag, bleef ook ik verbijsterd achter. En toch had ik bijna het hele oeuvre van Lynch gezien. Maar toch, wat was dit vaag en irritant. En nu, na een aantal jaren herzien, op voorhand al met mezelf afgesproken dat ik hem zou ondergaan en de verhaallijn niet zou volgen. Dat werkt soms verfrissend. Zo ook nu, want het is vervreemdend, spannend, en laat je op het puntje van je stoel zitten. Geen zwak moment, hooguit is het beeld soms groezelig en gedateerd. Lynch heeft hem geschoten met speciale videoapparatuur dacht ik. Maar het was een speciale ervaring, en die had ik de eerste keer zeker niet. Blijft een bad trip, maar dit keer erg genoten.

avatar van max cady

max cady

Basto schreef:

Lost Highway gaat wat dat aangaat over schizofrenie en deze over psychose.

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Bedoel je een meervoudige persoonlijkheidsstoornis? Omdat schizofrenie en psychose nogal veel op elkaar lijken en het in de volksmond nogal eens onbedoeld verkeert gebruikt wordt. Niet belerend bedoeld, ik vroeg het me af omdat ik Lost highway nog niet heb gezien.

max cady schreef:

Ze zijn idd met elkaar verbonden, maar waar we in LH duidelijk van 1 naar 2 switchen zijn het hier meerdere personages en verhaallijnen die door elkaar heenlopen. Droom, Psychose, MPS? Er is ook geen absoluut antwoord op te geven. Lynch laat de logica expres varen. Al heb ik wel sterk het idee dat het vrouwenbrein voor inspiratie heeft gediend.

tbouwh schreef:

Resumerend wílde ik niet weten waar Inland Empire over moest gaan, wéét ik het ook niet, en voel ik me eerder teleurgesteld dan uitgedaagd. Misschien is deze Lynch toch te taai voor mij.

Zeg stiekemerd

Heb jij je 2* waardering opgehoogd naar 4,5* zonder enige verklaring? Kan niet he. JM ziet alles.

tbouwh

Tweede keer kijken was een koortsdroom en een masterclass onconventionele filmvorm waar ik ook een messcherpe systeemkritiek op heel Hollywood uithaalde. Zie ook mijn omschrijving van de film in mijn top-10 van het filmdecennium. De eerste keer begreep ik de film gewoon niet, ik kon er niets mee, en werd er ook niet ingezogen zoals dat de tweede keer wel gebeurde.

Het is inderdaad een flink rigoureuze ophoging. Heb ik ooit ook met films als Stalker en The Assassination of Jesse James gehad. M'n smaak en oordeel zijn in de loop van mijn tienerjaren nogal ontwikkeld/op de schop gegaan.

avatar van Metalfist

Metalfist

If you're looking for shock value, Marilyn, I suggest you look in the mirror

Ik heb een haat/liefde verhouding met David Lynch. Sommige dingen die hij heeft gemaakt behoort tot mijn favoriete werk in film/series (zoals Twin Peaks onder andere) maar andere dingen liggen me zo slecht dat ik het nooit meer wil kijken. Toch betrap ik me erop dat ik me altijd wel interesseer in hetgeen waar de man mee bezig is en vandaar had ik ooit eens Inland Empire gekocht. Een drie uur durende film die de naam heeft één van de regisseur zijn moeilijkste films te zijn.. Het is dus niet iets dat ik altijd zou opzetten maar een paar dagen geleden had ik er opeens zin in.

Ik wou de film echter wat laten bezinken, maar een paar dagen later kan ik wel zeggen dat het in ieder geval wel een interessante zit is. De eerste 2 uur behoren tot het beste dat ik al van Lynch heb gezien (onder andere het bezoekje van de buurvrouw is geniaal qua sfeer en dreiging) maar op een bepaald moment begint het gewoon als een kaartenhuis in elkaar te zakken. Billy/Devon verdwijnt geruisloos, de focus ligt veel meer op enkel Nikki en het is tekenend voor de film dat het interessantste in het laatste uur gewoon de aanwezigheid van Terry Crews is. Niet zo'n speciale rol, ik denk dat hij maar 1 regel uitspreekt, maar Crews en Lynch waren twee werelden die ik nooit aan elkaar gelinkt had en dat trok wel even de aandacht. Wat overblijft is inderdaad een koortsdroom waar veel onbeantwoordbaar blijft maar dat toch nog altijd wel blijft boeien. Ik vermoed dat ik ongeveer de helft van de symboliek gemist heb (ik denk dat het vooral over schizofrenie gaat) maar misschien dat een herziening nog wonderen doet.

Met Laura Dern in de hoofdrol heb je een Lynch-regular in de cast en die doet dit toch wel erg goed trouwens. Het is heerlijk om te zien hoe ze de getroubleerde Nikki speelt, maar sowieso is die wisselwerking met onder andere Justin Theroux en Jeremy Irons erg geslaagd. Hier en daar ook weer van die typische Lynch figuren zoals Freddie die geweldig wordt neergezet door Harry Dean Stanton. Schitterend ook dat zowel Theroux alsook Dern later hebben verkondigt dat ze eigenlijk absoluut geen idee hebben waarover de film überhaupt gaat. Dat zegt genoeg over wat een rollercoaster qua verhaal dit is. Alleen jammer van de beeldkwaliteit.. Ik vraag me of het gewoon aan die DVD print ligt of dat het een bewuste keuze was van Lynch om dit zo korrelig te filmen. Als het een bewuste keuze is, dan is dat een jammerlijke keuze aangezien het meer afleidt dan dat het goed doet.

Toch vreemd hoe een film je soms toch kan bijblijven. Ik zien Inland Empire wel eindigen als een film waar ik jaren later naar terug kom en bij mezelf denk "Wat, heb ik hier maar 3.5* aan gegeven?" dus toekomstige Metalfist, mocht je dit ooit teruglezen: dat laatste uur is er toch echt wel teveel aan.. Verder wel een fijne zit en ik krijg toch weer zin om nog is naar het ontbrekende stuk in zijn oeuvre te gaan zoeken.

avatar van dalma

dalma

Ik denk dat David Lynch is zoals spruitjes : je bent fan of geen fan, en ik ben duidelijk geen fan (wel van spruitjes uiteraard). Ik had mij voorgenomen om toch een half uur vol te houden, maar na 28 minuten gaf ik mij gewonnen. Bij blue velvet had ik hetzelfde voor. Ik vroeg mij de hele tijd af waar ik naar het kijken was. Hoe kan het dat zoveel mensen de film goed vinden. Ik zocht naar antwoorden, maar vond ze niet. Kan iemand mij uitleggen wat ik niet zie en wat ik moet doen om het toch 3 uur vol te houden?

dalma schreef:

Jezelf geen vragen stellen. Kijk gewoon en geniet gewoon van de sfeer en de op zichzelf staande scenes. Geniet van het moment en maak je niet druk om het grote geheel. Of je er chocolade van kunt maken, kun je het best pas een dag later onderzoeken of bij een volgende kijkbeurt.

avatar van Knisper

Knisper

dalma schreef:

Heb je Mulholland Drive al gezien? Blue Velvet is voor Lynch atypisch en Inland Empire is wat minder toegankelijk. Misschien is driemaal scheepsrecht.

avatar van dalma

dalma

Knisper schreef:

Bedankt voor de tip, ik zal deze eens bekijken.

avatar van Xerces

Xerces

Ik lees hier wel heel vaak dat er geen touw aan vast te knopen is. Hoewel dit absoluut geen toegankelijke film is, heb ik de boodschap juist helder ontvangen. meer helder als in bijvoorbeeld Mulholland Drive of Lost Highway. Daarbij heb ik altijd het gevoel gehad dat ze kloppen, maar niet kloppen. Deze film klopte voor mij, na een uurtje kijken, helemaal.

Het is overduidelijk dat deze film gaat over de geest versus het gevoel en vrouwelijk trauma. Het verliezen van je geest en gevoel en compleet stuk gaan om te zien, accepteren en te leren. Deze film zou zo een 3 jaar van mijn eigen leven kunnen zijn geweest. Vandaar dat ik het juist retegoed snap.. Dat het camerawerk zo is zoals het is, lijkt me vooral te komen omdat de film zich, in mijn optiek afspeelt in de jaren '90. Toen had iedereen zo'n "funniest home video" toestel in de kast liggen.

Ik ben blij dat ik hem gezien heb. Ben ook blij dat iemand als David Lynch mijn eigen koorts heeft weten vast te leggen met akelige accuratie, maar ik hoef hem wel niet meer te zien...

avatar van Shadowed

Shadowed

Erg sterk.

Tot nu toe durf ik dit zelfs mijn favoriete Lynch te noemen. Zodra hij echt inspeelt op angst, paranoia en spanning worden zijn films erg sterk. Zijn vorige films in dit kader leken soms uit de bocht te vliegen of vooral op het surrealistische in te spelen, daar heeft Inland Empire geen last van.

Zodra je deze film opzet zal je even moeten wennen aan de kwaliteit, aangezien die best brak is. Uiteraard zo bedoelt, maar het is je vergeven als je voor een moment denkt de verkeerde film te zien. Zodra je verder kijkt zal je er echter snel achter komen dat dit op en top Lynch is en dat laat de sfeer regelmatig blijken, want qua sfeer zit het helemaal goed.

De soundtrack is daarbij een fenomenale ondersteuning. Geweldige versterker van de sfeer en zeker het eerste uur weet er waanzinnig mee te worden. De sfeer zit er goed in, en wordt soms perfect vermengt met een bijzondere vorm van humor. Het is vooral komedie in de vorm van ongemak, want je zal je redelijk ongemakkelijk gaan voelen voor een speelduur van drie uur.

Die speelduur is aan de lange kant, maar uiteindelijk kijk je gewoon lekker lang tegen een sfeervolle Lynch aan. Jammer is alleen dat zeker een uur uit de film wat saaier is. De sfeer gaat soms een beetje verloren, en enkele scenes tussendoor zijn toch echt zwakjes. Het dieptepunt is zo de scene waar Dern op sterven ligt in de straat tussen de kwebbelende zwervers.

Het voornaamste probleem is dan ook dat de cast net niet sterk genoeg is om de scenes die op dialoog steunen overeind te houden. Hierdoor gaan er toch goede scenes van sfeer verloren. Verder stoorde ik me niet erg aan het onbegrijpelijke verhaal, want sfeer is alles wat je gaat krijgen in deze film. Zodra je je uiterste best gaat doen om het allemaal te begrijpen, gaat het mis.

De finale vond ik toch wel het beste stuk, wist me ook goed de stuipen op het lijf te jagen. Verder zit je met deze film goed in spanning, waardoor het ten alle tijden gemakkelijk uit te kijken is. Jammer van de soms sfeerloze scenes en wat makke editing, maar verder is deze film goed te doen. Je zal er alleen waarschijnlijk wel even aan moeten wennen.