Inland Empire (2006)

Verenigde Staten / Polen / Frankrijk
Mystery / Thriller

geregisseerd door David Lynch
met Laura Dern, Jeremy Irons en Justin Theroux

'Inland Empire' vertelt het verhaal van een actrice (Laura Dern) en een acteur (Justin Theroux) die gecast zijn voor een film. Naarmate zij zich dieper storten op de film, die een remake met een duistere geschiedenis blijkt te zijn, beginnen zij zich als persoon te verwarren met de personages die zij spelen in de film.

1270 BERICHTEN 66 MENINGEN
avatar van Zwolle84
geplaatst: 26 september 2016, 00:19 uur [permalink]
Ben benieuwd, JM. Sterkte alvast.

En ergens klinkt dat plausibel, leatherhead. Alleen moet je zóveel (rand)zaken ophalen om zo'n theorie te staven dat het eigenlijk alweer niet te doen is. Maar die beleving van de holle entertainmentindustrie zit hoe dan ook in Inland Empire en Rabbits.

avatar van John Milton

geplaatst: 26 september 2016, 00:47 uur [permalink]
8 naar een 6 is wel een behoorlijke daling. Damn.

avatar van Cikx
geplaatst: 26 september 2016, 00:50 uur [permalink]
Grappig, in mijn gedachte wordt de film ook steeds beter. Misschien beter om hem niet te herzien dan.

geplaatst: 26 september 2016, 10:03 uur [permalink]
Nou vooruit, laat ik het zo zeggen, dat in INLAND EMPIRE (geschreven als het traliewerk à la HOLLYWOOD) David Lynch al zijn registers opentrekt om vanuit de belevingswereld van de hoofdpersoon (in feite zijn eigen geprojecteerde fantasie) waan en werkelijkheid in elkaar te verweven.

Film als spel van licht en duisternis om diep in de psyche van de menselijk soort in algemene zin door te dringen. Als een oog zichzelf ziet, en zo pontificaal beeldvullend de aandacht van de toeschouwer opeist, om vervolgens dwars door de weefsels van doek en eigen vlees en bloed door te dringen, dan is dat de ultieme visualisatie van het bewustzijn: niet "wie is zij?" maar "wie ben ik?" wrikt zich in de geest van de onwetende filmliefhebber.

Ieder individu speelt varianten van zichzelf, afhankelijk van de situatie waarin hij of zij verkeert. Soms ontspoort een rol "Strange what love does," waarna het geweten als een ongewenste buurvrouw met een beschuldigende vinger het bestaan binnendringt en achtervolgt: "Is there a murder in your film?"

Afijn, deze film is als een droom in mijn geheugen tot aan mijn dood vastgelegd, vooral omdat mijn nieuwsgierige geest er voor open stond.

avatar van tbouwh
geplaatst: 26 september 2016, 15:55 uur [permalink]
John Milton schreef:
Ligt klaar, Zwolle

Al paar keer bijna opgezet, maar steeds net voor iets anders gekozen. Zal binnen een jaar gekeken worden!

Dan moet ook jouw kijklijst wel uitpuilen:)

avatar van John Milton

geplaatst: 26 september 2016, 19:45 uur [permalink]
tbouwh schreef:

Dan moet ook jouw kijklijst wel uitpuilen:)
Een beetje

avatar van tbouwh
geplaatst: 26 september 2016, 20:11 uur [permalink]
En ik denken dat ik ver heen ben met m'n ruim 400

avatar van Cikx
geplaatst: 26 september 2016, 20:19 uur [permalink]

Ik dacht ga eens zitten voor de top 500 films of all time en dan zie ik tot mijn grote spijt dat er maar 26 in staan. Ach ja, wel goed kunnen lachen om die reactie die je erop hebt gekregen.

avatar van Antonin
geplaatst: 23 november 2016, 01:38 uur [permalink]
Wat een uitmuntende acteerprestaties (wordt soms weinig belicht hier), van de kleinste tot de grootste rol, alleen daarvoor een 'plezier' om naar Inland Empire te kijken.

avatar van Basto
geplaatst: 3 december 2016, 22:52 uur [permalink]
Wat ben ik toch blij datcer ook dit soort films gemaakt worden. Heerlijke trip. Briljante cinema! Zat weer drie uur aan het scherm gekluisterd. Dat ik niet alle 'dots' kan verbinden, maakt me geen dinder uit. De individueke scenes zijnstuk voor stuk meesterwerkjes. Gimme more!