menu

Inland Empire (2006)

mijn stem
3,48 (842)
842 stemmen

Verenigde Staten / Polen / Frankrijk
Mystery / Thriller
180 minuten

geregisseerd door David Lynch
met Laura Dern, Jeremy Irons en Justin Theroux

'Inland Empire' vertelt het verhaal van een actrice (Laura Dern) en een acteur (Justin Theroux) die gecast zijn voor een film. Naarmate zij zich dieper storten op de film, die een remake met een duistere geschiedenis blijkt te zijn, beginnen zij zich als persoon te verwarren met de personages die zij spelen in de film.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=MsF7D02RO4A

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van dutchtuga
4,5
En Lynch heeft me toch weer weten te verrassen. Dacht ik ongeveer te weten wat me te wachten stond maar dat viel even anders uit. Wat een bizarre maar ontzettend intrigerende filmervaring.

De film opende gelijk met prachtige openingscredits en een soundtrack waardoor je je meteen in een Lynch film bevind. Heel erg in de stijl van Eraserhead. Daarna schakelen we over op DV en ik moet zeggen dat ik hier toch even aan moest wennen. Het heeft niet het warme wat Lynch's eerdere films hebben, en ik was eerlijk gezegd ook niet helemaal tevreden met het resultaat. Maar eenmaal een uur ofzo in de film lette ik hier niet meer op en bewonderde ik het feit wat Lynch uit zo'n camera heeft kunnen halen. Het laatste uur was echt fenomenaal en biedt zelfs twee scenes die ik onder zijn beste ooit schaar. De scene waar die man in de gang wordt neergeschoten door Dern (geweldig die reflectie op dat hoofd) en de scene waar het poolse hoertje wordt herenigd met Dern zijn van een uitzonderlijke klasse. Prachtig!
Audiovisueel dus eigenlijk best anders dan Lynch's eerdere werk om het feit dat dit digitaal is geschoten maar meneer weet toch herkenbaar te blijven en heeft hier echt het maximale uit gehaald.

Verhaalsgewijs is het inderdaad een hele klus uit te pluizen wat alles precies inhoud. Dit maakt een herziening alleen maar aantrekkelijker en ik kan niet wachten dit nogmaals te mogen aanschouwen.
Het basisprincipe lijkt mj niet zo ingewikkeld. Mijn visie op de film is dat het poolse hoertje op tv een ideale wereld ziet die door amerikaanse media wordt voorgeschoteld. Een soap (geweldig hoe Rabbits op deze manier in het verhaal gewikkeld wordt), en het perfecte leventje van een succesvolle acrice (Dern). De hele film lang wordt het leven van deze poolse vermengd met het leven van die actrice. Een leven die zo mooi lijkt en de harde realiteit van de prostitutie. Zoiets lijkt mij de rode draad in het verhaal. Ik heb in ieder geval nog genoeg puzzelwerk voor de boeg.

Conclusie is dat Lynch mij wederom heeft weten te verbazen met deze unieke filmervaring. Definitief mijn favoriete regisseur.
Voor nu 4,5* maar ik twijfel er niet aan dat dit bij herziening verhoogd zal worden.

Wat heb ik me trouwens mateloos geirriteerd aan het weglopende publiek. Domme mensen. Had dan thuisgebleven, want zo irriteer je veel mensen die wel van de film genieten en die zich proberen te concentreren. Een film uitzitten is geen doodvonnis.

avatar van Koekebakker
0,5
Tjonge, wat een hoge waarderingen. Ik heb me zowat alleen maar verveeld. Alleen de eerste 30 a 40 minuten beloofde het nog wat te worden, toen werden er mysterieuze lijntjes uitgezet, waar ik nog iets mee kon. Maar daarna viel er voor mij geen touw meer aan vast te knopen en, erger, konden de afzonderlijke lijntjes en scenes mij in het geheel niet meer boeien.

En dan was het ook nog eens erg lelijk. Het was echt uitzitten, deze film.

avatar van donnie darko
4,5
Tja, wat moet ik van deze film denken? Nog tien keer meer bevreemdend dan Mulholland Dr. en Lost Highway.
Ik vond het eigenlijk wel goed, dit, ook al snapte ik weinig tot niets van het plot. Veel leuke scenes, met als hoogtepuntde scene waarin Laura naar het televisiescherm kijkt en een scene van haar film ziet en tegelijk die scene ook echt gebeurt naast het scherm. Ik vond vooral het eerste en het laatste uur zeer goed, het tweede vond ik gewoon bevreemdend en saai op momenten. Het duurde toch allemaal net iets te lang. Als er iets meer geknipt was geweest, zou deze veel beter zijn geweest, vermoed ik. Ik had hem liever 120 minuten gezien.

Ik ben wel blij dat er niemand is weggelopen uit de zaal, hoewel er toch wel 30 man zat, ofzo. Maar ik vond het dus een heel goede film, maar iets te lang en met veel saaie scenes. Laura Dern is btw wel zeer goed.

3.5*. Kan bij herziening nog verhogen.


Edit: Toch maar 4*. Blijft te veel in mijn hoofd rondspoken.

Edit Edit: Ben nu de samenvatting aan het lezen, en hij is eigenlijk heel logisch. Nog een halve ster erbij.

avatar van bioscoopzaal
2,0
INLAND EMPIRE was een van de films van 2007 waar ik het meeste naar uitkeek. Maar helaas, wat een sof. In tegenstelling tot zijn andere werk is INLAND EMPIRE langdradig, vervelend, spuuglelijk en ronduit saai.

De beste (en meest voor de hand liggende) metafoor voor Lynch-films blijft altijd de puzzel. Zijn beste werk, vooral Blue Velvet, Mulholland Drive en Lost Highway, is een legpuzzel waarbij je de helft met gemak kunt leggen, en Lynch je de overige stukjes in willekeurige volgorde toestopt. Sommige stukken passen, andere niet, maar je hebt altijd het idee dat je er (mits een beetje inspanning) iets van kunt maken.

Niet zo bij INLAND EMPIRE. Hier dumpt Lynch gewoon een enorme doos puzzelstukken op je schoot die wel van tien verschillende puzzels lijken. Niets past in elkaar, er is geen houvast of rode draad. Je kunt zelfs de tafel niet vinden om de puzzelstukken op te sorteren.

Natuurlijk zijn Lynch-films altijd cryptisch (dat maakt ze ook zo leuk), maar helaas is INLAND EMPIRE zo warrig dat ik er persoonlijk niets mee kon. Het ziet het er allemaal ook zo verschrikkelijk lelijk uit (ik ben toch al geen fan van DV), dat het niet eens de sfeer uitademt van een echte film. Het lijkt meer op een uit de hand gelopen studentenproject, gefilmd op een zondagmiddag in de achtertuin van de professor experimentele film.

Wat niet wil zeggen dat er geen sterke scènes tussenzaten. De opening was erg creepy, Laura Dern speelde geweldig, de intermezzo’s met de konijnen (helaas al gezien in ‘Rabbits’) waren weer erg bizar en het laatste halfuur (inclusief de eindgeneriek) was fascinerend. Ook leuk: het gebruik van ‘Black Tambourine’ van Beck. Maar verder vist Lynch opnieuw uit dezelfde vijver en begint hij zich te herhalen. Een steek naar Hollywood, verwisselde identiteiten (is de blonde nu de brunette?), gedesillusioneerde actrices in hotelkamers, hoeren en filmsterren; ik heb het allemaal al eens eerder gezien.

Tel daar nog de kontverlammende speelduur bij, en je hebt een film waar ik uiteindelijk niets aan overhoud. Een teleurstelling, zeker omdat ik de andere projecten van Lynch reken tot de meest boeiende films die ik ooit heb gezien.

2 sterren dan maar.

avatar van Freud
5,0
Raar, maar oneindig fascinerend: ik ben de film de dag erna meteen nog eens gaan zien. Voor een deel is dit Lynchs meesterwerk: nog nooit slaagde hij erin zo'n krachtige sfeer en dito emoties te creëren met minder houvast: waar je in MD of LH nog probeert te volgen, is het bekijken van deze film enkel draaglijk als je je laat meedrijven. Wat je in ruil krijgt is een duizelingwekkende en angstaanjagende nachtmerrie vol kruisende en overlappende verhalen en steeds weerkerende motieven. De eerste keer raakte ik een aantal keer wat verveeld, maar de tweede keer zat ik soms te trillen op mijn stoel. Deze film mist ook de typische, relativerende Lynch-humor, wat hem nog ondraaglijker maakt.
Ik heb ooit na een zwaar ongeval een week in coma gelegen, en de angst- en ijldromen die ik toen bij het langzaam ontwaken had, en vooral de continue beklemming van het besef dat er iets fout is gelopen en dat je werkelijkheid en fictie echt niet meer kunt onderscheiden, nog nooit heb ik dat gevoel zo perfect in een film teruggevonden. Dat was niet aangenaam, maar wel onwaarschijnlijk indrukwekkend.

avatar van Finisterra
5,0
Vandaag deze dan toch nog gaan bekijken. De laatste dag dat Inland Empire hier in Leuven te zien was. Mijn vriendin en ik waren trouwens de enige in heel de zaal, maar dat was zeker niet erg, zo konden we al niet onnodig gestoord worden.

Ben best wel een Lynch-fan en keek er naar uit eens eentje op groot scherm te zien. De verwachtingen waren dus redelijk hoog, al werden ze wel wat ingeperkt door toch ook een aantal negatieve commentaren. Nog ingewikkelder dan Mulholland Drive en Lost Highway? Ja, dat zeker.

Deze film is niet te begrijpen, denk ik. Terwijl je in bovengenoemde films de grote lijnen krijgt en zelf de rest moet invullen, lijken hier zelfs die niet te bestaan. Na een half uur (dat nog vrij goed te volgen was) liet ik 'het verhaal' dan ook een beetje los. Natuurlijk is dit niet negatief, Lynch films draaien niet om 'verhaal', maar om sfeer, geweldige scenes, heerlijke soundtrack, vreemde personages,... En dat is zonder enige twijfel aanwezig.

Inland Empire is Lynch' absolute Meesterwerk. Alles wat ik zo goed vond bij zijn vorige films, komt hier op een overweldigende manier naar voren. Vanaf de eerste scene zit je meteen in de film en 3 uur later ontwaak je uit deze nachtmerrie. Want dat is Inland Empire toch zeker. Een vrij ontoegankelijke film (kan er wel inkomen dat mensen dit totaal niets vinden) met zeer weinig relativering. Je krijgt geen rust. De ene geweldige scene na de andere, af en toe onderbroken door wat dialogen, maar deze waren zeker niet saai. En haalden ook het tempo niet uit de film. Vond deze, vaak vreemde, dialogen juist verrijkent voor de sfeer die Lynch creeërt.

Lynch stelt dus zeker niet teleur. Vind Inland Empire zelfs zijn beste werk, eentje die ik zeker nog vaker wil zien. Door het ontbreken van een duidelijk plot is dit zeker mogelijk. Misschien dat ik dan wat meer uit het verhaal kan halen als nu, maar dat is eigenlijk niet eens belangrijk. Een surrealistische nachtmerrie die beloond wordt met 4.5*. Al lijkt de hoogste score bij herziening onvermijdelijk.

avatar van Mug
3,5
Mug
Inland Empire is alleen een aanrader voor de die-hard Lynch-fans.

Lynch haalt al z'n voormalige ideetjes van andere films weer uit de kast (Rabbits wordt zelfs geincorporeerd), verzint weer een of ander 'vaag' plot [vond ik nog wel meevallen, de grote lijn, maar sommige scenes waren naar mijn mening te veel van het goede], en heeft weer een film in elkaar gezet.

Lynch experimenteert (alhoewel de stroboscoop echt niet meer werkt, meneer Lynch, om vervreemdend uit de hoek te komen) er lekker op los. Niet visueel mijns inziens (we've seen that all before), maar wel w.b. scenes die op 't eerste gezicht kant noch wal slaan, maar de meesten komen toch bijeen aan het eind van de film.

Leuk vermaak, maar tot nu toe wel de slechtste Lynch die ik heb gezien. Inland Empire is verre van vooruitstrevend. De klassieke vorm van experimentele cinema, niks nieuws onder de zon. Een schamele 3,5*.

4,0
Gisteren in de sneak gezien. Waar de andere Lynch films nog in grote lijnen te volgen zijn was ik bij deze de draad al snel kwijt. Toch weet de film weer te fascineren. Het eerste half uur was enorm sterk. Hierna zakt de film een half uurtje in. Ook had ik wat moeite met het andere uiterlijk van zijn films. Zeker de scenes die bij daglicht zijn geschoten zijn af en toe zelfs lelijk. De scenes daarentegen die in het donker spelen ademen weer de echte lynch sfeer uit. Ook de heerlijke soundtrack versterkt deze sfeer weer enorm. Al met al een erg sterke film die echter ook zijn enorm saaie stukken bevat. Toch een dikke 4 *.

avatar van Knisper
5,0
Fantastisch werkje dat Lynch opnieuw aflevert. Vooral ook omdat hij met deze film toch een andere kant op gaat. Nadat Mulholland Drive een enorme populariteit bleek op te leveren, heeft hij toch besloten om nog een paar stapjes verder te gaan. Heel fijn wat mij betreft, want normaal ga ik nog wel eens piekeren over het verhaal, maar die neigingen waren binnen de kortste tijd verdwenen. En als je 'zonder' verhaal (want ik geloof wel degelijk dat er theorien zullen gaan opduiken) zoveel mooie, krachtige en emotionele scenes achter kan zetten, dan is het niet veel minder dan briljant.

Van de technische kant van het filmen ben ik niet zo, dus wat Lynch voor camera heeft gebruikt e.d., ik zou het niet weten (dat wil ik misschien ook niet). Feit blijft dat ik na 20 minuten daar niet meer aan gedacht heb en dat het alleen maar een toevoeging kan zijn, als het geheel zo overdonderend overkomt.

Zijn er dan ook minpunten? Jawel, een paar. Na de pauze, nooit doen in een Lynch-film, duurde het weer even voordat ik in de sfeer zat. Verder is de film toch net ietsje te lang, het was denk ik nog wat krachtiger geweest als het iets korter was. Verder haalde de scene tijdens de aftiteling me nogal abrupt uit de sfeer waar ik in zat.

Maar mijn eerste bioscoopervaring met Lynch is er eentje om nooit te vergeten. 4,5* (en misschien nog wel top 10 ook)

avatar van titia
4,0
Ik snapte er geen iota van, ik heb een geweldige avond gehad! Na ongeveer een half uur was ik het echt helemaal kwijt, ergens halverwege had ik even het idee weer te begrijpen waar het over ging, maar dat duurde niet lang, en aan het einde had ik helemaal geen idee meer waar ik naar had gekeken. Maar, het blijft spoken, ik heb me geen seconde verveeld, ik wil 'm nog een keer zien! Het is net een droomwereld waar je naar zit te kijken en ik vond het prachtig. Dit was de eerste lynch die ik zag (schaam me diep!) en ik wil meeeeer!
Maar ja, mag je een film die je niet begrijpt wel een hoge waardering geven, puur om het gevoel wat je er aan over houdt?
What the heck, 4*

avatar van Chr.s
4,0
Bijzonder aparte film ervaring. Buiten wat hoofdzaken moet ik bekennen dat ik echt geen fuck begrepen heb van de film, vaak voelde je dat dingen met elkaar verbonden waren maar het kon me eigenlijk vrij weinig schelen. Veel liever liet ik me in deze "nachtmerrie" mee sleuren om te genieten van al het vreemds.

Ik moest dan ook hartelijk lachen toen ik een gozer notities zag maken tijdens de film.

Wat me trouwens vooral erg trok aan deze film is de opbouw, in het begin is alles nog redelijk duidelijk om steeds verder weg te zakken in het absurde.

Aan de overstap naar DV camera moest ik wel wennen, soms werkt het erg mooi, soms oogt het erg cheap. Verder wel visueel gave dingen, met name die "schietscéne" tegen het einde met dat overbelichte hoofd, en natuurlijk leuk om de Rabbits er in verwerkt te zien. 4*

4,5
Verkwikkend, vermoeiend, fascinerend, vervreemdend, etc, etc.

Ik heb me drie uur vermaakt en heb me direct laten meeslepen in gekkigheid en heb me niet laten afleiden door erover na te denken, relevantie etc. Herkende wel situaties van mijn werk erin (!).

Mijn favoriete scenes: met de buurvrouw, de konijnen, de barbecue, de scene met de zwervers/het japanse meisje. Af en toe zakte het geheel wat in, vooral het bgein van de gezamenlijke setbespreking met Justin Theroux & Jeremy Irons, maar er waren voldoende hoogtepunten om dat te compenseren.

Fraai gebruik van geluid in de film ook. Had Julia Ormond wel herkend, maar volgens de aftiteling hadden Mary Steenburgen en Nastassja Kinski ook een rol, maar dat is me volledig ontgaan. Dus het wordt ooit tijd voor een herziening.

avatar van SilverGun
4,5
Wow, wat een ervaring was dit. Het verhaal begint met een heel aardig uitgangspunt maar na een dik uur is het onmogelijk om nog enig logisch verband te zien tussen de scènes en vervalt de film in complete desoriëntatie - buiten een aantal terugkerende elementen om. Vanaf dat moment is het genieten van hoogtepunt na hoogtepunt: het acteerwerk van Dern en haar mentale aftakeling, de sinistere Rabbits-scènes, het Loco-Motion "WTF?!" moment, twee van de meest geslaagde schrikmomenten ooit, etc. De gortdroge humor kon ik ook erg waarderen. Billy gooit per ongeluk een halve fles ketchup over z'n shirt en vraagt om een stuk keukenpapier, Nikki's personage valt met een schroevendraaier in haar buik neer tussen drie zwervers die vervolgens tien minuten gaan praten over koetjes en kalfjes . Met fantastische belichtingen, editting en soundtrack wordt een onheilspellende sfeer neergezet. De DV beelden geven de film een grove look die daar helemaal bij past. Bizar en ontzettend spannend. Tot een gegarandeerde herziening eerst 4 dikke sterren.

avatar van Inland Rabbit
5,0
Ja dit is denk ik zeker vor even mijn favo Lynch. Dus mijn favo film.
Nu heb ik hem pas 1x gezien dus misschien was ik te zeer onder de indruk om hem op waarde te schatten.
Ik kan sowieso geen puntverschil aanbrengen in mijn Top 10, al zijn ze allemaal op een verschillende manier erg goed.

Ja wat moet je zeggen over een film waarbij je het na een uur kijken al bijna volledig kwijt bent. Het zegt wat over de stijl van filmen dan denk ik. Dat je iemand 3 UUR kan laten genieten van een film die zo goed als niet te snappen is. Er was geen plaspauze in de film dus mijn blaas had het erg zwaar, want ik wilde gewoon NIET weglopen.

Ik heb natuurlijk wel kleine theorietjes, die bijna zo goed als ontkracht kunnen worden ook weer:
Het zou zomaar zo kunnen zijn dat de hele film alleen maar een beeld is en dat ze gewoon de hele tijd op de bank zitten te kijken naar wat er ZOU kunnen gaan gebeuren. Volgende zou zijn: de hele film is een film en dat meisje, wat we af en toe zien, kijkt ernaar. laatste: De vrouw weet echt niet meer wat er gebeurd en zit zo psychisch in de knoop dat ze de volgorde van dagen/uren en droom/werkelijkheid door elkaar haalt.

Eigenlijk maakt het me ook geen bal uit. Het is zo mooi gefilmd dat je het allemaal wel best vind en gewoon geniet van de film

avatar van Jordy
1,0
Ik vind het een spuug- en spuuglelijke, vervelend geacteerde, saaie film. Het idee van een onlogische film die je "moet ondergaan" staat me niet per definitie tegen, deze film was volgens mij even vaag als Lost Highway die ik geloof ik op een 3,5 heb staan, maar als een regisseur geen moeite lijkt te doen om ook maar 1 mooie of boeiende scene op het scherm te toveren, dan word ik niet uitgenodig om wel moeite te doen voor de film.

avatar van Naomi Watts
4,5
Magistrale Lynch weer.

Dan denk je weer te weten wat Lynch te verwachten en toch weet Lynch weer te verrassen..

Ik was even bang dat het digitaal schieten van I.E. de film zou gaan opbreken maar Lynch bewijst weer dat hij altijd weet wat hij doet. Ik was even bang dat het warme huiskamer gevoel zou ontbreken maar niets is minder waar.

De intense creepy sfeer, de perfect gekozen muziek, het zeer aandoenlijk plot waar Lynch weer in slaagt om het in een surrealistisch spiritueel jasje te stoppen. Ook visueel valt hier weer veel te genieten, elk shot is prachtig geschoten en zal geframed in elk museum het prijsbeestje zijn. De sfeer is magistraal, alleen Lynch kan dit werkelijk realiseren, de fantasiewereld van Lynch is geniaal en zo origineel, hoe hij Rabbits zo subtiel in de film vermengd, hoe hij de levens tussen actrice Dern en het Poolse hoertje met elkaar mengtis werkelijk geniaal.

Ook weet Lynch de cast boven hun kunnen te laten presteren. Dat deed hij voorheen met McLachlan, Dern, Pullman, Cage, Theroux en Watts. In I.E. heeft hij daar weer een aardig handje van.

Ook weet Lynch weer genoeg prachtige en ook zeer emotionele scenes voor te schotelen (zoals de hereniging tussen het Poolse hoertje en Dern etc.) Zeer aandoenlijk en hartverscheurend.

De grote lijn van het verhaal is me wel duidelijk; het Poolse hoertje die op tv een geromantiseerde wereld ziet en waardoor ze direct wordt geconfronteerd met haar innerhurt. Al liggen nog lang niet al de puzzelstukjes op hun plaats. Dat wordt weer uren kijkplezier.

Ik ben weer opnieuw verliefd geworden op een meesterwerk van Lynch. Dikke 5* en een dikke top 10 notering.

avatar van maxcomthrilla
4,5
Inland Empire kwam, zag, legde Mulholland Drive de schenen aan het vuur, liet Mulholland Drive spartelen aan een klif maar overwon uiteindelijk toch niet.

Gisteren herzien en een paar dingen zaten mij niet helemaal lekker. Het 1ste uur is afwisselend, speelt veel met lichtinval en is prachtig geschoten. Daarnaast voorzien van prachtige muziek. Het middenstuk kent echter teveel dialoog. Iets, wat een meester als Lynch beter weg had kunnen laten. Ik doel hiermee vooral op de dialogen die beide hoofdpersonen doornemen aan de tafel met de regisseurs.

Het 2de uur begint fabuleus. Onder een begeleidende vocale bijdrage van Strange What Love Does. Als de muziek steeds luider wordt en tenslotte ook bezongen is de paranoia compleet. Overeenstemmige beelden van een compleet verdwaalde Dern lichten het scherm op. Daarnaast wordt de muziek gebruikt om vervreemding uit te drukken. Iets dat goed lukt. Dern lijkt het spoor volledig bijster en dat wordt niet alleen waargenomen maar ook nog eens meebeleefd!

Richting het einde van het 2de uur en het begin van het 3de uur keert er een bepaalde monoloog van Dern tegen iemand, nogal eens terug. Dit moment verpestte het voor mij een beetje. Alsof het een rode draad betrof. Het deed bij mij wat af aan de mysterieuze sfeer waarbij ik mij telkens liet verrassen door de volgende scène. De monologen werden ook nauwelijks ondersteund door pracht muziek of mooie beelden. Het was voor mij vooral een opstopping naar een volgende reeks mooie, sfeervolle beelden. De laatste 15 minuten waren dan weer van hoogstaande kwaliteit. Prachtige ontknoping onder begeleiding van majesteuze muziek.

Het doet mij wel pijn om de film af te waarderen. Gisteravond was ik nog heel resoluut. Vandaag begon het twijfelen alweer. Zegt toch veel over de kracht van deze film. De monologen braken de vervreemding teveel op naar mijn mening. Niet in dienst van de film, louter om bepaalde gebeurtenissen wat beter te plaatsen. Maar laat ik dat nou net niet belangrijk vinden. Wat overblijft? Een dikke 4,5* Die later misschien nog eens wat meer bijval krijgt.

avatar van Hannibal
1,5
Gisteravond Inland Empire in ons Filmhuis vertoond, en ik wist wel wat ik ongeveer kon verwachten, na het zien van Mulholland Dr.
Toch vond ik het weer knap van Lynch om weer net zo'n vage film te maken, en zelfs Mulholland Dr. in nietszeggende, totaal nutteloze scénes te overtreffen.

In het begin dacht ik nog dat de film enig verhaal had, maar ik vermoed dat Lynch na een uur zelf niet meer wist hoe hij het af moest maken en 'deed hij maar wat'.
Je kunt de film op een aantal manieren bekijken: Je kunt proberen het verband te vinden tussen de scénes, en er daadwerkelijk een soort verhaal van te maken, een moraal zoeken, en achteraf net doen of je het allemaal begrepen hebt.

Ik denk persoonlijk dat het beter is om de film gewoon over je heen te laten komen en als een soort heroïne-trip ervaren. Dat zal ook wel de bedoeling van Lynch geweest zijn met deze film.
Een aantal mensen in de zaal hadden na een uur geen zin meer om zich nog twee uur langer te laten kwellen en zijn naar huis vertokken.

Ik ben blijven zitten, en ben beloond met een fantastische aftiteling.Wel grappig, maar ik vond de aftiteling echt het beste gedeelte van de film!
Ook ben ik blij dat ik ben blijven zitten, omdat ik nu zeker weet dat die vage shit van David Lynch helemaal niets voor mij is.

Lastig om hier een waardering voor te geven, de film heeft me wel 3 uur lang klaarwakker gehouden, er zaten zelfs scénes in die nota bene best spannend waren. De "geniale constructie" van de film ontgaat me volledig, en ik denk dat David Lynch gewoon in zijn vuistje lacht hoe de wereld over zijn films filosofeert en probeert te begrijpen. Of hij is gewoon knettergek, dat kan ook.

Nee, ik zou toch niet graag een nieuwe Lynch-trip meemaken, en kan er ook niet meer van maken dan 2*

avatar van kos
1,5
kos
Hmpf.. wat een zware bevalling zeg. Vooral als je er op het einde achter komt dat je net zo goed de film in 20 losse delen had kunnen bekijken, er zit toch nauwelijks iets coherents in.

Wat dat betreft ben ik het ook niet echt eens met allerlei laagstemmers die het zo lelijk vonden. Er zaten best wel wat mooie scenes in, een behoorlijk bizar sfeertje creerend, typisch Lynch.
Maar 75 % van de tijd vliegt hij helemaal uit de bocht en voel je je een beetje in de zeik genomen (ik althans).
Waar is het in godsnaam voor nodig om de hoofden uit focus te filmen of die konijnenkoppen op te zetten. heeft weinig met sfeer te maken wat mij betreft. Of moet ik denken van 'wat is dit vaag, dus is het ook cool' of zoiets. Ik zou werkelijk niet weten wat de man bezielt.

Maar goed, een paar aardige losstaande scnes dus, de rest kan me gestolen worden.

avatar van Madecineman
3,0
Madecineman (moderator)
Jottum, maar liefst 3 uur gekkigheid met maffie Lynch...

Heb toch een beetje gemengde gevoelens bij deze nieuwste trip uit de koker van Lynch. Vind het zeker niet z'n beste werk maar om nu te zeggen dat ik het echt helemaal niks vond, dat toch ook weer niet.

De samenhang lijkt verder zoek dan ooit en ook de personages vind ik in deze film wat minder gelaagd en boeiend dan ik ze normaal gesproken in een Lynchfilm ervaar. Daarnaast duurt het natuurlijk ook allemaal veel te lang, ik zie echt geen goede reden waarom dit verhaal over 3 uur uitgesmeerd dient te worden eigenlijk. Kan best zijn dat het een droom moet voorstellen maar als Lynch een beetje research had gedaan had hij toch moeten weten dat een beetje droom nooit langer duurt dan een minuutje of 20... Ach ik heb me (meestal) niet verveeld want ieder moment dat ik dacht nu hebben we het wel gehad komt er weer iets vreemds op het toneel.

Natuurlijk heb ook ik geprobeerd de film te verklaren voor mezelf. Het eerste uur kon ik het allemaal nog heel redelijk volgen maar daarna wordt er voorover in het konijnenhol geduikeld en gaat de maffigheid wel echt helemaal los. Imo lijkt de basis een soort universeel liefdesverhaal over een verdoemde en verboden liefde waarbij droom, realiteit en film door elkaar gaan kruisen. Nu kan je proberen ieder scene te verklaren maar ik denk dat Lynch meer gevoel voor humor heeft dan menigeen denkt. Ik bedoel, hoe verklaar je anders het "locomotion dansje" van die 6 vrouwen? Ik zie hem al grinnikend alle forums op internet doorspitten op zoek naar verklaringen voor dit tafereel Ook ik kon me soms niet aan het idee onttrekken dat ik als kijker soms best in de zeik werd genomen maar vind ik dat eigenlijk erg? Mwa, niet echt. Bij Lynch is het ook allemaal een beetje "part of the game".

De digitale video vond ik ook wisselend van kwaliteit. Soms worden er prachtige plaatjes mee geschoten maar ook vaak oogt het toch vrij lelijk en vlak en zelfs wat onnatuurlijk. Het maakt je wel erg bewust van het feit dat het allemaal film is... En misschien is dat ook wel de bedoeling geweest.

Nou goed, Inland Empire is best een vermakelijke mix van drama, suspense, erotiek en humor maar het deed me eigenlijk te weinig om er nu echt wild van te worden. Zal hem ook op korte termijn waarschijnlijk niet zo snel opnieuw kijken daarvoor duurt het me net iets te lang.

Bescheiden 3.5*

avatar van P8rb
4,0
Wauw, wat een film! Alleen Lynch kan dit. Het plot beloofde ook al veel goeds, kon niet misgaan! Ik was alleen een beetje bang voor de lengte.

3 uurtjes vlogen voorbij, ik zat de hele tijd aan het beeld gekluisterd. Was de draad van de film helemaal kwijt, maar ik genoot van de mooie beelden, het mysterie en de absurditeit. De film had wel iets weg van Lost Highway, ook de konijntjes waren leuk.

Helaas heb ik Inland Empire niet in een filmhuis oid kunnen bewonderen, jammer dat ik destijds niet ben geweest. Ik moet deze film maar eens snel aanschaffen op DVD en herzien! 5* voor deze.

avatar van DVD-T
4,0
Ondanks de lange speelduur en het ontzettend ingewikkelde verhaal wist deze film mij echt te boeien.

Voor ik Inland Empire ging kijken heb ik eerst een hele hoop reacties gelezen om een beetje een idee te scheppen wat voor een film het ongeveer is.Toen ben ik er maar eens even goed voor gaan zitten(genoeg drinken,snacks en sigaretten bij de hand)en de film maar lekker over me heen laten komen.De eerste 20 a 30 minuten had ik echt zoiets van pff als ik dit maar ga volhouden maar vanaf dat moment dat die oude vrouw wijst naar die bank en Laura Dern zichzelf ziet zitten zat ik er echt helemaal in,ik beleefde de film echt mee.

Na ongeveer een uurtje word het allemaal heel ingewikkeld,en terwijl ik in eerste instantie de film eerst wat over me heen wou laten komen begon,en eventueel in een latere kijkbeurt het plot wat wou uitvogelen,begon ik toch mee te denken hoe zit het nu allemaal?Hoe kan dat? acteert ze nu in die film of is dit weer echt En net als je denkt dat je het een klein beetje doorhebt maakt het verhaal weer een draai van 180 graden.

Tja en hoe de vork nu in de steel zit ben ik nog niet achter,en na de spoiler-topic een beetje te hebben gelezen ben ik er een klein beetje wijzer over geworden,maar dat zijn natuurlijk interpertaties en het is aan iedereen zelf om zelf te bedenken hoe het nu zit.Ik durf hier nog niet echt een uitspraak over te doen.

Ik was ook erg onder de indruk van de acteer prestatie's en dan met name van Laura Dern die naar mijn mening de sterren van de hemel speelde,Jeremy Irons deed het zoals altijd ook erg lekker in zijn kleine rol.En door het goede camera werk,de muziek en het geluid kom je echt helemaal goed in de sfeer met deze film.

Eerst 4* met zeker een grote kans op verhoging bij de volgende kijkbeurt voor deze film die je niet moet zien maar moet beleven.

4,5
Ik was na het lezen van verschillende reviews bij voorbaat al lang niet meer geintresseerd in het volgen van het verhaal. Niet echt een grote verrassing bij een naam als Lynch. Kon dus lekker onbevangen kijken. En dat werkt. Als je het toch enigszins wilt verklaren, kom je in een (film)wereld in een wereld. Ik zag ook nog een parallelle Poolse wereld. Ik zag dromen (en dromen in dromen), ik zag sfeerbeelden van een alternatieve werkelijkheid. Ik zag een werkelijkheid die niet te onderscheiden was van fictie. En de plot concreet? Verder dan het opnieuw maken van een film, gebaseerd op een vervloekt Pools verhaal, waarvan de hoofdrolspelers eens vermoord waren, kom ik niet. Maar dat was wel de perfecte ingang voor het eerder genoemde.

Vond de film ontzettend spannend, ondank dat er geen touw aan het geheel is vast te knopen. Knap. Fantastische beelden, sommige echt van de beste cinema ooit. Geweldig. Briljante cinema. Ondanks dat ik van alles aan mijn kop had, geen moment concentratieverslapping. Ook al knap in drie uur lang niet te volgen cinema. Verder viel het op dat ik uit zo’n beetje alle eerdere films van Lynch heel veel tegen kwam. Af en toe zelfs nogal een compilatie. De duidelijke overeenkomsten met Mulholland Drive en het gestalte geven aan Rabits was duidelijk. Maar ik heb ook nog veel meer herkend uit andere films. Zal ik bij herziening eens neerpennen. Dit had geen slechte film geweest als laatste Lynch, maar laten we hopen dat het niet zo is.

Mensen die geen zin hebben om zelf theorieën te ontwikkelen, behoefte hebben aan een gekaderd plot, niet van sfeer of Lynch in het algemeen houden, hebben hier niet veel te zoeken. Kan ik me best nog voorstellen. Briljante mindfuck waar veel meer achterzit, of combinatie van sfeerbeelden zonder diepere betekenis? Ik weet het niet, maar ik vind de film sowieso geweldig en ik zal bij herziening ondanks de grote kans op de laatste mogelijkheid, toch mijn eigen gedachtenkronkels eens los laten op het geheel. Ik vind het wel vreemd dat veel mensen die Lost Highway en Mulholland Drive goed vinden, deze te vaag vinden. Ze liggen niet zo ver uit elkaar denk ik, qua vaagheid. Zijn zelfs even 'goed' of beter; even slecht te verklaren. Verbaast me hevig. 4,5 sterren.

avatar van Yak
4,5
Yak
Bij de eerste keer Inland Empire was ik zo tureluurs dat ik, ondanks dat hij me erg goed beviel, geen score uit mijn mouw kon schudden. Gisteren herzien, en het wordt een 4,5*.

Er valt nog steeds niet veel van te maken, naast wat fragmentarische verwijzingen. Maar wat een geweldige, drie uur lange sensatie is dit. Een opeenvolging van half samenhangende, stuk voor stuk geweldige scenes, nog nauwelijks van de ene verbazing bekomen heeft het verhaal alweer twee, drie sprongen gemaakt. Ongenietbaar omdat de lijn bijna onmogelijk te bepalen is? Ik kan me zo'n reactie best voorstellen. Aan een verstandelijke benadering van deze film is nauwelijks te beginnen, al zal ik zeker nog een paar pogingen wagen. Zo ongrijpbaar en tegelijkertijd verslavend als Rabbits is, is Inland Empire ook. Die laatste scene tijdens de aftiteling had wat mij betreft niet perfecter gekund: alles is hier mogelijk. En door dit schimmenspel weet Lynch rechtstreeks op mijn gevoel te werken.

avatar van Chainsaw
3,0
Altijd leuk om bij één film de meest uiteenlopende reacties te lezen. Ben er na de eerste kijkbeurt echter nog niet helemaal uit aan welke kant ik nu moet aanschuiven. Enerzijds heb ik best genoten van de sfeervolle plaatjes en heerlijk bizarre momenten die Lynch de kijker in zijn Inland Empire voorschoteld. Daarnaast speelt Dern een sterke rol en de bijrollen van Theroux, Irons en Stanton waren geweldig. En ook erg leuk om de Rabbits terug te zien. Krijg steeds meer waardering voor dat drietal.

En toch viel de film nogal tegen. Ben veel van Lynch gewend, maar dit moet wel zijn meest onbegrijpbare film tot nu toe zijn. En op zich is dat niet erg, ware het niet dat de film me gewoon niet 170 minuten lang wist vast te houden. Begin vond ik erg sterk, maar op een gegeven moment begint de film zoveel af te dwalen en is er werkelijk geen enkel touw meer aan vast te knopen, hoe goed je ook bij de les blijft. Het duurt allemaal ook veel te lang, dit had prima een film van 2 uur kunnen worden. Verder zag de film er jammer genoeg erg lelijk uit. Leuk geprobeerd misschien, maar ik kon er maar weinig mee.

Hou het voor nu even op een neutrale score van drie sterren, een herziening (zoals bij de meeste films van sir Lynch) zal waarschijnlijk uitkomst bieden of die stem omhoog of omlaag gaat. Want hoewel ik niet ondersteboven was van Lynch' nieuwste werkje, er zat zeker het één en ander in.

3 sterren.

avatar van Montorsi
4,0
"Sweeeeeeeet"

Lynch heeft in ieder geval begrepen wat de fans willen zien. Vooral erg veel sfeer en een film waarin je alles behalve een voorgekouwd verhaal voorgeschoteld krijgt. Inland Empire is dan ook een extreme Lynch eigenlijk, van dit alles is alles in het kwadraat aanwezig.

Ik beschouw mezelf niet als een Lynch-fan, toch zeker wel een Lynch-liefhebber. Vind dit echter niet zijn beste werk, Mulholland Drive en toch ook Eraserhead vond ik iets sterker, maar Inland Empire weet zich nu toch gelijk op het podium te nestelen, en met verve. 3 uur lang een verschrikkelijk beklemmende sfeer houdt de film voortdurend interessant. Extreem goede overgangen tussen de scenes bovendien, met een geweldige soundtrack, en het sfeervolle donkere geluid wat Lynch hier niet voor het eerst optimaal weet te gebruiken. Laura Dern laat hier zien een geweldige rol neer te zetten in dit type film. Beter dan in Wild at Heart en Blue Velvet wat mij betreft, ook omdat ze hier wel echt de ruimte krijgt door de absolute hoofdrol neer te zetten. Uitstekend.

Toch ook nog wel wat minpuntjes mbt het verhaal. Het eerste uur vond ik beduidend sterker dan het resterende deel. Vanaf het punt waar de verhaallijn volledig losgelaten wordt is de film toch telkens net wat minder dan het eerste uur. Denk dat dit ook net is wat mij tot een Lynch-liefhebber en niet tot fan maakt. Mulholland Drive bijvoorbeeld werd natuurlijk halverwege totaal anders, maar volgde ook daarna in zekere zin een verhaallijn. In Inland Empire is daar nog maar nauwelijks sprake van. Toch net niet helemaal optimaal dus, althans voor mij dan.

Kom op 4*

avatar van ®Tc
2,5
Na Rabbits was ik al behoorlijk verbaasd, deze is minstens even raar.

Aan Inland Empire kan ik werkelijk geen touw vastknopen, net even in de spoilertopic gekeken van deze film en nog heb ik geen goed beeld over wat er nu juist allemaal gebeurd is. Alles is te chaotisch voor mij. Het einde illustreert dit voor mij perfect: Chaotisch en onduidelijk. Zo ook erg irritant en vervelend om te volgen, het was op het einde te langdradig en niet meer plezant om te kijken.

Toch doet het Lynch het weer op gebied van spanning en sfeer te creëren. Het camerawerk en close-ups kwamen niet altijd evengoed over bij mij maar ze dragen wel bij tot een ongelooflijke spanning. De muziek kon op dat vlak ook niet beter, het maakt deel uit van bepaalde schrikmomenten en werkt naar alles goed toe, toevoeging voor de spanning, sfeer en film zelf, zo heb ik het graag. De kleurenfilter in bepaalde scènes is steeds goed uitgekozen en draagt bij tot spanning in sfeer. Op dat vlak geen kwaad woord over deze film. Geniale vondst ook om scènes uit Rabbits er tussen in te monteren.

Rest enkel nog de acteurs om even over te praten maar daarop gaat de film zeker geen sterren meer scoren, integendeel. Laura Denn is voor mij de enige die er met een voldoende vanaf geraakt. Al de rest is grandioos gebuisd wegens te zwak in de rol zitten en op veel vlakken irritant aanwezig zijn.

Film die door het chaotische script soms nogal vervelend is om te volgen maar wel veel spanning kent. Ik zal hem er door laten.

2,5*

avatar van Derekbou
5,0
Vorige week maar weer eens herkeken. Ik weet niet wat het is met David Lynch, maar bij mij weet hij altijd een soort onprettig gevoel los te wekken. Dit lukt hem met Inland Empire nog het meest van al zijn films. Drie uur lang wordt je meegesleurd in zijn aparte wereld. Hele mooie duistere shots, panische gezichten vol in beeld, rare teksten die je niet kunt plaatsen. En natuurlijk de muziek van Badalamenti die constant onder je huid kruipt. Lynch overtreft hier zichzelf. Je moet er natuurlijk van houden. Maar kun je de sfeer in zijn films waarderen, dan kan Inand Empire haast geen tegenvaller zijn. Van mij krijgt deze film de volle mep, net als Eraserhead. Laat deze eigenwijze regisseur maar snel met een nieuw project komen!

avatar van Niveath
4,0
Na verschillende theorieen gelezen te hebben, werd het verhaal me veel duidelijker, althans zo duidelijk mogelijk.

Want wat een verwarrende films zet Lynch weer neer zeg. Dit is nog vele malen weirder dan Mulholland Dr. of Lost Highway.

Maar genoten heb ik wel. Vanaf het relatief eenvoudige eerste uur barst het echt goed los. Je krijgt vanalles te zien waar op het eerste gezicht geen touw aan vast te knopen is. Gelukkig worden op het einde sommige stukken duidelijk en na wat lezen is er voor mezelf toch een aardig verhaal uit op te maken.

De cameravoering is wat we van Lynch gewend zijn: Geweldig en hier en daar ronduit briljant.

De hele sfeer is wel wat anders door het Digital Video-gedoe maar na een tijdje heb je dat niet eens meer in de gaten.

4.0* voor nu, maar zal binnen korte tijd herzien worden!

avatar van Spetie
3,0
Tjonge jonge wat een film dit zeg! Zelden zoiets aparts als deze film gezien, met de duidelijke kenmerken van David Lynch er duidelijk in verweven. Er zijn behoorlijk wat liefhebbers en behoorlijk wat tegenstanders van deze film. Ik kan beiden goed begrijpen en mijn mening zit precies in het midden.

Het verhaal is wat mij betreft werkelijk geen touw aan vast te knopen. Waar ik bij een film als Mulholland Drive de eerste keer wel enigszins doorhad hoe de vork in de steel zat, kan ik het hier totaal niet ontdekken. Het eerste uur ging nog wel, maar daarna was het niet meer te volgen. Qua camerawerk kun je af en toe duidelijk zien dat de film met een handycam gefilmd is. Dat leverde soms best wat mooie shots op, maar ook een hoop mindere nietszeggende shots. Toch draagt dit samen met de overigens uitstekende muziek wel bij aan een mooie sfeer. De ene keer verwarrend en de andere keer weer behoorlijk spannend zelfs. Dat is wel knap gedaan. De scènes met de konijnen tussendoor waren juist grappig en blijken dus uit Rabbits afkomstig. Ik moet die film ook maar een gaan zien denk ik, zal me wel weer wat wezen Lynch kennende.

Qua acteren doet Laura Dern het prima. Ze weet overtuigend haar emoties over te brengen en soms voelde je echt de verwarring die zij op sommige momenten ook had. De rest van de acteurs deden me door hun vaak wat kleine rol eigenlijk maar vrij weinig.

Tenslotte duurde de film wat mij betreft toch wat te lang. Het had wat mij betreft best bij twee uur mogen blijven, omdat het verhaal toch niet de hoofdmoot is of lijkt en Lynch op een gegeven moment wel in herhaling met de beelden lijkt te vallen. Toch heb ik van sommige scènes erg genoten en vond ik het op sommige momenten best wel een fascinerende film. Nu Lost Highway over een poosje maar eens gaan zien!

3,0*

Gast
geplaatst: vandaag om 09:14 uur

geplaatst: vandaag om 09:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.