Inland Empire (2006)

Verenigde Staten / Polen / Frankrijk
Mystery / Thriller

geregisseerd door David Lynch
met Laura Dern, Jeremy Irons en Justin Theroux

'Inland Empire' vertelt het verhaal van een actrice (Laura Dern) en een acteur (Justin Theroux) die gecast zijn voor een film. Naarmate zij zich dieper storten op de film, die een remake met een duistere geschiedenis blijkt te zijn, beginnen zij zich als persoon te verwarren met de personages die zij spelen in de film.

Zwolle84
Ben benieuwd, JM. Sterkte alvast.

En ergens klinkt dat plausibel, leatherhead. Alleen moet je zóveel (rand)zaken ophalen om zo'n theorie te staven dat het eigenlijk alweer niet te doen is. Maar die beleving van de holle entertainmentindustrie zit hoe dan ook in Inland Empire en Rabbits.

avatar van John Milton
8 naar een 6 is wel een behoorlijke daling. Damn.

avatar van Cikx
Grappig, in mijn gedachte wordt de film ook steeds beter. Misschien beter om hem niet te herzien dan.

Nou vooruit, laat ik het zo zeggen, dat in INLAND EMPIRE (geschreven als het traliewerk à la HOLLYWOOD) David Lynch al zijn registers opentrekt om vanuit de belevingswereld van de hoofdpersoon (in feite zijn eigen geprojecteerde fantasie) waan en werkelijkheid in elkaar te verweven.

Film als spel van licht en duisternis om diep in de psyche van de menselijk soort in algemene zin door te dringen. Als een oog zichzelf ziet, en zo pontificaal beeldvullend de aandacht van de toeschouwer opeist, om vervolgens dwars door de weefsels van doek en eigen vlees en bloed door te dringen, dan is dat de ultieme visualisatie van het bewustzijn: niet "wie is zij?" maar "wie ben ik?" wrikt zich in de geest van de onwetende filmliefhebber.

Ieder individu speelt varianten van zichzelf, afhankelijk van de situatie waarin hij of zij verkeert. Soms ontspoort een rol "Strange what love does," waarna het geweten als een ongewenste buurvrouw met een beschuldigende vinger het bestaan binnendringt en achtervolgt: "Is there a murder in your film?"

Afijn, deze film is als een droom in mijn geheugen tot aan mijn dood vastgelegd, vooral omdat mijn nieuwsgierige geest er voor open stond.

John Milton schreef:
Ligt klaar, Zwolle

Al paar keer bijna opgezet, maar steeds net voor iets anders gekozen. Zal binnen een jaar gekeken worden!

Dan moet ook jouw kijklijst wel uitpuilen:)

tbouwh schreef:

Dan moet ook jouw kijklijst wel uitpuilen:)
Een beetje

En ik denken dat ik ver heen ben met m'n ruim 400

avatar van Cikx

Ik dacht ga eens zitten voor de top 500 films of all time en dan zie ik tot mijn grote spijt dat er maar 26 in staan. Ach ja, wel goed kunnen lachen om die reactie die je erop hebt gekregen.

avatar van Antonin
Wat een uitmuntende acteerprestaties (wordt soms weinig belicht hier), van de kleinste tot de grootste rol, alleen daarvoor een 'plezier' om naar Inland Empire te kijken.

avatar van Basto
Wat ben ik toch blij datcer ook dit soort films gemaakt worden. Heerlijke trip. Briljante cinema! Zat weer drie uur aan het scherm gekluisterd. Dat ik niet alle 'dots' kan verbinden, maakt me geen dinder uit. De individueke scenes zijnstuk voor stuk meesterwerkjes. Gimme more!

Heerlijke film in de typische surrealistische stijl van Lynch, meer in het bijzonder het hard core surrealisme van Eraserhead. Salvador Dali zou het kunnen waarderen. Ja, er valt moeilijk een touw aan het verhaal vast te knopen, maar elke scene en elke minuut is op zichzelf zo intens en fascinerend, mede door het formidabele acteerwerk, en zo spannend door de film noir- of horror-invalshoek met daarbij vaste thema’s en verhaallijnen om je aan vast te klampen dat je geen coherent verhaal meer nodig hebt om drie uur lang aan de buis gekluisterd te zitten (en alles hangt zo met elkaar samen dat je achter blijft met het idee dat er evengoed een coherent verhaal in zit maar die scheppende constructie laat Lynch aan de kijker zelf over als die daar zin in heeft). Je wordt meegevoerd in een onderbewuste stroom van beelden en associaties, in een hallucinante (bad) trip zodat je net als de hoofdrolspeelster in de ene verbazing na de andere valt en niet meer weet of je droomt of wakker bent: de film gaf me een intense, onwerkelijke ervaring en ik kan me niet herinneren dat ik zo ooit dicht bij een LSD-ervaring ben gekomen zonder feitelijk LSD te nemen.

PS. Ik was eerder enthousiast over Berberian Sound Studio (2012) en daar deed deze film me aan denken. Maar omdat Lynch eerder was met het idee van een acteur/actrice die de film zelf beleeft lijkt Berberian Sound Studio (2012) juist geïnspireerd op Inland Empire.

avatar van wibro
Deze film, voor mij nog altijd David Lynch meest ontoegankelijke film weer eens herzien. Echt enthousiast er over worden kan ik nog steeds niet. Er mag dan wel uitstekend geacteerd worden, het mag er allemaal best wel onheilspellend uitzien maar ik kan er verder eigenlijk weinig mee. Aan het verhaal valt geen touw vast te knopen en dan duurt het allemaal zo vreselijk lang. 180 minuten; waarom? Twee uur lijkt me meer dan genoeg voor dit soort film. De mooiste fragmenten van deze Lynch vind ik die fragmenten waar negen dames dansten op mooie beginjaren zestig nummers van o.a. Little Eva The Locomotion en Etta James At Last. Voor mij zeer aangename intermezzo's. Van dit soort scènes hadden er voor mij meer in gemogen.

3.0* na herziening

avatar van Fisico
Me voorbereidend op het ergste heb ik Inland Empire afgelopen week bekeken. Het was eerst en vooral een bevreemdende ervaring en alles wat er ook de film gezegd en geschreven is, moet ik als waar bestempelen. Mulholland Drive, Blue Velvet en Lost Highway, om nu deze te noemen, zijn ook niet eenvoudig en bevatten ook wel wat (onverklaarbare) mysteries, maar dere Inland Empire is echt wel the top of the bill. Wat mij betreft de meest complexe film die ik ooit zag. Na de afloop heb ik me afgevraagd waar ik naar gekeken heb. Toch heeft de film me gefascineerd. Vooral de eerste 45 minuten waren zeer sterk en nog redelijk te volgen. Nadien was ik het kwijt zonder geërgerd te zijn, want boven alles bleef het leuk om volgen. Spelen met raadsels is één ding, maar raadsels verzinnen als doel en niet als middel helpt niemand vooruit. Beetje jammer eigenlijk, want net als zovelen staan vele filmfans zeer open voor enige transparantie. Het lijkt alsof Lynch zich gewoon verheven voelt boven alles en iedereen ...

Wederom speelt Lynch met de idee om fictie en werkelijkheid door elkaar te haspelen en worden zowel de kijker als de personages in de verwarring gebracht. Bij momenten erg surrealistische beelden zoals onder meer de scènes uit The rabbits. Veel dreiging die zowel visueel, maar ook zeker auditief wordt beklemtoond. Lynch slaagt er mede daardoor in een massa te begeesteren en dat voor deze film althans 3 uur lang. Het is een kunstvorm op zich. Gemengde gevoelens dus met een zweem van lichte ontgoocheling.

Zwolle84
John Milton schreef:
Zal binnen een jaar gekeken worden!

Foei!

Fisico schreef:

Misschien is de realiteit wel dat een hoop mensen in de war zijn en maakt Lynch juist dat zichtbaar.

Lost Highway gaat wat dat aangaat over schizofrenie en deze over psychose.

We zijn te veel gewend logische verhaaltjes die van a naar b naar c lopen voorgeschoteld te krijgen, waardoor we moeite hebben mee te gaan met de meer associatieve cinema van Lynch.

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

avatar van AC1
AC1
wibro schreef:

Een perfecte reden voor sommige filmfanaten om deze film als briljant te beschouwen.

AC1 schreef:

De meeste "filmfanaten" spreken namens zichzelf.

avatar van BobbyShmurda
Geen verhaal & extreem lelijk gefilmd... Waarom zou iemand deze film willen kijken ??

avatar van dutchtuga
BobbyShmurda schreef:

Om zich onder te laten dompelen in een nachtmerrie zoals alleen Lynch die kan maken. De film heeft overigens een prachtig verhaal, echter niet zo voor de hand liggend.

avatar van Gish
De eerste keer dat ik de film zag, bleef ook ik verbijsterd achter. En toch had ik bijna het hele oeuvre van Lynch gezien. Maar toch, wat was dit vaag en irritant. En nu, na een aantal jaren herzien, op voorhand al met mezelf afgesproken dat ik hem zou ondergaan en de verhaallijn niet zou volgen. Dat werkt soms verfrissend. Zo ook nu, want het is vervreemdend, spannend, en laat je op het puntje van je stoel zitten. Geen zwak moment, hooguit is het beeld soms groezelig en gedateerd. Lynch heeft hem geschoten met speciale videoapparatuur dacht ik. Maar het was een speciale ervaring, en die had ik de eerste keer zeker niet. Blijft een bad trip, maar dit keer erg genoten.

avatar van max cady
Basto schreef:

Lost Highway gaat wat dat aangaat over schizofrenie en deze over psychose.

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Bedoel je een meervoudige persoonlijkheidsstoornis? Omdat schizofrenie en psychose nogal veel op elkaar lijken en het in de volksmond nogal eens onbedoeld verkeert gebruikt wordt. Niet belerend bedoeld, ik vroeg het me af omdat ik Lost highway nog niet heb gezien.

max cady schreef:

Ze zijn idd met elkaar verbonden, maar waar we in LH duidelijk van 1 naar 2 switchen zijn het hier meerdere personages en verhaallijnen die door elkaar heenlopen. Droom, Psychose, MPS? Er is ook geen absoluut antwoord op te geven. Lynch laat de logica expres varen. Al heb ik wel sterk het idee dat het vrouwenbrein voor inspiratie heeft gediend.

tbouwh schreef:
Resumerend wílde ik niet weten waar Inland Empire over moest gaan, wéét ik het ook niet, en voel ik me eerder teleurgesteld dan uitgedaagd. Misschien is deze Lynch toch te taai voor mij.

Zeg stiekemerd

Heb jij je 2* waardering opgehoogd naar 4,5* zonder enige verklaring? Kan niet he. JM ziet alles.

avatar van tbouwh
Tweede keer kijken was een koortsdroom en een masterclass onconventionele filmvorm waar ik ook een messcherpe systeemkritiek op heel Hollywood uithaalde. Zie ook mijn omschrijving van de film in mijn top-10 van het filmdecennium. De eerste keer begreep ik de film gewoon niet, ik kon er niets mee, en werd er ook niet ingezogen zoals dat de tweede keer wel gebeurde.
Het is inderdaad een flink rigoureuze ophoging. Heb ik ooit ook met films als Stalker en The Assassination of Jesse James gehad. M'n smaak en oordeel zijn in de loop van mijn tienerjaren nogal ontwikkeld/op de schop gegaan.

avatar van Metalfist
If you're looking for shock value, Marilyn, I suggest you look in the mirror

Ik heb een haat/liefde verhouding met David Lynch. Sommige dingen die hij heeft gemaakt behoort tot mijn favoriete werk in film/series (zoals Twin Peaks onder andere) maar andere dingen liggen me zo slecht dat ik het nooit meer wil kijken. Toch betrap ik me erop dat ik me altijd wel interesseer in hetgeen waar de man mee bezig is en vandaar had ik ooit eens Inland Empire gekocht. Een drie uur durende film die de naam heeft één van de regisseur zijn moeilijkste films te zijn.. Het is dus niet iets dat ik altijd zou opzetten maar een paar dagen geleden had ik er opeens zin in.

Ik wou de film echter wat laten bezinken, maar een paar dagen later kan ik wel zeggen dat het in ieder geval wel een interessante zit is. De eerste 2 uur behoren tot het beste dat ik al van Lynch heb gezien (onder andere het bezoekje van de buurvrouw is geniaal qua sfeer en dreiging) maar op een bepaald moment begint het gewoon als een kaartenhuis in elkaar te zakken. Billy/Devon verdwijnt geruisloos, de focus ligt veel meer op enkel Nikki en het is tekenend voor de film dat het interessantste in het laatste uur gewoon de aanwezigheid van Terry Crews is. Niet zo'n speciale rol, ik denk dat hij maar 1 regel uitspreekt, maar Crews en Lynch waren twee werelden die ik nooit aan elkaar gelinkt had en dat trok wel even de aandacht. Wat overblijft is inderdaad een koortsdroom waar veel onbeantwoordbaar blijft maar dat toch nog altijd wel blijft boeien. Ik vermoed dat ik ongeveer de helft van de symboliek gemist heb (ik denk dat het vooral over schizofrenie gaat) maar misschien dat een herziening nog wonderen doet.

Met Laura Dern in de hoofdrol heb je een Lynch-regular in de cast en die doet dit toch wel erg goed trouwens. Het is heerlijk om te zien hoe ze de getroubleerde Nikki speelt, maar sowieso is die wisselwerking met onder andere Justin Theroux en Jeremy Irons erg geslaagd. Hier en daar ook weer van die typische Lynch figuren zoals Freddie die geweldig wordt neergezet door Harry Dean Stanton. Schitterend ook dat zowel Theroux alsook Dern later hebben verkondigt dat ze eigenlijk absoluut geen idee hebben waarover de film überhaupt gaat. Dat zegt genoeg over wat een rollercoaster qua verhaal dit is. Alleen jammer van de beeldkwaliteit.. Ik vraag me of het gewoon aan die DVD print ligt of dat het een bewuste keuze was van Lynch om dit zo korrelig te filmen. Als het een bewuste keuze is, dan is dat een jammerlijke keuze aangezien het meer afleidt dan dat het goed doet.

Toch vreemd hoe een film je soms toch kan bijblijven. Ik zien Inland Empire wel eindigen als een film waar ik jaren later naar terug kom en bij mezelf denk "Wat, heb ik hier maar 3.5* aan gegeven?" dus toekomstige Metalfist, mocht je dit ooit teruglezen: dat laatste uur is er toch echt wel teveel aan.. Verder wel een fijne zit en ik krijg toch weer zin om nog is naar het ontbrekende stuk in zijn oeuvre te gaan zoeken.