Inland Empire (2006)

Verenigde Staten / Polen / Frankrijk
Mystery / Thriller

geregisseerd door David Lynch
met Laura Dern, Jeremy Irons en Justin Theroux

'Inland Empire' vertelt het verhaal van een actrice (Laura Dern) en een acteur (Justin Theroux) die gecast zijn voor een film. Naarmate zij zich dieper storten op de film, die een remake met een duistere geschiedenis blijkt te zijn, beginnen zij zich als persoon te verwarren met de personages die zij spelen in de film.

avatar van Goodfella
Dé film om naar uit te kijken.

"Lynch maakte met Inland Empire een imponerende en radicale film, die in zijn oeuvre een plek vindt naast Eraserhead en Lost Highway." klik

"Dat verhaal hoef je in zijn geval niet te begrijpen, maar te ‘voeldenken’." klik

Het is toch te hopen dat die eerder "vrijgegeven" fragmenten niet al te veel met de film an sich te maken hebben. Want het zal best wat hierboven staat, die scenes waren oerlelijk.

Onderhond schreef:
ik vermoed dat je het hebt over het "Room To Dream" fragment? dat zou niet in de film voorkomen

volgens Lynch moet de titel trouwens in hoofdletters geschreven worden

INLAND EMPIRE is zeker iets om naar uit te kijken, zou hier wel maar gaan uitkomen in februari 2007

avatar van Alastor
Goodfella schreef:

Hmm, dat wekt nieuwsgierigheid. Eraserhead en Lost Highway vind ik zijn beste twee films namelijk.

avatar van Freud
Wat betekent een strijkend konijn?

De onvergelijkbare David Lynch kreeg gisteren op de Mostra een Gouden Leeuw voor zijn gehele carrière. Hij had als bedankje zijn eerste film in bijna vijf jaar mee: ,,Inland empire'', een extreem bizar visueel droomepos van drie uur lang. Voor de een is het zijn magnum opus, voor de ander zijn definitieve ontsporing.

(...) wie Lost horizon en Mulholland Drive al ondoorgrondelijke films vond, heeft Inland empire nog niet gezien. Zelfs bij Buñuel, Antonioni of Godard raakte het publiek nooit zo het spoor bijster.

Inland empire is een tocht door een wereld vol veranderende personages, akelige zigeunersprookjes, in een rood waas badende lege kamers, unheimische muziek en strijkende konijnen in roze jurken. Aanvankelijk volgt het verhaal nog een relatief conventionele lijn, met Lynch-getrouwe Laura Dern als een actrice die de hoofdrol krijgt in een film waarover een bizarre Poolse vrouw haar akelige voorspellingen heeft gedaan. Dan beginnen de realiteitsniveaus door elkaar te lopen: wanneer zien we de werkelijkheid van de actrice, wanneer de film waarin ze speelt? En is die actrice zelf wel echt, of is zij het product van de verbeelding van iemand anders, die op zo'n glamourfiguur zijn eigen emoties projecteert? Wat doen al die Pools of Russisch gesproken scènes in dit Amerikaanse verhaal, en die konijnen, en die kolonie bloedmooie vrouwen die als een Grieks koor in het onderbewustzijn reageren op de steeds vreemdere belevenissen van Dern, die zelf voortdurend verandert?

Dat David Lynch zijn innerlijke demonen tracht te temmen met vreemde visuele metaforen, zijn we van hem gewend. Toch was het nooit eerder zo moeilijk enige houvast te vinden in de verontrustende beeldenbrij. Kijken is hier worstelen: een interessante oefening, maar een zware inspanning. Bij velen sloeg de fascinatie om in irritatie: trop is te veel. Anderen loven Lynch omdat hij niet op zijn lauweren rust, maar de bakens van het filmmaken blijft verzetten. Zelf zijn we er nog niet helemaal uit, dit is een film om te laten bezinken en te herbekijken. Als het nut van een festival is dat filmliefhebbers vinnig met elkaar in debat gaan, dan is Lynch daar in geslaagd.

(...) Op de persconferentie vroeg een collega van de Boston Herald onomwonden ,,of het de bedoeling is dat dit droomepos ergens op slaat''. Lynch, rustig en bondig: ,,het is de bedoeling dat het klopt als een bus''. Einde antwoord. Alle verdere pogingen tot verdere inhoudelijke verklaring wuifde hij weg. ,,Ik wou dat ik het kon uitleggen, maar dat is onmogelijk. De film is de uitleg. Journalisten zijn de mensen van het woord, ik ben een man van het beeld. Aan de filmliefhebbers die naar Inland empire komen kijken, kan ik alleen maar zeggen: iedere film is een stap in het onbekende. Wees niet bang om uw intuïtie te gebruiken.''

Inland empire gaat een bloeiende carrière tegemoet op het internet en in thesissen van filmstudenten. Wij hebben vandaag een interview met Lynch en hopen dat de nacht raad heeft gebracht over dat strijkende konijn, en inspiratie voor vragen die het orakel wél wil beantwoorden. Zo ja, dan leest u dat later allemaal wanneer de film bij ons uitkomt.

Bron: De Standaard (7 september 2006)

Freud schreef:
Bron: De Standaard (7 september 2006)

De dag erna zou in De Standaard een interview verschijnen met Lynch, en bovendien zou Steven de Foer zijn mening wat meer toelichten. Die (vrijdag)krant heb ik niet, kan je aub. even schetsen wat zijn algemene beeld uiteindelijk was? Of wordt dat inderdaad verschoven tot de bespreking in Film & Cultuur?

avatar van Freud
Stond niks van in de krant, dat zal inderdaad pas gepubliceerd worden als de film uitkomt in Vlaanderen.

Ah ok, bedankt...

Wanneer IE zal uitkomen in de bioscopen, zal het hier wel druk worden met allerlei meningen, visie's, ...
Ik kijk er alvast al enorm naar uit. Hier kan je alvast al enkele foto's zien van de uitreiking in Venetië en enkele foto's uit de film http://blogvetriolo.blogspot.com/

(...) Lost horizon

"Lost horizon"? Pijnlijk... Het wordt inderdaad hoog tijd dat de filmwetenschap in Europa geacademiseerd wordt.

avatar van donnie darko
Eindelijk staat deze dan toch op de site. Dat heeft ook lang geduurd, he. Maar ik wil hem nu wel heel graag zien.

Volgens IMDB speelt Nastassja Kinski een cameo
Ben benieuwd.

olivier schreef:
"Lost horizon"? Pijnlijk...

Zelfs ik heb eróver gelezen, maar het blijft een grove vergissing .

avatar van xenne
paar nieuwe INLAND EMPIRE foto's, ook een paar van de produktie

avatar van Friac
Op IMDB valt te lezen dat de film in Nederland pas ergens eind maart 2007 in de zalen komt...Dat zal dan voor België ook wel zoiets zijn (in Duitsland zou hij al begin januari uitkomen).
Ik hoop dat hij alvast in Gent geprogrammeerd staat op het filmfestival...

Friac schreef:
Ik hoop dat hij alvast in Gent geprogrammeerd staat op het filmfestival...
in Gent verwacht ik hem niet (zou al bekend moeten zijn), maar van release zitten we meestal tussen Duitsland en Nederland, dus ik gok op februari

btw IMDb gemiddelde van 8.8 na 137 stemmen (vraag mij wel af of alle 137 stemmers de film daadwerkelijk gezien hebben)

avatar van Knisper
Eindelijk is hij toegevoegd! 172 minuten maarliefst! Ik kijk er iig heel erg naar uit.

avatar van Friac
xenne schreef:
in Gent verwacht ik hem niet (zou al bekend moeten zijn)

Je hebt gelijk gekregen, spijtig genoeg. Wachten tot 2007 dus.

us_raider
Op imdb inmiddels een 8.8, na 315 stemmen.

avatar van soom
De nieuwe Lynch, ben benieuwd wat hij ervan maakt. Het klinkt mij eigenlijk als een vrij standaard verhaal in de oren..

avatar van thomzi50
Ook ik ben erg benieuwd, ben toch wel een Lynch-fan. Hoewel puzzels als Lost Highway en Mulholland Drive mij heel erg bevielen heb ik zo'n gevoel dat Lynch hier een beetje de kluts kwijtraakt.. Maar ik ga er wel sowieso heen en kijk er erg naar uit.

Hier kijk ik bijzonder naar uit

Duo Maxwell
Ben benieuwd

avatar van pascal83
Heeft iemand enig idee of dit de officiële filmposter is?

avatar van dutchtuga
Hoop t niet .

avatar van thomzi50
Nee hoop het ook niet, vrij lelijk.

avatar van Paalhaas
Schijnt nóg verwarrender te zijn dan Lost highway en Mulholland Dr. Ik kan niet wachten!

Paalhaas schreef:

Inderdaad, de grenzen tussen droom en werkelijkheid vallen quasi geheel weg en Lynch laat zich volledig gaan. En dat laatste betekent ongetwijfeld iets.

pascal83 schreef:
Heeft iemand enig idee of dit de officiële filmposter is?

Ik meen deze poster al eens gezien te hebben ergens op een andere site, maar dit is niet de officiële poster, het is een gewoon een probeersel van iemand. Trouwens Angelo Badalamenti staat er ook op vermeld voor de soundtrack wat zo niet is.

avatar van Joone
lijkt me leuke film, ben em gelijk maar gaan downloaden
jullie horen het wel wat ik ervan vond