- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Vrije filmchallenge
Vrije filmchallenge
joolstein
-
- 10841 berichten
- 8939 stemmen
Verenigde Staten
105 minuten
FTV
> 250 (296 stemmen)
Rariteiten: Z/W
Puntenberekening : 4774 + 115 +10 = 4899 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/3000/3129.300.jpg?cb=1378367762
‘The Wrong Man’ (1956) is, vanwege zijn realistische karakter, een vreemde eend in het oeuvre van de master of suspense. En gaat over het tragische echt gebeurde verhaal van Christopher Emmanuel Balesteros, die ten onrechte in de cel belandde omdat hij toevallig sterk leek op een gezochte crimineel. Henry Fonda speelt deze doodgewone man Manny Balesteros. Zijn vrouw
Rose wordt gespeeld door Vera Miles. (een persoonlijke favoriet van de regisseur) Dit is tevens ook de kracht van de film want beide leveren voortreffelijke acteerwerk. Deze film is ook de enige film die Hitchcock baseerde op waargebeurde feiten, waarbij hij deze feiten zo sec mogelijk en met documentaire precisie brengt. Hierdoor is het laatste gedeelte in de rechtbank nogal aan de saaie kant. Het echte leven blijkt toch niet zo spannend als het soms klink. Ook technische hoogstandjes en originele camerastandpunten blijven beperkt tot pakweg twee of drie scènes. Hitchcock wil de kijker zo min mogelijk afleiden van de boodschap van de film. Iets wat je vooral aan het einde wel gaat missen. Waarschijnlijk de meest serieuze Hitchcock. Echter net niet overtuigend genoeg.
scorsese
-
- 13171 berichten
- 11080 stemmen
#81 The Eyes of My Mother (2016)
76 min
FTV
<250 stemmen
ZW
Verenigde Staten
Algemeen klassement
9686 + 76 + 10 + 5 = 9777
Periode klassement
32
Landen klassement
128 + 1 = 129
Rariteiten klassement
7 + 1 = 8
Matige film over een vrouw die getraumatiseerd is geraakt door een tragische gebeurtenis uit haar jeugd. Traag en weinig dialoog, waardoor dit een redelijk taaie film is. Ook het feit dat je maar weinig hoogte krijgt van het macabere hoofdpersonage draagt hier aan bij. Wel stijlvol in beeld gebracht allemaal. Een nipte 2.5 sterren.
moviefreak#1
-
- 14390 berichten
- 25163 stemmen
#108 The Search (1948)
105 minuten
USA
<250
zwart/wit
FTV
#109 Baran (2001)
94 minuten
Iran
<250
FTV
#110 The Lives of a Bengal Lancer (1935)
109 minuten
USA
<250
zwart/wit
FTV
#111 Skippy (1931)
85 minuten
USA
<250
zwart/wit
FTV
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8285 stemmen
#54 Kan Shang Qu Hen Mei (2006)
FTV
China
92 mins
< 250 stemmen (6)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/35000/35489.300.jpg?cb=1502477076
Wel heel wat anders dan Green Tea. Qiang is wel een heerlijk stout jochie, maar zijn avonturen zijn wel wat fragmentarisch en de film wordt uiteindelijk wel een beetje -hoe heet die serie die vroeger op de VPRO was - kinderen in Waterland of zo?- in China. Of Tik Tak in China (voor de Vlaamse MM-users). Een beetje simpele avonturen.
Toch een voldoende, want visueel weer fraai in beeld gebracht en leuk om eens gezien te hebben. Blij toe dat ik daar niet ben opgegroeid trouwens. Zou niets voor mij zijn geweest om in op te groeien zo'n een collectivistische samenleving!
FTV
USA
80 minuten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/19000/19860.300.jpg?cb=1370354364
MovieMind
-
- 6943 berichten
- 0 stemmen
#43 Innocence (2004)
Japan
Animatie / Sciencefiction
99 minuten
(FTV)
99 + 10 = 109 punten (totaal 5445)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/15000/15415.300.jpg?cb=1499853071
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
#89. Mimic (1997)
105 minuten - FTV
USA
Algemeen: 105 + 10 = 115 (Totaal: 8355 punten)
Landen: 1 (Totaal: 100 punten)
https://holylandofhorror.files.wordpress.com/2013/07/mimic4752.jpg
Na het zien van deze film blijf ik bij mijn mening betreffende Del Toro. Hij blijft voor mij een 1 hit wonder met Pan's Labyrinth. Eigenlijk is er met deze film niets nieuws onder de zon. Dit is al eerder en veel beter gedaan met oa Them (1954) of Bug (1975). Dat het visueel allemaal wel dik in orde is, lijkt niet zo vreemd. De personages zijn echter matig uitgewerkt, het verhaal slap. Ook zit er totaal geen vaart in de film, spanning ver te zoeken, van een grote dreiging is hier nauwelijks sprake. Een nog een zoetsappig einde en dat was het dan. Next!
DVD-T denk ook niet dat je echt die film hebt gekeken speciaal om een sterke positie te verkrijgen in het rariteitenklassement. Het is eigenlijk wel gek, want meestal zie je het omgekeerde gebeuren waarbij oude zwart/wit films worden ingekleurd om mooier te doen overkomen of misschien ook een jonger publiek aan te spreken. Een film die in zwart/wit is gemaakt, moet naar mijn mening ook zo worden bekeken en hetzelfde geldt voor een film die in kleur is geschoten.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
75 minuten - FTV
zwart/wit - niet op moviemeter
USA
Algemeen: 75 + 10 = 85 (Totaal: 8440 punten)
Rariteiten: 2 (Totaal: 79 punten)
Landen: 1 (Totaal: 101 punten)
De kritieken over deze erotische film zijn over het algemeen positief. Ik heb er al slechtere gezien en ik moet zeggen dat de vrijscènes vrij stijlvol zijn. Het verhaal is best wel interessant over twee zussen de een die verlegen is en een verdoken lesbienne lijkt te zijn en de ander verslaafd lijkt aan seks. Het probleem is dat de film iets te lang wordt uitgerekt, om tot een speelduur van 75 minuten te komen. Dit had evengoed in minder dan een uur worden verteld. De film valt met andere te vaak in herhaling. Het einde is best wel verrassend maar houdt eigenlijk geen steek. Ik vond het nogal een anti-climax.
Collins
-
- 7301 berichten
- 4318 stemmen
#29 Bluebeard (2017)
Zuid-Korea
Thriller
117 minuten
FTV
<250
Algemeen Klassement: 117+10+5=132
(Totaal: 3267)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1112000/1112735.300.jpg?cb=1489340608
Hoewel de titel aannemelijk maakt dat er een verfilming van het gelijknamige sprookje aan de hand is, klopt dat niet. Geen blauwe baard te bekennen. Wel een moordenaar.
De opening is mooi. We luisteren naar de weersberichten op een radiostation. En terwijl we naar de weersberichten luisteren, laat de camera prachtig werk zien en worden we heel subtiel binnen gebracht in de sfeer van het verhaal. Een sfeer die beloftevol onheilspellend en bevreemdend aanvoelt. Spannend en geslaagd, zou ik zeggen. We zijn er klaar voor.
De film loopt voorts vooral door op deze sfeer die je gedurende de loop van de film in prettige zin onophoudelijk en doordringend blijft lastig vallen. Erg fijn als het verhaal verder niet veel om het lijf heeft. Want het verhaal doet eigenlijk niet meer dan zich af en toe te tonen door de mooie sfeervolle beelden heen en is weinig boeiend. Langdradig is het. Met de spanning uit het begin is het snel gedaan.
In de film veel prachtige shots. Absoluut. Prachtig verzorgd en uitgedacht. Met functioneel gebruik van harde kleuren. Confronterend en allerminst slaapverwekkend. Soms zelfs shocking. Men neme bijvoorbeeld de afschuwwekkende beelden van intern oraal en anaal onderzoek die heel plastisch en opdringerig af en toe in beeld komen. Die doen je steeds net op tijd uit je slaperige staat ontwaken.
scorsese
-
- 13171 berichten
- 11080 stemmen
#82 CHiPs (2017)
100 min
FTV
<250 stemmen
Verenigde Staten
Algemeen klassement
9777 + 100 + 10 + 5 = 9892
Periode klassement
32
Landen klassement
129 + 1 = 130
Rariteiten klassement
8
Aardige film waarin een FBI-agent undercover gaat als motoragent in Los Angeles. Op zich een vrij standaard buddy-cop-movie, maar wel vermakelijk en geslaagd. Er valt genoeg te lachen om de lompe humor en ook de actie-scenes zijn prima (goed stuntwerk). Het verhaal is alleen iets te volgepropt waardoor het soms wat rommelig overkomt.
moviefreak#1
-
- 14390 berichten
- 25163 stemmen
#112 Rapture (1965)

Frankrijk
104 minuten
<250
FTV
zwart/wit
Fenomenaal. Zonder twijfel de beste film die ik zag tijdens deze challenge.
#113 Watch on the Rhine (1943)
USA
114 minuten
<250
FTV
zwart/wit
Voor het geval mensen zich afvragen waarom Humphrey Bogart geen Oscar heeft ontvangen voor Casablanca, Paul Lukas kreeg hem voor deze film. Hoe men tot die keuze is gekomen is mij een volstrekt raadsel.
#114 Bicycleran (1987)
Iran
95 minuten
FTV
<250
Nogal rommelig maar als (lange afstand) fietser kon ik dit allemaal wel waarderen.
#115 Tren de Sombras (1997)
Spanje
88 minuten
FTV
<250
geen narratief, geen enkel gesproken woord maar silent? Ik zou zeggen van niet.
Voor science-fiction liefhebbers wil ik ook de short Wanderers (2014) nog even aanraden. Duurt maar vier minuten en stopt beelden in je hoofd waar je heel lang over na kunt denken. Google is your friend. 
Collins
-
- 7301 berichten
- 4318 stemmen
#30 The Mutilator (1984-volgens imdb)
Verenigde Staten
Horror
86 minuten
FTV
<250
Algemeen Klassement: 86+10+5=101
(Totaal: 3368)
Periodeklassement: 1 punt
https://www.moviemeter.nl/images/cover/11000/11442.300.jpg?cb=1468049036
Wat al meteen bij de eerste scène opvalt is dat de film niet volzit met geweldig acteertalent. Om je met dat materiaal 86 minuten te vermaken, zal een behoorlijke opgave worden, is de eerste gedachte.
Laat staan dat er geloofwaardige kills te zien zullen zijn, is de gedachte die daarop volgt.
Amateuristisch gedoe, is de verwachting.
Ahem. Viel dus wel mee. Filmpje is best ok. Eenmaal bezig, valt het slechte acteerwerk niet meer zo op, blijkt het verhaaltje, hoewel voorspelbaar in het verloop, best geinig en zien de kills er spectaculair genoeg uit.
De personages zijn de vertrouwde typetjes en eigenlijk niet eens irritant. Hier en daar zelfs met wat humor waarvan de inslag niet steeds even veel impact heeft, maar waarvan de dosis goed bevalt.
Film is prima vermaak en goed kijkbaar. Op momenten wel wat traag. Enige versnelling in de scènes had de kijkbaarheid nog wat vergroot. Heel vervelend was het edoch niet.
Speciale aandacht voor de uitsmijter. Die mag er zijn. Spectaculair, bloederig en humoristisch tegelijk.
Leuk wel, dit.
Alathir
-
- 2130 berichten
- 1636 stemmen
Ook maar even wat gekeken films posten, wie geïnteresseerd is in wat meer review kijkt maar eens in mijn filmlog. (Doe hier meestal wel een korte uiteenzetting van wat ik ervan vond)
#20 Beauty and the Beast (2017)
VS
123 minuten
FTV
>250
Leuk. 4*
#21 Only God Forgives (2013) - MovieMeter.nl
Denemarken
90 minuten
FTV
>250
Minder leuk. 2*
VS
122 minuten
FTV
>250
Cinematografisch dik in orde, maar verhaaltechnisch saai en niets vernieuwd. Mateloos verveeld buiten het einde. 2*
#23 The Mummy (2017)
VS
110 minuten
FTV
>250
Mooie speciale effecten, Russell Crowe vermaakte zich ook goed in zijn rol (was wel geinig om te zien). Tom Cruise zoals altijd geniaal met van die grappen die bijna alleen met hem kunnen werken. 3.5*
#24 Heat (1995)
VS
170 minuten
FTV
>250
Zoals wel meerdere klassiekers kan ik ook Heat niet beschouwen als een meesterwerk. Daarvoor is het niet memorabel genoeg en het einde te zwak. Wel een degelijke film daar niet van maar wilt in het middenstuk wel wat in te zakken en komt er dan niet meer helemaal terug uit. 3.5*
#25 Miracle at St. Anna (2008)
VS
166 minuten
FTV
218 stemmen
Boeiende oorlogsfilm die zich voornamelijk afspeelt in Italië. Sfeer op zijn Italiaans dus. Ook goed dat iedereen zijn eigen taal spreekt. Italiaans, Duits en Engels wisselen elkaar goed af. Lijkt mij toch een vrij onbekende oorlogsfilm, maar wat mij betreft zeker een aanrader! 4*
#26 Guardians of the Galaxy (2014)
VS
121 minuten
FTV
>250
Vermakelijk en leuke werelden. Doet wat denken aan Star Trek bij momenten waar humor ook wel geregeld voorbijkomt. Hier mislukt dat echter geregeld en het geheel durft op bepaalde momenten wat te druk/irritant overkomen. Teveel grappen is ook niet goed in een film als deze. Sommige zijn ook wat te kinderlijk, terwijl je voor andere grappen moet weten hoe Pollock typisch schildert. Voor ieder wat wils dus. 3.5*
UK
92 minuten
FTV
>250
Prima actiefilm met een deftig verhaal, meer had ik niet nodig op die moment. 3.5*
Duitsland
110 minuten
FTV
>250 (283 dju zeg
)
Interessante film over een geschiedenis van het land Chili waar ik eigenlijk zo goed als niets over weet. 4*
Zandadder
-
- 2595 berichten
- 3095 stemmen
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
#40 Knights of the Round Table (1953)
Verenigd Koninkrijk
115 minuten
FTV
< 250 (43 stemmen)
Rariteiten: Geen
Puntenberekening : 4644 + 115 +10 +5 =4774 punten
(afbeelding)
Een nogal tegenvallende Hollywood-productie over de koning Arthur sage. Lichtvoetig en met vrij voorspelbare scenes. Qua aankleding zit het nog wel goed, kosten nog moeite zijn blijkbaar gespaard om de meest prachtige gewaden en harnassen te maken. Echter het verhaal verloopt niet vlot en doet nogal geknutseld aan. De film is gebaseerd op zowel de roman Le Morte d'Arthur van Sir Thomas Malory uit 1485 als ook de gedichtencyclus Idylls of the King (1859) van Alfred Tennyson. Toch is dit vrij mager en zijn het eigenlijk vooral de karakters die in de film zijn verwerkt. Ava Gardner was als Guinevere een prachtige verschijning en ook Robert Taylor deed het prima als Lancelot. De rest van de hofdames en ridders (inclusief koning Arthur) kwamen minder goed uit de verf. Leuk om eens gezien te hebben maar er zijn betere verfilmingen. Tevens was dit de eerste poging van MGM om een film in CinemaScope formaat te maken. En zal je het kunnen beschouwen als de onofficiële opvolger van de film Ivanhoe (1952), die ook geregisseerd werd door Richard Thorpe.
Heb je ook nog Ridder-epossen uit de CinemaScope-tijd die je wel aan zou kunnen raden? (Behalve El Cid dan want die heb ik al gezien
)
joolstein
-
- 10841 berichten
- 8939 stemmen
Heb je ook nog Ridder-epossen uit de CinemaScope-tijd die je wel aan zou kunnen raden? (Behalve El Cid dan want die heb ik al gezien
)
Nu ben ik zelf ook nog oudere films aan het (her)ontdekken en ben dus niet echt een kenner 
De films Prince Valiant (1954) en The Flame and the Arrow (1950) kan ik je wel aanraden
Prince Valiant (1954) is ook tijdens koning Arthur en zijn Ridders van de Ronde Tafel
The Flame and the Arrow (1950) is met Burt Lancaster en Nick Cravat. En een soort kruising tussen Willem Tell en Robin Hood. Zij waren eerst samen een trapezium-act en dat zie je dan ook terug in de film.
Ik heb pas Scaramouche (1952) gekeken en was daar heel positief over. Ik moet de film nog registreren en het is ook geen ridder-epos maar meer een degen-film (denk aan musketiers)
Tja, en verder heb ik er nog maar weinig andere gezien, ooit toen ik heel jong was heb ik Ivanhoe en Robin Hood gekeken maar weet niet of die anno nu voor mij nog even goed zijn als toen.
Gang_Star
-
- 6837 berichten
- 3401 stemmen
Na het zien van deze film blijf ik bij mijn mening betreffende Del Toro. Hij blijft voor mij een 1 hit wonder met Pan's Labyrinth.
Het is best zonde dat je niet van actiefilms houd. Ik ben ook niet een grote liefhebber van elk van zijn gemaakte films, maar op het gebied van actie heeft hij met de Hellboy films en ook het vermakelijke Blade II, goede films gemaakt.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Weer terug van mijn vakantie en met dank aan tbouwh nu al ruim op tijd de tussenstand van deze week:
(bijgehouden tot 13-8-2017, 13:20)
moviefreak#1 12453
scorsese 9892
alexspyforever 8440
U96 7510
tbouwh 7317
Rvdz 7314
Baggerman 6666
Night's Watch 5734
MovieMind 5445
Zandadder 5091
joolstein 4899
Woland 4786
baspls 4674
GoodOldJack 4538
Gang_Star 4063
Alathir 3791
Collins 3368
Cikx 3216
horizons 3028
Miszmi 2869
DVD-T 1903
jOERI 1892
EW101 1719
Boenga 1678
Kondoro0614 1265
TornadoEF5 1219
kaketoe 838
Dying Rose 697
luukve 145
joolstein
-
- 10841 berichten
- 8939 stemmen
Verenigde Staten
115 minuten
FTV
< 250 (44 stemmen)
Puntenberekening : 4889 + 115 +10 +5 = 5019 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/13000/13393.300.jpg?cb=1417001643
Wat een onverwachte leuke film is deze mantel-en-degen-film. In het Engels aangeduid met Swashbuckler. Een subgenre binnen de avonturenfilm. Toch brengt deze film meer genres samen zo is er genoeg actie, romantiek en humor. Soms was die humor zelfs erg ondeugend voor die tijd. De vier hoofdrolspelers doen het erg goed. Zo zien we Stewart Granger als André Moreau, een cynische held die zich ten tijde van de Franse Revolutie als acteur vermomt om een moord te wreken. Mel Ferrer als de koelbloedige markies Noël de Maynes, de tegenstander van Moreau. Zij worden geflankeerd door de twee prachtige actrices Janet Leigh als Aline de Gavrillac en Eleanor Parker als de vurige Lenore. Maar niet alleen het spel is erg overtuigend ook de acties-scenes zijn zeer goed gedaan, met als klap op de vuurpijl een grandioze 6 1/2 minuten durende degen-gevechtsscène. Waarschijnlijk recordhouder in het genre? Ook is het script vrij goed, zijn de sets prachtige vormgegeven en de kostuums een lust voor het oog (zeker die van de dames) Ik werd zeer aangenaam verrast door deze fijne film. Een film die ook waarschijnlijk alleen maar in dit tijdperk had kunnen worden gemaakt.
Saillant Detail: Scaramouche is een remake van een zwijgende versie uit 1923. In die film speelt Lewis Stone de rol van markies de la Tour d'Azyr. Zoveel jaar later verschijnt hij ook in deze film, dit keer als Georges de Valmorin, vader van André Moreau's vriend.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Het is best zonde dat je niet van actiefilms houd. Ik ben ook niet een grote liefhebber van elk van zijn gemaakte films, maar op het gebied van actie heeft hij met de Hellboy films en ook het vermakelijke Blade II, goede films gemaakt.
Als tiener kon ik wel een actiefilm waarderen hoor. Maar om eerlijk te zijn ben ik nooit echt een man van de actie geweest behalve dan in videogames daar waren de beat em ups mijn favorieten. Fantasy was mijn eerste liefde en daarna horror. Actiefilm heeft nooit tot mijn favorieten gehoord. Het verveelt me gewoon te snel. Ik had ook gehoopt dat jij iets meer horrorfan was geweest dan actie, dat we wat meer tips konden uitwisselen.
joolstein
-
- 10841 berichten
- 8939 stemmen
#43 Them! (1954)
Verenigde Staten
94 minuten
FTV
< 250 (148 stemmen)
Puntenberekening : 5019 + 94 +10 +5 = 5128 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/3000/3207.300.jpg?cb=1445020548
Deze reusachtige monster-film uit de jaren '50 geeft duidelijk uiting aan de angsten van die tijd. En dan vooral de gevolgen van het atomaire tijdperk. Insecten die lange tijd aan straling zijn blootgesteld en tot reusachtig formaat zijn gegroeid. De film evenaart zijn tijdgenoten niet maar is wel prima gemaakt. Het begint sterk door langere tijd de oorzaak van het onheil niet duidelijk te maken. Ook de gierende huilende geluiden van de beesten werken sfeerverhogend. En natuurlijk ontbreekt de wetenschappelijke toelichting niet. Na verloop van tijd begint de film echter enigszins in te zakken en raakt ook de vaart eruit. Toch moet erkennen dat de film één van de betere films in het genre is. Dit komt vooral door de prachtige gefabriceerde kunstmieren, de claustrofobische locaties en de beklemmende sfeer. Ondanks enkele minpunten een prima film om te kijken.
joolstein
-
- 10841 berichten
- 8939 stemmen
Verenigde Staten
110 minuten
FTV
< 250 (164 stemmen)
Puntenberekening : 5128 + 110 +10 +5 = 5253 punten
Schijnbaar was het in de jaren'50 een ongeschreven regel dat je bij een flashback de waarheid laat zien. Alfred Hitchcock brak met deze regel door hier vooral van af te wijken. Dit leverde hem veel commentaar op, van zowel critici als het publiek. Gelukkig voor hem is de standaard verlegd en wordt een dergelijk dwaalspoor nu wel gewaardeerd. De Master of Suspense was zijn tijd weer eens ver vooruit.
Eve Gill (Jane Wyman), studente aan de toneelacademie, wordt meegesleept in een drama heftiger en spannender dan ze ooit op het toneel zal meemaken, als haar goede vriend Johnny Cooper (Richard Todd) haar vraagt hem te helpen vluchten voor de politie. Hij wordt gezocht in een moordzaak. Het slachtoffer is de echtgenoot van toneeldiva Charlotte Inwood (Marlene Dietrich) Hierna gaat Eve Gill als een echte Jessica Fletcher opzoek naar de moordenaar.
Zoals je van Hitchcock mag verwachten haalt hij het best naar boven in al zijn acteurs en zijn ook de kleurrijke karakters in de kleinere rollen aanwezig. Ondanks dat vele Marlene Dietrich prijzen kon ik haar niet goed waarderen. Jammerlijk ook dat er door haar een liedje in beeld moet worden gezongen. Echter dat neemt niet weg dat de film vakkundig gemaakt, dat er erg goed wordt geacteerd en behoorlijk onderhoudend is. Een bovengemiddelde goede mysterie-film waar duidelijk de hand van de meester van Suspense is in te herkennen.
joolstein
-
- 10841 berichten
- 8939 stemmen
Hierbij ook een overzicht van het periode-klassement(bijgewerkt tot 15:30 uur)
joolstein 84/44
moviefreak#1 79/115
Woland 67/47
alexspyforever 48/90
scorsese 43/82
Collins 41/31
Baggerman 34/55
tbouwh 33/60
Rvdz 28/61
Night's Watch 25/43
baspls 24/38
U96 23/58
MovieMind 23/43
Gang_Star 23/34
Cikx 19/25
Zandadder 18/42
Miszmi 17/25
GoodOldJack 16/33
Alathir 14/28
EW101 12/19
jOERI 12/14
horizons 10/24
DVD-T 10/17
Boenga 9/15
TornadoEF5 9/11
Kondoro0614 8/11
kaketoe 6/7
Dying Rose 4/6
luukve 1/1
Zoals je kan zien zijn er zonder een grote hoeveelheid aan films te kijken toch genoeg punten te halen in dit klassement. Alhoewel het natuurlijk wel kan helpen. Verschillende deelnemers zitten nu wel dicht tegen die bonus aan. Het kan dus zomaar zijn dat bij een volgende uitslag de kaarten heel anders zijn verdeeld!
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
De recap (tem 11 al eerder gemeld)
1. We're the Millers (2013) (FTV) -110m
2. Tropa de Elite (2007) - FTV - 114 min
3. The Green Mile (1999) - FTV - 189 minuten
4. Jeune & Jolie (2013) - 95 min - ftv
5. The Searchers (1956) - 119 min - ftv
6. I, Robot (2004) - 115 min - ftv
7. The Maze Runner (2014) - ftv - 113 min
8. Rabbit Hole (2010) - ftv - 91 min
9. Maze Runner: The Scorch Trials (2015) - ftv 131 min
10. Following (1998) - rw - 69 min
11. Memento (2000) - ftv - 113 min
12. Dangerous Liaisons (1988) - ftv - 119 min
13. Babel (2006) - ftv - 143 min
14. Jane Eyre (2011) - ftv - 120 min
15. Fracture (2007) - ftv - 113 min
16. Rear Window (1954) - ftv - 112 min
17. World War Z (2013) - ftv - 116 min
18. Grizzly Man (2005) - ftv - 103 min
19. Insomnia (2002) - ftv - 118 min
20. The Beach (2000) - ftv - 119 min
mocht er ooit een challenge komen, zoveel mogelijk naar grimes luisteren maak ik jullie keihard af 
Alathir
-
- 2130 berichten
- 1636 stemmen
Zo het landenklassement is weer bijgewerkt, het was weer een hele opgave maar we zijn er geraakt.
joolstein moviefreak#1 Woland alexspyforever scorsese Collins Baggerman tbouwh Rvdz Night's Watch baspls U96
MovieMind Gang_Star Cikx Zandadder Miszmi GoodOldJack Alathir EW101 jOERI horizons DVD-T Boenga TornadoEF5 Kondoro0614 kaketoe Dying Rose luukve
Collins
-
- 7301 berichten
- 4318 stemmen
Tsjechië
105 minuten
FTV
<250
Algemeen Klassement: 105+10+5=120
(Totaal: 3488)
Rariteiten: 1 punt (zwart/wit)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/414000/414245.300.jpg?cb=1489089231
Biografische verfilming van de laatste levensjaren van Olga Hepnarova. Een vrouw met een moeilijk te doorgronden geest. Het resultaat van veel negatieve ervaringen op het interactieve vlak. Zo werd zij altijd gepest, geslagen, mishandeld, vond zij nergens aansluiting, was zij erg eenzaam en kreeg zij op den duur een bloedhekel aan mensen.
In haar woorden: I am a loner. A destroyed woman. A woman destroyed by people... I have a choice - to kill myself or to kill others. I choose to pay back my haters. It would be too easy to leave this world as an unknown suicide victim. Society is too indifferent, rightly so. My verdict is: I, Olga Hepnarová, the victim of your bestiality, sentence you to death.
Een harde en kille film is het geworden. Het zwart/wit van de beelden benadrukt de kilheid en de onverbiddelijke emotionele afstand die tussen Olga en de rest van de mensheid hangt. Geen spatje kleur of warmte te bekennen.
Behalve in moord of zelfmoord, lijkt haar enige hoop op bevrijding van alle innerlijke zwartheid te liggen in het aangaan van liefdesrelaties met vrouwen. Maar ja, of dat nu wel zo geslaagd is. Bij de beelden van lichamelijke liefde begint de film nu ook niet meteen van kleur te wisselen. Ook in de liefde blijven het onpersoonlijke, het kille en het afstandelijke van haar wezen overheersen. De zwart/wit seks benadrukt eerder de hopeloosheid van de bevrijdingspoging en lost niets op.
En zo gaan de somberheid, de haat en de zwartgalligheid tot het einde door. Zonder een spatje kleur, zonder een spatje vreugde. Zonder veel variatie. In een laag tempo. Brr.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
#43 Them! (1954)
Verenigde Staten
94 minuten
FTV
< 250 (148 stemmen)
Puntenberekening : 5019 + 94 +10 +5 = 5128 punten
(afbeelding)
Deze reusachtige monster-film uit de jaren '50 geeft duidelijk uiting aan de angsten van die tijd. En dan vooral de gevolgen van het atomaire tijdperk. Insecten die lange tijd aan straling zijn blootgesteld en tot reusachtig formaat zijn gegroeid. De film evenaart zijn tijdgenoten niet maar is wel prima gemaakt. Het begint sterk door langere tijd de oorzaak van het onheil niet duidelijk te maken. Ook de gierende huilende geluiden van de beesten werken sfeerverhogend. En natuurlijk ontbreekt de wetenschappelijke toelichting niet. Na verloop van tijd begint de film echter enigszins in te zakken en raakt ook de vaart eruit. Toch moet erkennen dat de film één van de betere films in het genre is. Dit komt vooral door de prachtige gefabriceerde kunstmieren, de claustrofobische locaties en de beklemmende sfeer. Ondanks enkele minpunten een prima film om te kijken.
Heb je deze in kleur gekeken? Ik heb deze op DVD en die is gewoon in zwart/wit. Volledig akkoord trouwens met je review. Leukste creature features komen voor mij uit jaren 50 en 60.
scorsese
-
- 13171 berichten
- 11080 stemmen
129 min
FTV
<250 stemmen
Verenigde Staten
Algemeen klassement
9892 + 129 + 10 + 5 = 10036
Periode klassement
32 + 1 + 10 (bonus, jaren 80) = 43
Landen klassement
130 + 1 = 131
Rariteiten klassement
8
Goeie film over Hollywoodster Joan Crawford die een meisje adopteert. Gebaseerd op het boek geschreven door de dochter. De scenes tussen moeder en dochter zijn wel goed, maar omdat het verhaal bijna vier decennia beslaat is het wat fragmentarisch. Faye Dunaway zet haar rol behoorlijk dik aan (maar de rol vraagt hier wellicht ook om). Mooi aangekleed verder. en een uitstekend eindshot.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Nogal druk weekend achter de rug, vandaar dat ik betrekkelijk weinig heb gekeken de laatste dagen.
In elk geval hier is de tussenstand voor de rariteiten, in principe de laatste de volgende zal de eindstand zijn:
1. alexspyforever 79
2. moviefreak#1 50
3. joolstein 37
4. Woland 29
5. EW101 10
6. U96 9
7. scorsese 8
8. Baggerman 6
9. tbouwh 5
10-12. Collins, DVD-T en Gang_Star 4
13. horizons 3
14-19. baspls, Cikx, GoodOldJack, jOERI, MovieMind en Zandadder 2
20-22. Alathir, Dying Rose en Night's Watch 1
moviefreak#1
-
- 14390 berichten
- 25163 stemmen
#116 P'tit Quinquin (2014) 
206 minuten
Frankrijk
FTV
<250
Bruno Dumont en ik zijn duidelijk op de verkeerde voet begonnen. Twentynine Palms vond ik verre van geslaagd maar daarna kwam hij met L'Humanité en La Vie de Jesus toch weer op de radar te staan. Met dit heerlijke zooitje heeft hij nu een speciaal plaatsje bemachtigd tussen mijn favoriete actieve regisseurs. Dit was genieten.
#117 Reconstituirea (1968)
100 minuten
Roemenië
FTV
<250
zwart/wit
Door de Roemenen zelf verkozen als beste film ooit uit hun mooie land. Zeker niet onaardig maar als je mij wijs wil maken dat deze film beter is dan het werk van Cristian Mungiu dan leg je de lat erg hoog en zover reikt deze film toch echt niet.
#118 Duelle (Une Quarantaine) (1976)
121 minuten
Frankrijk
FTV
<250
En daar hebben we Rivette weer. Die man maakte altijd vreemd interessante werkjes waarvan ik me toch altijd afvraag wat ik er nu precies mee moet. Hier heb je een fantastisch concept en enkele memorabele scènes en toch kan ik me er niet toe zetten om hier een hele dikke voldoende voor te geven.
#119 Rengoku Eroica (1970)
118 minuten
Japan
FTV
<250
zwart/wit
Prachtig geschoten met een palet dat je maar zelden ziet. De belichting is niet van deze wereld. Veel mooier dan deze gaan ze niet worden hoor. Deze vergt nog een kijkbeurt en zal die zeker gaan krijgen.
#120 The Savage Eye (1960)
68 minuten
USA
FTV
<250
zwart/wit
Hier kon ik niet zoveel mee, erg gekunsteld zonder ergens te overtuigen maar dat krijg je als je teveel goede films op een dag kijkt, de lat lag erg hoog.