Mimic (1997)

Horror / Sciencefiction
105 minuten / 112 minuten (director's cut)

geregisseerd door Guillermo del Toro
met Mira Sorvino, Giancarlo Giannini en Jeremy Northam

New York, 1995. De inwoners van de stad worden bedreigd door een dodelijk en uiterst besmettelijk virus. Een wetenschapper, Susan Tyler, haar echtgenoot en een medewerker van het ministerie van volksgezondheid gaan op zoek naar een tegengif. Ze presteren het om via DNA-manipulatie een levensvorm te creëren dat de antistoffen kan aanmaken. Maar nu, 2 jaar later, heeft hun creatie zich verder ontwikkeld en vormt een nieuwe, nog veel grotere, bedreiging voor de mensheid.

neysen1985
NON DE KAAT!!!! pfffff
wat een geweldige film zeg!

avatar van james_cameron
De director's cut op blu-ray gezien. Gebaseerd op die versie waardeer ik de film toch iets op. Het geheel is meer in balans, de personages zijn iets interessanter en er zijn intrigerende details toegevoegd. Zoals regisseur Del Toro zelf aangeeft in de extra's is dit de versie die hij altijd voor ogen had. Jammer dat studio Miramax hem destijds zijn gang niet heeft laten gaan. Het zwakste punt van de film blijft het laatste half uur en dan vooral de climax, die hopeloos tekort schiet en teveel leentjebuur speelt bij genregenoot Alien. Del Toro vertelt zelf over een alternatief einde, dat stukken interessanter klinkt. Helaas is dat einde nooit daadwerkelijk op film gezet.

avatar van Roger Thornhill
Niet slecht, maar na afloop overheerst toch enigszins het gevoel van teleurstelling. Gewoon niet erg goed, maar ook niet sfeervol of suggestief. En ik moet zeggen dat er dan op zich misschien wel goede acteurs in meespelen, maar dat ze er niet in slagen om hun personages ook maar enigszins interessant te maken. (Nee, ook Charles S. Dutton kon mij niet boeien, hoewel hij elders op het net wel lovende kritieken krijgt.) Uitzondering is Josh Brolin, maar die heeft net te weinig te doen.

Pluspuntje is dat de film niet toegeeft aan de verleiding om in het allerlaatste shot toch nog even heel ironisch en extreem clichématig een Judas-broedseltje te laten zien dat het blijkt te hebben overleefd – hoewel dat drie jaar helaas toch wel degelijk het geval bleek te zijn.

avatar van Insignificance
Now when I look at Mimic, what I see is the pain of a deeply flawed creature that could have been so beautiful, aldus del Toro zelf. Visueel is het nog best in orde. De film baadt in donkere, morsige sferen, wanneer het de ondergrond opzoekt, komt het helemaal tot z'n recht en de insecten hebben wel wat. In vol ornaat misschien wat minder vloeiend, maar vooruit.

De muziek blijft daar ver op achter. Het sounddesign is zo druk dat het acuut de meeste spanning de nek omdraait. al komt dat sowieso maar moeizaam van de grond. Erg teleurstellend hoe het scenario uitpakt. Vrij veel verplichte nummertjes die de boel niet onder stroom krijgen en dan zit je ook nog eens opgescheept met beroerd geschreven personages.

Beide hoofdrollen zijn al saai, maar zo'n zwangerschapstest maakt het allemaal wel erg doorzichtig. De foeterende agent is helemaal een doorn in het oog. Van het autistische jongetje valt nog wel iets te verwachten, maar zijn inbreng stelt uiteindelijk bar weinig voor. Hoe de film afsluit, is nog eens goed voor een half puntje aftrek. Bleh. Del Toro's pijn is terecht.

avatar van Boeikens
Leuke SciFi/Horror die altijd wel in mijn geheugen is blijven hangen.

Het verhaal is simpel maar niet slecht en de uitwerking ervan vind ik ook best gelukt.
Goede duistere en creepy sfeeropbouw met een toch eerder matige spanningboog.
De insecten, de sfeergeluiden en de actie zijn best goed en maken van het geheel een vrij vermakelijke film.

avatar van RuudC
Ik heb mezelf er altijd van overtuigd dat ik wel fan was van Guillermo Del Toro. Nu ik net Mimic gezien heb, begin ik toch erg te twijfelen. Ik bedenk me dat ik Hellboy en Blade II helemaal geen daverende films vind. El Laberinto Del Fauno en Hellboy II wel overigens, maar ik kan me meer goede films bedenken waar Del Toro als producent fungeerde.

Mimic is niet Del Toro’s slechtste film overigens. Hij is vrij degelijk. Met de vele tunnels en vieze monsters vermaakt het uiteindelijk wel. Er worden wat gewaagde keuzes genomen (ook kinderen sterven op gruwelijke wijze), maar over het algemeen is de film niet verrassend. De opbouw is standaard, de momenten van spanning zijn voorspelbaar en als we de vergelijking maken met de vele andere monsterfilms die in de afgelopen dertig jaar gemaakt zijn, valt deze in alle eerlijkheid niet echt op. Wel leuk natuurlijk dat er een aantal prima acteurs te zien zijn, maar ook dat zal geen reden zijn om deze film nog eens vaker op te zetten. Het is een geinige uitvoering van een bekende formule. Niets meer, niets minder.

FIjne del Toro.

Genrefilm pur sang natuurlijk. Veel originaliteit valt hier niet te rapen, wel een aardig budget aan de setting en een aantal ontploffingen te zien. Niet slecht voor een tweede film van een niet-Engelstalige regisseur.

Uiteindelijk zet del Toro vooral in op sfeer. Niet eens zozeer op spanning, wel op de vieze en groezelige setting waarin de personages zich begeven. In het begin valt het nog mee, maar eens onder de grond is het best genieten. Fijne belichting en tof camerawerk zorgen voor een aangenaam atmosfeertje.

Acteerwerk is ietwat matig en de soundtrack te dik aangezet. Verhaaltje soms ook wat gek ("they could already be among us"?) maar uiteindelijk ook niet echt moeilijk om in mee te gaan.

Rest een eenvoudig maar meer dan sfeervol filmpje dat cliché na cliché laat voorbijkomen, maar dat met zoveel verve doet dat de film er amper onder lijdt.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Mimic is op het eerste zicht een horrorfilm die z'n ingrediënten gaat zoeken bij andere films uit het genre: Alien, Predator, The Nest en natuurlijk Them! Het is op zich wel goed gedaan, veel films met grote insecten gaan ten onder aan slechte effecten of het gebrek aan sfeer. Guillermo del Toro slaagt daar gelukkig wel in, al is dit verre van de creatieve geest achter Hellboy of El laberinto del fauno. Hij maakt van dit B-filmpje een goed B-filmpje. En soms is dat voldoende om te kunnen genieten.

avatar van arno74
Hoewel ik van horrors hou heb ik heel lang Mimic links laten liggen. Horrors met killer insecten heb ik al vaker gezien, waardoor ik bang was dat het snel aan zou voelen als een herhaling van andere films. En zo voelde het inderdaad ook wel aan. Gelukkig was de opbouw van de film en het scenario (de metro) niet onaardig. Heel knap ook van Del Toro dat hij erin slaagt om clichés niet als zodanig over te laten komen, op een of andere manier worden ze dusdanig voorgeschoteld dat ze niet vermoeiend aanvoelen.

Weinig originaliteit qua inhoud, maar wel fraai uitgewerkt en genietbaar. 2.5*

avatar van royals
Een soort cult klassieker. Donkere sfeer en bij vlagen spannend.

avatar van PEN15
Op wat sporadische momenten briljante SE, dat m.i. gecompenseerd werd met besparingen op degelijke acteurs en script. Het is alweer een clichefestival van het zuiverste water; Jong en blonde vrouwelijke geleerde, de officer winslow met snor wiens woordenschat niet verder reikt dan stront en neuk, het net wegduiken voor een vlammende explosie, het vuurwapen dat vaker kan schieten dan er kogels in passen, het uitspuwen van bloed als je suggestief aan je bovenlichaam bent verwond, objecten die precies in de voorruit van een auto landen, de jumpscare beet, een verlaten metrostation met treinen die nog daadwerkelijk kunnen rijden, de man die bij het stortregenen op zijn gemak een beetje buiten rondloopt... Dit had gewoon moeten zijn wat het zou worden, namelijk een verhaaltje voor een anthology.

avatar van Antonev
Heerlijke SF-thriller en mijns inziens een van de betere in zijn genre! Het verhaal is niet onnodig gecompliceerd, maar is gewoon recht-to-the-point. Het ziet er allemaal prima uit en er zaten voldoende spannende momenten in.

avatar van Richard_Voorhees
Ik moet eerlijk toegeven dat ik het eerder geziene werk van Del Toro niet super vond (Blade II en Hellboy II), maar deze creature feature gaat er nog best aardig mee door. Vooral de creature fx en andere special fx zien er best strak uit voor een film uit die tijd.
Verder hebben we helaas wel zo'n standaard happy ending en blijft de algehele sfeer te mild om dit nou als horror te bestempelen.
De personages zijn nog best leuk. Vooral de zwarte politieagent vind ik een sterke en grappige toevoeging. Het kind had men van mij wel achterwege mogen laten, maar ook diens acteerprestatie gaat er nog mee door.
Door de veelal clichématige gebeurtenissen ontstijgt "Mimic" de middenmoot niet, maar over het algemeen is het nog best een vermakelijke film.

avatar van baspls
Een vroege film van Guillermo del Toro, zijn amerikaanse debuut.

New York wordt bedreigt door een zeer besmettelijk virus, dat wordt overgedragen via kakkerlakken. Een speciale kakkerlakken soort wordt ingezet om de kakkerlakken uit te roeien. Het lijkt erop dat alles is opgelost, maar dan blijkt dat de kakkerlakken zich ontwikkelen...

Het acteerwerk van Mimic is wel prima, al is in de dialogen een enkele keer te merken dat del Toro geen native speaker is. Vooral de toevoeging van Giancarlo Giannini als de schoenenpoetser vond ik erg sterk.

Mimic is een degelijke creature-feature. De insecten zien er goed uit, sterke practical effects en ranzigheden. De CGI was stukken minder, maar werd gelukkig maar zeer beperkt gebruikt. Het beste van de film is toch wel de art direction. De aankleding van de locaties, de props en het ontwerp van alles is bijzonder mooi. Dat is sowieso een van del Toro's sterke punten.

Het verhaal had aan de andere kant wel wat meer aandacht moeten hebben. Het is vrij simpel en niet helemaal goed uitgewerkt. Het tempo is niet helemaal goed. Maar, bij een dergelijke film is het verhaal dan ook weer niet heel belangrijk.

De cinematografie kon er mee door, redelijke opnames. De muziek van Marco Beltrami was wel goed, maar niet heel bijzonder. De suspence-geluidseffecten waren een beetje slecht getimed en kwamen goedkoop over.

Alles bij elkaar een prima vroege del Toro maar niets vergeleken met El laberinto del fauno.

avatar van Approve
Ik had bij deze film heel iets anders verwacht, wel iets met een virus, maar dit totaal niet. En gelukkig, het is een goede film met een verhaal dat goed is uitgewerkt. De insecten zijn goed gekozen en zagen er best goed uit, lekker glibberig, maar ook de geluiden die ze maakten waren oké. De film boeide me van begin tot eind.

De eerste 'helft' van de film was erg goed, de sfeer zat erin en het verhaal werd toen fijn uitgewerkt. De tweede helft vond ik wat minder, in de metro etc. maar ook niet echt slecht. De spanning was weinig aanwezig en als het er was, wist je soms al hoe het afliep. Je weet ook van een paar personages al dat ze het overleven. Al hoop je natuurlijk dat je ongelijk hebt. (niet dat ik wat tegen ze had, maar gewoon dat het tegen je verwachting in gaat)
Het einde tja.. niet verkeerd hoor, maar ik had wat anders gehoopt.

Het verhaal is goed uitgewerkt, de sfeer zat erin. Ik heb ik prima vermaakt.

avatar van emmes
Veel beter dan ik had verwacht. Wel de director's cut gezien op blu ray. Wel dudelijk een "hommage" aan Alien en Aliens, maar dat stoorde me niet.

avatar van Gerlof1378
Goede horror/scifi film van Guillermo del Toro, met een goed verhaal, cast en vooral de duistere sfeer maakt dit tot een goeie film. Het verhaal dat door een epidemie een insect word vrijgelaten om dit te stoppen komt 3 jaar later weer terug in het slechtste form. De cast bestaande uit o.a. Mira Sorvino, Jeremy Northam en kleine rollen voor Josh Brolin en Norman Reedus die aardig spelen. Maar vooral de sfeer en setting zijn erg goed je zit er dan ook helemaal in ook vooral omdat Guillermo geen letterboxen gebruikt en dus het hele scherm gebruikt maakt het alleen maar intenser. Ik zeg voor een regenachtige en vooral donkere avond dan raad ik je deze van ganse aan enjoy.

avatar van alexspyforever
Na het zien van deze film blijf ik bij mijn mening betreffende Del Toro. Hij blijft voor mij een 1 hit wonder met Pan's Labyrinth. Eigenlijk is er met deze film niets nieuws onder de zon. Dit is al eerder en veel beter gedaan met oa Them (1954) of Bug (1975). Dat het visueel allemaal wel dik in orde is, lijkt niet zo vreemd. De personages zijn echter matig uitgewerkt, het verhaal slap. Ook zit er totaal geen vaart in de film, spanning ver te zoeken, van een grote dreiging is hier nauwelijks sprake. Een nog een zoetsappig einde en dat was het dan. Next!