Bastille Day (2016)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Verenigde Staten
Actie

geregisseerd door James Watkins
met Idris Elba, Richard Madden en Kelly Reilly

Michael Mason (Richard Madden) is een Amerikaanse zakkenroller die in Parijs woont. Op een dag steelt hij een tas die meer bevat dan alleen maar een portemonnee en wordt hij opgejaagd door de CIA. Sean Briar (Idris Elba), de agent die op de zaak gezet wordt, beseft al gauw dat Michael slechts een pion is in een veel groter spel en dat hij ook zijn beste kans is om een grootschalige samenzwering bloot te leggen.

avatar van Sergio Leone
Doorsnee.

Typische doordeweeks actiefilmpje met weinig om het lijf. Met een deftig tempo en een snel ontwikkelend plot kijkt de film alsnog goed weg. Idris Elba kan rekenen op zijn imposante verschijning, want echt veel steekt hij hier ook niet uit. Hij oogt ook wat houterig in de knokpartijtjes. Richard Madden is geen goed acteur, dat wordt zelfs in dit soort film duidelijk.

Geen ruk aan, flutfilm.

Wat Eric001 zegt.

avatar van cantforgetyou
Leuke actie film. Simpel verhaal, maar toch spannend en snel.
De beide mannen vinden elkaar stiekem erg leuk. Ze gaan zelfs letterlijk voor elkaar door het vuur (gevecht).
Wij zagen een bijna romance opbloeien.
Verder zit de vaart er goed in. Mooie locaties van Parijs. Veel drones ingezet voor prachtige plaatjes.

avatar van Kondoro0614
“You're a terrorist bomber. You killed four people. Put your seat belt on.”

Eigenlijk zonder enige verwachtingen in deze film gedoken. Ik had eigenlijk iets anders op de planning maar daar kwam het helaas nog niet van, dus toen ik deze tegen kwam heb ik hem gelijk maar aangezet. Het verhaal stond me aan en zeker het begin vond ik erg leuk en spannend om te zien maar daarna valt de film al gauw erg snel bergafwaarts en verliest hij echt zijn kracht. En op het einde wist de film mij dermate niet meer te boeien dat de zit wat lang begon aan te voelen en de finale was te snel en te gehaast en dat werkte ook nog eens tegen.

‘Idris Elba’ is natuurlijk een charismatisch persoon met eigenlijk een hoge klasse waar de film duidelijk op aan het leunen is. ‘Elba’ doet het wel verstandig en verzorgt de film erg goed maar, ook niet alleen ‘Elba’ is genoeg om te overtuigen. De rest van de cast vind ik dan weer net wat minder. ‘Michael’ was wel leuk en aardig maar niets bijzonders en ook de vijanden wisten niet heel gemeen te ogen.

De actie is dan wel weer een leuke toevoeging en de film is ook erg verzorgt. Maar dat wou maar weinig zeggen. Aan actie geen gebrek hoor maar, het slappe doorsnee verhaal en een concept wat ik nou ook niet heel bijzonder vond maakte de zit nogal saai. Was op het einde toch net wat te afgeleid en de film is echt veelte erg afgekapt waar de film razendsnel eindigt.

avatar van Left4Dead
Simpelweg een tv-prentje, niets meer maar ook niets minder. Geen geweldig acteerwerk, slap verhaaltje. Oude koeien uit de sloot, amper klein vermaak. Gelukkig trekt het magere script vlot over het scherm, genoeg actie voor een leeg hoofd.

Mwaa, 2,5**.

avatar van xxERWINxx
Vandaag weer eens herbekeken, goede actiefilm van begin tot eind, heb mij geen moment verveeld.
Hij duurt ook maar 88 minuten en dat is precies goed voor deze spannende actie van Franse bodem.