Bastille Day (2016)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Verenigde Staten
Actie

geregisseerd door James Watkins
met Idris Elba, Richard Madden en Kelly Reilly

Michael Mason (Richard Madden) is een Amerikaanse zakkenroller die in Parijs woont. Op een dag steelt hij een tas die meer bevat dan alleen maar een portemonnee en wordt hij opgejaagd door de CIA. Sean Briar (Idris Elba), de agent die op de zaak gezet wordt, beseft al gauw dat Michael slechts een pion is in een veel groter spel en dat hij ook zijn beste kans is om een grootschalige samenzwering bloot te leggen.

Aardige film waarin een zakkenroller de verkeerde vrouw beroofd van haar tasje. Een solide actie-thriller die geen seconde verveeld, ook al is het allemaal vrij standaard. Een aantal redelijk spannende actie-scenes met ook wel goed locatiegebruik (de film speelt zich af in Parijs). Niet overal even geloofwaardig (zowel qua verhaal als de personages). De samenwerking tussen de zakkenroller en de geheim agent is wel vermakelijk.

Best aardig allemaal. Goeie locaties, mooie stad voor zo'n film. De dakscene was erg vet. Heel wat anders dan die platte daken die ze overal in de VS schijnen te hebben, maar verder was het allemaal net wat te voorspelbaar. De Frans/Amerikaans samenwerking was heel aardig en het heeft me verder allemaal prima vermaakt op een donderdagavond.

avatar van xxERWINxx
Zeer goede en spannende actie film!
Mooie locaties en goede scenes met het dakscene als hoogtepunt, ook een goed verhaal en goede samenwerking.
Heb me geen moment verveeld, van begin tot einde spanning.

avatar van DiDa
Lekkere actiefilm met een hoog tempo en een stoere Idris Elba. Elba mag van mij wel meer dit soort rollen pakken. Verder wordt de plot soms voortgestuwd door wat kleine ongeloofwaardigheden maar door het hoge tempo vergeet je dit snel. Onverwacht leuke actiefilm.

avatar van keimpeS
Verrassend leuke actie film, de chemie tussen Idris Elba & Richard Madden vond ik niet altijd werken. Voornamelijk bij scene's waarbij het grappig moest overkomen, zoals bv in de lift. Maar voor de rest best leuk tijdverdrijf!

avatar van mnrk
I can't believe that cop fucking shot at me!....You're a terrorist subject who killed four people... what did you expect?

Een vermakelijke actie film van James Watkins...

Het verhaal is in orde en de actie ook, hierdoor kijkt de film lekker weg en verveeld geen moment...

Idris Elba is op zijn plek in deze film en de overige cast ook, moest alleen denken aan Robert Downey JR als José Garcia in beeld kwam ...

avatar van Alathir
Eindelijk weer eens een leuke actiefilm met een deftig verhaal. Idris Elba doet het heel goed en Richard Madden is een beetje een twijfelgeval. Ik heb me geen moment verveeld en dat is ook gewoon het doel van een actiefilm. Zeker bovengemiddeld goed voor dit genre. Ook de muziek bij de credits is best vet vond ik.

avatar van sinterklaas
Zeer fijne en degelijke actiefilm. Opmerkelijk dat dit van de regisseur van Eden Lake en The Woman in Black is. Je zou denken dat de man eerder met een horrorproductie op de proppen kwam.

Vanaf de buitenkant oogt dit weer als een stereotype actiefilmpje waar der al honderd van zijn gemaakt. Maar toch zitten er een paar leuke vondsten in en is het verhaallijn nog best leuk in elkaar gezet en bedacht. Een zakkenroller in Parijs die per ongeluk een tas met een bom steelt en zelf verdacht wordt van de opvolgende aanslag dat vier doden heeft opgeëist. Ja, wat nu? Misschien heeft hij geluk dat hij door Brair wordt opgepakt. Een erg fijne rol van Idis Elba.

Deze kan Michael goed gebruiken om een terroristische organisatie op te sporen, en hoe? Nou, door simpelweg de verdachten te zakkenrollen. Geinig concept. Dit zorgt voor een spannende trip door Parijs met de nodige droogkomische buddyfilm-momenten en dialogen. Blijkbaar is dit ook een protestfilm tegen de media, omtrent manipulatie en het feit dat immigranten vaak in het kwade daglicht worden gezet. Waarbij de rellen in de Parijse buitenwijken de missie nog wel eens flink doet verstoren.... of toch ergens nuttig voor waren?

Het einde in het parlementsgebouw is een actievolle, doch verrassende (nouja, en eigenlijk wel logische) uitgangspunt voor deze film. De demonstraties zagen er ook erg realistisch uit. Het einde was ook erg luchtig.

En zo is Bastille Day een erg genietbare actie-thriller geworden. Vele mooie (en verpauperde) plaatjes van Parijs en een aanhoudend ritme. Wonderbaarlijk dat dit nu eens geen Luc Besson productie is.

avatar van Elchapo
Prima film...4 stars.

Zeer zeker de moeite waard!
Lekker vlotte actie film en waarin Idris Alba weer de geschikte man voor zijn rol is!

Echt genieten.

Heb je zin in een lekkere vlotte actie dan is het kijken van deze film de moeite waard!

avatar van macrobody
Helemaal niet onaardig. Geeft een goed beeld van hoe de CIA in werkelijkheid opereert alleen projecteren ze het in dit geval op de Franse speciale afdeling van de politie. Hoe de menigte wordt gemanipuleerd door een paar acties van een paar individuen. Kijk naar deze film als documentaire en een nieuwe wereld gaat voor je open.

avatar van Brabants
Binnen het actie genre een zeer vermakelijke film. Het verhaal kijkt ondanks dat het niets nieuws is lekker weg en dit komt door het hoge tempo en de hoeveelheid aan actie. Idris Elba zet zijn rol goed neer.

avatar van Mark de Jong
De superagent de kruimeldief en het meisje. Vermakelijke film.

avatar van Macady
Begint allemaal erg goed maar vervalt snel in clichematigheden, al met al een prima doorsnee actie film met een uitstekende Idris Elba.

avatar van john mcclane 2
I’m reckless and irresponsible .

Bastille day .

Alle ingrediënten voor een prima actie film .
Overzichtelijk verhaal, actueel tintje er aan. Elba in de hoofdrol ( altijd goed )
Ja, adequate actie film ! Aanrader .

Dank je Moviemeters....ik ga nu kijken...op Netflix.

Nou gezien.Viel mij tegen...meer humor had de film beter gemaakt. Wel adembenemende achtervolging op de Parijse daken...maar dat niveau haalde de film daarna niet meer. Zeer magere 3 sterren.

Vermakelijke actiefilm zonder veel na te hoeven denken. Tempo is prima net als het acteerwerk.
Zeker wel de moeite waard, maar het wordt geen klassieker!

avatar van Terrifix
Leuk filmpje, kijkt lekker weg. Geen vermoeiende dialogen geen dikke actie film maar wel soepeltjes, enigzins voorspelbaarmaar wel leuk zo voor de vrijdagavond.

avatar van Shadowed
Gewoon.

Met een hele groep gekeken. Was eigenlijk niet mijn voorkeur maar ik ging er niet zo tegenin en zo ging dus deze film op.

De film was erg vlot. Dat was gelijk het eerste dat me echt opviel. Niet een film die ik van Watkins gewend ben, aangezien de andere film zoals Eden Lake en The Woman in Black een heel ander genre waren. Watkins maakt zijn actie/misdaad redelijk.

Acteerwerk is niet erg bijzonder. Elba doet het wel leuk maar Madden is houterig. Lebon is al helemaal een teleurstelling. De actiescenes zijn best vermakelijk, verhaal klopt nog wel maar er zijn toch wel een hele hoop ongeloofwaardigheden in.

Ook wel voorspelbaar allemaal, toch nog wel vlot dus 2,5*

Ach, Watkins.

Geen idee wat hem nu bezielde om een film als deze te maken. Bastille Day is een doordeweeks actie thrilletje. Niet meteen Watkins' sterkte ofzo en dat wordt pijnlijk duidelijk ook. Niet dat het een vreselijke film is, maar er schiet gewoon helemaal niks positiefs bovenuit.

Een niet te controleren agent en getalenteerde zakkenroller toeren door Parijs, in de hoop een bende terroristen tegen te houden. Uiteraard worden ze ook zelf opgejaagd door de politie en zit er op het einde een twistje in, want zo hoort het nu eenmaal in dit soort films.

De uitwerking is verder ook redelijk banaal. Actiescenes zijn aan de tamme kant, Elba mist charisma om deze film te dragen en het plot is saai, gelukkig zit er genoeg vaart in en werkt de humor best nog wel. Dat weet de film amper te redden van de ondergang, maar het is net genoeg. Oké voor een keertje, maar absoluut niks meer.

avatar van ChantalParis
De zoveelste teleurstellende film met Idris Elba op een rij..
De film raakt nooit onder stoom en de acteurs overtuigen helemaal niet (om het nog zacht uit te drukken).

avatar van lars-pixar
De film is in het algemeen mooi en goed in beeld gebracht. Daarbij bevat het enkele actie volle momenten, maar moet het vooral hebben van de twee hoofdacteurs die hierin een duo vormen. Voor een film die door James Watkins is geregisseerd zou je wel wat meer van mogen verwachten, maar alsnog weet hij hier een prima film neer te zetten. Het verhaal is goed en de casting daar om heen zet redelijk tot goed acteerwerk neer. Een film waar je wellicht geen hoge verwachten voor moet hebben, maar die uiteindelijk lekker weg kijkt en geen moment verveeld.