Bastille Day (2016)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Verenigde Staten
Actie

geregisseerd door James Watkins
met Idris Elba, Richard Madden en Kelly Reilly

Michael Mason (Richard Madden) is een Amerikaanse zakkenroller die in Parijs woont. Op een dag steelt hij een tas die meer bevat dan alleen maar een portemonnee en wordt hij opgejaagd door de CIA. Sean Briar (Idris Elba), de agent die op de zaak gezet wordt, beseft al gauw dat Michael slechts een pion is in een veel groter spel en dat hij ook zijn beste kans is om een grootschalige samenzwering bloot te leggen.

• dinsdag om 20:30 uur op TV (RTL7)

avatar van Insignificance
Yeah, motherfucker, now what? Zou wat zijn als de eerste Black Bond zich zo zou uiten. Een bloot geintje als die in de opening zou ook niet misstaan in de 007 franchise, maar daar zal men ongetwijfeld anders over denken. Jammer. Het zijn de enige twee elementen die deze film enige kleur geven. Een allegaartje van soortgelijke films, veel beter dan rotzooi als Olympus Has Fallen, maar weer beduidend minder dan Bourne of iets in die richting. Het terroristische plotje wordt steeds gekker, idem voor de manier waarop onze helden het proberen op te lossen. Buiten Idris Elba is er niet iets of iemand die de aandacht trekt. Elba zelf is de klos met zijn stereotiepe CIA agent die er zijn eigen setje regels op nahoudt, wat Madden hier komt doen, is mij een raadsel. Uitstraling van niks, volledig inwisselbaar figuur. Lekker op TV blijven aub. De actie is ook nergens je van het, ik heb ze wel eens spectaculairder over daken zien rennen. Een film zonder echte smaakmaker en met nul bravoure, valt er op dat vlak ook niks te halen. Snel vergeten zal gwel lukken.

avatar van Thomas83
Dit is zowaar het kijken nog best waard, zolang je maar zin hebt in een actiefilm van dit kaliber met al zijn bekende elementen. De film besteedt wel veel te veel aandacht aan de motieven van de daders met ook wat geforceerd veel oog voor de actualiteit van het nieuws, spanningen tussen bevolkingsgroepen en de macht van social media, maar in elk geval heeft men de gepaste bescheidenheid niet langer dan anderhalf uur voor de film uit te trekken en is de actie verrassend leuk. Goed gedoseerd ook. Jammer alleen is dat alles tussendoor niet interessant is. Slecht geschreven. De dialogen (wel zowaar Frans sprekende Fransen) zijn slecht, twists weten nooit te verrassen, en heb je Idris Elba in de hoofdrol, maak je er zo'n onuitgewerkt personage van. De standaard roekeloze actieheld die in een paar tenenkrommende scènes botst met een bureaucratisch type. De zwijgzame actieheld die meer van de daden is, ok, maar zo'n soort rol vind ik meer wat voor aan acteur als Bruce Willis of Clint Eastwood.

Richard Madden mag je zelfs een regelrechte miscast noemen. In zo'n rol wil je iemand met charisma en brutaliteit zien, niet de acteur die nog de perfecte prins in Cinderella speelde. De scène waarin hij wordt geïntroduceerd is ook belachelijk. Direct een excuus voor wat tieten (als ik het goed zag was de rest gecensureerd zelfs, ook al was de actrice alleen van een afstand in volle glorie te zien), en hoe je hem dan ook de ene na de andere portemonnee ziet plukken. Ik betwijfel dat zakkenrollen zo werkt. De scènes waarin tegenpolen Sean en Michael botsen zijn ook zo enorm standaard en ook niet geloofwaardig in deze film. Het personage van Le Bon is nog erger dan dat van Madden. Ik kon haar echt niet uitstaan. Ik las dat oorspronkelijk Adèle Exarchopoulos haar zou spelen. Dat doet pijn.

Gelukkig worden de zwakheden van de film nog behoorlijk gecompenseerd door de goede actie. De schuddende camera's zijn weliswaar vervelend, maar zo'n scène als de achtervolging over de daken van Parijs wordt ook mooi in overzichtelijke shots in beeld gebracht. De gevechten zien er goed uit. In Elba schuilt wel een goede actieacteur (en zanger blijkbaar). Hij heeft ook wel een imposant voorkomen natuurlijk. De actiescènes met vuurwapens zijn het beste van de film. Aangenaam realistisch en goed ogende wapens ook. De film gooit wel wat van dit realisme overboord als Sean in het slotstuk van de film nog even op de solotoer gaat tegen zo'n SWAT-team, maar ook hierin worden nog best leuke dingetjes gedaan met die schilden etc. Ook scènes zoals een massaal gevecht achterin een busje zijn niet slecht. Wel lachwekkend hoe Michael en Zoe Sean te hulp weten te schieten door het volk op te hitsen de bank te bestormen. Dat is ook in een oogwenk gebeurd natuurlijk. 3.0*.

avatar van Pazmaster
Een simpel verhaaltje maar er zit wel redelijke actie in en de vaart wordt er lekker in gehouden. Er wordt ook redelijk gespeeld door de voor mij onbekende cast. Helaas blinkt de film nergens in uit en is het eigenlijk gewoon een niemendalletje. Niet slecht hoor maar er is ook niets nieuws onder de zon.

broncode
Een film waar ik me ontzettend op verheugd had door de aanwezigheid van Idris Elba en regisseur James Watkins, maar wat een teleurstelling. De aktie was redelijk en goed in beeld gebracht, maar het scenario rammelde aan alle kanten, en vooral de aanwezigheid van Richard Madden veroorzaakte veel irritatie. Waar Idris Elba de film staande hield door zijn charisma, trok Richard Madden hem weer naar beneden.
Snel vergeten deze film, en hopen dat Idris Elba de nieuwe James Bond word.

avatar van filmkul
Redelijk actie film. Het verhaal is wat vergezocht en kent wat gaten, maar wordt verder goed uitgewerkt door Watkins. Het tempo is prima en er is voldoende actie en spanning aanwezig. Helaas piekt de film nergens. Het is allemaal net iets te vlakjes. De actie is eenvoudig en het wordt nooit echt nagelbijtend. Elba is een prima acteur. Helaas matcht het niet echt met Madden. De beelden van Parijs zijn uiteraard fraai. Leuk tussendoortje. 3.0/3.5

Prima actiefilm, stevig vermaak. Bij dit soort films ontkom je nooit aan een aantal clichés, maar los daarvan is het belangrijk in hoeverre je daaraan een enigszins orginele draai weet te geven. En dat lukt hier heel aardig, want Bastille Day presenteert toch een aantal bezienswaardige scénes.
Dat het verhaal niet heel erg geloofwaardig is neem je door het adrenalinekick tempo op de koop toe. Minpuntjes: Elba en Madden zijn niet bepaald het meest charismatische buddy duo ooit(ik miste de zelfspot), en om Parijs in 2016 als locatie te kiezen voor een film over een aanslag is waarschijnlijk een gevolg van ongelukkige timing. Maar over het algemeen:verder niks mis mee, gewoon doen.

avatar van boemboem27
prima aktiefilm,veel dingen zijn cliche
maar dat mag de pret niet drukken.
geen moment verveeld,lekker tussendoortje

avatar van mixmaster
Heerlijke actiefilm met goeie vlotte actie en een lekker snel tempo.
Van begin tot eind genoten van deze film.

avatar van Phantasm
Aardiege aktiefilm die lekker wegkijkt.

avatar van hutsekluts
Dat een aantrekkelijke en interessante start niet garant staat voor eenzelfde kwaliteit in het resterende deel van de film, wordt hier bewezen. Het begint leuk, verrassend en wordt zowaar even spannend maar dan vervalt het verhaal in clichés. Een "dertien-per-dozijn-actiefilmpje" is het resultaat. Aardig maar deze zal gauw in de "3-dvd's-voor-5-euro-bak" komen te liggen.

Lekkere actiefilm die prima weg kijkt. Geen hoogvlieger maar wel een lekker filmpje om niet bij te hoeven nadenken.

avatar van KTV
KTV
Goede film, geen minuut verveeld

Vond de achtervolgingsscène op de Parijsse daken best goed te pruimen maar daarna was het minder dan middelmaat.

avatar van Alucard133
Standaard actiefilm die ik alleen gekeken heb vanwege de locatie.
Acteerwerk is ook standaard.

Blijft vast niks van hangen, maar het was lang niet zo erg als London has fallen.

Ik hou hier wel van. Simpele rechttoe rechtaan actiefilmpje dat ook geen andere bedoelingen heeft dan dat. Wel (een heel) erg ongeloofwaardig plot. Als je dat niks interesseert, prima vermaak.

avatar van Velazques
De CIA heeft in Parijs (en overigens heel europa) niets te vertellen en mogen ook niet gewapend rondlopen. Erg dom dus.

avatar van Rodger
In het begin best sterk, dan zakt de film erg naar beneden,, en op het laatst redelijk.
kan er niet meer dan 2 sterren voor geven.
2.0 **
leuk voor ff tussendoor.

De film was leuk maar die in de auto fragmenten waren zo jaren 70 en zo nep dat het opviel en voor mij storend was. Ze hadden er zo pow pow paf in kunnen vullen metr ballonnetjes

avatar van Atheistus
Cliché, dat is toch Frans?

avatar van james_cameron
Vlotte aktiefilm, niet bepaald geloofwaardig qua plot maar best onderhoudend. Idris Elba is perfect gecast, al is zijn rol weinig meer dan een stoïcijnse versie van zijn personage in Luther. Verder wordt de film degelijk opgebouwd qua spanning en zijn de aktiescenes bovengemiddeld goed.

avatar van Ruben24
Ik hou der wel van lekkere actie en een leuk verhaal . sommige scene s zijn dan wel erg aan de neppe kant maar daar kan ik wel doorheen kijken.

avatar van cor1946
Goede film niks mis mee. Hou ik van. Geen gezeur gaan met die banaan.

avatar van hoffhaan
Heerlijk misdaad actie, recht toe recht aan film, kijkt lekker weg en met humor. Gewoon genoten. 4.0

avatar van Daan258
Prima actie filmpje.
Gewoon lekker verstand op nul en kijken maar, dan is de film best vermakelijk.
Het verhaal is heel erg standaard en verder ook niet zo interessant maar daarnaast zitten er gelukkig genoeg leuke actie scene's in wat mij uiteindelijk goed wist te vermaken.
Het acteerwerk was ook niks om op aan te merken.

Lekker, leuk simpel filmpje .

Prima actiefilm met een goede cast.
Alles speelt zich af in Parijs, maar daar duidde de titel al wel op.
Dus prima locatie voor de actie, zoals achtervolgingen en aanslagen.
Goede rol van Idris Elba.
Kortom: een puike film voor wie van veel actie houdt.

avatar van mistral59
leuke actie film

avatar van Diederik58
Alle elementen van een prima actiefilm zitten er in: achtervolging, schieten, vechten, verliefdheid, verraad en noem maar op.
Prima geacteerd.

avatar van Jan met de pet
Geweldige actiefilm, goed van begin tot het einde, ik bekijk het misschien met andere ogen......maar daarom ben ik ook Jan Met De Pet....4,0

Na een bijna lachwekkend begin, met name het afschuwelijke acteerwerk in het metro station tussen de
zakkenroller en zijn eenmalige handlangster gaat de film pas een beetje van start en wordt het zowaar best aardig. Veel achtervolging scenes, hoop actie en vooral een stoere Idris Elba maken het aanzien van 'Bastille Day" nog een beetje waard. Toch blijft het allemaal middelmaat.
Niet slecht maar het blijft een snelle hap.
Kleine 3*

avatar van IH88
Bastille Day

Dertien in een dozijn actiefilmpje. Misschien heb ik te veel van dit soort films gezien, maar zelfs de twists zijn voorspelbaar en het plot bevat weer de nodige clichés. Dat hoeft niet desastreus te zijn, maar al het andere is ook niet bijzonder.

Elba heeft genoeg charisma maar kan weinig uitrichten met zo'n mager uitgewerkte rol. En in de actiescènes laat hij zich een aantal keer flink in de luren leggen. Madden is echt zo'n acteur die ik een seconde na de film al weer ben vergeten. Gelukkig is het allemaal wel vlot gefilmd en duurt de film niet te lang. En Parijs heeft wel het nodige te bieden. Het verhaal had best wat potentie, maar verliest zich snel in saaie en clichématige plotontwikkelingen.