Only God Forgives (2013)

Denemarken / Zweden / Thailand / Verenigde Staten / Frankrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Nicolas Winding Refn
met Ryan Gosling, Kristin Scott Thomas en Yayaying

Julian, een Amerikaan die in Bangkok woont, is een gerespecteerde figuur in de onderwereld. Samen met zijn broer Billy baat hij een Thai boxing club uit die in feite een dekmantel is voor drugssmokkel naar Amerika. Wanneer Billy vermoord wordt, komt hun moeder Crystal uit Amerika over om het lichaam te repatriëren. Crystal zelf is het hoofd van een machtige criminele organisatie en is gewend te krijgen wat ze wil. In dit geval: de dood van haar zoon wreken. In een bloedige spiraal van woede, verraad en wraak, dwingt ze haar zoon Julian de verantwoordelijke voor Billy's dood te vinden en te vermoorden.

avatar van horizons
Film is inhoudelijk niet slecht.
En de verpakking bevat neon, ja.

avatar van Kronos
Kort samengevat: Fart-house. Een fletse scheet in een kleurige fles.

avatar van Basto
Kronos schreef:
Kort samengevat: Fart-house. Een fletse scheet in een kleurige fles.

Jammer voor jou dat je het niet ziet. Een oppervlakkige blik.

avatar van misterfool
Lees: Kronos kan niet verder kijken dan zijn neus lang is en daarom wordt iedereen die deze film wel waardeert, verblind door neon-lichtjes. Deze heidense users moeten door deze verheven 'echte' filmkenner maar eens duidelijk worden gemaakt wat inhoudelijke cinema is en wat kitsch is. Ik wens je veel succes met zo'n houding.

Edit: Uiteraard- en dit zou eigenlijk evident moeten zijn- is er niks mis mee als je deze film niet kan waarderen, maar ga dan niet hetzelfde inhoudsloze berichtje steeds maar weer herhalen.

avatar van Kronos
Pff, waar heb ik mij ooit gepresenteerd als 'echte' filmkenner? Ik beschouw mezelf als liefhebber. Niet meer, niet minder. Maar als negatieve kritiek voortdurend wordt weggezet met opmerkingen als 'snapt het niet', 'oppervlakkige blik', 'ziet het niet', 'op het verkeerde been gezet' en zo meer, dan wil ik daar wel eens tegenin gaan door te stellen dat je aan sommige art-house adepten alles als kunst kan verkopen. Een drol in kleurig inpakpapier blijft echter een drol. Nicolas Winding Refn probeert hier uniek te zijn en leent wat van onder andere Lynch, Tarantino, Kubrick en Kar-wai Wong zonder kwalitatief ergens in de buurt te komen.

avatar van misterfool
Ik doelde op berichten als deze:
Kronos schreef:
Geen probleem voor kijkers die zich laten verblinden door felle kleurtjes.
En later:
Basto schreef:
Ken juist weinig films die ik inhoudelijk zo sterk vind.
Dat zegt inderdaad veel.

Als je niet wil dat jouw kritiek als oppervlakkig wordt 'weggezet' kom dan ook niet aan met dit soort arrogant geblaat. Motiveer liever eens waarom je een bepaalde mening bent toegedaan.

Niettemin doe je dat in het onderstaande bericht al iets meer; middels onder meer de aangehaalde namen. Nog steeds vermoed ik echter dat je enkel kijkt naar de narratief en te weinig kijkt naar de beeldmetaforen die rond de narratief hangen. Zo valt mij de heel oud-testamentaire inkleuring van een godfiguur op. De manier waarop bepaalde beelden als religieuze symboliek steeds weer terugkeren(karaoke, standbeeld) vind ik bovendien erg origineel. Tot slot heb ik al eerder aangeven dat de 'Kitsch' -om jouw woorden maar te gebruiken- vaak doelbewust wordt ingezet om het verschil te onderstrepen tussen hetgeen de karakters pretenderen te zijn(stoïcijnse actieheld) en hetgeen ze werkelijk zijn (een zielige, getraumatiseerde man).

misterfool schreef:
Nog steeds vermoed ik dat je te veel kijkt naar de narratief en te weinig kijkt naar de metaforen die rond de narratief hangen.

Maar nee jong. Ik vind het gewoon een oersaaie film. Onbedoelde kitsch.

avatar van stefan dias
Basto schreef:

Films als Once Upon a time in the west en veel andere wraakfilms gaan niet veel sneller. Maar het zet veel kijkers op het verkeerde been, die verwachten kennerlijk een soort Jean Claude van Damme film, waar de blanke man even wat Thai in elkaar gaat meppen. Not this time!

In je aangehaalde voorbeeld wordt de spanning langzaam opgebouwd, maar voor zover ik mij kan herinneren nergens slow motion gebruikt. Hier werd het (voor mij) tot in den treure herhaald. Ik waardeer zeker het feit dat men hier iets anders probeert te doen dan de doorsnee Van Damme film - wel het láátste wat ik van neen film verwacht, met excuses aan de Van Damme fans - maar ik kreeg gewoon geen klik met deze film. Sorry.

En ja, fotografie is zeker essentieel in neen film, maar vooral ter ondersteuning van wat men mij probeert te vertellen. Als ik dat verhaal niet meekrijg (en ja, kan ook aan lij liggen) blijft het vooral hangen bij mooie plaatjes met weinig inhoud (en gratuite gruwel). Iets wat ik bij een film als 'Oldeuboi' bijvoorbeeld niet had.Maar daar vond ik het scenario tig keer sterker.

avatar van Ajda
Nicolas Winding Refn met alle facetten; bloed, criminaliteit, dood en schimmige zaken. Met een fraai filter.