Only God Forgives (2013)

Denemarken / Zweden / Thailand / Verenigde Staten / Frankrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Nicolas Winding Refn
met Ryan Gosling, Kristin Scott Thomas en Yayaying

Julian, een Amerikaan die in Bangkok woont, is een gerespecteerde figuur in de onderwereld. Samen met zijn broer Billy baat hij een Thai boxing club uit die in feite een dekmantel is voor drugssmokkel naar Amerika. Wanneer Billy vermoord wordt, komt hun moeder Crystal uit Amerika over om het lichaam te repatriëren. Crystal zelf is het hoofd van een machtige criminele organisatie en is gewend te krijgen wat ze wil. In dit geval: de dood van haar zoon wreken. In een bloedige spiraal van woede, verraad en wraak, dwingt ze haar zoon Julian de verantwoordelijke voor Billy's dood te vinden en te vermoorden.

avatar van horizons
Film is inhoudelijk niet slecht.
En de verpakking bevat neon, ja.

avatar van Kronos
Kort samengevat: Fart-house. Een fletse scheet in een kleurige fles.

Kronos schreef:
Kort samengevat: Fart-house. Een fletse scheet in een kleurige fles.

Jammer voor jou dat je het niet ziet. Een oppervlakkige blik.

avatar van misterfool
Lees: Kronos kan niet verder kijken dan zijn neus lang is en daarom wordt iedereen die deze film wel waardeert, verblind door neon-lichtjes. Deze heidense users moeten door deze verheven 'echte' filmkenner maar eens duidelijk worden gemaakt wat inhoudelijke cinema is en wat kitsch is. Ik wens je veel succes met zo'n houding.

Edit: Uiteraard- en dit zou eigenlijk evident moeten zijn- is er niks mis mee als je deze film niet kan waarderen, maar ga dan niet hetzelfde inhoudsloze berichtje steeds maar weer herhalen.

avatar van Kronos
Pff, waar heb ik mij ooit gepresenteerd als 'echte' filmkenner? Ik beschouw mezelf als liefhebber. Niet meer, niet minder. Maar als negatieve kritiek voortdurend wordt weggezet met opmerkingen als 'snapt het niet', 'oppervlakkige blik', 'ziet het niet', 'op het verkeerde been gezet' en zo meer, dan wil ik daar wel eens tegenin gaan door te stellen dat je aan sommige art-house adepten alles als kunst kan verkopen. Een drol in kleurig inpakpapier blijft echter een drol. Nicolas Winding Refn probeert hier uniek te zijn en leent wat van onder andere Lynch, Tarantino, Kubrick en Kar-wai Wong zonder kwalitatief ergens in de buurt te komen.

avatar van misterfool
Ik doelde op berichten als deze:
Kronos schreef:
Geen probleem voor kijkers die zich laten verblinden door felle kleurtjes.
En later:
Basto schreef:
Ken juist weinig films die ik inhoudelijk zo sterk vind.
Dat zegt inderdaad veel.

Als je niet wil dat jouw kritiek als oppervlakkig wordt 'weggezet' kom dan ook niet aan met dit soort arrogant geblaat. Motiveer liever eens waarom je een bepaalde mening bent toegedaan.

Niettemin doe je dat in het onderstaande bericht al iets meer; middels onder meer de aangehaalde namen. Nog steeds vermoed ik echter dat je enkel kijkt naar de narratief en te weinig kijkt naar de beeldmetaforen die rond de narratief hangen. Zo valt mij de heel oud-testamentaire inkleuring van een godfiguur op. De manier waarop bepaalde beelden als religieuze symboliek steeds weer terugkeren(karaoke, standbeeld) vind ik bovendien erg origineel. Tot slot heb ik al eerder aangeven dat de 'Kitsch' -om jouw woorden maar te gebruiken- vaak doelbewust wordt ingezet om het verschil te onderstrepen tussen hetgeen de karakters pretenderen te zijn(stoïcijnse actieheld) en hetgeen ze werkelijk zijn (een zielige, getraumatiseerde man).

misterfool schreef:
Nog steeds vermoed ik dat je te veel kijkt naar de narratief en te weinig kijkt naar de metaforen die rond de narratief hangen.

Maar nee jong. Ik vind het gewoon een oersaaie film. Onbedoelde kitsch.

avatar van stefan dias
Basto schreef:

Films als Once Upon a time in the west en veel andere wraakfilms gaan niet veel sneller. Maar het zet veel kijkers op het verkeerde been, die verwachten kennerlijk een soort Jean Claude van Damme film, waar de blanke man even wat Thai in elkaar gaat meppen. Not this time!

In je aangehaalde voorbeeld wordt de spanning langzaam opgebouwd, maar voor zover ik mij kan herinneren nergens slow motion gebruikt. Hier werd het (voor mij) tot in den treure herhaald. Ik waardeer zeker het feit dat men hier iets anders probeert te doen dan de doorsnee Van Damme film - wel het láátste wat ik van neen film verwacht, met excuses aan de Van Damme fans - maar ik kreeg gewoon geen klik met deze film. Sorry.

En ja, fotografie is zeker essentieel in neen film, maar vooral ter ondersteuning van wat men mij probeert te vertellen. Als ik dat verhaal niet meekrijg (en ja, kan ook aan lij liggen) blijft het vooral hangen bij mooie plaatjes met weinig inhoud (en gratuite gruwel). Iets wat ik bij een film als 'Oldeuboi' bijvoorbeeld niet had.Maar daar vond ik het scenario tig keer sterker.

avatar van Ajda
Nicolas Winding Refn met alle facetten; bloed, criminaliteit, dood en schimmige zaken. Met een fraai filter.

avatar van Shadowed
Refn.

Nog steeds vind ik hem niet bepaald mijn regisseur. Zijn persoonlijkheid is voor mij in ieder geval genoeg om zijn films extra kritisch te bekijken, en zeker wanneer hij dit een "meesterwerk" noemt. En in mijn ogen is dit dat dus helemaal niet.

Gosling is een gaaf karakter, maar Refn weet het zetje net niet te geven om hem memorabel te maken. Net zoals in Drive kunnen de plotse geweldsuitbarstingen van Gosling in Refn's films waanzinnig zijn, maar hier gebeurt het 1x en dat daarna wordt Gosling in elkaar geslagen en verliest zelfs zijn armen (?).

Een ander minpunt is Pansringarm. Voor een harde agent ziet hij er namelijk tamelijk moe en knuffelbaar uit. Makkelijke rol ook voor hem, aangezien hij alleen maar serieus hoeft te kijken en af en toe krampachtig rennen. Het ziet er simpelweg niet uit. Terwijl zijn acteren echt niet slecht is.

Scott Thomas is eindelijk eens goed in haar rol, en dat zou ik niet zo snel zeggen. Onherkenbaar, maar verrassend sterk eigenlijk. Voor de rest is de belichting dik in orde, bloedrode kleuren die het vaak wel goed doen, resulterend in enkele sfeervolle scenes en knappe details.

Camerawerk is in zijn algemeenheid in orde, al zie ik nergens bewegingen waarvan ik denk, "wauw!". Maar visueel is het voor de rest in orde. Plotse extreme geweldsuitbarstingen komen soms hard aan, maar soms zijn ze er maar een beetje eigenlijk zonder impact.

Soundtrack heeft soms dreigende momenten, maar soms verslikt Refn zich er compleet in. Popnummertjes bij een intens gevecht? En vooral richting het einde worden die rare klanken gewoon irritant en botst het extreem met de sfeer waardoor je niet veel meer serieus kan nemen daarna, alleen maar raar kan kijken.

Een andere stoorzender zijn de meeste personages ook zelf, op Gosling na. Ik zie niet helemaal het punt ervan in om ze allemaal zo debiel mogelijk te maken, met enkele momenten die werkelijk zo out-of-the-world zijn dat het mijn petje te boven gaat.

Voor de rest is dit boven Refn's niveau vind ik, maar echt memorabel is het allemaal niet. Verhaal stelt uiteindelijk niet veel voor, behalve de boodschap (Gosling is bevrijd van zijn moeder) is het allemaal niet al te bijzonder. Vooral een traag tempo, maar ik kon niet zeggen dat het allemaal zo saai werd.

Je moet er van houden, maar Refn is niet erg mijn stijl, al zie ik hem liever dit doen dan zoiets als Valhalla Rising. Soms heb ik vooral het gevoel dat Refn niet zijn voet van het rempedaal haalt, maarja. Regisseurs zoals Noé zullen altijd mijn voorkeur hebben. Dankzij enkele sterkere geweldsuitbarstingen die hard aankomen nog een voldoende, en voor Gosling natuurlijk.

avatar van supadragon8
Heel mooie beelden en opzich een verhaal waar iets leuks mee gedaan kan worden. Echter vond ik het verhaal niet diepgaand genoeg om het op deze trage en 'experimentele' manier te vertonen, waardoor je het gevoel hebt dat je geduld niet echt beloont wordt. Over het algemeen een leuk werkje om een keer te zien maar hoopte op meer.

Had hele hoge verwachtingen van deze film. Vooral omdat menig man deze in z'n top 10 had.
Heb zelf ook niet echt een idee wat neon films zijn; gok dat het met die lichten te maken heeft.
Hoe dan ook, The Neon Demon vond ik echt fuckin slecht, grootste tijdverspilling ever denk ik. Toch wilde ik deze neon film proberen, omdat Ryan Gosling toch wel 1 van m'n favo acteurs is na het gezien hebben van The Notebook destijds.
Maar hij viel me zwaar tegen. Jammer. Het begin was dramatisch traag. Het duurde even voordat ik er doorheen kwam. De eerste 25 min waren dan ook killing: ik ben 2x in slaap gevallen. Daarna herpakt de film zich wel en komt er iets meer beweging en spanning in, maar het heeft me niet kunnen pakken. Vond het verhaal ook niet zo sterk. Nee, ik vond het niks. De moorden daarentegen kon ik wel van genieten
De eerste film van Gosling die ik kut vind. Shock

cldiia schreef:
De film is na 20 minuten afgezet. Wij houden niet van veel beeld en weinig verhaal/ arthouse.
Haha dat verklaart dus ook waarom ik 2x in slaap ben gevallen in de eerste 20 minuten
Ben dus niet de enige..
Eigenlijk begon het daarna wel op gang te komen, dus misschien te vroeg geoordeeld? Of niet, haha ik heb hem afgekeken en vond hem ook niet veel aan. Misschien snapte ik 'm ook niet helemaal, kan ook.

(verwijderd) schreef:
Het verhaal brengt zo enorm veel vraagtekens op. Wat maakt Chang zo agressief? Waar slaat het einde op? Wat doet Gosling bij het vinden van zijn dode moeder?

Ik had dus echt precies dezelfde vragen, wat nu dus (bij nader inzien) bevestigt dat ik de film niet snapte.

avatar van Grindhouse62
Fisico schreef:
Only God frgives kent een ongewoon knappe en intrigerende bloedrode sfeer. Bij momenten zelfs letterlijk te nemen. Het is het decor van een sinistere wijk in Bangkok met kleine straatjes, bars en prostitutie, allen gehuld in een donker sfeëeriek kader. Je wordt er letterlijk meegezogen. Laat ons meteen stellen dat dit het beste item is van de film.

Voor de rest stelt de film niet zo heel veel voor en is het niets meer dan een gesone wraakfilm waarbij het principe “oog om oog, tand om tand” centraal staat en bij momenten zelfs letterlijk te nemen is. Weinig dialogen in de film, weinig emoties ook. Qua plotline ook bij momenten erg slordig, maar wel eens leuk om gezien te hebben. Erg verrassende film met die neonoir stijl als je dit vooraf. Ook de muziek was erg geslaagd, onheilsspellend en perfect inspelend op de sfeer. De zang van die overijverige flik niet meegerekend. Geweld wordt bestreden met geweld in naam van rechtvaardigheid of als wet van de sterkste? Geen Ichi the killer toestanden, dat nog net niet, maar de balans van het geweld nam iets te veel de aandacht weg ten koste van het verhaal. Beetje jammer. Dankzij de technische aspecten nog een mooie voldoende met 3,0*.
Hier ben het helemaal mee eens. Zeer zorgvuldig omschreven. Ik had vanmiddag zin in een kort filmpje en kwam deze tegen bij Ziggo's Movies & Series. Had hem al eens gezien toen hij uitkwam, dit was dus een herziening. En dan kun je zien wat je zoal kunt vergeten in de loop der jaren. Want die martelscene was ik al vergeten. Visueel prima, speelduur was oke ivm de nogal trage verhaalstijl en voldoende geweld. Heb mij wel weer vermaakt met deze film. Een 3.0

jordorientje schreef:

Chang is niet agressief Chang reageert/straft enkel zijn omgeving voor hun zonde. Chang is god. Uiteindelijk is hij behulpzaam en verlost hij Gosling van zijn moeder. Gosling voelt in haar baarmoeder om zeker te weten dat de navelstreng verbroken is. Uiteindelijk gaat de film over zijn Oedipus complex gemixt met de westerse arrogantie vs de opkomende status van Azie.

Grindhouse62 schreef:

Het is juist het tegenovergestelde van een typische wraakfilm. Gosling weigert immers wraak te nemen. Vanaf daar gaat de film een geheel eigen weg.