Only God Forgives (2013)

Denemarken / Zweden / Thailand / Verenigde Staten / Frankrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Nicolas Winding Refn
met Ryan Gosling, Kristin Scott Thomas en Yayaying

Julian, een Amerikaan die in Bangkok woont, is een gerespecteerde figuur in de onderwereld. Samen met zijn broer Billy baat hij een Thai boxing club uit die in feite een dekmantel is voor drugssmokkel naar Amerika. Wanneer Billy vermoord wordt, komt hun moeder Crystal uit Amerika over om het lichaam te repatriëren. Crystal zelf is het hoofd van een machtige criminele organisatie en is gewend te krijgen wat ze wil. In dit geval: de dood van haar zoon wreken. In een bloedige spiraal van woede, verraad en wraak, dwingt ze haar zoon Julian de verantwoordelijke voor Billy's dood te vinden en te vermoorden.

avatar van Basto
frans123 Je hebtver in ieder geval meer verhaal uit gehaald dan de meeste criticasters. Eén punt heb je wellicht over het hoofd gezien. Onze Aziatische vriend verslaat onze Poolse loodgieter niet, hij bevrijdt ‘m.

Want uiteindelijk is het geen wraakfilm. De wraak (van de moeder) mislukt immers. Het gaat uiteindelijk om de bevrijding van Gossling uit de klauwen van zijn moeder. Het is wat dat betreft veel meer een familie/psychologischdrama.
Althans, dat is mijn kijk op dit meesterwerk.

Basto schreef:

Althans, dat is mijn kijk op dit meesterwerk.

De film is pretentieus...Je haalt er veel meer uit dan er in zit. En |meesterwerk|'met Gossling is onmogelijk.
Weet je wat ik dacht tijdens de film???Met echt heel goede acteurs en een veel betere opzet van de film, een totaal andere aanpak, onnozele actie er uit halen,was het mogelijk een goede film geweest...Dan denk ik aan de Fransen bijvoorbeeld, die er echte diepgang in hadden kunnen brengen. Het is zo kinderlijk vlak, zo disney achtig...

horizons schreef:

De eigenlijke uitdaging was twintig minuten kijken en dan vertellen wat er zou gaan gebeuren. Maar toch stoer dat je hebt gekeken. Tot het einde.

Weet je...kijk jij ook w3el eens een programma of zoiets waarin je je zit te verbazen dat het zo slecht is...Dat had ik bij deze film ook...Wat kan er nog meer uit de bocht vliegen??? Die rechercheur die na 20 minuten begint te zingen???Dan zet je toch eigenlijk gelijk de film uit??? Zie jij Neeson dat doen???? J a, ik weet er 1.....Cage!!!!

horizons schreef:

O...wacht even...Ik wist dat Moe en zoon niet gingen winnen...In Thailand zijn de Thai's de baas...daar win je niet van.

avatar van horizons
frans123 schreef:

Maar het ging erom dat jij alles voorspelbaar vond. kon jij na twintig minuten de hele film uitstippelen? Tot en met breinaalden, oedipus en afgehakte armen?
De karaoke heeft natuurlijke wel een specifieke bedoeling.

En gebruik spoiler tags.

horizons schreef:

De karaoke heeft natuurlijke wel een specifieke bedoeling.

En gebruik spoiler tags.

lLaten we zo zeggen dat ik wist wie zou winnen.........En btw..laten we wel wezen, wat voor verhaal zat er nou eigenlijk in??? waren er verrassende twists??? Dat je van je bank af viel??? Kom op zeg. Het was al heel vroeg duidelijk hoe "het verhaal"zich zou ontwikkelen. En waar jij mee aankomt zijn onbelangrijke details in relatie tot het eigenlijke verhaal.

avatar van chevy93
frans123 schreef:
Gelukkig was er een happy end...de rechercheur zingt aan het einde nog een liedje.. een toegift..."we want more".
Ik heb veel verschillende visies op deze film voorbij zien komen in de loop der jaren, maar deze slaat alles!

frans123 schreef:

Moe en zoon waren niet een party, maar juist tegenstanders. Ik wil beweren dat de zoon dankzij de hulp van de Thai van zijn moeder is verlost. Dus heeft de zoon juist wel gewonnen.

Misschien moet je ‘m nog maar eens herzien en wordt het dan wel duidelijk

chevy93 schreef:

Ja hij is goed he???

Misschien moet je ‘m nog maar eens herzien en wordt het dan wel duidelijk

Nee dank je...een niemanddalletje met een geforceerd verhaal.

avatar van Zwolle84
Wordt dit topic nou nog steeds vervuild met al dat loze gebash? Er staat op de eerste pagina's amper nog iets over de film.

avatar van EIGER3970
Schitterend beeldverhaal!

Berichten verplaatst naar Film > Genres en landen > B-films

Confusie
Erg mooie film.

Toon zeer treffend gezet door enkele kleine karaoke intermezzo’s.

Collega’s zeer aandachtig en respectvol aanschouwend.

Mooi personage, de bikkelharde politieman.

Van zijn opmerkelijke daden tot de klank van zijn taaltje.

Kurkdroge gast:

Hou’k van.

Zeer geslaagde prent, wel vond ik The Neon Demon nog wat beter.

En Drive een tikkeltje minder.

avatar van Lovelyboy
Intrigerende en visueel prachtige prent. Intrigerend omdat ik toch iedere keer er weer voor ga zitten met de vraag miste ik de vorige keer iets. De film lijkt zeer zeker iets te hebben, een dromerige stijl, stille beelden zwanger van onheil en zoals gezegd is het visueel hier en daar een plaatje. Toch...alle uitleggen en psychologische valkuilen en mogelijkheden geanalyseerd hoe en wat en wat er onderliggend allemaal speelt, heeft de fil toch iets ongrijpbaars waardoor hij voor mij ongrijpbaar blijft en daardoor toch altijd bij mij de prikkel op wekt toch weer te kijken wat ik niet begrijp.

Aparte prent, arthouse/filmhuis, in zekere mate niet voor tere zieltjes geschikt het is bloederig, vooral als de agent met zijn zwaard zwaait en niet te vergeten de best wel sadistische martelscene, stijlvol, ook best wel aardige acteerprestaties.

De film is na 20 minuten afgezet. Wij houden niet van veel beeld en weinig verhaal/ arthouse.

avatar van Fisico
Only God frgives kent een ongewoon knappe en intrigerende bloedrode sfeer. Bij momenten zelfs letterlijk te nemen. Het is het decor van een sinistere wijk in Bangkok met kleine straatjes, bars en prostitutie, allen gehuld in een donker sfeëeriek kader. Je wordt er letterlijk meegezogen. Laat ons meteen stellen dat dit het beste item is van de film.

Voor de rest stelt de film niet zo heel veel voor en is het niets meer dan een gesone wraakfilm waarbij het principe “oog om oog, tand om tand” centraal staat en bij momenten zelfs letterlijk te nemen is. Weinig dialogen in de film, weinig emoties ook. Qua plotline ook bij momenten erg slordig, maar wel eens leuk om gezien te hebben. Erg verrassende film met die neonoir stijl als je dit vooraf. Ook de muziek was erg geslaagd, onheilsspellend en perfect inspelend op de sfeer. De zang van die overijverige flik niet meegerekend. Geweld wordt bestreden met geweld in naam van rechtvaardigheid of als wet van de sterkste? Geen Ichi the killer toestanden, dat nog net niet, maar de balans van het geweld nam iets te veel de aandacht weg ten koste van het verhaal. Beetje jammer. Dankzij de technische aspecten nog een mooie voldoende met 3,0*.

avatar van debbietino
Wat een ongelofelijke k*tfilm....
Ik geef mezelf een schouderklopje omdat ik de kracht heb gehad om een af te kijken maar mijn hemel wat een vaag verhaal en wat een nutteloze scenes. Als je de karaokescenes eruit haalt en die vage intermezzo’s die nergens een toevoeging geven aan het verhaal hou je 25 minuten film over...

Pffffff........

avatar van debbietino
debbietino schreef:
Wat een ongelofelijke k*tfilm....
Ik geef mezelf een schouderklopje omdat ik de kracht heb gehad om ‘m af te kijken maar mijn hemel wat een vaag verhaal en wat een nutteloze scenes. Als je de karaokescenes eruit haalt en die vage intermezzo’s die nergens een toevoeging geven aan het verhaal hou je 25 minuten film over...

Pffffff........

avatar van stefan dias
Is geeeen straaaf om naar te kijijijken maaar als de foootooograaafie al als vooorrrnaamssste pluspuuunt naaar vooooren geschooooven moet wooorden dan is daaat weeel een veeeeg teeeeken. Boooovendien blijijijft het verhaaal zich maaaar naaar het eieieinde sloooomooo'en.

Nee dus. Ondanks een geweldige, spuuglelijke (en dus briljante) Kristin Scott Thomas. En dat arty regisseurs zich toch steeds tot extreem geweld moeten wenden om een (naar hun gevoel) interessante film te kunnen draaien, daar heb ik onderhand ook wel mijn buik vol van. Ik kon de muziek wel smaken, maar als je hééél de tijd actie toont zonder geluid, die actie vertraagt en daar dan mooie muziek op zet, is dat weer net te veel stylering en werkt het op de duur gewoon niet meer.

stefan dias schreef:

Fotografie lijkt mij juist een van de belangrijkste kenmerken van een film. Waar kijk je anders naar? Daarbij is deze film juist een hele interessante deconstructie van het wraakgenre. Films als Once Upon a time in the west en veel andere wraakfilms gaan niet veel sneller. Maar het zet veel kijkers op het verkeerde been, die verwachten kennerlijk een soort Jean Claude van Damme film, waar de blanke man even wat Thai in elkaar gaat meppen. Not this time!

Dus ook genoeg inhoud, lijkt mij.

stefan dias schreef:

Inderdaad. Veel vorm, weinig inhoud. Geen probleem voor kijkers die zich laten verblinden door felle kleurtjes. Maar voor de rest strontvervelend.

Kronos schreef:

Wat een rare opmerking. Ken juist weinig films die ik inhoudelijk zo sterk vind. Maar wellicht heeft dat te maken met de nieuwsgierigheid en kennis van het genre van de kijker. Juist voorbij die kleurtjes kijken is het devies. Er zit een prachtige en originele vertelling in verscholen. Maar je moet niet afgaan op het eerste gezicht.

Voor de fijnproever.

Basto schreef:
Ken juist weinig films die ik inhoudelijk zo sterk vind.

Dat zegt inderdaad veel.

Dat zegt inderdaad veel.

Heb er 7000+ gezien, dus ja.

Wonderlijk.

Wonderlijk.

Je gaat het pas zien als je het door hebt.

JC

avatar van Iron Maiden
Basto schreef:

Je gaat het pas zien als je het door hebt.

JC
Johan Cruijff, hou je in.

avatar van misterfool
Tsja, klaarblijkelijk hebben mensen er moeite mee als de inhoud volgt uit de context en het gebruik van visuele metaforen en niet uit de narratief. De vorm van deze film verbloemt niet het gebrek aan verhaal. De vorm voegt steeds weer lagen toe aan het verhaal.

avatar van Kronos
We verschillen duidelijk van mening. Het gaat er niet om dat de vorm het gebrek aan verhaal zou verbloemen maar dat het inhoudelijk gewoon slappe kost is, verpakt in doorzichtige kitsch.