The Mummy (2017)

Avontuur / Actie

geregisseerd door Alex Kurtzman
met Tom Cruise, Sofia Boutella en Annabelle Wallis

Een eeuwenoude koningin ligt veilig begraven in een crypte diep onder de meedogenloze woestijn. Haar lot was ooit ten onrechte van haar afgenomen. In de huidige tijd ontwaakt ze. Doordat haar kwaadwilligheid eeuwenlang is gegroeid stort ze haar verschrikkingen, die het menselijke bevattingsvermogen overschrijden, over de wereld uit.

Matige film waarin een gemummificeerde koningin na duizenden jaren opstaat uit haar tombe. De film begint avontuurlijk en zeker niet verkeerd, maar dit wordt niet vastgehouden. Er zitten een paar wat saaie momenten in en de komische noot hier en daar valt nogal uit de toon. Ook is Tom Cruise niet helemaal op zijn plek hier. Genoeg spektakel en special effects, maar 3.0 sterren zou net te hoog zijn.

avatar van Thomas83
Wat een trieste bende die Dark Universe. Blockbusters die tegenwoordig deel van een universum uit moeten maken, bah. Strikt genomen is het misschien retro, maar ik zie het vooral als een nare richting die door Hollywood wordt ingeslagen, ook al is het gelukkig nog vooral exclusief voor superheldenfilms.

Maar goed, wat te zeggen over deze film? Ik heb alleen de film uit 1999 gezien. Dat is een fijne avontuurlijke en zorgeloze film die aan de goede kant van B-film-achtige camp blijft. Deze nieuwe film mist dat onbezorgde gewoon totaal. Sidekicks, romances en kibbelende personages moeten chemie hebben, of in elk geval enige substantie. Johnson en Wallis zijn zo slecht in ook onbeduidende rolletjes.

Vooral Wallis is knap waardeloos in een rol die echt lucht is. Maar veteranen Cruise en Crowe zijn ook niet best. Cruise had er nog wel wat leuks van kunnen breien als hij in elk geval een leuk personage had mogen spelen. Maar Nick is totaal niet sympathiek, en ik vond het ook een slechte keuze om hem bezeten te maken. En wat waren dat voor rare onderbrekingen met zijn hallucinaties?

De computereffecten vond ik nog wel te doen omdat in elk geval eens wordt gekozen om alles wat vaag en donker in beeld te brengen. Maar hoe dan ook echt teveel drukke CGI-actie, vooral richting het einde. De film is al chaotisch genoeg met hele stukken die lukraak in de film gepropt zijn. Vanaf de scène in die soort van basis van Crowe en zijn clubje is de film een puinhoop. Dit was ook echt een opzichtige reclame voor het "universum" aan films dat nog komen gaat. Crowe spreekt feitelijk zelfs rechtstreeks tegen de kijker met zijn "welcome to a new world of gods and monsters".

Wel smakelijk kunnen lachen om vele domme scènes en momenten. Van dat preutse sexy bijvoorbeeld met onmogelijke schaduwen of verband dat de juiste lichaamsdelen van Ahmanet bedekt. Die dommige scène met de luchtaanval. Of het hoogtepunt, die scène in de Hercules met de kraaien, haha. Maar ja, helaas zijn de meeste slechte momenten niet zo erg om te lachen. En allejezus, wat wordt de hele film voor je uitgetekend onderweg. 0.5*.

avatar van Thorongil
Best nog wel leuk, geen hoogvlieger. Maar wel benieuwd hoe het verder zou lopen moesten er nog vervolgen komen.

avatar van LOTR-lover
Tja, The Mummy. Het deel uit 1999 is jeugdsentiment voor me. Maar dit nieuwste deel mag niet eens in de schaduw staan van die originele film. Wat een gedrocht is dit zeg. En dat terwijl de hele Egyptische geschiedenis ontzettend veel inspiratie biedt voor een toffe film. Maar deze film vliegt na een half uurtje aardig uit de bocht en komt nooit meer 'on track'. Duidelijk dat Tom Cruise even een vulling van de portemonnee nodig had. Ik zou deze film lekker overslaan.

3/10 (IMDB)

avatar van TronMan
Vervelende sidekick die Nick, veel te veel flashbacks, het wil humor opwekken, maar lukt voor geen meter. Ik heb geen idee wat Cruise daar staat te spelen. En men had het beter Zombie kunnen noemen.
The Mummy uit 99 is hierbij een meesterwerk, en gewoon ,wel leuk.

avatar van Kondoro0614
Thorongil schreef:
Maar wel benieuwd hoe het verder zou lopen moesten er nog vervolgen komen.

Hopelijk komen die niet .

avatar van Roger Thornhill
Vooruit, laten we déze archetypische aartsvijand maar weer eens afstoffen, of misschien beter gezegd onder het woestijnzand vandaan halen. Tom Cruise is eigenlijk veel te oud voor deze flauwekul, maar als je hem tijdens het spektakel in het vliegtuig of bij het gevecht in de crypte bezig ziet kan hij nog wel even mee, en Annabelle Wallis is een nietszeggende damsel in distress. Verder een lekker vaartje, wat humor op z'n tijd, mooie sets en settings, een lekker onsmakelijke mummie (zeker wanneer ze nog het een en ander aan vitaminen en mineralen nodig heeft om haar streefgewicht te bereiken), Russell Crowe als een hero/villain uit een heel ander verhaal die er met de haren bijgesleept is als ging het hier om The league of extraordinary gentlemen, nog wat feitelijke zombies om Ahmanet van wat handlangers te voorzien, en voilá, een pijnloze cocktail van actie en fantasy die na een aardige eerste helft helaas flink inkakt.

avatar van K. V.
Deze eens bekeken en vond het eerste deel wel goed. Een beetje mysterieus en avontuurlijk, dus dit was wel leuk. Alleen halfweg slaan ze een beetje een andere weg in en wordt het veel meer een mengelmoes van verschillende stijlen en introductie van enkele personages die er niet echt bij horen.
De cast deed het eigenlijk niet slecht en visueel zat het ook wel snor.
Vond het nochtans goed begonnen, maar jammer van het tweede deel.

avatar van DragQueen
Redelijk genietbare actie/avonturenfilm, die naarmate de speelduur vordert afzwakt in niveau. Het begint vrij aardig, maar verzandt in een vreemde mengelmoes. Alsof de regie niet wist welke richting er op gegaan moest worden. Visueel is er niets op aan te merken, de geboden actie is vermakelijk, en ook Cruise ( die ik altijd graag zie in films ) zit aardig in zijn rol. 2,5 Ster.

avatar van Shadowed
Valt mee.

Zo slecht dat hij bestempeld wordt als slechtste film van 2017? Zo erg vond ik dit bij lange na niet. Toegegeven, het verhaal is een remake dus vernieuwend is het allemaal, maar het slechtste van het slechtste is het bij lange na niet.

Effecten zijn prima, vooral de rampage van de mummy aan het eind is fraai in beeld gebracht. Boutella is een vreselijk actrice maar omdat haar dialogen hier vrij minimaal zijn was het minder storend. Cruise niet in zijn beste rol.

Het is niet erg vernieuwend en vrij voorspelbaar, maar niet zo heel slecht. Redelijke effecten en ook best een pakkend verhaal. Ik heb me in ieder geval best vermaakt hiermee. Had wel wat meer horror mogen bevatten.