• 15.835 nieuwsartikelen
  • 178.420 films
  • 12.235 series
  • 34.017 seizoenen
  • 647.758 acteurs
  • 199.127 gebruikers
  • 9.378.987 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Mummy (2017)

Actie / Horror | 110 minuten
2,54 997 stemmen

Genre: Actie / Horror

Speelduur: 110 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / China / Japan

Geregisseerd door: Alex Kurtzman

Met onder meer: Tom Cruise, Annabelle Wallis en Sofia Boutella

IMDb beoordeling: 5,4 (220.252)

Gesproken taal: Engels en Arabisch

Releasedatum: 8 juni 2017

Plot The Mummy

"Welcome To A New World of Gods And Monsters"

De eeuwenoude Egyptische prinses Ahmanet ligt veilig begraven in een crypte diep onder de meedogenloze woestijn. Haar lot was ooit ten onrechte van haar afgenomen. In de huidige tijd ontwaakt ze onbedoeld door de de Amerikaanse militair en schatzoeker Nick Morton en zijn kameraad Chris Vail. Doordat haar kwaadwilligheid eeuwenlang is gegroeid stort ze haar verschrikkingen, die het menselijke bevattingsvermogen overschrijden, over de wereld uit. Het is nu aan Nick om samen met Brits archeologe Jenny Halsey haar te stoppen.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van misterwhite

misterwhite

  • 4726 berichten
  • 656 stemmen

Dark Universe, het nieuwe project van Universal waar de laatste tijd veel over te lezen was. Zelf ben ik een liefhebber van het monsterfilm genre. In de goede oude tijd was dit uiteraard een heel ander principe als nu. Wat toen werd gezien als een subgenre in horror, lijkt het nu meer doorgetrokken te worden naar avonturen en actiefilms. Dit zou kunnen werken als de producenten meer zouden toelaten en de films R-rated zouden zijn. Maar jammer genoeg zijn ze wat braafjes bij Universal en houden ze het op films zonder pit.

En dat is ook meteen het eerste grote probleem aan The Mummy. Het lijkt alsof Kurtzman zich moet inhouden. Een paar sterke sfeerscenes krijgen we voorgeschoteld maar voor de rest werd de horror snel ondermijnd. Het potentieel is voelbaar en dat maakt dat de The Mummy zeker geen afschuwelijk onding wordt.

Ik vrees echter dat Dark Universe teveel Marvel gehalte wilt uitstralen, waar ik sowieso geen fan van ben. Hollywood is een fabriek geworden met hoge productie en vooral doelend naar hoge winst. Verfrissing is jammer genoeg ver zoek. En daar lijdt deze film ook enorm aan.

Niet alleen de producenten hebben er voor gezorgd voor de matigheid in deze film maar ook de regisseur zelf. Ik had het gevoel dat hij bij de rustige stukken vaak zijn controle verloor. Waardoor het met momenten erg oppervlakkig en zielloos aanvoelde. Gelukkig zit er voldoende suspense in, waardoor het niet te akward wordt.

The Mummy is een vermakelijke film voor een bioscoopavondje. Maar meer is het zeker niet. Dark Universe zal zich moeten bewijzen bij de volgende films, die hopelijk meer duister zullen zijn en meer diepgang zullen krijgen.

2.5*


avatar van mrklm

mrklm

  • 11437 berichten
  • 9929 stemmen

Ahmanet [Sofia Boutella], dochter en enig kind van een farao, ziet haar kans op de macht in rook opgaan wanneer haar broertje wordt geboren. Ze vermoordt ze eigenhandig en sluit een pact met Seth, de God van de Dood, maar voor ze het bijbehorende ritueel kan afronden wordt ze tegengehouden en levend gemummificeerd en begraven in een bad van kwik op een plek ver van Egypte, te weten het huidige Irak. Ex-soldaten en jagers op historische relikwieën Nick [Tom Cruise] en Chris [Jake Johnson] zijn op het juiste moment op de juiste plaats wanneer een bombardement ervoor zorgt dat de tombe van Ahmanet bloot wordt gelegd. De roekeloze Nick zorgt ervoor dat Ahmanet weet te ontsnappen en ze gaat op zoek naar een diamant die om vage redenen in de 12e eeuw begraven is met een kruisvaarder, wiens graf heel toevallig vrijwel tegelijkertijd is ontdekt tijdens bouwwerkzaamheden in Londen. Nick blijkt de uitverkorene te zijn met wie Ahmanet haar pact met de duivel wil verzilveren, maar ook wetenschappers Jenny Halsey [Annabelle Wallis] en Dr Henry Jekyll (!) [Russell Crowe] blijken nog een sta-in-de-weg te zijn.

Pure onzin natuurlijk en dat zou de doodsteek voor de film zijn geweest als Tom Cruise zijn rol volledig serieus had genomen. Tot mijn verbijstering blijkt hij toch over enig komisch talent te beschikken en dat maakt een wereld van verschil. Zijn karakter is niet bovenmenselijk sterk, al heeft hij wel een militaire opleiding gehad, en toont op verschillende momenten over menselijke zwakheden te beschikken. Het idee om elementen uit Dr Jekyll en Mr Hyde hierin te verwerken is interessant, maar Crowes transformatie naar Mr Hyde is weinig overtuigend. "The Mummy" heeft dus zeker zijn gebreken, maar door de redelijk luchtige toon en een aantal zeer behoorlijke actiescènes is dit een acceptabele popcornfilm geworden.


avatar van Donucius

Donucius

  • 269 berichten
  • 128 stemmen

Hoe deze film geschoten is, totaal niet IMAX waardig. In tegendeel, hij komt waarschijnlijk gewoon evenveel tot zijn recht in een niet-IMAX voorstelling. Ik kan me niet herinneren IMAX scenes gezien te hebben. Ik heb zonet zelfs ergens gelezen dat de film gewoon volledig op 35mm geschoten is. Wat een desillusie en geldklopperij is dat dan.

En dan de film zelf. Wat zal ik er van zeggen. Na lang wachten eindelijk weer een Mummy film op het witte doek. Dit keer met een vrouw in de hoofdrol. Vernieuwend dat feminisme in films zou je denken... De film moet het vooral hebben van de pacing en de goed getimede uitbundige actie. Het verhaal wordt in een hoog tempo verteld en er is weinig tijd voor veel uitleg. Tom Cruise is altijd wel iemand geweest die een film eigenhandig kan dragen. Hier ook het geval en hij doet het niet onverdienstelijk. De film heeft wel momenten die aardig sterk zijn, met zelfs goede avontuurlijke thriller momenten. Humor is weinig tot niet aanwezig. Verder is het niet heel bijzonder.

De film is een soort kruising tussen Mission Impossible, World War Z meets The Mummy.

Volgens sommige recensies is dit een B-film met A-acteurs. Daar ben ik het grotendeels mee eens.

Leuk om een keer gezien te hebben, maar ook niet veel meer dan dat.


avatar van Nuijtmans

Nuijtmans

  • 21 berichten
  • 14 stemmen

Gisteren The Mummy gezien in de voorpremiere: standaard aktievehikel voor Cruise. De film mist de griezelige ondertoon van de oorspronkelijke Mummy vertolkingen. Schiet daarnaast tekort als superhelden spektakel. En mist de humoristische insteek van de films met Brendan Fraser.

Als dit de lakmoesproef is voor de Dark Universe reeks van Universal is deze wat mij betreft niet geslaagd.

Slecht begin van het blockbuster seizoen. 5/10


avatar van Shinobi

Shinobi

  • 4305 berichten
  • 2551 stemmen

"Welcome to a new world of gods and monsters."

De versie uit 1999 was niet hoogstaand, maar desondanks best vermakelijk. Helaas wordt dat niveau niet gehaald met deze reboot.

Universal wil blijkbaar ook inspringen op de hype om een universum te creëren à la Marvel en DC, hoewel je zou denken dat ze hun lesje wel hadden geleerd met het matig ontvangen 'Dracula Untold' waarmee het eigenlijke universum van start zou gaan. Deze film moet dan fungeren als het eerste deel van een goed gevuld Dark Universe. Er wordt wederom een standaard wraakverhaal opgezet die in dit geval geen potten kan breken.

Het manco van 'The Mummy' is dat men verscheidene genres door elkaar wil gooien om maar te vermaken. Maar juist dat breekt de film op; je kan niet zomaar een duistere scène afbreken om geforceerde humor te incorporeren. Hiermee worden potentieel sterke momenten meermaals ondergesneeuwd. In de basis is het geheel niets meer dan veel uitleg afwisselen met: actie, - wannabe - horror en humor, om vervolgens weer van voren te beginnen.

De film wordt tegen het einde aan onvermijdelijk vermoeiend. Zelfs Tom Cruise kan de boel niet redden, met name omdat je als kijker nooit kan meeleven met zijn vlakke personage. De rode draad is gewoonweg ver te zoeken, ondanks de simpele opzet. Ondertussen heb je nog Russell Crowe die wat staat te leuteren over monsters en Annabelle Wallis die enkel gebruikt wordt als dame in nood.

Al met al een hopeloos begin van een nieuw universum. Overigens voegt IMAX 3D werkelijk niets toe aan de ervaring.

Krappe 2,0 sterren.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Gisteravond gezien en het werd helaas vrij teleurstellend. Dat ligt niet aan Tom Cruise, die gewoon prima speelt, al lijkt dit voor hem wel echt een tussendoortje. Het grootste probleem is vooral dat de makers gewoon niet 1 constante lijn door de film weten te krijgen. Het begint mysterieus en met een horrortintje, maar al snel wordt het ook avontuur, komedie en actie. En eigenlijk slagen ze op geen enkel gebied echt goed. Zeker de humor is regelmatig erg misplaatst. Heb je net een spannend moment gehad, wordt de sfeer weer de nek omgedraaid met een flauwe grap die er niet bij past. Ik had sowieso veel liever gezien dat het een duistere horrorfilm was geworden.

Het eerste half uur vind ik nog het beste, met de beelden van het oude Egypte en met de vondst van de bewaarplaats. Daarna wordt het allemaal best wel schraal. De boze mummydame (niet zo best geacteerd allemaal) komt nooit echt los en zeker als ze in Engeland zijn valt er niet heel veel meer te beleven dan een zandstormpje. De hoogtepunten zaten in de trainer, veel meer is het ook niet echt. Daar kan ook Russell Crowe weinig aan veranderen. Jammer dat dit een redelijk matige start van het Dark Universe is. Maar om positief te eindigen, het is ook geen flutfilm geworden. Het tempo ligt hoog, de beelden zijn fraai en er valt echt wel wat te genieten als de verwachtingen niet té hoog zijn. Gelukkig snapten ze wel dat dit geen 2,5 uur moest duren want het zit netjes onder de 2 uur speeltijd in tegenstelling tot tig blockbusters die tegenwoordig langer en langer moeten duren. Maar het is wel onvoldoende.

2,5*


avatar van daviddoelen

daviddoelen

  • 663 berichten
  • 6605 stemmen

De zoveelste reïncarnatie van het klassieke horrorverhaal ‘The Mummy’ – dit maal met Tom Cruise in de hoofdrol – bevestigt maar weer eens waarom ik niet zo’n liefhebber ben van de moderne blockbuster. Waar het origineel uit 1932 als meesterwerk bestempeld mag worden, de Hammer-producties een hoog entertainmentgehalte hebben en de twee Stephen Sommers-films in de categorie “Jeugdsentiment” vallen, is dit nieuwe ‘high budget vehicle’ WAAR-DE-LOOS. Tenenkrommend slecht. Op alle vlakken.

Zo is de CGI te lelijk voor woorden; de mummie lijkt eerder op een Songfestival-deelneemster uit het Oostblok dan op een ondode prinses. Word er op een zwaar geforceerde wijze een ander bekend filmmonster bij gesleurd. Dit bekende filmmonster wordt overigens gespeeld door Russell Crowe, die klaarblijkelijk al zijn principes en diëten over boord heeft gegooid. Probeert de film grappig te zijn zonder hier ook maar een moment in te slagen - hetzelfde geldt voor de spanning. En Tom Cruise, tja, allesbehalve een slechte acteur, maar kennelijk heeft hij dringend geld nodig… Ik kan mij nl. geen andere reden bedenken waarom hij “ja” heeft gezegd tegen dit gedrocht.

Het ergste moet trouwens nog komen: The Mummy (2017) betekent het begin van een nieuwe ‘Universal Monster’-filmreeks... Letterlijk maar bovenal figuurlijk HORROR!

Een beetje filmliefhebber raad ik aan om de onderstaande klassiekers te kijken voordat de remakes de bioscoopschermen ontsieren.

Dracula (1931)

Frankenstein (1931)

The Mummy (1932)

The Invisible Man (1933)

Bride of Frankenstein (1935)

Werewolf of London (1935)

The Wolf Man (1941)

Phantom of the Opera (1943)

Creature from the Black Lagoon (1954)

Vergeet ook niet de briljante serie Penny Dreadful te checken op Netflix.

IndieWire: "It’s one thing to excavate the iconography of old Hollywood, it’s another to exploit it. This isn’t filmmaking, it’s tomb-raiding."


avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

  • 14537 berichten
  • 4521 stemmen

Toch niet helemaal geweldig. Het begint allemaal wel prima, sommige actie knalt lekker en de film vermaakt gewoon. Cruise is één van die weinige acteurs die ik altijd kan hebben, ook als hij arrogant speelt of zonder veel jeu zoals hij beide doet in deze film, maar met zijn aanwezigheid alleen redt hij het wel. Maar het tweede uur gaat het wel mis. Dan moet ineens die nieuwe wereld van Dark Universe er worden ingebracht. Het wordt allemaal vrij chaotisch met een aardige Crowe in een vreemde rol ineens in die film (al is het wel leuk dat Jekyll langskomt) en een Mummy die nergens memorabel wordt, al ligt dat ook aan het matige acteerwerk van onze Frans-Algerijnse schone. Sowieso is de hele finale een beetje te veel ren- en vliegwerk en kent de film te veel jump scares die echt onnodig zijn. 2,5*.


avatar van DutchTakeshiro

DutchTakeshiro

  • 366 berichten
  • 2235 stemmen

Niets bijzonders deze heropleving van the Mummy. Het ligt er in ieder geval niet aan dat er te weinig gebeurd. De hele film is goed gedoseerd met actiescènes en andere computer gemaakte figuren. The Mummy voelt aan als een film die een aantal genres wilt bundelen maar slaagt er niet in om het goed over te brengen. De komische elementen in de film zijn over het algemeen cliché en alles behalve grappig. Het horrorelement is vrij zwak.

Toen ik las dat Tom Cruise de hoofdrol zou spelen in deze film had ik enige verwachtingen. Ik vind Tom Cruise een prima acteur die goed zijn weg kent in grote films en er wat weet aan toe te voegen. Alleen hier heeft hij zelfs moeite om de middelmatigheid om te zetten naar een aantal leuke momenten. Het is allemaal te standaard om te interesseren. Cruise weet niet hetzelfde niveau neer te zetten als Brendan Fraser in de film uit 1999. Zelfs een naam als Russel Crowe weet geen deuk in een pakje boter te slaan. Zijn rol lijkt zelfs te hinten naar een figuur uit een horrorverhaal uit de 19e eeuw (misplaatst naar mijn mening). De cgi en dergelijke zijn prima maar daar had ik niets anders van verwacht. De film heeft een aantal schrikmomenten die aardig werken.

Dit is weer een van die films die eigenlijk niet gemaakt had moeten worden. The Mummy uit 1999 is solide en heeft 18 jaar later helemaal geen vervolg nodig. Het is zelfs een beetje pijnlijk om te zien dat regisseur Alex Kurtzman hard faalt om de spanning en sfeer van de oude film na te maken. Het is eigenlijk allemaal zo standaard dat ik een paar dagen na het kijken van de film al een hoop details niet meer weet.

2,5*


avatar van JacoBaco

JacoBaco

  • 10573 berichten
  • 2405 stemmen

Dit is dus de aftrap naar een hele reeks van monsterfilms. De Universal Monsters shared universe .

Nou, dan begint het behoorlijk matig! Om te beginnen wat doet Tom Cruise in deze film? Het is een miscast. In een film als dit verwacht je toch meer iemand als Chris Pratt of Channing Tatum. Ik heb ook amper een idee wat voor een persoon Nick is. Ik bedoel: hij is wel erg doorsnee en er is niets wat hem enigszins speciaal maakt. Goed, dat kan ik bij dit soort films nog wel door de vingers zien. Maar ik ben nog niet klaar met zeiken. De humor.. Ik vond het zelden grappig. En dan voor een simpele blockbuster is het net even te onduidelijk allemaal. Dr. Henry Jekyll bijvoorbeeld. Leuk hoor zo'n bekende griezel,... Laat ik het anders zeggen: het kwam op mij vaak erg random over.

Pluspunten:

Sofia Boutella is altijd een pluspunt! Of ze nou een witte alien speelt in Star Trek of gaat zoenen met Charlize Theron, het is altijd leuk om haar bezig te zien. En ook hier in The Mummy steelt zij wel een beetje de show. Gelukkig maar, want de film heet de The Mummy en het zou zonde zijn als de film de titel geen eer aan doet. De actiescènes zijn erg goed, maar dan hebben we het wel zo'n beetje gehad. Ik heb mezelf niet zitten irriteren aan dingen, dus het is best geinig als eindresultaat. En de computereffecten mogen er zijn, maar ook niet altijd even overtuigend!

Ik hoop wel dat de film een succes wordt, want ik ben toch wel nieuwsgierig naar een hele reeks aan monsterfilms! Maar ze maken wel een valse start wat mij betreft.

2,5*


avatar van thunderball

thunderball

  • 5882 berichten
  • 1414 stemmen

Deze een week geleden gaan zien.

De afgelopen jaren moeten ze bij Universal tandenknarsend hebben toegekeken hoe anderen de ene na de andere Superhelden film uit aan het brengen waren, terwijl zij zelf de rechten niet bezaten om ook zoiets te gaan doen.

Blijkbaar heeft toen iemand bij Universal geopperd dat zij nog altijd de klassieke monsters hadden en daar probeert men nu ook een franchise van te maken en zelfs deze films met elkaar te verbinden.

Feitelijk slaat dit nergens op, want wat hebben b.v. Frankenstein en Dracula met elkaar te maken (in de jaren '40 kreeg je wel films als "Frankenstein meets the Wolf man" en die waren nou niet al te best).

Ook de poging de films met elkaar te verbinden via de Dr. Jeckyll figuur komt wat gemaakt en wanhopig over. Zeker omdat dit karakter nou niet bepaald bekend staat om zijn interesse in andere mensen en zijn leiderscapaciteiten. Net als alle andere monsters is hij vooral met zich zelf bezig en beslist geen weldoener. Wat dat betreft hadden ze ook b.v. Dracula voor deze taak kunnen nemen, dat had net zo idioot en absurd geweest.

De film dan... begint nog best aardig in Egypte, maar maakt men helaas de fout de actie al snel te verplaatsen naar het huidige Engeland en veel van de magie en het klassieke avonturenfilmgevoel is daarmee verdwenen en krijgen we een vrij kleurloze (letterlijk en figuurlijk) blockbuster voorgeschoteld, die vlees nog vis is en weet ik nu een week later al niet meer waar de film ook al weer precies over ging.

Hoofdrolspeler Cruise wordt wel verweten dat hij in deze film nog al op de automatische piloot aan het spelen is, maar ik vond hem zelfs bij momenten gewoon heel erg slecht.

Bij één van de promofilmpjes wordt beweert dat Cruise altijd al een grote fan was van de originele jaren '30 film. Nou heb ik dat voor een paar maanden geleden helemaal nooit eerder gehoord en lijkt dit meer op promo gezever, maar er is tijdens de film in ieder geval niet veel van te merken, want erg enthousiast lijkt hij niet. Zeker wanneer je het vergelijkt met de Mission Impossible reeks, waar hij duidelijk zichtbaar wel voor de volle 200% voor gaat.

Deze nieuwe versie heeft behalve de vliegtuigcrash aan het begin verder eigenlijk geen enkele memorabele scene, heeft niet het entertainment gehalte wat de 1999 versie ondanks al zijn tekortkomingen wel duidelijk had en zal zeker niet een klassieker worden als de nog steeds als zodanig bekend staande en wat mij betreft nog altijd niet overtroffen Boris Karloff versie uit de jaren '30.

Deze nieuwe versie is over een paar jaar waarschijnlijk dan ook compleet vergeten (of SBS moet hem ieder half jaar uit gaan zenden, zodat ie je strot uitkomt)

Voor nu een vijfje, ofwel 2,5 ster.


avatar van PCTERN

PCTERN

  • 258 berichten
  • 204 stemmen

Geen originele film of eruit springende blockbuster, wel eentje die je best eens kunt zien in de bioscoop. Fans van dit genre zullen dit een geweldige film vinden wat ook best voorstelbaar is.

Dit is een film die het vooral van zijn visuele beleving en de aanwezigheid van Tom Cruise moet hebben met special effect scenes die ook veelal in het donker geschoten zijn, mogelijk om het niet te goedkoop te doen uitzien. Jammer en een gemiste kans. De verhaallijn is erg oppervlakkig en wordt niet uitgewerkt.

Heb vooral genoten van de bijrol door de Algerijnse Sofia Boutella als de Mummy. Het mooie van dit soort films met matige vertolking door de steracteurs is dat de onbekendere bijrol acteurs en actrices vaak boven zichzelf uitstijgen. Zo ook hier.

Linkje naar foto:

http://static1.squarespace.com/static/51b3dc8ee4b051b96ceb10de/t/55282d6be4b005b4d24aaa1e/1428696441180/kingsmans-sofia-boutella-joins-star-trek-3-in-a-lead-role

Het einde is wat afgeraffeld met open einde. Ik kan me niet voorstellen dat Cruise 2 of 3 sequals doet van deze film. Vooral Crowe had blijkbaar dringend wat geld nodig want wat een wanvertoning zet deze hier neer. Heb betere films van Tom Cruise gezien die zelfs met zijn charisma deze film niet echt kan dragen.


avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

  • 1954 berichten
  • 1686 stemmen

Vreselijke tegenvaller. Ik hoopte op een spannende horror achtige versie. Zeker ook met rating 16 jaar. Maar dat was dus niet het geval. Kinderachtige humor. Geen bloederige effecten. Eigen gemaakte regels en vage achtergrond verhaal lijnen maakt het er niet beter op. Dus niet kijken hoor. Zonde van je tijd en geld.


avatar van Noodless

Noodless

  • 10047 berichten
  • 6182 stemmen

Blijkbaar nog niet gestemd.....verleden week gezien.

Toch wel meer van verwacht. Het eerste gedeelte is nog wel leuk, maar de tweede helft komt toch onbevredigend over. En ook mee eens dat het jammer is dat de focus al heel snel verplaatst wordt naar Engeland. Zwak slot overigens. Gemiddeld. 6/10


avatar van filmkul

filmkul

  • 2483 berichten
  • 2254 stemmen

Matige film. Het verhaal is eenvoudig en heeft weinig nieuws te brengen. De opbouw is verder best aardig. Echter de film voelt op een of andere manier niet lekker aan. Het begin is nog aardig, maar zodra de setting zich verplaatst naar Engeland daalt het niveau erg naar beneden en wordt het een allegaartje van zombies, komedie, aktie, spektakel, zwakke horror etc.. Het wordt erg rommelig wat ten koste gaat van de spanning. Ook Cruise weet er weinig raad mee en acteert ongeïnspireerd. Visueel ziet het er best aardig uit, hoewel Boutella niet echt serieus genomen kan worden als bad girl. Groots gebracht, klein ten onder. 2.0/2.5


avatar van Robert63372

Robert63372

  • 19 berichten
  • 45 stemmen

Geen aanrader, je komt niet in het verhaal en zelfs Tom Cruise kon de film niet meer redden. Het verhaal vliegt er ook doorheen en naar 2 uur kijken ben je blij dat het afgelopen is. Ik ben op vertrouwen van Tom Cruise toch na het lezen van slechte recensies gegaan, ik heb er spijt van.


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

Universal wil het opnemen tegen Marvel en DC met een eigen zogenaamde 'Shared Universe'. Ze besloten om de klassieke Universal Monsters van stal te halen, net op tijd want in over een aantal jaar zijn ze alle auteursrechten op die films kwijt. Ik heb het zelf helemaal niet op die Shared Universes en deze Superheld-achtige benadering op het Horror-genre, al heeft Universal in de jaren '40 al bekende monsters naast elkaar laten optreden in films als House of Frankenstein.

De film heeft helemaal niets te maken met de originele Mummy-film met Boris Karloff. Het is eerder een remake van de recentere Mummy-film van Stephen Sommers. Dat dwingt toch wel de vergelijking. Beide films combineren Humor, Horror en Actie, maar waar Sommers dat op een Indiana Jones-achtige wijze doet, wordt het hier meer op hedendaagse superheldenactie gegooid. De capriolen van Brendan Fraser en company in het Vreemdelingenlegioen leent zich toch meer voor komedie dan de Irak-oorlog...

Een groot verschil is dat ze het geslacht van de Mummy hebben veranderd en het tragische liefdesverhaal hebben vervangen door een deal met de god Seth. Net als in Sommers' film moet de Mummy hier levenden verzwelgen om zijn kracht terug te krijgen en heeft hij/zij controle over de elementen. Waar Imhotep mensen kan hypnotiseren (of simpelweg intimideren om hem te gehoorzamen) veranderd de priesteres mensen in zombies.

Ik ben totaal geen fan van de combinatie Horror-Actie. Maak nou eens een keer een lekker enge Mummy-film! Toch vond ik dat Sommers dat op een leuke manier had gedaan (en jeugdsentiment zal ook een beetje meespelen), hier vond ik de humor erg afleiden. Er zaten wat mooi unheimliche stukjes in met zombies, maar de focus ligt toch echt op de actie en niet op de horror. Ik moet Universal nageven, hun Dark Universe vind ik veel interessanter als dat van Marvel of DC. Kwalitatief is het vooralsnog niet beter uitgevoerd.

Vermakelijk, maar ik zet liever de film van Sommers nog een keer op. De beste Mummy-film vind ik vooralsnog The Awakening met Charlton Heston.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87599 berichten
  • 12854 stemmen

Ehm.

Er is nogal wat mis met deze The Mummy reboot, maar wat mij toch het meeste stoort is de opzet van de hele film. Het voelt zelfs niet eens als een film aan, eerder een proloog van een nieuw cinematic universe dat opgebouwd moet worden. Neem dat wel en dan is het nog geen film, want dan heb je eigenlijk een origin story van Cruise's personage.

De eigenlijke mummy is niet meer dan een excuus, een bijfiguur in haar eigen film. Da's toch een trieste constatie op het einde van deze "film", niet in het minst omdat Boutella's personage zo'n beetje het enige echte boeiende aan deze film was.

Tom Cruise is een nogal wisselend acteur, ditmaal levert hij een ware wanprestatie af. De bekken die hij trekt zijn zo awkward dat ze ronduit hilarisch zijn. Zowaar een paar keer luidop (for realz) moeten lachen. Wallis houdt zich vooral recht aan de Olympische gedachte, meedoen was duidelijk belangrijker dan winnen voor haar. En dan zwijgen we maar best over de rollen van Crowe en Johnson.

Al kan het ook gewoon aan de dialogen gelegen hebben. Normaal toch iets waar ik niet zo gevoelig voor ben, maar volgens mij kunnen de Wayans broertjes ze integraal overnemen als ze ooit een parodie willen maken. De punchlines of gewichtige momenten klonken vaak ook alsof ze later over de film gemonteerd waren, iets wat het alleen maar cheesier maakte.

Je kan dan al snel naar Kurtzman wijzen, maar ik vraag mij toch af hoe die mens aan z'n job geraakt is. Qua regie heeft hij enkel één of ander drama op z'n naam, duidelijk niet voldoende voor een film als dit. De timing van de humor is drakerig, de actiescenes zijn geweldig brak aan elkaar genaaid en je krijgt zelden het idee naar iets te kijken dat enige zin heeft als stand-alone product. Neem dan ten minste een regisseur die op kleinere schaal of in het buitenland reeds bewezen heeft iets soortgelijks aan te kunnen.

Ik heb achteraf vooral het gevoel betaald te hebben voor een experiment van Universal. Even kijken of het aanslaat, zo ja dan kunnen we met het entreegeld van The Mummy onze volgende films financieren. The Mummy is een redelijk cynische film, zelfs amper een film te noemen. Er zit wat humor in als je bereid bent met de onnozelheid van de hele onderneming te lachen, maar wie op zoek gaat naar kwaliteit zal verder moeten zoeken dan de schattenjagers in deze film.

1.0*


avatar van Alathir

Alathir

  • 2130 berichten
  • 1636 stemmen

Ik vond deze nog wel vet. Die duistere omgevingen zijn voor mij een waar pluspunt, ik zie dat erg graag. Tom Cruise was hilarisch, of dat soms zo bedoeld was weet ik niet maar de overacting en de gekke bekken maken zijn rol toch net iets vermakelijker. Het is meestal wel lachen geblazen met Tommy. Zitten ook een paar leuke grappen in deze. Kortom beter dan zowat 90% van de Amerikaanse rommelkomedies van tegenwoordig.

Het verhaal springt soms wat van de hak op de tak en het is soms moeilijk te volgen wat ze nu net aan het doen zijn of waar, maar over het algemeen was het wel te volgen. Ik vond de CG erg goed werken.

Veel gemengde reacties hier. De ene vindt Tom Cruise niet passen of juist wel, de andere vindt het te donker. Is in ieder geval een veel betere meevaller voor mij dan Alien:Covenant.


avatar van Brabants

Brabants

  • 2887 berichten
  • 2145 stemmen

Deze film beschikt over een groot potentieel maar lijkt het helaas genoeg niet helemaal waar te maken. De beelden zijn zeer professioneel evenals de casting. Verhaaltechnisch is het jammer genoeg niet goed. De opbouw, karakterstudie en de wijze van uiteenzetting der Egyptische mythologie was voor mij een beetje een struikelblok. In die zin had het vele malen beter gekund.


avatar van coumi

coumi

  • 1462 berichten
  • 12322 stemmen

Weet niet goed wat het is met die Mummy films. Deze nieuwe versie lijdt aan hetzelfde euvel als de trilogie destijds met Brendan Fraser. Men wil iets te veel van het goede, waardoor je een erg chaotische geheel krijgt, wat weliswaar niet verveeld, maar uiteindelijk wel een gevoel van net niet bewerkstelligd. Ook in deze word geprobeerd in ruim anderhalf zoveel elementen van actie, spektakel, avontuur en humor samen te voegen dat het uiteindelijk het doel wat voorbijschiet, en het grote potentieel niet word benut. De oorspronkelijke vijfentachtig jaar(!) oude Mummy film met Boris Karloff blijft daardoor merkwaardig genoeg de beste, ook al omdat je daarbij nog eens ouderwets kon griezelen, waar bij de nieuwere interpretaties helaas geen sprake meer van is. Oh, was men maar zo inventief geweest om Karloff hier via de CG weer te laten herleven(zoals laatst bij die Star Wars film met Peter Cushing), dan hadden we pas echt een spektakel gehad.

Als je een voorkeur hebt voor veel actie en visuele flair en je niet stoort aan een gebrek aan afgeronde verhaallijntjes/continuïteit dan zal dit je film van het jaar kunnen zijn. Wel raar om de heren Crowe en Cruise in deze film te zien, beiden zijn normaal wat selectiever. Cruise speelt alsof hij nog steeds Ethan Hunt is, iets te serieus en te weinig ironie. Crowe maakt het erg bont met zijn overacting, maar moet gezegd dat het ook een idioot geschreven rol is. Alleen de dames Wallis en Boutella konden me enigszins overtuigen, onze landgenoot Kenzari heeft helaas weinig te doen .


avatar van Theunissen

Theunissen

  • 12273 berichten
  • 5515 stemmen

De vroegere "The Mummy" delen (trilogie) vond ik al tegen vallen (zeker wat betreft het Tweede en Derde deel) en dat geldt ook voor deze opvolger (heeft wel niets meer te maken met de eerdere delen). Ook begin ik me langzamerhand te storen aan hoofdrolspeler Tom Cruise, die denkt dat hij nog 30 jaar is en in zijn laatste twee films ook gewoon beroerd acteert.

Echt heel slecht is deze Actie / Avontuur film nu ook weer niet want zowel de eerste circa 30 minuten (met o.a. een spectaculaire neerstortende vliegtuig scene) als de laatste 30 minuten van het verhaal zijn best vermakelijk en daarin zit ook het meeste spektakel. Echter het verhaal (draait om het ontdekken van de graftombe van de Egyptische prinses Ahmanet, die weer tot leven komt en daarbij personen vervloekt en dood en verderf zaait) weet nauwelijks te boeien, laat staan dat het ergens spannend wordt en de vele humor die in het verhaal verwerkt zit, is vooral kinderachtig en flauw en slaat de plank ook volledig mis. Visueel gezien ziet het er allemaal nog wel aardig uit en dat geldt ook voor de speciale effecten (o.a. de zandstormen van zowel zand als glas). Ook gebeurt er meer dan genoeg in het verhaal, waarbij het tempo best hoog is.

Van de cast vond ik eigenlijk alleen Sofia Boutella (in de rol van Ahmanet, oftewel "The Mummy") en Annabelle Wallis (in de rol van Jenny Halsey) het nog verdienstelijk doen en de rest speelt gewoon beroerd en zwaar onder de maat, zoals de al eerder genoemde Tom Cruise (in de rol van Nick Morton), maar zeker ook Russell Crowe (in de rol van Dr. Henry Jekyll) die echt tenenkromend slecht speelt. Jake Johnson (in de rol van Chris Vail, die de partner is van Nick Morton) dient vooral als humoristisch element in het verhaal, maar hij slaagt daarin zelden.

Al met al een matige Actie / Avontuur film, die gelukkig met 100 minuten ook niet al te lang duurt.


film kon mij geen moment boeien. Wat acteren vond ik cruise erg tegenvallen. grafisch is de film bestel netjes.


avatar van cor1946

cor1946

  • 1182 berichten
  • 1604 stemmen

Wat een verschrikkelijke film zeg, had moeite om hem uit te kijken. Tom Cruise en Russell Crowe die waren slechter dan slecht. Het stikt van zulke onzin films, bah


avatar van IH88

IH88

  • 9734 berichten
  • 3186 stemmen

“Welcome to a new world of gods and monsters.”

Matige Mummy film. De film wil heel graag avontuurlijk en spannend overkomen, maar het verzandt al snel in een rommelig en inspiratieloos gedoe. Er zitten spannende scènes in en de actiescènes zijn best aardig, maar dan komt er weer een vreemd soort humor om de hoek kijken wat de film tot een bijna schizofrene kijkervaring maakt.

Want wat wil film nu zijn, een avontuurlijke komedie of een spannende actiefilm? Lichtpuntjes zijn Sofia Boutella, die nog heel wat van haar rol weet te maken (maar wel betere films moet gaan uitkiezen), en Russell Crowe die duidelijk plezier heeft in het spelen van zijn rol. Cruise is Cruise, maar hij kan zich beter richten op de volgende Mission Impossible film.


avatar van james_cameron

james_cameron

  • 7010 berichten
  • 9793 stemmen

Tom Cruise en Russell Crowe zijn de voornaamste zwakke punten van deze lauwe avonturenfilm met hier en daar wat horror-elementen. Cruise neemt een loopje met het materiaal en schmiert er lustig op los; wat Crowe aan het doen is weet ik eigenlijk nog steeds niet. Gelukkig zit het tempo er goed in en steekt de film visueel aardig in elkaar, met eersteklas aktiescenes en prima special effects. Maar een topper is dit zeer zeker niet.


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 31154 berichten
  • 5451 stemmen

Films over een mummie hebben veel minder variatie door de tijd gekend dan vampiers of zombies. De originele mummie was best wel goed, gezien het budget en de tijdsgeest. De eerste Mummy met Brendan Fraser was ook niet slecht. Een variatie op de Indiana Jones films. De nieuwe Mummy met Cruise zou de voorbode zijn van een nieuwe filmwereld rond Universal Monsters. Daarmee vergeten ze blijkbaar al om eerst eens een goeie film te maken en zo die wereld op te bouwen.

De film is op zich niet slecht gemaakt, maar mist enige vorm van avontuur, horror of drama. Wat je ook maar zou zoeken in een mummiefilm. Met enkele grote namen op de affiche is er wat hoop, maar het acteerwerk is slecht. Of eerder saai. Alhoewel dat van Russell Crow eerder naar slecht neigt te gaan.

Als je een reboot maakt, moet je ook niet verschieten dat er een vergelijk wordt gemaakt met het origineel. Zeker als dat een bekende film is. Dan is er meer humor en avontuur in de Fraser-franchise te vinden en mag je al blij zijn dat je wakker blijft in de Cruise-versie. Regisseur Alex Kurtzman is vooral 'bekend' als de scriptschrijver van Transformers. En alhoewel ik die franchise best wel goed vind, is het script absoluut niet de grote troef van de films. Hopelijk gaat Kurtzman ook de rest van de Universal Monsters films niet schrijven/regisseren. Anders krijg je het zelfde doemscenario als DC met Zack Snyder. Waar een andere regisseur als Patty Jenkins met Wonder Woman de filmreeks moet komen redden.


avatar van joolstein

joolstein

  • 10841 berichten
  • 8939 stemmen

De Mummy-franchise is altijd al een beetje een buitenbeentje geweest, waar grootheden als Dracula en Frankenstein gebaseerd waren op boeken, is de mummie begonnen als filmscript. En alhoewel er door de jaren heen nogal wat films en spin-offs zijn gemaakt, is het nooit de meest iconische horrorpersonage geweest. Toch bezaten de oudere films (inclusief de Stephen Sommers film) altijd nog wel iets van avontuur en mystiek. Zo anders is het met de allerlaatste mummie-film. Universal Pictures maakt het nu wel heel bont! Een horror-icoon als super-schurk en Tom Cruise als de superheld? In de film stapelen de actie-clichés zich in rap tempo op. En voelt meer als de ‘grote Tom Cruise-show’ dan het begin van het Dark Universe. En dan ook nog een Cruise die verdwaalt is en denkt dat hij op de set van Mission: Impossible was. En dat terwijl de mummie juist nog het enige goede aan de film was. Voor het eerst sinds 1971 was er weer eens een vrouwelijk mummie in de vorm Sofia Boutella. Zij is prinses Ahmanet die een pact met Seth sluit en als straf levend wordt gemummificeerd en natuurlijk weer opstaat. Ze deed dit prima! Beter dan love-interest Jennifer Halsey (Annabelle Wallis) die van archeologe naar hulpeloos blondje transformeert. Of Russell Crowe die alvast in een iets groter bijrolletje (moet hij de rode draad in de volgende films worden??) het personage Dr. Henry Jekyll en mr. Hyde introduceert maar daarmee de slechte transformatie ooit van deze andere icoon neerzet. Tja wat dus overblijft is de actie die was niet echt slecht, maar er is nergens iets slims of origineels en tegen het einde van de film begint het voornamelijk vermoeiend te worden. Dit eerste deel van de Dark Universe-films laat totaal goede indruk achter voor films die nog moeten gaan komen. Monsterlijk slecht!


avatar van TM Scarface

TM Scarface

  • 59 berichten
  • 712 stemmen

De film ziet er visueel goed uit, al had ik wel wat meer van (het oude) Egypte willen zien en vooral avontuur. Die twee dingen missen hier vooral, nu is het meer een actie-, comedie-, zombiefilm geworden.

Het verhaal is vrij simpel, maar bleef me toch redelijk boeien tot het einde. De humor in deze film vond ik redelijk misplaatst en niet grappig, acteerprestaties zijn ook matig. Aan het begin dacht ik zelfs even na of ik hem wel verder wilde zien.

De film duurde precies lang genoeg, als hij langer zou zijn geweest had hij boeiender en spannender moeten zijn.

Als de film iets serieuzer was had het een goede film kunnen zijn, maar uiteindelijk vind ik het een matige film.


avatar van Kondoro

Kondoro

  • 11524 berichten
  • 2866 stemmen

Ik heb ‘The Mummy’ altijd gewaardeerd dankzij zijn trailer, wat een heerlijke (enge) film leek me dat en ik wou hem serieus nog in de bioscoop bezoeken ook nou, gelukkig heb ik dat echt niet gedaan want wat een kak film was dit. Het begint al met het feit dat Tom Cruise hier een leuk rolletje wegzet maar ik zijn gezicht niet met zo’n monster kan inprenten en hij zou vast wel meerdere films gemaakt hebben met wat monsters, ik vond het niet tof. Daarbij is de hele Ahmanet geen zak aan, ze was niet eng of spannend en ik kon er maar niet van genieten. Het verhaal was nogal wat slapjes en het was totaal niet mijn film, de zombies in deze film vond ik erg tof maar daar blijft het dan ook wel bij.

Voorgaande deze film wou ik nog erg graag de delen van de oudere reeks kijken, dit is er niet van gekomen (die moet ik nog steeds een keer zien) maar in mijn opzichte van wat ik nog kon herinneren is dit een ondermaten re-make. De enige dingen die echt goed en tof in de film zijn, zijn maar twee dingen in mijn opinie: de CGI is geslaagd, daar had ik echt niks om op aan te merken en ik vond de zombies van Ahmanet geslaagd. Ahmanet had voor mij wat ruiger gemogen, meer moorden mogen maken en écht weer zo’n zombie leger creëren en dat mis ik echt. Alex Kurtzman is veelte soft met het brengen van ‘The Mummy’ en er zit maar weinig pit in, het slappe verhaal maakt het daar echt niet beter op en met die simpele pluspunten red deze film het niet.

We volgen het verhaal van de oude Egyptenaren en dan vooral over het leven van Ahmanet die dankzij een nieuwe broertje haar leven niet meer zeker was. Ze werd overgenomen door iets demonisch en wou haar vriend offeren om zo een bepaalde macht te krijgen alleen werd dit van haar af genomen en werd ze levend in een graftombe gestopt over de Egyptische grens. Wanneer Nick Morton samen met Chris Vail aangevallen worden door een paar taliban strijders en ze luchtondersteuning kregen van de Amerikanen stuiten ze op deze tombe en gaan op onderzoek uit. Ze vinden een sarcofaag in de tombe en besluiten deze mee te nemen naar het thuisland. Eenmaal in het vliegtuig blijkt de mummy krachten te hebben die er voor zorgt dat er allerlei raven op het vliegtuig af komen waarna het vliegtuig neerstort. Wanneer het neergestorte vliegtuig onderzocht word kan Ahmanet haar gang gaan en neemt wat mensen over om zo Tom Cruise te kunnen offeren en achter hem aan gaat maar dan moet ze eerst nog wel een steentje hebben. Eenmaal alles bij elkaar steekt Tom zelf de dolk in zijn hart waarna hij een sterker vervorming heeft dan Ahmanet en haar uitschakeld.

Allemaal erg traag en saai, ik heb me zeker niet vermaakt met deze film en dan alleen al niet te spreken over het concentratie probleem wat ik opliep tijdens het kijken van de film, de film is gewoon zo saai dat ik er gewoon niet naar om keek, het interesseerde me bar weinig en dat maakt de kijk ervaring er zeker niet leuker op. Ik blijf erbij dat Cruise één van mijn favoriete acteurs is (al staat hij niet in de top 10), dit is zeker een misser in zijn carrière.

1.0*