- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Nederlandse film
De Nederlandse film
sinterklaas
-
- 11813 berichten
- 3316 stemmen
Een film met Engelstalige acteurs... Engels gesproken etc... Is voor mij niet echt meer Nederlands.
Als ik een ander voorbeeld mag nemen: Taken is voor mij toch wel grotendeels Amerikaans dan Frans.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Spaghetti Westerns zijn toch ook nog steeds Italiaans 
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Een film met Engelstalige acteurs... Engels gesproken etc... Is voor mij niet echt meer Nederlands.
Als ik een ander voorbeeld mag nemen: Taken is voor mij toch wel grotendeels Amerikaans dan Frans.
Natuurlijk is Taken Amerikaans. Mijn hemel dan snap je er niets van.
Bij Brinstone zijn regisseur, hoofdproducente, camera, geluid, muziek, montage, production design, art direction, kostuums, make-up... etc. etc. allen Nederlands.
En Engelstalig is bij jou direct Amerikaans?
Wat een kul.
Apollinisch
-
- 21297 berichten
- 0 stemmen
Bij Brinstone zijn regisseur, hoofdproducente, camera, geluid, muziek, montage, production design, art direction, kostuums, make-up... etc. etc. allen Nederlands.
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Natuurlijk. Laten we als Nederlanders niet het lef hebben om eens iets anders te tonen dan norse boeren op de aardappelvelden of hysterische wijndrinkende huppelkutten uit het Gooi.
De NL film mist BALLEN. Al jaren. Brimstone toont ze nog.
You just made my point. 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Nog maar 's een romcom:
Donkerwoud
-
- 8661 berichten
- 3941 stemmen
En laat het thema 'romcom' ook de telefilms van dit jaar domineren. Ik zie in de synopsissen al overlap in de obligate interculturele liefdes, zodat het óók nog 'maatschappelijk relevant' zou zijn...
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Wie maakt de NL versie van Faling Down? Een PVV-er die al zijn vooroordelen bevestigd krijgt. Lijkt me hilarisch.
Donkerwoud
-
- 8661 berichten
- 3941 stemmen
Op zich deed Doodslag (2012) dat wel een beetje. 
gotti
-
- 14075 berichten
- 5884 stemmen
Wie maakt de NL versie van Faling Down? Een PVV-er die al zijn vooroordelen bevestigd krijgt. Lijkt me hilarisch.
Las jaren terug eens een telefilmplan over een sigarenboer uit Slotervaart die wraak neemt als ie voor de tigste keer is overvallen. Zou geregisseerd worden door Lodewijk Crijns volgens mij, maar ik denk dat niemand het aandurfde.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Raad Cultuur wil heffing op film, kabel en Netflix - villamedia.nl
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1117000/1117086.200.jpg?cb=1513179340
Eindelijk ook weer eens positief nieuws te melden in dit topic:
Bankier van Verzet trekt volle zalen | Show | AD.nl
Bankier van het Verzet trok op de eerste avond bijna achtduizend bezoekers en deed het daarmee zelfs beter dan de megahit Black Panther, blijkt uit de cijfers van de Nederlandse bioscopen.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Dit vind ik een goed voorbeeld van hoe het ook kan, origineel gebruik van historische gebeurtenis:
"My Foolish Heart is een neo-noir muziekfilm over de ambitieuze rechercheur Lucas die de mysterieuze dood van jazzmuzikant Chet Baker onderzoekt"
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Het Nederlandse scenarioprobleem - vpro cinema - VPRO
Apollinisch
-
- 21297 berichten
- 0 stemmen
Dit vind ik een goed voorbeeld van hoe het ook kan, origineel gebruik van historische gebeurtenis:
"My Foolish Heart is een neo-noir muziekfilm over de ambitieuze rechercheur Lucas die de mysterieuze dood van jazzmuzikant Chet Baker onderzoekt"
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
Als je die laatste figuur in het scenario-artikel van kappeuter moet geloven worden slechte filmscenario's veroorzaakt door 40-plussers die alleen nog naar Netflix kijken. Het moet toch niet gekker worden. 
Donkerwoud
-
- 8661 berichten
- 3941 stemmen
Dat ziet er toch wel heel vet uit! 
skinny_tie
-
- 1227 berichten
- 3648 stemmen
Als je die laatste figuur in het scenario-artikel van kappeuter moet geloven worden slechte filmscenario's veroorzaakt door 40-plussers die alleen nog naar Netflix kijken.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
De initiatiefnemers van The Buddy Film Project – actrice Dewi Reijs en regisseur Dennis Overeem – kwamen met het idee om een speelfilm te maken samen met Nederlandse én gevluchte filmprofessionals. Ook de cast zou een samenwerking worden van BN’ers en NBN’ers (Nieuwe Bekende Nederlanders). In-Soo Radstake werd erbij gevraagd als producent voor de film.
Deze gevluchte acteurs worden onze nieuwe filmsterren - revu.nl
John Milton
-
- 24221 berichten
- 13386 stemmen
T-e-r-i-n-g! Heb je echt pas vijftig Nederlandse films en negentien Belgische films gezien? Ga je schamen!
Het is inmiddels ruim een jaar nadat Verhoeven exclameerde dat ik me moest gaan schamen, en in die tijd is er slechts één Nederlandse film bijgekomen. En dat was vermoedelijk de traditionele foute Nederlandse film waarmee mijn vriendin en ik altijd na het vuurwerk het nieuwe jaar inluiden. Prooi (2016) in dit geval. Mijn verlossing is dus nog niet nabij.
Nou kost bezinning natuurlijk altijd wat tijd
, maar ik denk dat nu toch echt het moment gekomen is om te beginnen aan wat inhaalwerk. Vermoedelijk hebben de rotte appels (flauwe komedies) ervoor gezorgd dat ik andere films wellicht niet de eerlijke kans heb gegeven die ze verdienen.
Als ik kijk op MM naar de films uit ons land die ik 4 sterren heb gegeven (even los van het feit of ze die bij herziening zouden behouden), dan krijg je dit rijtje:
http://i64.tinypic.com/2uz8brp.jpg
Kortom, het zou leuk zijn om mijn Vaderlandse filmkennis wat te vergroten.
Tips zijn welkom!
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
John Milton
-
- 24221 berichten
- 13386 stemmen
Het begin is er, dank daarvoor Kappeuter.
de ICM lijst is in aanbouw: Ga je Schamen! - Improving my acquaintance with Dutch film
Meer tips 
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Nederlandse en Belgische films die ik je aan kan raden:
Malpertuis (1971) met Orson Welles
Rembrandt Fecit 1669 (1977) (Stelling maakt films in een stijl die sterk doet denken aan Oost-Europese en Russische films. Rembrandt Fecit 1669 is visueel zijn meest interessante film.)
Flesh+Blood (1985) (Een soort internationale Floris met bloed en seks)
AmnesiA (2001) (Martin Koolhoven maakt een Lynchiaanse film)
Shinobi
-
- 4305 berichten
- 2550 stemmen
Ik ben ook niet zo van de Nederlandse films, dus ik begrijp je volledig John Milton. Dit zijn de films waar ik wel van heb kunnen genieten:
En eventueel The Devil's Double (2011), als je dat onder een Nederlandse film kan scharen.
John Milton
-
- 24221 berichten
- 13386 stemmen
Apollinisch
-
- 21297 berichten
- 0 stemmen
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Er zit niet direct een volgorde in en hopelijk ben ik niets vergeten.
John Milton
-
- 24221 berichten
- 13386 stemmen
Bedankt allemaal!
Das een beste lijst, Verhoeven. Ik heb er 7 van gezien, dus tips genoeg