Prins (2015)

Alternatieve titel: Prince

Nederland

geregisseerd door Sam de Jong
met Ayoub Elasri, Olivia Lonsdale en Freddy Tratlehner

In Prins draait het om de 17-­jarige Ayoub (Ayoub Elasri), die tot over zijn oren verliefd is op Laura (Sigrid ten Napel). Helaas is Laura al bezet. Terwijl hij op verschillende manieren probeert haar hart te veroveren, komt hij Kalpa (Freddy Tratlehner) tegen, een zware crimineel met een paarse Lamborghini Diablo. Onder invloed van Kalpa begint Ayoubs wereld uit elkaar te vallen.

avatar van m1chel
Na vier korte films gemaakt te hebben maakt de 28-jarige regisseur Sam de Jong zijn debuut op het grote witte doek. Met zijn korte film Magnesium gooide deze jonge regisseur in 2012 al hoge ogen op het Sundance Festival. Deze korte film werd daar zelfs genomineerd voor de Beste Short, maar zag de prijs uiteindelijk aan zich voorbij gaan. Nu is daar dus de bijzondere film Prins, waarbij duidelijk te zien is dat de Jong zijn inspiratie heeft gehaald uit regisseurs als Terrence Malick en Nicolas Winding Refn. De film beleefde zijn première op het filmfestival in Berlijn en keerde huiswaarts met twee nominaties op zak, waarvan er eentje verzilverd werd. Prins is dus een film die je niet mag overslaan.

Ook hoofdrolspeler Ayoub Elasri maakte zijn debuut op het grote witte doek. In 2014 speelde hij ook al mee in de korte film van Sam de Jong genaamd Marc Jacobs. Zijn tegenspeelster Sigrid ten Napel is iemand die op papier duidelijk meer ervaring heeft op acteergebied. Ten Napel is bijvoorbeeld bekend van haar rollen in de series Penoza en Overspel. Toch is dat verschil in ervaring zeker niet aan de film af te zien, want de jonge Marokkaanse acteur zet een puike rol neer. Toch is niet al het acteerwerk van even hoog niveau. Niet zo vreemd ook, want de meeste acteurs die in Prins spelen maken hun debuut.

De film begint een beetje vreemd, misschien nog wel het meest omdat je in eerste instantie de indruk krijgt dat het hier om een jeugdfilm gaat. Het is het taalgebruik dat je direct uit die illusie haalt. De film kabbelt wat voort en verschillende thema’s passeren de revue: de jongens die dingen opblazen om indruk te maken op meisjes, de buurtterroristen en de relatie tussen Ayoub en zijn vader. Zijn vader is namelijk een verslaafde zwerver en Ayoub schuift hem zo nu en dan een paar Euro’s toe. Deze verhaallijn loopt door de hele film heen, maar weet nergens echt te boeien. Een ander puntje van kritiek zit in het accent van Ayoub. Hij heeft een Nederlandse moeder en zijn Marokkaanse vader spreekt accentloos Nederlands, toch horen we een Marokkaanse accent terug bij Ayoub. Zo kampt de film met een paar van dit soort schoonheidsfoutjes. Die neem je echter graag voor lief, de film begint namelijk pas echt interessant te worden als Ayoub in contact komt met Kapla.

Kapla is een gestoorde crimineel die Ayoub voor zijn karretje probeert te spannen. Omdat Ayoub het aanzien van Laura wil winnen, gaat hij mee in de linke spelletjes van Kapla. Kapla bezit een paarse Lamborghini Diablo, die pas heel laat in de film rijdend te zien is. Naar de meerwaarde van deze Lamborghini kunnen we enkel gissen, maar het zal wel in de mooie plaatjes zitten. Dit is namelijk waarin Prins uitblinkt: de cinematografie. Hoe meer je in het verhaal gezogen wordt, hoe grimmiger het camerawerk en de sets worden. Als Ayoub drugs krijgt van Kapla en daarna achter het stuur kruipt van de sportwagen van Kapla, doet de film cinematografisch sterk denken aan het werk van Nicolas Winding Refn en dan vooral Only God Forgives. Het einde van de film laat de kijker met een wat onbevredigend gevoel achter. Dit had wel iets beter uitgewerkt kunnen worden, al past het uiteindelijk wel bij de film.

Prins is een bizar, duister pareltje van eigen bodem. Regisseur Sam de Jong zet een knap staaltje werk neer in een film met een zeer onervaren cast. Hoewel de acteerprestaties hier en daar soms te wensen over laten, zal je dat de film aan het einde van de rit zeker vergeven. Wat wel een beetje jammer is, is dat de film met zijn relatief korte speelduur toch wel wat traag op gang komt. Daarnaast is niet elke verhaallijn even interessant, maar aan het einde van de rit valt alles op zijn plek. Door de cinematografie is Prins een absolute aanrader en de Jong is zeker een regisseur om in de gaten te houden voor de toekomst.

avatar van de grunt
m1chel schreef:

Terrence Malick?

de grunt schreef:

Terrence Malick?
De kunstzinnige slowmotionshots deden mij inderdaad aan het werk van Malick denken. Misschien is dit iets dat ik persoonlijk zelf alleen eruit haalde, waardoor ik zeker het gevoel kreeg dat de Jong hier een vorm van inspiratie uit heeft gehaald.

avatar van Verhoeven
Slow motion en Terrence Malick? Volgens mij ben je een klein beetje in de war.

Begon wel erg aardig maar zakte wel steeds verder af.

avatar van Thomas83
De trailer wist wel echt mijn aandacht op de film te vestigen vorig jaar. Ik hoopte een beetje op zoiets als Wolf, alleen dan met fraai gestyleerde zoals Refn dat kan, maar hoewel de film dat laatste wel heeft blijft er verder niet zoveel over. Prins voelt als een film waarin alleen de personages in de film bestaan. De Jong mikt ook wel op het neerzetten van een fantasiewereld, maar het eindresultaat is eerder een leeg aanvoelende film waarin karakters niet de tijd krijgen zich te ontwikkelen dan een artistieke film.

Vond de film ook vaak wel wat raar gemonteerd en de acteurs kunnen er over het algemeen niet zoveel van. Elasri heeft wel wat maar dat betekent niet dat hij echt kan acteren. Zoveel scènes met die vader van Ayoub die een junkie is, maar ze zijn eigenlijk allemaal hetzelfde en hebben ook met dialogen niets te bieden eigenlijk. De karakterontwikkeling is ook wel heel erg van de hak op de tak en Lonsdale als het halfzusje van Elasri, dat gelooft toch ook geen mens. De muziek en visuele stijl zijn nog wel aardig, maar ook daar nog niet eens zo van mijn stoel geblazen. Niet zo onder de indruk dus. 2.5*.

avatar van de grunt
Joris Henquet

"Waarom worden er niet gewoon heel veel meer van dit soort films gemaakt in Nederland? Bol van enthousiasme en cinematografisch talent en met de vinger aan de tijdgeest van nu. Regisseur Sam de Jong (29) laat zich weinig gelegen liggen aan genreconventies en stijlbeperkingen in de manier waarop hij een in wezen bekend verhaal vertelt de volwassenwording van een volksjongen die worstelt met liefde en verkeerde vrienden. Het gaat van komedie naar melodrama en van sociaal-realisme naar surrealisme, en de echo's van vele grote filmmakers (Lynch, Kaurismäki, Tarantino, Dardenne) klinken erin door. En het werkt, alles gaat goed in Prins. Een feest van een film."

avatar van riefenstahl
Hij is down met zo'n beetje alles wat hip is: ..., de Marokkaanse straatcultuur,...

Sinds wanneer is de Marokkaanse straatcultuur hip? Welk weldenkend mens wil daar mee geassocieerd worden behalve de straatschoffies zelf?
Flabbergasted.

avatar van Jeremiah1989
Noord gestoord!

avatar van Donkerwoud
'Prins' (2015) is een beetje als de videoclip 'Drank & Drugs' van Lil Kleine & Ronnie Flex: het lijkt harder van zich af te bijten dan het uiteindelijk doet, terwijl het willekeurige ervan kennelijk tot de verbeelding spreekt bij grote groepen jongelingen. Sam de Jong heeft de videoclipachtige stijl door van regisseurs als Nicolas Winding Refn en Harmony Korine, maar hij doet er vervolgens net iets te weinig mee om klappen uit te delen met het materiaal.Refn/Korine provoceren; ze porren waar het schuurt; ze dwingen de kijker om in ieder geval een positie in te nemen naar wat zij aan walgelijkheid op het scherm tonen. Als de Jong al buiten de veilige lijntjes kleurt, dan toch vooral omdat hij 'droge grappen' maakt over karakters die spugen, kotsen, heroinespuiten in hun aderen prikken en de hele tijd op een vieze manier op nootjes aan het kauwen zijn (?). Het meesterlijke uitgangspunt - een Marokkaans-Nederlandse jongen met een witte moeder/zus - verwordt tot een gekke gimmick. Het is niet iets wat tot nadenken stemt (of zelfs maar onder de huid wil gaan zitten.)

avatar van Montorsi
te weinig authentiek, te veel bedacht. En inderdaad, de film werkt naar een ruw sfeertje toe, maar komt dan niet veel verder dan iemand in een Paarse Lamborgini .

avatar van Decec
Jammer zo waardeloos geen NL ondertiteld vai NPO 3,, zonder

avatar van tbouwh
Verrassend eigenzinnig, gestileerd; niet al te vaak zie je in een Nederlandse film shots die met wat fantasie ook niet misstaan zouden hebben in de laatste Refn. Des te jammerder is het dat sommige vertolkingen het karikaturale constant beroeren. De Jong houdt z'n eigen stereotypen in stand door z'n personages toe te rusten met afleidende maniertjes (vuurwerk? nootjes?) en bijpassend taalgebruik. Gelukkig blijft Prins intrigerend, mede door de Jongs oog voor compositie en het prettige kleurgebruik (ook daarin doet dit werk weer enorm aan Refn denken). Een wrange nasmaak zou net zijn uitgebleven, ware het niet dat het einde nogal anticlimaxaal en gemakkelijk is geënsceneerd.

avatar van m1chel
Na vier korte films gemaakt te hebben maakte de 28-jarige regisseur Sam de Jong zijn debuut op het grote witte doek. Met zijn korte film Magnesium gooide deze jonge regisseur in 2012 al hoge ogen op het Sundance Festival. Deze korte film werd daar zelfs genomineerd voor de Beste Short, maar zag de prijs uiteindelijk aan zich voorbij gaan. Nu is daar dus de bijzondere film Prins, waarbij duidelijk te zien is dat de Jong zijn inspiratie heeft gehaald uit regisseurs als Terrence Mallick en Nicolas Winding Refn. De film beleefde zijn première op het filmfestival in Berlijn en keerde huiswaarts met twee nominaties op zak, waarvan er eentje verzilverd werd. Prins is dus een film die je niet mag overslaan.

Ook hoofdrolspeler Ayoub Elasri maakt zijn debuut op het grote witte doek. In 2014 speelde hij ook al mee in de korte film van Sam de Jong genaamd Marc Jacobs. Zijn tegenspeelster Sigrid ten Napel is iemand die op papier duidelijk meer ervaring heeft op acteergebied. Ten Napel is bijvoorbeeld bekend van haar rollen in de series Penoza en Overspel. Toch is dat verschil in ervaring zeker niet aan de film af te zien, want de jonge Marokkaanse acteur zet een puike rol neer. Toch is niet al het acteerwerk van even hoog niveau. Niet zo vreemd ook, want de meeste acteurs die in Prins spelen maken hun debuut.

avatar van Warp
Wat een gast is die Freddy, Vjeze Fur ook.