Nuovomondo (2006)

Alternatieve titel: The Golden Door

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Emanuele Crialese
met Charlotte Gainsbourg, Vincent Schiavelli en Vincenzo Amato

Een van Sicilië afkomstige familie besluit zich in Amerika te vestigen in de hoop op een beter bestaan. De 'nieuwe' wereld blijkt echter minder toegankelijk en rooskleurig dan hen is voorgedaan. Vooral de verschillen tussen de culturen zijn enorm en de familie komt in aanraking met mensen die zij thuis nooit hadden willen ontmoeten.

avatar van Zavo
Draait op het IFFR.

avatar van Zavo
"Crialese stapt in de voetsporen van de Taviani’s." staat er bij de beschrijving op de site van het IFFR. Dat klopt wel, maar het niveau van de Taviani's wordt niet gehaald. Realistich drama wordt afgewisseld met een soort droombeelden, dit komt nogal geforceerd over. De film wisselt sterke en zwakke scenes af, als geheel is het toch 'net niet'. Voorlopig het voordeel van de twijfel (3*) omdat ik zelf ook niet helemaal in de stemming meer was. Het was mijn vierde film van de dag en eigenlijk had ik het wel een beetje gehad.

avatar van ohkino
Vond het een prachtfilm. In de film niet veel dialoog, maar prachtige beelden, soms afgewisseld met (grappige) clipachtige scenes. Film maakt alleen al met beelden en veel close-ups van mensen de eenzaamheid, verwarring en hoop naar een nieuwe continent (Amerika) duidelijk. Het verhaal speelt zich af ten tijde van de groote imigratiegolf van arme boeren in Italie.

avatar van lebowski
Gisteren gezien in Images Groningen, aparte film. Met name de toelatingstests op Ellis Island toonden een fraaie botsing tussen de zogenaamde simpelheid van de Italiaanse boeren en de vermeende intelligentie van de ondervragers.

vraag: stel je dobbert in een bootje op de oceaan met een kist brood en een kist goud, welke gooi je overboord?
antwoord: waarom zou ik er een overboord gooien?

Ook het gedeelte waarin de de vrouwen aan hun toekomstige mannen worden voorgesteld was aangrijpend. Toch al met al een iets te afstandelijke film, met overbodige 'droomscènes'.

avatar van Redlop
Je ziet vrijwel niets van Sicilië. Alleen wat rotsen, stenen, dorre vlaktes. Letterlijk en figuurlijk uitzichtsloos.

Aangrijpende film, één van de betere dit jaar. 4*

Trage film maar zeker ook een mooie film. De reis naar de nieuwe wereld wordt op een poëtische manier gebracht. Je ondergaat als het ware de reis zelf: van het platteland naar de stad, stad boot, boot Ellis island.

Weet iemand hoe het nummer heet bij de aftiteling van deze film?

Dr.Strangelove schreef:
Weet iemand hoe het nummer heet bij de aftiteling van deze film?

Nina Simone: Sinnerman (toevallig eerder gebruikt dit jaar bij Inland Empire van David Lynch in de aftiteling)

avatar van Mochizuki Rokuro
Na Respiro toch nieuwsgierig geraakt naar deze film van Crialese. En wat ik toen al dacht is bevestigd: deze regisseur gaat nog een keer een meesterwerk maken. Dit was al weer een stap vooruit in de goede richting.

Zeker niet geschikt voor op TV, de prachtige donkere zeer dicht op de huid cinnemascope camera van niemand minder dan Agnes Godard herself (mijn heldin -bekend van Claire Denis).

Lange tijd mij afgevraagd waarom de regisseur geinteresseerd was om dit verhaal over Italiaanse emigranten maar weer eens op te dissen. Maar het werkt: het gaat niet om het feit van emi/immigreren en het beloofde land. Het gaat heel erg om die mensen zelf. Een mooie metafoor om iets over volkscultuur, aard, folklore en tradities te vertellen. Lebowski haalt in deze thread er een mooi voorbeeld van aan.

Schitterend gebruik van muziek, met name de scene op de boot dat Lucy en Salvatore naar elkaar lonken achter de schoorstenen om. Prachtig camerwawerk ook daar weer. Verder schitterende scenes op de boot en mooie droomscenes.

Het einde is fantastisch (in Respiro ook al) en het beste van dit jaar (beter dan I Don't Want to Sleep Alone en Inland Empire). Zo dat is een statement.

Crialese: ik blijf je volgen jongen!

Ik heb de film zojuist gekeken in het filmhuis. Het begin van de film beloofde heel wat te worden, maar vooral aan het eind werd het soms wat langdradig of warig.. toch een mooie film, zitten leuke shots of dialogen tussen. Vincenzo Amato acteert goed. 3,5 sterren!

avatar van Redlop
Mochizuki Rokuro schreef:

Soort remix hiervan was ook te horen in Cellular.

Ook vaak te horen in TV-spotjes enzo.

neo (crew)
De film is vrij afstandelijk en het duurt ook wel een tijdje voordat je er helemaal in zit. Maar de film heeft zo zijn pracht momenten. Vooral eenmaal aangekomen op de bestemming, begint de film te leven en wordt zeer treffend de benarde situatie geschetst van aankomende Italiaanse immigranten. 3.5 sterren

neo (crew)
Zie nu dat het dezelfde regisseur is als van Respiro. De eerste zin van mijn vorige bericht sluit ook aan op die film, alleen is minder goed.

Mooie beelden en veel symboliek en een tweede deel dat interessanter dan het eerste is. Maar het kon me geen moment echt boeien. Ik neem een film niet meer serieus als ik een man en een vrouw in een plas melk zie en een levensgrote wortel die voobij vaart.

gauke schreef:
Dat is toch juist de grote (verbeeldings)kracht van film?

avatar van maxcomthrilla
De droomsequenties met die plassen melk vond ik zeer tot de verbeelding spreken. Alleen jammer dat zo `n droomachtige scene om zeep wordt geholpen door het gebruik van een bepaalde kleur binnen zo `n scene. De oranje wortel vond ik maar lelijk en deed mij niet doen opstijgen van de grond.

Verder moet ik constateren dat de hedendaagse Italiaanse regisseurs Sorrentino met The Family Friend en Crialese er niet in slagen om hun vorige film ook maar een klein beetje te evenaren. De landschapsfotografie van Agnes Godard is ronduit beroerd bij momenten. Daar waar Lampedusa idyllisch oogde, oogt Sicilië hier eenzijdig, donker en lelijk, natuurlijk zo beoogd maar je zit toch naar potentieel natuurschoon te kijken dat om zeep wordt geholpen door het eiland als metafoor te gebruiken voor het uitzichtloze bestaan van de mensen daar.

De bootreis vond ik nog het minst interessante stuk. Verplichte kost, waarin we zagen dat men leed op de boot. Dat zou ik mij ook wel kunnen verbeelden i.p.v. naar 15 minuten donkere, zogenaamd hysterische ' onder het dek ' taferelen te kijken. Vond het niet hysterisch genoeg dankzij het ontbreken van erdoorheen gemonteerde beelden, de camera bleef gewoon 15 minuten de mensen volgen, zonder noemenswaardige interrupties. Het stuk op het dek in de buitenlucht waar Charlotte Gainsbourg om de familie heen draaide bij het witte zeil, met die muziek eronder werkte juist wel goed. Net zo als het schitterende einde, dat eindelijk tegelijkertijd op muzikaal vlak wist te imponeren, te ontroeren en er visueel eens echt fantasievol uitzag zonder storende haperingen binnen het totale kader. Kleine voldoende, dankzij het einde. 3*

maxcomthrilla schreef:
Met welke groente was dat wel gelukt?

avatar van maxcomthrilla
Watermeloenen!

Naast de kleur vond ik de rimpelige textuur ook niet echt rijmen met de ' gladde ' melk.

avatar van valerio2003
Mooie film en die taal dat is zo leuk omdat ik het versta.

avatar van Scorpio11
valerio2003 schreef:
Mooie film en die taal dat is zo leuk omdat ik het versta.
Ik versta het ook maar begrijp het niet.

avatar van DVD-T
Nuovomondo is me niet tegengevallen, maar ik vind het nou ook niet echt een superfilm.

De reis naar de "nieuwe wereld" is best mooi om te volgen, maar is af en toe te afstandelijk om echt met de karakters mee te kunnen leven.Daarnaast kon het mij gewoon niet altijd boeien en verslapte mijn aandacht zo af en toe wel.
Aangekomen in het beloofde land wordt het een stuk interessanter om te volgen allemaal.Het geeft een goed beeld wat er gebeurd met de mensen als ze als "buitenlanders" het land van geld, werk ed. inwillen.De manier waarop ze behandelt worden is ronduit belachelijk.Testjes met blokjes doen om te zien of ze geschikt zijn om het land in te mogen.Dit gedeelte en de laatste scène maken het minder boeiende 1e gedeelte wel wat goed, maar voor mijn gevoel kan ik er niet meer aan kwijt dan, 3*

avatar van hydraulix
Mochizuki Rokuro schreef:

Crialese: ik blijf je volgen jongen!

Prachtig verwoord, helemaal niks aan toe te voegen
Charlotte Gainsbourgh vond ik trouwens prachtig acteren. Wat een bijzonder charmante en elegante verschijning was zij in de film als de ontoegankelijke en mysterieuze Lucy.

avatar van ®Tc
Er zijn films die saai zijn omdat het concept je niet boeit en er zijn films die saai zijn omdat er niks gebeurd. Nuovomondo is zo een geval uit de 2de categorie. Alles gaat aan een enorm traag tempo voort.

Verder leg ik ook veel fouten bij de regisseur. Ik vind de film veel te donker geschoten enkel in de droomscènes is het wat lichter enkel jammer dat die totaal geen nut hebben. Verder zit alles onder een saai en duffe soundtrack en score. Vooral de zangscènes vond ik zo fout en vooral ook weer totaal nutteloos. Het kijkt niet weg en het verveelt. De locaties in Italië zelf vond ik maar slecht uitgekozen, had op geen enkel moment het gevoel in Italië te zitten.

Van de acteurs was ik ook niet echt onder de indruk, niemand sprong me in het oog. Verder sloegen ze er ook niet in me te laten meeleven met hun personages. Het liet me allemaal koud.

In Amerika aangekomen ging het niveau omhoog maar had het van mij best ook wat interessanter gemogen. Veder goede kostuumkeuze en dan ben ik rond met de positieve punten.

avatar van 93.9
Eindscene was wel aardig.
Helaas werden de personages weinig echt uitgediept.
Net 3 sterren

Driello
zeer wisselende beoordelingen hier op MM. Het is lang geleden dat ik deze film zag en ik moest zelfs even bij een vriend nagaan wat de exacte titel nou ook weer was, aangezien ik hem maar niet kon vinden met de zoekfunctie. Wat me, sinds 2007, toen ik de film in het Zwolse filmhuis (Fraterhuis) zag, nog bijstaat is dat eerst de film verkeerd-om in de projector werd gestoken waardoor de ondertiteling van rechts naar links liep en er vervolgens iets met het geluid was. Dergelijke zaken gebeurden daar vaker maar dragen vreemd genoeg bij aan de film beleving. Uiteindelijk kwam het, zoals altijd, goed en was het genieten geblazen. Lekker rustige (trage?) film, herinner ik me nog, waarbij het erg gemakkelijk meeleven was met de verschillende personages. Dat is iets wat niet altijd lukt bij films, vind ik en dat is dan ook een groot pluspunt aan de film. Het ging er volgens mij niet zozeer om, die personages uit te diepen, maar meer om de omstandigheden waarin die personen verkeren, weer te geven, waarbij hun achtergrond bepaalt hoe ze met die omstandigheden omgaan. De eindscene in de melk, met het fantastische 'Sinnerman' zal ik nooit meer vergeten. 3,5*

avatar van Darbie
Langszame maar mooie meeslepende film. Indrukwekkend door de fraaie opnames en de schijnbaar eenvoudige manier waarop dit verhaal zich manifesteerd.
In het begin dacht ik dat ik met een nieuw meesterwerk van de gebroeders Taviani van doen had, maar Emanuele Crialese kan er gelukkig ook wat van. Wonderschoon.

En die grote oranje wortel is geen absurditeit, maar heeft alles te maken met de ansichtkaarten die de Italiaanse familie overtuigde naar Amerika te gaan ( het nieuwe beloofde land ... van melk en honing).

Voor mij als een nog onontdekte Rembrandt; een verademing tussen al die dagelijkse Hollywoodrommel.

Een Pareltje !

Het sterke van de film zijn vooral de authentiek ogende beelden. Qua verhaal gebeurt er over het algemeen niet zo veel tot het gezelschap aankomt op Ellis Island. De ontvangst daar is dan ook het meest interessante deel van de film. De droom intermezzo's zijn aardig gevonden als relativerende knipoog voor het hele verhaal.

Best een aardige film, maar over de trek van Oude naar de Nieuwe Wereld zijn wel betere films gemaakt.

Meneer Bungel
Ik had verwacht dat dit op een toneelstuk gebaseerd was, maar niet dus. Er zaten best (heel) leuke stukken bij, maar het deed me niet zo veel. De Nina Simone bijdrage, hoe mooi op zich ook, was als een wortel in een glas melk.

avatar van nadrin
Een zeer originele manier om de hoop van het beloofde land weer tegeven.
Vaak heel grappig en onzinnig.
Maar wat een mooie manier om ellende te vertalen.
Vooral het kiezen van een bruid vondt ik aandoenlijk.
Ondanks de lange duur van de film wist hij me toch tot het einde te boeien.

avatar van Decec
Een goede avontuur/dramafilm...
Mooi verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit...
Uitstekend achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Het is wel een moeite waard...

avatar van Fran
Wat een prachtige film voorzien van mooie beelden. Op zich gebeurd er niet zo gek veel maar ik was van het begin af aan wel geboeid door het verhaal. Eigenlijk is de film verdeeld in 3 delen.

In het eerste gedeelte is de armoede van het gezin heel goed weergegeven in de stenen woesternij op het eiland. Je kan goed zien hoe zwaar ze het hadden maar ook hoe ze compleet afgesloten waren van het "normale" leven waardoor ze zich inderdaad allerlei verhalen konden voorstellen van rivieren vol met melk in het beloofde land.

Tijdens het tweede gedeelte was ik vooral gefascineerd door de band die er al heel snel ontstaat tussen Lucy en Salvatore. Het is vooral mooi om te zien hoe ze naar elkaar lonken op het dek van het schip. Ik vond het wel heel romantisch weergegeven. De theatrale manier waarop de zwaarte van de reis werd omschreven vond ik een beetje te overdreven met de scene waarin iedereen onderdeks over elkaar rolt. Maar als je dat even buiten beschouwing laat is het tweede gedeelte toch wel mijn favoriet.

En dan het derde deel waarin iedereen van boord gaat en door een waanzinnige malle molen moet gaan om aan land te komen. Belachelijke tests en onderzoeken alsof het vee is dat gekeurd moet worden. Heel tragisch om te zien.

Alles bij elkaar opgeteld vond ik dit absoluut een fascinerende en mooie film om te zien die ook nog even in mijn gedachten blijft rondhangen.